Gjest imli Skrevet 2. juni 2012 #21 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Nei, vitsen er da ikke borte om du tar på bleia når du skal i butikken, hvem har påstått det? Det gjør jo de fleste i den fasen. Hva de gjør eller ikke gjør på barnehagen, er ikke så viktig. Noen barn er tørre hjemme lenge før de er tørre i barnehagen, med andre kan det være omvendt. Bare be de prøve noen ganger i.løpet av dagen. Det var i alle fall poenget til Annaires, at ein berre skulle ta av ungen bleia og halde ut til han/ho ville gå på do. Då vert det jo dumt å ta på bleia kvar gong ein skal ut, i alle fall viss det er snakk om ein heil dag i barnehagen. Ungen skjønner jo ikkje kvifor han/ho skal gidde å gå på do når han/ho har på seg bleie han/ho kan bruke... I barnehagen vår sa dei berre at han ikkje ville, så det "fungerte ikkje". Veit liksom ikkje kva ein kan kreve i slike samanhengar. Ber om orsaking viss du synest eg kuppar tråden din, TS... men dette er sikkert relevant for deg og Endret 2. juni 2012 av imli
Gjest bush babe Skrevet 3. juni 2012 #22 Skrevet 3. juni 2012 Jeg må si meg enig i at man fint kan ta på barn bleier enten de skal i bhg eller butikken selv om de holder på med bleieslutt. Eller det fungerte fint her hos oss ihvertfall... Gutten var tørr flere måneder her hjemme før vi prøvde det i bhg. Men vi klarte ikke bleieslutt før han selv var klar for det, og prøve med tvang er jo helt umulig, men motivere kan man uansett. Det tok endel mnd med motivering før eldste gutten vår ville bæsje på do, så plutselig en dag ville han, og da var det gjort Han var 2,4 år når han var helt bleiefri, dag og natt. Håper det samme gjelder for andremann
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2012 #23 Skrevet 3. juni 2012 "Problemet" til foreldre nå for tiden (i forhold til før) er at man venter for lenge med å introdusere potte eller do. Før var normalen at barna var tørre ved 2,5 årsalder, kanskje før det også. I dag er normalen mellom 3 og 4 år. Sett barna på potte fra de kan gå, la de sitte med leker så de synes det er gøy slik at de ikke forbinder det med noe kjedelig. Selvfølgelig tar det litt tid før de skjønner hvordan det fungerer, men da er de i alle fall vant til å sitte på potte eller do! Jeg jobber i barnehage, der får alle barna tilbud om å sitte på do eller potte ved bleieskift. Flere av de yngste (som ikke har fylt to ennå) greier å tisse på potta! 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #24 Skrevet 3. juni 2012 Her har vi prøvd potte do med og uten doring siden barnet var under et år. Like hysterisk. Tror vi bare må innse at barn er forskjellige og at det som fungerer for noen fungerer ikke for andre.
Honesty Skrevet 3. juni 2012 #25 Skrevet 3. juni 2012 Vi holder på nå; jenta vår blir tre år senere i sommer, og vi har hatt flere perioder hvor vi har forsøkt etter alle kunstens regler. Men hva hjelper det når hun hyler og nekter det hun er god for? Til slutt lot vi hele potte/dotreningen ligge, og plutselig har hun begynt å si fra at hun vil tisse på do. Hun er tørr og går med truse hjemme på dagtid, men bæsjing skjer i hytt og pine, og hun sier hverken fra (før etterpå), og nekter å sitte på do, så der er vi foreløpig litt i villrede hva vi skal gjøre. Dersom vi tar på henne bleie, tisser hun også i den uten å si fra.
Lykkelise Skrevet 4. juni 2012 #26 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor er det så hastverk med dotrening egentlig?
Gjest Annaires Skrevet 4. juni 2012 #27 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor er det så hastverk med dotrening egentlig? Hvorfor ikke sier nå jeg. De aller fleste unger er fysisk klare for å slutte med bleier lenge før de faktisk får lov til å slutte med bleier. Hvorfor ikke gjøre det som er naturlig i utviklingen?
Gjest imli Skrevet 5. juni 2012 #28 Skrevet 5. juni 2012 Hvorfor ikke sier nå jeg. De aller fleste unger er fysisk klare for å slutte med bleier lenge før de faktisk får lov til å slutte med bleier. Hvorfor ikke gjøre det som er naturlig i utviklingen? No må du gje deg. Berre fordi du hadde suksess med bleieslutten for ungen din, er det mange som slit med å få ungane til å slutte. Det er ikkje fordi ungane ikkje "får lov" til å slutte med bleie! Herrefred, ungane mine fekk då lov til å slutte akkurat når dei ville. Er så lei av bleier at minsten skulle gjerne fått slutta i går, for å seie det slik. Tips til deg - ver litt meir audmjuk, ikkje sikkert du er like heldig neste gong. Ungar er forskjellige. 2
Gjest Annaires Skrevet 5. juni 2012 #29 Skrevet 5. juni 2012 No må du gje deg. Berre fordi du hadde suksess med bleieslutten for ungen din, er det mange som slit med å få ungane til å slutte. Det er ikkje fordi ungane ikkje "får lov" til å slutte med bleie! Herrefred, ungane mine fekk då lov til å slutte akkurat når dei ville. Er så lei av bleier at minsten skulle gjerne fått slutta i går, for å seie det slik. Tips til deg - ver litt meir audmjuk, ikkje sikkert du er like heldig neste gong. Ungar er forskjellige. Nå får DU gi deg imli! Har ikke tall på hvor mange jeg har hørt at de selv (ikke barna) vil utsette bleieslutt, nettopp fordi de ikke orker gris og uhell. Det samme sier min venninne som jobber i bhg. Jeg svarte på et spm. at du følte det truffet av det, får du ta på din kappe. Ærlig talt!
Gjest imli Skrevet 5. juni 2012 #30 Skrevet 5. juni 2012 Nå får DU gi deg imli! Har ikke tall på hvor mange jeg har hørt at de selv (ikke barna) vil utsette bleieslutt, nettopp fordi de ikke orker gris og uhell. Det samme sier min venninne som jobber i bhg. Jeg svarte på et spm. at du følte det truffet av det, får du ta på din kappe. Ærlig talt! Når du skriv at "De aller fleste unger er fysisk klare for å slutte med bleier lenge før de faktisk får lov", vert eg litt provosert ja. For då meiner du jo faktisk at dette gjeld fleirtalet. Då kjenner eg absolutt trong til å kome med eit motsvar. Det må du nesten tole. Det finnest heilt sikkert folk som tenkjer slik, men at fleirtalet gjer det, er eg heilt ueinig i. Eg synest dei fleste snakkar om kor mykje dei gler seg til å slippe bleieungar, og "alle" på KG startar jo med pottetrening nærmast frå dag éin har eg inntrykk av... Har heller aldri høyrt om nokon som nektar ungen å slutte med bleie. Kjenner eg vert litt lei desse innlegga dine der du nærmast set deg sjølv og ungen din som mal - det de greier, må alle andre og greie, elles er det slik at dei ikkje vil/gidder. Som sagt, ungar er forskjellige, og familiar er forskjellige. 2
Miss I.W. Skrevet 5. juni 2012 #31 Skrevet 5. juni 2012 Aricept, uten å kritisere deres måte å pottetrene på så KAN det være lurt å prøve å la barnet tisse på seg. Dagens bleier er så gode at barna ikke kjenner at de bli våte. TS, jeg skjønner at du er frustrert og jeg har nok dessverre ingen gode råd! Disse ungene, og foreldrene er jo så forskjellige! Vi har trent i månedsvis nå og det kan gå bra i mange dager før hun plutselig nekter å tisse i potta eller på do. Jeg har hatt lyst til å gi opp, men det er jo ikke noe alternativ! Tidvis funker det å distrahere, men ikke alltid, og noen ganger gir hun seg og tisser på do tross trass. Da gjør vi veldig stor stas av det, klapper og "high fiver" og det ser ut til å motivere litt. Har også lest i en do-trenebok sammen og snakket mye om det. Masse lykke til! Det blir nok etterhvert! Jeg tror på dette med at barna finner litt selv at de er klare, men det er opp til foreldrene å motivere dem og gi dem verktøyene til å greie det! Jeg får nå forresten titt og ofte nå skryt av at jeg er flink til å gå på do av to-åringen! Og det er jo veldig stas å få skryt! Selv om jeg fint kan å gå på do! 1
Edie Skrevet 5. juni 2012 #32 Skrevet 5. juni 2012 Aricept, uten å kritisere deres måte å pottetrene på så KAN det være lurt å prøve å la barnet tisse på seg. Dagens bleier er så gode at barna ikke kjenner at de bli våte. Han bruker tøybleier og med de skal de jo kjenne at de blir våte. Et av argumentene som vant meg over til tøy er at ofte slutter med bleier tidligere. Men ikke her.... Men takk for tips! Mulig vi prøver den strategien i sommer, men akkurat nå har jeg ikke lyst til å tvinge han på do når han ikke vil..
Gjest regine Skrevet 6. juni 2012 #33 Skrevet 6. juni 2012 "Problemet" til foreldre nå for tiden (i forhold til før) er at man venter for lenge med å introdusere potte eller do. Før var normalen at barna var tørre ved 2,5 årsalder, kanskje før det også. I dag er normalen mellom 3 og 4 år. Sett barna på potte fra de kan gå, la de sitte med leker så de synes det er gøy slik at de ikke forbinder det med noe kjedelig. Selvfølgelig tar det litt tid før de skjønner hvordan det fungerer, men da er de i alle fall vant til å sitte på potte eller do! Jeg jobber i barnehage, der får alle barna tilbud om å sitte på do eller potte ved bleieskift. Flere av de yngste (som ikke har fylt to ennå) greier å tisse på potta! HELT enig i denne. Kjenner forholdene i andre europeiske land, og der er de færreste unger fortsatt i bleier når de har fylt 3. Og det er ikke noen særlig diskusjon om dette med at "barnet må ville selv". Det tas som en selvfølge at SMÅ barn potte/dotrenes, fordi det er et mål å komme ut av bleiene. Kombinasjonen av gode bleier + barnehage fra tidlig alder + troen på at unger skal bestemme selv = supersen bleieslutt, gjerne med masse baluba rundt det. Og med barnehage mener jeg at det at barna er i bhg fra de er små gir foreldrene dårlig samvittighet og man "orker ikke" eller "vil ikke" gjøre noe som kanskje kan være ubehagelig, som å kreve en innsats for å få slutt på bleier.
Vibi Skrevet 6. juni 2012 #34 Skrevet 6. juni 2012 "Problemet" til foreldre nå for tiden (i forhold til før) er at man venter for lenge med å introdusere potte eller do. Før var normalen at barna var tørre ved 2,5 årsalder, kanskje før det også. I dag er normalen mellom 3 og 4 år. Sett barna på potte fra de kan gå, la de sitte med leker så de synes det er gøy slik at de ikke forbinder det med noe kjedelig. Selvfølgelig tar det litt tid før de skjønner hvordan det fungerer, men da er de i alle fall vant til å sitte på potte eller do! Jeg jobber i barnehage, der får alle barna tilbud om å sitte på do eller potte ved bleieskift. Flere av de yngste (som ikke har fylt to ennå) greier å tisse på potta! Vi gjorde det. Gutten vår ble satt på doring fra han var 6 måneder, og frem til han begynte i barnehagen hadde vi omtrent ikke bæsjebleier (ikke fordi han sa fra, men fordi vi satt han der etter hvert måltid, og på morgen og kveld). Dessverre skled dette litt ut da han begynte i barnehagen som ettåring, fordi de ansatte her ikke fulgte det opp (noe jeg har forståelse for). Han ble fortsatt satt på do hjemme, men det skjedde noe der sjeldnere og sjeldnere. Nå er han snart 3, og bruker fortsatt bleier. Vi prøvde å kutte dem i jula, men uten hell. Har vært lenge på ferie nå, og han har gått mye uten bleier, men vil ikke sitte på do. Vi gir oss ikke, og fortsetter å motivere. Har bestemt oss for å prøve potte når vi kommer hjem, så får vi se om det er mer spennende. Har bestilt en sånn med musikk, som han hadde veeeeldig lyst til å bruke, så får vi se hvor moro det er når den kommer. Kanskje vi går til innkjøp av en slik "dobok" også. Uansett så går det ikke automatikk i at ungene blir tidligere tørre så lenge foreldrene gjør en innsats. Man kan faktisk ikke tvinge en unge til å gjøre fra seg på do - dette er jo faktisk en av tingene de kan styre selv, og en del benytter seg nok av det. Kanskje er det trass, kanskje er det et ønske om å forbli baby (min har for eksempel fått en lillesøster, og er veldig opptatt av at han også er baby ennå) etc. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå