Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #1 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei, Jeg har nå kommet i en situasjon som gjør at jeg blir nødt til å søke hjelp fra sosialen. Jeg gruer meg intenst til å senke meg ned på nivået til alkoholikere og mindre intelligente mennesker. For det er slik jeg tenker. At når jeg går inn der så må jeg sitte i et nedslitt venterom sammen med innvandrere og arbeidsky idioter, og vente på å få komme inn til en kald saksbehandler som kan nedverdige meg enda mer. Jeg vet jo av erfaring at det er mange grunner til at folk søker sosialhjelp, men jeg kan likevel ikke annet enn å tenke at dette er mindreverdige mennesker. Hva tenker dere om sosialklienter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 3. februar 2004 #2 Del Skrevet 3. februar 2004 Hvordan kan du tenke at sosialklienter er mindreverdige når du slev skal på sosialkontoret?Folk med økonomiske problemer er folk med økonomiske problemer. Alle har forskjellige grunner for å få økonomiske problemer og trenger på ingen måte være tapere for det. Du skriver at sosialklienter er mindreverdige? Jeg mener at INGEN er mindre verdt enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 3. februar 2004 #3 Del Skrevet 3. februar 2004 Tenker at det er mennesker som behøver hjel for å klare seg gjennom hverdagen. Verken mer eller mindre Kanskje du får opp øynene dine for at det ikke er mindreverdige personer, men helt vanlige mennesker. Som bare behøver litt ekstra hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 3. februar 2004 #4 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei, Jeg har nå kommet i en situasjon som gjør at jeg blir nødt til å søke hjelp fra sosialen. Jeg gruer meg intenst til å senke meg ned på nivået til alkoholikere og mindre intelligente mennesker. For det er slik jeg tenker. At når jeg går inn der så må jeg sitte i et nedslitt venterom sammen med innvandrere og arbeidsky idioter, og vente på å få komme inn til en kald saksbehandler som kan nedverdige meg enda mer. Jeg vet jo av erfaring at det er mange grunner til at folk søker sosialhjelp, men jeg kan likevel ikke annet enn å tenke at dette er mindreverdige mennesker. Hva tenker dere om sosialklienter? Da er jeg mindreverdig da... Sosialen betaler husleie for meg en stund pgr av at attføringspengene mine ikke er nok til å dekke alle utgifter. Attføring har jeg pgr av ryggplager og angst. Kan ikke si jeg føler meg mindreverdig av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #5 Del Skrevet 3. februar 2004 selvfølgelig skal det føles litt "mindreverdig" å gå på sosialen.. det er noe du bare skal gjøre om du absolutt MÅ (og slik vil vi ha det, ikke sant.. vi vil ikke at flere skal gå på sosialen?), altså vil det være noe som det føles "misslykket" å gjøre. det synes jeg er heeelt riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 3. februar 2004 #6 Del Skrevet 3. februar 2004 selvfølgelig skal det føles litt "mindreverdig" å gå på sosialen.. det er noe du bare skal gjøre om du absolutt MÅ (og slik vil vi ha det, ikke sant.. vi vil ikke at flere skal gå på sosialen?), altså vil det være noe som det føles "misslykket" å gjøre. det synes jeg er heeelt riktig Føler meg verken mindreverdig eller mislykket jeg. Kan ikke gjøre så mye med at helsa svikter da. Har ikke mye valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. februar 2004 #7 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei, Jeg har nå kommet i en situasjon som gjør at jeg blir nødt til å søke hjelp fra sosialen. Jeg gruer meg intenst til å senke meg ned på nivået til alkoholikere og mindre intelligente mennesker. For det er slik jeg tenker. At når jeg går inn der så må jeg sitte i et nedslitt venterom sammen med innvandrere og arbeidsky idioter, og vente på å få komme inn til en kald saksbehandler som kan nedverdige meg enda mer. Jeg vet jo av erfaring at det er mange grunner til at folk søker sosialhjelp, men jeg kan likevel ikke annet enn å tenke at dette er mindreverdige mennesker. Hva tenker dere om sosialklienter? Er DU en mindreverdig person med mindre intelligens? Du ER en av dem som søker sosialhjelp. Dersom du ikke ønsker å bli sett på som en mindreverdig taper med liten intelligens, så start med deg selv og din instilling til det. Start med å VIT at folk havner i økonomiske problemer uten at det er selvvalgt og uten at det har noe med IQ å gjøre. VIT også at det finnes duster og drittsekker overalt, både blandt de som sitter i de nedslitte venteværelsene og bak disken, og vit at så lenge du har samme innstilling som disse "kalde saksbehandlerne" så er du ikke mindre kald. Jeg har en mor som har trengt sosialhjelp. Jeg har selv fått hjelp fra sosialen i perioden mellom utdanning og jobb. jeg VET at sosialklienter kan være alt fra gode, arbeidsvillige personer som har kommet utfor av forskjellige grunner, til studenter som har valgt feil retning og ikke får jobb, til utnyttende drittsekker. Skjebner finnes det mange av, det er om å gjøre å ikke sitte så høyt at man ikke ser forskjell på drittsekker og trengende mennesker! (det er like mange forskjellige skjebner blandt alkoholikere og innvandrere som må på sosialen, så se på dem som vanlige folk de og!!) Lykke til, få hjelpen du trenger mens du trenger den. Det er litt av grunnen til at vi betaler skatt, for å ha den tryggheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #8 Del Skrevet 3. februar 2004 Tenker at det er mennesker som behøver hjel for å klare seg gjennom hverdagen. Verken mer eller mindre Enig - for mange er det sånn. Men - nå sitter jeg i en "posisjon" som gjør at jeg ser "litt av hvert" - og vet faktisk at en del, ved å prioritere litt annerledes kunne unngått å søke sosial-hjelp. Èn av sosial-klientene (det er bekreftet av personen selv i en annen sammenheng) her hvor jeg holder til stod fram i avisa forleden - stort midtsideoppslag - om sitt besøk i ett tatoverings-studio......... DET har h*n (eller tar seg) råd til å gjøre........... mens "viktige" utgifter, så som lån, forsikringer, husleie m.m. DET klarer h*n ikke å betjene.......... Og lokalavisa her leser alle på sosialkontoret............ så om vedkommende får hjelp der mer.......... DET er vel lite trolig!!!!! Og dessverre så vet jeg om mange slike tilfeller.............beklageligvis - jeg synes det er tragisk jeg............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #9 Del Skrevet 3. februar 2004 Er DU en mindreverdig person med mindre intelligens? Du ER en av dem som søker sosialhjelp. Jeg er fullstendig klar over at mine fordommer ikke stemmer. Innlegget var ikke ment for å rakke ned på noen. Skammer meg oppriktig for å tenke sånn, men sånn er det bare. Det er min første innskytelse når jeg hører ordet sosialklient, og jeg tviler på at jeg er alene om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emy Skrevet 3. februar 2004 #10 Del Skrevet 3. februar 2004 Tenker ikke noe spesielt. Kun at det er mennesker som av en aller annen grunn har behov for økonomisk støtte i en periode av livet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 4. februar 2004 #11 Del Skrevet 4. februar 2004 Ang han som var i lokalavisa - han kan jo lide av en slags "shoppoliker-greie"/ manglende selvkontroll - eller kanskje han har fått pengene til tatoveringen som en gave av en venn/venninne? Eller han kan være manisk-depressiv - og være i en manisk fase, altså syk. Da bør sosialkontoret betale husleia og strømmen direkte - og kun yte penger til livsopphold. Folk som oppsøker sosialkontoret er like forskjellige som ellers i samfunnet - verken mer eller mindre. De færreste forblir sosialklienter - da er det iallfall en feil i systemet - sosialhjelp er ikke noe man skal være nødt til å basere seg på i lengre tid. Dersom man er syk skal man over på attføring, medisinsk eller yrkesmessig, eller hvis ikke det fører fram; uføretrygd. Er man arbeidsøker uten dagpengerettigheter - kan man gå over på yrkesmessig attføring for omskolering. I mange tilfeller må folk ha supplerende sosialhjelp - i tillegg til f.eks. attføring eller dagpenger. Men av en eller annen grunn, feiler systemet - og det er mange eksempler på at folk som ikke er klar over sine rettigheter, forblir sosialklient - fordi de ikke blir henvist videre i hjelpeapparatet. Mange sosialkontor fungerer som en propp i systemet, og kuratorene svikter oppgaven sin - men bevarer jo sin egen arbeidsplass... Kanskje det blir bedre når sosialkontor, aetat og trygdekontor blir slått sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #12 Del Skrevet 4. februar 2004 jeg hadde i alle fall ikke vært stolt av å være sosialklient og det syens jeg ingen skal være... det skal være en kort periode.. en overgangskperiode som alle bør prøve fortest mulig å komme ut av.. og da må man ville ut av denne sitausjonen.. dersom man vil ut av situasjonen er det det sammen som at man syens situasjoenen er negativ.. slik syens jeg absolutt det skal være!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 4. februar 2004 #13 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg tenker ikke mer over at en person er sosialklient, enn at en annen er jurist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 4. februar 2004 #14 Del Skrevet 4. februar 2004 Noen ganger må man ha hjelp med det økonomiske. Det er mere mindreverdig og ikke greie å betale regningene sine. Personlig så hadde jeg heller prostituert meg enn å søke sossen om hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2004 #15 Del Skrevet 4. februar 2004 Personlig så hadde jeg heller prostituert meg enn å søke sossen om hjelp. Det tror jeg jeg har sagt en gang også, men jeg mente det tydeligvis ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irka Skrevet 4. februar 2004 #16 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg tror vi skal prise oss lykkelige for at det eksisterer et sikkerhetsnett som fanger oss opp om vi skulle falle utenfor en eller annen gang i livet. Fordømmelsene rundt det å være "sosialklient" kommer vel av dem som nærmest bærer uttrykket som det som yrkestittel. Myter om mennesker som i utgangspunktet er trygdemottakere, men frisk nok til å gå på fylla. -Og som i tillegg benytter en hver anledning til å "melke" sosialen. Hvem har ikke hørt om han som tar Taxi for å gå på polet, eller han som fikk reparert tenna sine for nesten 30 000 kr osv. Hva skjer med oss når vi hører om slike tilfeller? Jo, vi blir forbanna og synes det er helvetes urettferdig! Her jobber vi og sliter ræva av oss for å tjene til livets opphold, mens bermen mesker seg med skattepengene våre! Joda. jeg innrømmer at jeg har hatt slike tanker selv, men da gjelder det å huske på at disse ekstreme tilfellene representerer tross alt ikke alle de menneskene som feks. på grunn av endret livssituasjon, ser seg nødt til å benytte seg av sine sosiale rettigheter. Husk, det er kansje ikke så mye som skal til for å vippe oss av den grønne gren slik at man ender opp forran luken på sosialkonteret selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 4. februar 2004 #17 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg har jo også alltid jobbet å betalt min del av skatt. Men så slo sydommen inn og attføringen er så lav at jeg ikke hadde noe annet valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 4. februar 2004 #18 Del Skrevet 4. februar 2004 Ikke lite fordomsfull du nei. Legg fordommene dine til side og tenk heller at du har vært med å bidra når du betalte skatt. Vi kan jo utvide fordommene dine med at "alle" som jobber er kriminelle fordi de helt sikkert har tjent noen kroner svart iblandt. Nei, enten er man dumme, rusmisbrukere eller kriminelle...............det finns desverre ikke et orntlig menneskse igjen på denne jorden..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. februar 2004 #19 Del Skrevet 5. februar 2004 Og jeg hadde heller tatt livet av meg enn å prostituere meg. Har vi egentlig kommet så mye lengre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 5. februar 2004 #20 Del Skrevet 5. februar 2004 Trøst deg med at kongefamilien er landets største sosialklienter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå