Niennas Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Datteren min er nå 5 1/2 måned, og fått Hipp sin 4 månedersgrøt, risgrøt med fersken og banan. Disse er jo ganske dyre når hun spiser grøt hver dag, og jeg hadde foretrukket å lage grøt fra bunnen av, for da vet jeg hva hun får i seg. Jeg var elendig på å huske å gi henne D-vitamindråper, så jeg har begynt å fryse ned isterninger med fruktmos+ d-vitaminer oppi, som jeg blander i grøten. Vel, min svigermor fortalte at hun ga hirsegrøt til sine barn, så jeg prøvde det. Det var ikke populært, hun dyttet det ut med tunga, og nektet tilslutt helt å spise grøten. Jeg lagde den på to forskjellige måter: 1. Fulgte bruksanvisningen (1 dl hirseflak + 2,5 dl vann - kok i 5-10 min). Da ble grøten vanvittig kompakt, så jeg prøvde å spe det ut med vann og isterningen jeg snakket om tidligere. Still a no go. 2. Tok hirseflak i en bolle, og helte kokende vann over. Da ble konsistensen riktig, men jeg tror at fordi det var flak i den, og ganske så smakløs, så gikk det heller ikke ned. Noen som har noen gode tips?
Gjest pysepusen Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Her spiste han kun sånn type hirsegrøt om jeg blandet fruktmos i og morsmelk Ellers brukte vi mye hirsegrøten fra Holle
Vera Vinge Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Har du morsmelk i (eller mme, hvis det er det hun er vant til)? Endret 2. juni 2012 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Holle sine grøter er kjempegode (unntak for musligrøten som vår IKKE likte). De er rene grøter som man kan tilsette smak i selv.
Niennas Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2012 Hvor får man tak i Holle? Hun er vant til mm, men drikker også mme (Kommer ikke så mye når jeg pumper, iallefall ikke nok til pupp etterpå og til en grøt porsjon). Skal jeg prøve hirsegrøt med mme istedet for vann? Og går det ann å kjøpe babygrøt i større kvantum enn 6 porsjonsesker (som Hipp har)?. Gitt gjennom "mel-hylla" på butikken idag, og så semulegryn. Kan det være noe?
Gjest pysepusen Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Holle fås kjøpt på helsekost Jeg ville nok heller laget grøten med mme enn vann. Synes ikke noe om vann med den. Blir veldig smakløst. De har egne blandingsforhold til vann, mme og mm. Samt en god oppskrift på fruktgrøt som min lille likte godt
sivjune Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Vi koker grøt på hirseflak. Enten bruker vi hele flak, eller bedre: kjører flakene i stavmikser til mel. Koker med en "slump" vann, til det er litt tykkere konsistens enn vi vil ha (tar et par minutter). Håndmelker i littegrann morsmelk til passe konsistens og har i en teskje fruktmos. Aprikos er bra å blande i fordi c-vitamin i aprikos hjelper å ta opp jernet fra hirsen. Han elsker det :-) Nå som han har spist dette i over en måned og vendt seg til den litt spesielle hirsesmaken så kan han også ha det uten frukt i. Når han passerer 6 mnd vil vi forsiktig variere litt med havregrøt. Edit: Er vel ikke så mye vits å koke grøt på mm? Vil jo koke ut mesteparten av næringstoffene da. Endret 2. juni 2012 av sivjune
Niennas Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2012 Vi koker grøt på hirseflak. Enten bruker vi hele flak, eller bedre: kjører flakene i stavmikser til mel. Koker med en "slump" vann, til det er litt tykkere konsistens enn vi vil ha (tar et par minutter). Håndmelker i littegrann morsmelk til passe konsistens og har i en teskje fruktmos. Aprikos er bra å blande i fordi c-vitamin i aprikos hjelper å ta opp jernet fra hirsen. Han elsker det :-) Nå som han har spist dette i over en måned og vendt seg til den litt spesielle hirsesmaken så kan han også ha det uten frukt i. Når han passerer 6 mnd vil vi forsiktig variere litt med havregrøt. Edit: Er vel ikke så mye vits å koke grøt på mm? Vil jo koke ut mesteparten av næringstoffene da. Tusen takk for svar! Får prøve dette til uka! Kokte hirsegrøt (med flak) idag, med mme. Tok så halve og spedde på med mer mme, og blandet litt eplemos i. det var ikke særlig populært det heller, men jeg inbiller meg at det er flakene som er problemet. Skal absolutt prøve å få laget mel av det!
Niennas Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2012 Holle's hirsegrøt, er det flak eller mel?
missLynch Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Litt fruktmos kan gjøre susen. Mos banan og ha i, eller bruk litt sviskemos eller aprikosmos. Da blir det litt mer fres over det Kok svisker eller tørkede aprikoser i litt vann, og kjør det i blender, og vips har du en suveren mos som setter smak og som gjør at minsten bæsjer hver dag Endret 2. juni 2012 av missLynch
Gjest pysepusen Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Holle's hirsegrøt, er det flak eller mel? Den er som andre ferdiggrøter
sivjune Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Tusen takk for svar! Får prøve dette til uka! Kokte hirsegrøt (med flak) idag, med mme. Tok så halve og spedde på med mer mme, og blandet litt eplemos i. det var ikke særlig populært det heller, men jeg inbiller meg at det er flakene som er problemet. Skal absolutt prøve å få laget mel av det! Det heter vel også at de skal smake noe 15 ganger før de liker det eller ikke. Var litt skepsis her først, men nå er som sagt grøten toppers :-)
Niennas Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2012 Tusen takk for tips, jenter! Igår kjøpte jeg Holles hirsegrøt med eple og pære, og Musligrøten, og hun har fått smake begge to. De går ned med et smil om munnen! Føles mye bedre å vite at hun ikke får i seg noe "tull".
^^Belle^^ Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Vi hadde stor suksess med mais- og risgrøt laget av mel. Jeg fant både ris- og maismel på velasssorterte matbutikker. Her er en fin oversikt over hvordan du lager ulike hjemmelagde grøter. Til risgrøten brukte jeg litt mindre enn til maisgrøten, dvs. 1-1,5 ss mel til 2 dl vann. For å få litt mer næring i grøten pleide jeg også å tilsette litt hirseflak på slutten. Til slutt blandet jeg ut ca. en måleskje med MME i den ferdig kokte grøten. Og ulike fruktmoser selvsagt. Eple passer veldig godt sammen med maisgrøten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå