Gjest Sitrondrops Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg og samboer har svært dårlig råd for tiden og ønsker å spare inn på matbudsjettet men vi vil gjerne ha god mat som er billig. Har ca 1000-1500kr vi kan bruke den neste måneden på mat. Lurte på om det var noen flinke folk her som kan hjelpe meg sette sammen en slags meny eller komme med forslag til middager og lunsjer som er billige og ikke minst gode. Vi er ikke så fan av å spise/drikke så mye meieriprodukter eller spise mye oksekjøtt fordi det blir for tungt for magen, men litt går. Samt hvis det er noe jeg kan bake, er egentlig flink til å bake, men vet bare ikke hva jeg skal lage som er økonomisk. Vi har fryser. Vi har en del tørr og basicvarer i skapene allerede, dette innkluderer: 1 og en halv pk. havregryn, de vanlige. 1 pk. kakao 1 kilo hvetemel ca 250 gr. grovmalt hv. mel litt ferske mandler og hasselnøtter en halv pakke solsikkekjerner 1pk linfrø 1 pk tørkede aprikoser 2pk melis 2 stk med tørrgjær, blå pakker 1pk kokosmasse 1 boks kokosmelk 1 boks brune bønner 2 bokser tomatpure 1 boks hakkede tomater 1pk tacoskjell 1pk middagsnachos 1 pk burritoskrydder 1pk moussaka 1pk 5min risengrynsgrøt 2pk surkål 1pk sprøstekt løk 1pk potetmos 3 2 pk iste 1 pk makaroni 1 pakke basmati ris 1 pk risnudler 4 pølsebrød 1 pk cornflakes 1 pk flatbrød bakepulver, vaniljesukker 1pk sesamfrø 3 bernaisesaus 1 brun saus 1 fiskesaus ketchup, bergbyssennep masse buljong, salt, pepper og massevis av annet krydder(tror vi har omtrent alt) Har også rosmarin og persille som ferske urter i vinduskarmen. Stekeolje en kvart pakke meierismør litt margarin 6 grønne epler med litt flekker 4-5 gulrøtter 4 løk 1 paprika 5 poteter Vi har noe rester fra Sverigeturen av kjøtt i fryseren: 1 stor pakke flesk(sånn til flesk og duppe(æsj), holder sikkert til to ganger) 1 høne 4 stk snitzler med ost inni (smakte dessverre ikke så mye) 1 liten pakke bacon litt frossen gulost i skiver, ca 20-30 skiver 4 skiver cheddar, frossen. Noen som har noen kreative forslag? Endret 2. juni 2012 av Sitrondrops
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 er ikke veldig økonomisk av meg, men etter student tiden har jeg ett bra tips. skriv en liste hver søndag. over alt dere trenger ifht matpakker, hygiene og middager. (lag en middagsliste med 7 middager). vi handler hver mandag, kun mandag. i de trangeste tidene klarte vi å handle for 500kr i uka. men siden dere har en del basis varer vil jeg tro dere klarer bedre enn det. en middagsplan kan være slik: mandag: spagetti bolognes hjemmelaget tirsdag: grønnsaksuppe onsdag: fiskepinner med chips torsdag: ostesnitzel med bernaise fredag: pølse med potetbåter lørdag: taco/nachos søndag: nuddler med grønnsaker. grønnt: hvitløk. paprika purreløk poteter salat kjøla: 1 melk? 2 kjøttdeig fiskepinner chips pålegg div: pasta/spagetti (firstprice 10kr) grønnsaksuppe nuddler(pakke med 5 koster ca 13kr) hygiene ting. hemmeligheten er å handle det man kan/vil i billige merker. men handle kjøtt/pålegg osv i de normale merkene. feks dopapir,qtips,spagetti,nuddler, gulerot, fiskepinner,chips, salat osv er helt ok å handle i billigmerke. og man må pimpe opp middagene. grønnsaksuppa må man ha litt ekstra grønnsaker i. (gulerot, hvitløk, purre,paprika). til fiskepinnene kan du bruke en gulerot el ling. til. potetbåter er kjempe gode med hvitløk og forskjellig krydder.nuddlene trenger også gulerot,hvitløk, hakkede tomater osv. nå er det kanskje mulig at listen ser kjedelig ut, men for å spare penger er det ikke så dumt. med man velger jo selv hva man vil ha med på listen. men du skjønner poenget?
Gjest Sitrondrops Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Takk for svar anonym. Tenkte å handle billigmerker i visse ting ja, må sikkert ty til det mye mer enn vanlig. Fiskepinner og spaghetti vet jeg er billig i hvertfall ja og selvfølgelig å lage mat fra bunnen av, takk for gode middagstips. Tenkte å bake noe rundstykker, kanskje noe med fyll i, det kan jo bli deilig og mettende lunsjer og kveldsmat å hive i ovnen/micro når man føler for det.
Gjest Badabing Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Synes det er unødvendig å spise nudler med grønnsaker og den typen mat. Det blir jo null proteiner. Ville kjøpt bønner og linser på en innvandrersjappe, og så kan dere lage god, næringsrik og billig mat av det et par ganger i uka. Ville også kjøpt f.eks quinoa som dere kan bruke i wok. Til tacoen dere har, kan dere bruke bønner, det er minst like godt, og da kan dere bruke kjøttet dere kjøper til pasta og sånne ting i stedet. Bønner funker i så og si alt av gryter og gratenger. Dere har en del gode basisvarer så dere kan bake knekkebrød. Dere kan kanskje bruke flesket til å dele opp i småbiter og å bruke det i grateng. Hvis jeg har lite i kjøleskapet lager jeg bare en grønnsaksgrateng med noe annet godt i og har litt ost på toppen. Blir godt uansett. Eplene kan dere kanskje ha i sunne frokostmuffins med havregryn eller noe sånt? Aprikoser kan sikkert også være godt i bakverk. Akkurat høna vet jeg ikke hva dere kan bruke til, for det har jeg aldri spist
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå