Gå til innhold

Hva tenker du om sosialklienter?

Fremhevede innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet
Trøst deg med at kongefamilien er landets største sosialklienter...

Utgifter nok på de ja.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei du som skrev det første innlegget.

Jeg kjenner meg utrolig godt igjen. Jeg er nå tvunget til å gå den laaaaaaaaaange veien til sosialkontoret for å søke hjelp. Jeg gruer, og jeg utsetter... Helt til jeg (nå) er på den absolutte bunnlinja økonomisk. :murvegg: Sliter med de samme fordommene. Vet også at det ikke er riktig.

Har høyere utdanning, men har ikke fått jobb enda. Regningene tårner seg opp...

I morgen... Da skal jeg stramme meg opp å gå...

:sur:

Skrevet

Det er mange ulike grunner til at folk trenger sosialhjelp. Noen har helt klart rotet det til for seg selv, enkelte er kanskje arbeidssky, men de aller, aller fleste er vanlige mennesker som deg og meg, som har havnet i en vanskelig situasjon og trenger litt økonomisk hjelp i en overgangsperiode.

Dessverre er det lite "status" knyttet til det å være sosialklient... Det er liksom ikke noe man skilter med! Men så lenge man selv gjør et ærlig forsøk på å få hjulene til å gå rundt, og alt man kan for å få livet og hverdagen til å fungere, mener jeg at man trygt kan gå med hodet høyt hevet selv om man mottar sosialhjelp.

Husk: Det er derfor vi betaler skatt her i landet - for at vi ikke skal bli stående på bar bakke hvis livet skulle gå litt av skinnene for en periode! :wink:

Skrevet

Jeg har hatt fordommer, ja.

Mot arbeidsløse også. Det kan vel ikke være vanskelig å få seg en jobb?

Men så ble jeg arbeidsledig selv. :oops:

Jada.. Fordommer kommer vel av uvitenhet.

Skrevet

Husk: Det er derfor vi betaler skatt her i landet - for at vi ikke skal bli stående på bar bakke hvis livet skulle gå litt av skinnene for en periode! :wink:

Som jeg skulle ha sagt det selv!!
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes at det er greit at folk får hjelp en plass når andre utveier er mulig.

Men når jeg hører de tilhører samme kontor etter tre-fem år, da er det slutt på medlidenheten-

Mie

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja, vet ikke helt hva jeg mener jeg. Synes helt klart at en del av innleggene her viser at noen har en helt annen holdning til det å være sosialklient enn det jeg synes er ok. Og da mener jeg ikke den som har startet innlegget. Jeg ser også en del av dem som er på sosialkontoret og etter å ha observert klientmassen i noen år nå, så er jeg litt lei meg for at mine skattepenger går til å understøtte en del av klientmassen. Og nei, da mener jeg ikke den som må, slik en del av dere som har svart her. Jeg mener heller ikke slitne narkomane eller andre rusere for dette er jo endel av "jobben" deres.

Folk bruker pengene sine til alt mulig og kommer deretter for å søke krisehjelp. De skyver eks barna sine foran seg og sier at sosialkontoret må tenke på dem iallefall, for det vet de er virkningsfullt. I fjor, da lure Husbanken ga 2500 kr til alle som hadde bostøtte for at de skulle betale den ekstra dyre strømmen, var det ikke mange av våre sosialklienter som betalte strøm med disse pengene, nei de brukte de opp til andre ting, for så å komme med strømregningen likevel. Og, for enkelte er det jo aldri snakk om disponering av de pengene de har, de må bare ha ting. De er ikke snakk om at det har jeg råd til denne måneden og dette den andre, slik vi andre med fast lønn må tenke. Denne mentaliteten må vi gjøre noe med, denne "da får det offentlige ordne opp for det har jeg krav på". Merkelig hvor mange som krever at det offentlige skal rydde opp når det skjærer seg, men nåde oss dersom vi stiller krav tilbake, da er vi gærne. Dessuten er det ikke bare penger sosialkontoret kan hjelpe med, men også hjelp til selvhjelp, og det legger en alt for lite vekt på i dag. Feks råd om å skifte bolig, dersom du bor for dyrt, økonomisk rådgivning, forvaltning av inntekt, hjelp til å finne ut av rettigheter vedr trygd osb. Dette er etter min mening vel så viktig som bare å blindt øse ut penger.

Men, for å si det også, jeg har ikke noe annet enn respekt for mennesker som etter å ha prøvd alt likevel må ta den tunge veien til sosialkontoret. FÅR HÅPE DU SOM STARTET DENNE TRÅDEN BLIR MØTT MED RESPEKT OG AT DU FÅR DEN HJELPEN DU TRENGER, det samme gjelder deg med høyere utdanning.

Skrevet

Det er så dumt at det er så mange som utnytter systemet i dag, det er det som gjør at folk blir dårlig innstilt til sosialklienter, trygdede osv.

De som virkelig trenger sosialhjelp av ulike årsaker burde jo selvsagt få det, men jeg er fortsatt så gammeldags jeg, at det bør være "skammelig" å måtte be om sosialpenger...Og det er det sikkert for de som har havnet i en vond situasjon og som ikke kommer ut av den. Det er ingen god følelse å ikke klare seg selv, det vet alle som har vært i den situasjonen. Men det skal ikke av den grunn være den enkleste ting i verden å få sosialstøtte, mener jeg.

Det har dessverre blitt sånn at mange folk ser på sosialkassa som en pengesekk som bare fylles og tømmes, og altfor mange får altfor mye penger som de ikke klarer å forvalte rett. Det å FÅ penger har blitt en rett, og dessverre tror jeg at dette gjør at færre som faktisk kunne ha tjent egne penger og klart seg selv, gjør det.

Jobber bl.a sammen med ei som er 100% ufør jeg, og jeg syns ikke det er riktig at denne dama skal ta opp en arbeidsplass når hun faktisk får trygd hver mnd og har fått det i 20 år! :o

Men - med all respekt - de som har kommet skjevt ut og ikke har nok til livets opphold, må selvsagt å få den hjelp og støtte de har behov for for å komme på beina igjen. Det er jo derfor vi har et sosialvesen i Norge. Det er ikke disse jeg har fordommer i mot...

K

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Hei,

Jeg har nå kommet i en situasjon som gjør at jeg blir nødt til å søke hjelp fra sosialen. Jeg gruer meg intenst til å senke meg ned på nivået til alkoholikere og mindre intelligente mennesker. For det er slik jeg tenker. At når jeg går inn der så må jeg sitte i et nedslitt venterom sammen med innvandrere og arbeidsky idioter, og vente på å få komme inn til en kald saksbehandler som kan nedverdige meg enda mer.

Jeg vet jo av erfaring at det er mange grunner til at folk søker sosialhjelp, men jeg kan likevel ikke annet enn å tenke at dette er mindreverdige mennesker.

Hva tenker dere om sosialklienter?

Jeg tenket at du er full av fordommer jeg!! Har selv aldri satt mine ben på et sosialkontor, men forventer å finne helt vanlige mennesker der. Mennesker som av en eller annen grunn er kommet i en livskrise.

Gjest Ethereal
Skrevet
Tja' date=' vet ikke helt hva jeg mener jeg. Synes helt klart at en del av innleggene her viser at noen har en helt annen holdning til det å være sosialklient enn det jeg synes er ok.[/quote'] Og hva gir deg rett til å bestemme hvilke holdninger som er akseptable, og hvilke man burde fordømme? :evil:

Jeg synes debatten så langt har vært nyansert, men viser klart at enkelte har godt av å få utfordret fordommene sine litt.

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært nødt til å søke sosialhjelp ennå, og ville nok tatt det som et nederlag dersom det gikk så langt.

Men når sant skal sies - det er jo en grunn til at sosialen eksisterer; den skal hjelpe folk ut av en umulig situasjon. Ville ikke nølt dersom det ikke fantes andre utveier.

Til deg som startet tråden: Lykke til, håper du kommer deg ut av uføret. Og jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...