Dragoline Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 en rase, ikke for liten. skal være korthåret. fungere fint som familie hund. den skal ha mye futt som skal kunne skrues av og på. knytte seg til eier. være go på lydighet, agility og ha sosial kamp. hvilken rase tenker dere på nå?
Vulpes Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Sosial kamp? Uansett, første rasen jeg tenker på sånn umiddelbart er staffordshire terrier. Ellers er jo mellompuddel også passende til den beskrivelsen tror jeg, utenom pelsen.
Dragoline Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2012 tenkt litt på staffordshire ja så der traff du godt, for min del. Sosial kamp så mener jeg bytteforsvar, at hunden er intressert i leke og dra kamp med eier. Forferdelig kjedelig med hunder som ikke har dette, vanskelig å belønne med leke da. og i treningsammenheng er det vanskelig å få opp fart uten denne interessen..
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Futt som skal kunne skrues av og på? Ingen raser er vel slik i utgangspunktet, men noen hunder er vel lettere å dressere enn andre. Krever selvsagt en god del innsats fra deg som eier, for en vilter hund er ikke lett å skru av sånn uten videre. Ingen raser er ferdigdesserte ved fødselen til å kunne skru futten på og av på kommando, de er uslepne diamanter hele hurven. 4
Vulpes Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 tenkt litt på staffordshire ja så der traff du godt, for min del. Sosial kamp så mener jeg bytteforsvar, at hunden er intressert i leke og dra kamp med eier. Forferdelig kjedelig med hunder som ikke har dette, vanskelig å belønne med leke da. og i treningsammenheng er det vanskelig å få opp fart uten denne interessen.. Ah, sånn sett ja Futt som skal kunne skrues av og på? Ingen raser er vel slik i utgangspunktet, men noen hunder er vel lettere å dressere enn andre. Krever selvsagt en god del innsats fra deg som eier, for en vilter hund er ikke lett å skru av sånn uten videre. Ingen raser er ferdigdesserte ved fødselen til å kunne skru futten på og av på kommando, de er uslepne diamanter hele hurven. Tja, jo... Jeg har hørt det uttrykket flere ganger før, og det virker som at noen raser lettere har en av- og på-knapp. Dvs. at de er kjent for å være rolige inne, men kan også bli turbo ute om man ønsker det, f.eks. i lek eller på agility-trening. Men klart, det kommer ofte ikke automatisk.
Dragoline Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2012 elvfølgelig skal det trenes. er jo derfor jeg vil ha en slik hund. Av og på må trenes inn. men noen er mer mottakelig for trening til det. Men jeg ønsker en hund jeg kan "forte" meg litt med. Da jeg har vært veldig uheldig oppover med sykdom på hunder jeg har hatt. Kommer liksom ingen vei etter mange år trening. Jeg har en hund nå som viser seg å ikke ha sosial lek i det hele tatt. Den er litt rar for etter et og et halvt år, så legger den seg enda bare ned, når h`n ikke gidder mer. Har tatt det veldig etter hundens tempo. Men ser ikke ut som det bor i hunden. Dette kruttet og will to please, på høyere nivå. Flott som familiehund og veldig snill. Men ikke som konkurranse hund. Jeg vurdere å "overføre" den til min datter og da litt på utkikk etter Ny hund. Jeg vet egentlig hva jeg vil ha. Da jeg har hatt denne typen hund lenge. Den jeg hadde ble gammel og er nå død. Venter på bekreftelse om tispe har tatt seg eller ikke. Har hun ikke det, ser jeg etter ny rase. Da det ikke er så lett og finne gode individer av denne rasen i Norge.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Om du ønsker å bruke hunden til agility vil jeg fraråde å velge staff, da de sliter veldig med HD for tiden (tror det var rundt 40% av individene innen rasen som har HD). De er jo også ganske tunge og ikke smidig nok bygget til å nå langt i agility, samt at de har en kort snute (ja, dessverre er det mange staffer i dag som grynter som en bulldog, noe som tyder på pustebesvær). Det er jo også en terrier selv om den er enklere å trene enn mange andre terriere, så har den fortsatt ikke den samme ”will to please” holdningen som vi ser på diverse gjetere og vakthunder. Det er jo selvfølgelig mulig å nå langt med en staff, men det krever mye mer jobb å få en staff til lp klasse 2, enn å få en bruksrase til samme klasse. Jeg ville gått for noe lettere ettersom du tenker på ag og har lyst til å konkurrere på et litt høyere nivå, enten border collie, toller, mudi, kelpie, korthårs collie, jaktlabrador eller jaktgolden, alt etter hvor mye hund du kan takle i hverdagen. Dog burde du være obs på at jo større og/eller tyngre hunden er, jo lettere får den belastningsskader. Dette er raser som har gode resultater å vise til og er relativt ”enkle” (i den forstand at de har mye motor og ønsker å jobbe) å trene. Dog er problemet med disse rasene at en del individer sliter med stess, nervøsitet og miljøberørthet samt at mange er i overkant myke. De hundene etter de mest hardbarka brukslinjene har også ofte veldig mye drifter, noe som kan være en utfordfring å håndtere. Kan jeg spørre hvilken rase det er du har nå, og hvilke raser du har erfaring med fra før?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 ^Glemte å nevne at groenen og terv også kan være aktuelle raser.
Dragoline Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2012 kelpie og border collie er vurdert. Men har ikke erfaring med dem. Har hatt dalmatiner der alle var/ble syke av 4 forskjellige grunner. så det turde vi ikke satse på igjen. Har vært veldig fornøyd med atletisk mastiff. ikke så mange av dem så rase ønsker jeg ikke å gå ut med. men er veldig fornøyd med den rasen. den kjenner jeg til og blir igjen om kombinasjonen er klaff. Er rase som trenger en god oppdragelse og tidlig lydighet for å bli en optimal hund, men da får du igjen for det. Har i dag grå schæfer og er ikke imponert for å si det slik. Veldig veik og håper jo at jeg har vært uheldig. da helbror var mye mye veikere, kan dette ligge i linjene. men som familiehund, er den i dag veldig fungerende. men fungerer ikke i trening. Grunnleggende sitter inne. men interessen til hunden er laber. er i et modus hele tiden. ikke gira på lek og ikke godbit. Tervuren er jeg redd kan bli litt mye i dag, da jeg enda har små barn. Og ønsker hunden skal fungere rundt dem. men mulig det kunne gått. har vært innom det også. Men er litt nyskjerrig på border collien. men da utelukkes ganske godt ipo trening om jeg skulle ønske det etter hvert.. og de har litt mer pels en ønsket. men alt kan vi vel ikke få. jaktlabrador er jo heller ikke helt utelukkende. Men jeg kunne godt ha valgt en om var et år som jeg fikk sett litt hvordan var. og kan starte med en gang med. etter mye venting er jeg lysten på å få kommet skikkelig i gang
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Om du ikke bor helt nord i landet burde det være enkelt å få treffe noen kelpier på treninger hos diverse hundeklubber eller kurs, da de har eksplodert i popularitet de siste årene. Border collie er også en rase som nesten bestandig er innom, spesielt på agility banen og lydighets kurs. Border collie kommer for øvrig i korthåret variant også, men om du finner en korthåret bc som kan brukes er jo noe annet. Ellers er ikke en god terv fra middelmådige brukslinjer noe verre enn en jaktlabbis eller border collie. For øvrig vil jeg ikke anbefale deg å gå til anskaffelse av noen av de rasene jeg har nevnt uten å sette deg godt inn i rasen og møte flere individer. Majoriteten av rasene er veldig kvikke og intense på et helt annet nivå enn de fleste mastiffer, noe som gjør at de lærer unoter like fort som de lærer ønsket atferd, og det som først er lært sitter gjerne veldig god. Ellers stusser jeg litt over at du ser på mastiff om du har lyst til å drive med agility? Om du er interessert i IPO vil jeg anbefale deg å gå på et par treninger enten bare for å se eller snakke litt med folk før du anskaffer deg en hund som kan brukes. Når du trener IPO er du også avhengig av et bra treningsmiljø med gode figuranter. Det er mange som anskaffer seg malle, rottis, bruksschæfer osv. fra harde brukslinjer som finner ut at dette ikke er en sport for dem eller at det ikke er noen treningsmuligheter der de bor, og da sitter man der med en hund med mer drifter enn en egentlig har bruk for. Om du ikke ønsker å gjøre bitedelen, så kan du fortsatt konkurrere i bruks, bare at du går spor eller lydighets delen. Da holder man lenge med en hund etter moderate brukslinjer. Hadde jeg vært deg ville jeg satt meg ned og lest mye om potensielle raser som fungerer til det du ønsker å bruke hunden til. Søk på nettet og send mail til oppdrettere av de rasene du er interessert i med eventuelle spørsmål. Prøv å møte individer av rasen(e), enten via konkurranser, treninger eller å besøke oppdrettere. Det ligger mye arbeid bak å finne en god brukshund i forhold til å granske stamtavler, da både i forhold til sykdommer og hvordan de er mentalt. Om du er uforsiktig eller impulsiv, risikerer du å ende opp med en hund som ikke passer deg, som ikke er interessert i trening eller som har driven men ikke psyken til å konkurrere. Ta deg god tid og gjør ordentlig arbeid, det vil alltid lønne seg. Til slutt et lite tips: Om du ønsker deg en god hund til konkurranser burde du kjøpe fra en oppdretter som mentaltester avlshundene og kullene sine. Da får du en god pekepinn på hva du får på den mentale biten og kan unngå linjer med resultater du ikke liker.
Majott Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 kelpie og border collie er vurdert. Men har ikke erfaring med dem. Har hatt dalmatiner der alle var/ble syke av 4 forskjellige grunner. så det turde vi ikke satse på igjen. Har vært veldig fornøyd med atletisk mastiff. ikke så mange av dem så rase ønsker jeg ikke å gå ut med. men er veldig fornøyd med den rasen. den kjenner jeg til og blir igjen om kombinasjonen er klaff. Er rase som trenger en god oppdragelse og tidlig lydighet for å bli en optimal hund, men da får du igjen for det. Har i dag grå schæfer og er ikke imponert for å si det slik. Veldig veik og håper jo at jeg har vært uheldig. da helbror var mye mye veikere, kan dette ligge i linjene. men som familiehund, er den i dag veldig fungerende. men fungerer ikke i trening. Grunnleggende sitter inne. men interessen til hunden er laber. er i et modus hele tiden. ikke gira på lek og ikke godbit. Tervuren er jeg redd kan bli litt mye i dag, da jeg enda har små barn. Og ønsker hunden skal fungere rundt dem. men mulig det kunne gått. har vært innom det også. Men er litt nyskjerrig på border collien. men da utelukkes ganske godt ipo trening om jeg skulle ønske det etter hvert.. og de har litt mer pels en ønsket. men alt kan vi vel ikke få. jaktlabrador er jo heller ikke helt utelukkende. Men jeg kunne godt ha valgt en om var et år som jeg fikk sett litt hvordan var. og kan starte med en gang med. etter mye venting er jeg lysten på å få kommet skikkelig i gang Jeg har selv atletisk mastiff, som du sier, og er veldig fornøyd på de måter du også ønsker. Av min rase er det ingen i Norge jeg ville kjøpt valp hos, så jeg ville nok heller sett til utlandet for å få en valp med gode kvaliteter. Kanskje du skulle prøve det istedet for å gå over til annen rase?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 Border collie kommer for øvrig i korthåret variant også, men om du finner en korthåret bc som kan brukes er jo noe annet. Ikke noe problem, jeg kjenner til flere som konkurrerer på høyt nivå internasjonalt :-) En del fra denne kennelen: http://www.peze.com/somollis/svenska/svindex.htm
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #15 Skrevet 4. juni 2012 en rase, ikke for liten. skal være korthåret. fungere fint som familie hund. den skal ha mye futt som skal kunne skrues av og på. knytte seg til eier. være go på lydighet, agility og ha sosial kamp. hvilken rase tenker dere på nå? Helt ærlig så vil jeg anbefale en fra f.eks. IKEA eller andre butikker. Du er klar over at det er du/dere som er med på å forme hunden som en "fin familiehund" osv? Knytte seg til eier, være god på lydighet og agility... I mine ører høres det ut som du bør revurdere litt dine forventinger til hunden, og heller vurdere hvor god DU som hundeeier er på å få til dette. Jeg blir litt irritert på å høre sånne kriterier for levende vesen. For det er nettopp det du får - du vet aldri. Jeg forstår at TS kanskje mener å er ute etter en rase som kan potensielt være enklere å få til i lydighet, og som er grei med barn osv, men formuleringen på hele innlegget gjør meg skeptisk om h*n vet hva det innebærer å ha et levende dyr. Man kan anbefale såkalte "enkle" raser til lydighet osv, og man kan jo se at det er lurt å se bort i fra tunge raser hvis en skal drive agility. Bare vær veldig oppmerksom på at det er vel så mye individpreget og at det er hundeeier selv som må ta ansvar for å trene og sosialisere en hund til å bli det TS beskriver h*n ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #16 Skrevet 4. juni 2012 Malenois:) herlige barnevennlige hunder som er en super vakthund og flinke i agility
Vulpes Skrevet 4. juni 2012 #17 Skrevet 4. juni 2012 Flere av rasene som er blitt anbefalt her inne er ekstremt aktive, så jeg ville vært litt forsiktig med å skaffe meg dem med mindre jeg visste at jeg kom til å bli et utrolig aktivt hundemenneske. Å drive med agility kan jo bety alt fra å trene 3 ganger i måneden til å trene på konkurransenivå. Skal man bare ha agility som hobby trenger man ikke en av de mest aktive rasene, det kan kanskje bli litt problematisk om man ikke klarer å aktivisere den nok ellers. Men dette er jo også individuelt da, fra hund til hund, hvor mye den krever. Bare en liten tanke fra meg Helt ærlig så vil jeg anbefale en fra f.eks. IKEA eller andre butikker. Du er klar over at det er du/dere som er med på å forme hunden som en "fin familiehund" osv? Knytte seg til eier, være god på lydighet og agility... I mine ører høres det ut som du bør revurdere litt dine forventinger til hunden, og heller vurdere hvor god DU som hundeeier er på å få til dette. Jeg blir litt irritert på å høre sånne kriterier for levende vesen. For det er nettopp det du får - du vet aldri. Jeg forstår at TS kanskje mener å er ute etter en rase som kan potensielt være enklere å få til i lydighet, og som er grei med barn osv, men formuleringen på hele innlegget gjør meg skeptisk om h*n vet hva det innebærer å ha et levende dyr. Man kan anbefale såkalte "enkle" raser til lydighet osv, og man kan jo se at det er lurt å se bort i fra tunge raser hvis en skal drive agility. Bare vær veldig oppmerksom på at det er vel så mye individpreget og at det er hundeeier selv som må ta ansvar for å trene og sosialisere en hund til å bli det TS beskriver h*n ønsker. Synes svar som dette er så sabla nedlatende og idiotiske. Synes absolutt ikke det er noe galt i å lete etter "den perfekte rase" som innehar alle kvalitetene man er på utkikk etter, med mindre man tror at det finnes en rase som er rene superhelten og leveres perfekt utlært som 8 uker gammel valp. Og det har da ikke TS gitt uttryk for.
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Flere av rasene som er blitt anbefalt her inne er ekstremt aktive, så jeg ville vært litt forsiktig med å skaffe meg dem med mindre jeg visste at jeg kom til å bli et utrolig aktivt hundemenneske. Å drive med agility kan jo bety alt fra å trene 3 ganger i måneden til å trene på konkurransenivå. Skal man bare ha agility som hobby trenger man ikke en av de mest aktive rasene, det kan kanskje bli litt problematisk om man ikke klarer å aktivisere den nok ellers. Men dette er jo også individuelt da, fra hund til hund, hvor mye den krever. Bare en liten tanke fra meg Synes svar som dette er så sabla nedlatende og idiotiske. Synes absolutt ikke det er noe galt i å lete etter "den perfekte rase" som innehar alle kvalitetene man er på utkikk etter, med mindre man tror at det finnes en rase som er rene superhelten og leveres perfekt utlært som 8 uker gammel valp. Og det har da ikke TS gitt uttryk for. Mulig du synes det er nedlatende, men jeg ser ingenting i veien for å se ting litt utifra perspektivet fra hunden sin side. At du mener det i tillegg er idiotisk å minne om at det er levende dyr og at det er vel så mye individbetinget og ikke minst hva eier er i stand til å oppnå med hunden, sier meg litt om generell holdning til dyr. Jeg har vært bort i så mange "krav til hunden" at jeg blir helt oppgitt. Hva med kravene til eierene? Jeg synes det er på tide at vi setter endel krav til oss selv også. 2
Vulpes Skrevet 4. juni 2012 #19 Skrevet 4. juni 2012 Mulig du synes det er nedlatende, men jeg ser ingenting i veien for å se ting litt utifra perspektivet fra hunden sin side. At du mener det i tillegg er idiotisk å minne om at det er levende dyr og at det er vel så mye individbetinget og ikke minst hva eier er i stand til å oppnå med hunden, sier meg litt om generell holdning til dyr. Jeg har vært bort i så mange "krav til hunden" at jeg blir helt oppgitt. Hva med kravene til eierene? Jeg synes det er på tide at vi setter endel krav til oss selv også. Man kan fint se ting fra hundens perspektiv uten å komme meg kjipe råd om å skaffe seg kosedyr fra IKEA i stedet. Det har da ikke TS gjort seg fortjent til. Den dagen jeg skal ha hund kommer jeg også til å ha en liste over kvaliteter jeg er ute etter, for så å lete etter rasen som stemmer best overens med dette. Noen av mine ønsker er blant annet en hund som krever lite, er enkel å dressere, liten til middels av størrelse og som ikke røyter. Flere ville muligens kommet og sagt det samme som deg, at da kan jeg like gjerne skaffe meg et kosedyr. Folk har så lett for å dømme. De vet jo ikke at jeg er lidenskapelig opptatt av hunder, har lest flere bøker om hundetrening og -psykologi enn de fleste hundeeiere har gjort, og har en veldig god forståelse av hvordan hunder og dyr generelt fungerer. For alt du vet har TS denne samme forståelsen og interessen. Det betyr ikke at han/hun ikke kan ønske seg en rase med gode utgangspunkter for å bli slik han/hun vil. Størrelse og pels er jo helt legitimt å stille krav til. At hunden skal fungere som familiehund er faktisk veldig relevant når det kommer til å velge rase, da visse raser passer bedre med små barn enn andre. Futt som kan skrus på og av samt en hund som passer til agility er også et helt greit krav å ha - da skaffer man seg f.eks. ikke en engelsk bulldog eller en engelsk mastiff. Lydighet er også noe visse raser er bedre på enn andre. Det skal f.eks. godt gjøres å få en borzoi like førerorientert og lydig som en labrador. Ser du hvor jeg vil hen? PS: Jeg har ikke skrevet at det er idiotisk å minne om at de er levende dyr, og i forrige innlegg nevnte jeg det at hunder er individer.
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #20 Skrevet 4. juni 2012 Man kan fint se ting fra hundens perspektiv uten å komme meg kjipe råd om å skaffe seg kosedyr fra IKEA i stedet. Det har da ikke TS gjort seg fortjent til. Den dagen jeg skal ha hund kommer jeg også til å ha en liste over kvaliteter jeg er ute etter, for så å lete etter rasen som stemmer best overens med dette. Noen av mine ønsker er blant annet en hund som krever lite, er enkel å dressere, liten til middels av størrelse og som ikke røyter. Flere ville muligens kommet og sagt det samme som deg, at da kan jeg like gjerne skaffe meg et kosedyr. Folk har så lett for å dømme. De vet jo ikke at jeg er lidenskapelig opptatt av hunder, har lest flere bøker om hundetrening og -psykologi enn de fleste hundeeiere har gjort, og har en veldig god forståelse av hvordan hunder og dyr generelt fungerer. For alt du vet har TS denne samme forståelsen og interessen. Det betyr ikke at han/hun ikke kan ønske seg en rase med gode utgangspunkter for å bli slik han/hun vil. Størrelse og pels er jo helt legitimt å stille krav til. At hunden skal fungere som familiehund er faktisk veldig relevant når det kommer til å velge rase, da visse raser passer bedre med små barn enn andre. Futt som kan skrus på og av samt en hund som passer til agility er også et helt greit krav å ha - da skaffer man seg f.eks. ikke en engelsk bulldog eller en engelsk mastiff. Lydighet er også noe visse raser er bedre på enn andre. Det skal f.eks. godt gjøres å få en borzoi like førerorientert og lydig som en labrador. Ser du hvor jeg vil hen? PS: Jeg har ikke skrevet at det er idiotisk å minne om at de er levende dyr, og i forrige innlegg nevnte jeg det at hunder er individer. Jeg ser hvor du vil hen, og jeg har også skrevet noe av det samme i mitt innlegg ;-). Men det at man har interesse for, og lest mange bøker er ikke ensbetydende med at man er inneforstått med alt. Noe det du sier er svar godt nok for meg. Jeg vil anbefale deg å lese "Den ensomme apen" av Berglijot Børresen hvis du ikke allerede har gjort det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå