Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips, råd og erfaringer!

Litt om vår gutt: Han ble nylig 3 år, har tisset på do tidligere ved et par anledninger (bl.a. i bhg). Han vil ikke engang sitte på do/potte nå, men han gir beskjed når han må bæsje, men da stikker han inn på et annet rom og gjør seg ferdig i bleia der. Han svarer bestemt "nei" når vi spør om han vil bæsje på do og da gir vi oss med det.

Vi har kjøpt kule truser og boxere (som pappa har - stor stas) og prøver å motivere med det. Har en tavle og klistermerker klar på badet, noe som fascinerer ham, men ikke nok til at han vil sette seg på do. Når vi må på do så sier vi av og til: Nå skal mamma ned på do og tisse, vil du være med og tisse du også? Da svarer han bestemt nei og sier han ikke må tisse/at han ikke vil.

Nå når det har vært så fint og varmt har vi latt han gå uten og spør med jevne mellomrom om han vil gå på do. Han svarer alltid nei, men har heller ikke hatt noen uhell. En gang tok vi på bleie etter at han hadde gått noen timer uten, og da tisset han med en gang, noe som tyder på at han har "full kontroll".

Hva gjør vi feil? Og hva bør vi gjøre?

Jeg har både lest og hørt at man ikke skal stresse/presse. Og jeg føler heller ikke at vi gjør det utad, men inni meg er jeg redd for at han skal bli den eneste 3 åringen i bhg til høsten med bleie... Han starter i ny bhg i august. Skal jeg bare slå meg til ro med det alle sier: Det kommer når han er klar...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo sommer. La ham gå uten bleie fremover, når han er hjemme. Påregn en del klesvask.

Skrevet

Eg hadde det akkurat som deg i fjor sumar! Guten min var 3 om våren, nekta plent på alt som hadde med do/potte og gjera. Sa at han ikkje ville på do, og vart heilt vill viss eg prøvde å setje han der. Gjett om eg vart irritert på alle "gode råd" om at ungen ikkje trong og vera klar for å slutte med bleie, det var berre kva foreldra gjorde det til! Vel, ikkje her i gården i alle fall. Greitt nok å kunne setje ungen på do ofte viss han/ho vil det, men kva når ungen nektar? Ikkje mykje ein får gjort då gitt. Hjå oss gjekk det berre av seg sjølv til slutt. Han vart motivert av å sjå dei større ungane i barnehagen som gjekk med truse og gjekk på do, og sidan han nesten berre leikar med eldre ungar, trur eg ikkje han likte å vera den einaste med bleie. Så plutseleg ein dag var det greitt å sitje på do, og på under ei veke var han heilt tørr på både dag og natt. Då var han 3 år og 3-4 mnd. Så rådet mitt er rett og slett å la ver å stresse med det. Det gjev deg berre ein masse arbeid med masing på ungen og masse klesvask, og det gagnar ingen. Det er kjedeleg, men sånn er det berre.

• Liker 2
Skrevet

Om man ikke prøver, så vil det ta veldig lang tid, lengre enn det må- det er min mening etter tre barn.

Det er faktisk noe i at det er litt hva foreldrene gjør det til. Om han går uten bleie i sommer så blir det ikke så mye ekstra vask, de bruker jo ikke stilongs og ofte kan han gå helt naken.

Skrevet

Om man ikke prøver, så vil det ta veldig lang tid, lengre enn det må- det er min mening etter tre barn.

Det er faktisk noe i at det er litt hva foreldrene gjør det til. Om han går uten bleie i sommer så blir det ikke så mye ekstra vask, de bruker jo ikke stilongs og ofte kan han gå helt naken.

Gje meg gjerne oppskrifta :popcorn:

Når ein unge nektar å sitje på potte/do, er det lite ein får gjort som forelder. Med mindre ein går for gamlemåten med å binde fast ungen på potta.

Skrevet

Som eg sa, når ein er så heldig å ha sommarunge som skal slutte med bleie så er det så enkelt å la ungen gå.med shorts eller truse uten bleie. De lærer ganske fort. Og må det være potte? Hva med do, med dosete? Evt tisse på plenen?

Mellomste jenta og eldste gutten min ble tørre på den måten. Yngste jenta mi ble tørr om vinteren. Litt ekstra klesvask tåler man.

Gjest pysepusen
Skrevet

Gje meg gjerne oppskrifta :popcorn:

Når ein unge nektar å sitje på potte/do, er det lite ein får gjort som forelder. Med mindre ein går for gamlemåten med å binde fast ungen på potta.

Den oppskrifta vil jeg også ha ;) Her begynner han å hyle bare han ser do eller potta. Og han har aldri opplevd noe som skulle tilsi at han skulle være redd.

Skrevet

Som eg sa, når ein er så heldig å ha sommarunge som skal slutte med bleie så er det så enkelt å la ungen gå.med shorts eller truse uten bleie. De lærer ganske fort. Og må det være potte? Hva med do, med dosete? Evt tisse på plenen?

Mellomste jenta og eldste gutten min ble tørre på den måten. Yngste jenta mi ble tørr om vinteren. Litt ekstra klesvask tåler man.

Jaså? Her har ungane berre tissa på seg (eller verre, bæsja på seg) og gått vidare som om ingenting hadde skjedd... Eg seier ikkje at det må vera potte, så klart. Men eg synest det er enklare i starten mtp at dei gjerne "må" ganske fort (og me har do i 2. etg). Og tisse på plenen? Kva lærer dei av det? :klo: Poenget er vel å få det i do?

Kor lang tid skal det liksom ta, då? Er jo måte på kor lenge ein orkar 4-6 klesskift med både tiss og bæsj i kvar dag...

Skrevet (endret)

Eg hadde det akkurat som deg i fjor sumar! Guten min var 3 om våren, nekta plent på alt som hadde med do/potte og gjera. Sa at han ikkje ville på do, og vart heilt vill viss eg prøvde å setje han der. Gjett om eg vart irritert på alle "gode råd" om at ungen ikkje trong og vera klar for å slutte med bleie, det var berre kva foreldra gjorde det til! Vel, ikkje her i gården i alle fall. Greitt nok å kunne setje ungen på do ofte viss han/ho vil det, men kva når ungen nektar? Ikkje mykje ein får gjort då gitt. Hjå oss gjekk det berre av seg sjølv til slutt. Han vart motivert av å sjå dei større ungane i barnehagen som gjekk med truse og gjekk på do, og sidan han nesten berre leikar med eldre ungar, trur eg ikkje han likte å vera den einaste med bleie. Så plutseleg ein dag var det greitt å sitje på do, og på under ei veke var han heilt tørr på både dag og natt. Då var han 3 år og 3-4 mnd. Så rådet mitt er rett og slett å la ver å stresse med det. Det gjev deg berre ein masse arbeid med masing på ungen og masse klesvask, og det gagnar ingen. Det er kjedeleg, men sånn er det berre.

Vi opplevde akkurat det samme, hehe. Motivasjonen kom når han fikk se de andre i barnehagen! Han brukte bleier til han var 4, men plutselig sluttet han på dagen.

Det er klart at du, TS, ønsker en bleieslutt snart, men hold tålmodigheten oppe. Du gjør jo alt etter boka her! :)

Edit: la inn et avsnitt

Endret av everydaywings
Skrevet

Den oppskrifta vil jeg også ha ;) Her begynner han å hyle bare han ser do eller potta. Og han har aldri opplevd noe som skulle tilsi at han skulle være redd.

Sånn var eldstemann her og. Viss eg prøvde "det er jo berre å bestemme seg for at ungen skal slutte!-metoden" som dei med ungar som var tørre tidleg av seg sjølv foreslo, og satte ungen på do/potte, måtte eg gjera det med makt, og ungen hylskreik. Tvilar på at det hjalp noko særleg...

Skrevet

Jaså? Her har ungane berre tissa på seg (eller verre, bæsja på seg) og gått vidare som om ingenting hadde skjedd... Eg seier ikkje at det må vera potte, så klart. Men eg synest det er enklare i starten mtp at dei gjerne "må" ganske fort (og me har do i 2. etg). Og tisse på plenen? Kva lærer dei av det? :klo: Poenget er vel å få det i do?

Kor lang tid skal det liksom ta, då? Er jo måte på kor lenge ein orkar 4-6 klesskift med både tiss og bæsj i kvar dag...

Du, Imli, vil jo ikke forstå. Jeg skjønner at ikke alle unger er like, men at det skal være gjengs at barn ikke er klare før de nærmer seg fire er bare tull. Jenter er litt tidligere enn gutter, men ikke så mye.

Hva de skal.lære av å tisse på plenen? Kanskje det er gøy å se strålen? Noe man kan gjenta i potta/do senere osv.

Og dersom barna dine ikke merker at de tisser eller bæsjer ville jeg fått de utredet, for det er ikke normalt.

Skrevet

Tror forøvrig at mange foreldre syns det er greit og enkelt at barna bruker bleie. Har i hvert fall sett dette med.noen venninner. De gidder ikke ta tak i det(for det krever en innsats) og skylder på at ungen ikke er klar. Sier ikke at dere er sånn, men syns det er veldig mange.

Gjest pysepusen
Skrevet

Og dersom barna dine ikke merker at de tisser eller bæsjer ville jeg fått de utredet, for det er ikke normalt.

Når de er så små så er det jo helt normalt. Min toåring tisser i hytt og pe han, og det er jo ikke unormalt. Det er jo faktisk sånn at de som slutter med bleie for tidlig og gjerne med litt "tvang" har uhell mye lenger enn de som slutter når de er klar for det. Nå sier jeg ikke at de skal gå med bleie til de begynner på skolen, men man trenger ikke tvinge fram en slutt når de er to heller. Og jo, noen er klar for andre. Ei av min sønns venninner har allerede sluttet med bleie, mens de fleste er langt fra det nå.

Skrevet

Du, Imli, vil jo ikke forstå. Jeg skjønner at ikke alle unger er like, men at det skal være gjengs at barn ikke er klare før de nærmer seg fire er bare tull. Jenter er litt tidligere enn gutter, men ikke så mye.

Hva de skal.lære av å tisse på plenen? Kanskje det er gøy å se strålen? Noe man kan gjenta i potta/do senere osv.

No må du vise meg kor eg har skreve at ein gjennomsnittleg unge ikkje er klar før han/ho er 4, då. Ikkje legg ord i munnen på meg, takk.

Eg trur dei fleste ungar er "klare" ein gong mellom 2,5 og 3,5 år. Eldsteguten min slutta som sagt av seg sjølv då han var mellom 3 og 3,5, så det er absolutt ikkje noko gale med han nei (ref. "få dem utredet" :roll: ). No har eg ein 2-åring (3 i haust) som eg håpar vil slutte med bleier i sumar. Han går mykje utan bleie heime, og har tissa på potte/do fleire gonger. Men eg må setje han der, han seier ikkje frå sjølv, og han kan fint tisse på seg og så berre gå vidare og leike, spesielt ute, fordi det er så mykje spennande som skjer. Eg er ganske sikker på at det er heilt normalt, takk.

Skrevet

Men di sjølv sa at di såg ikkje poenget med å.la dei tisse på plenen. Kva er da vitsen med at du let han gå utan bleie?

Gjest Annaires
Skrevet

Men om ungen ikke blir tatt på do, så tisser den på seg. Hva så? Det er slik de lærer. Og kanskje de da ønsker å tisse i do etterhvert.

Mi ville heller ikke settes på do, men da fikk hun nå heller bare tisse på seg. Å det gjorde hun...

Skrevet

Men di sjølv sa at di såg ikkje poenget med å.la dei tisse på plenen. Kva er da vitsen med at du let han gå utan bleie?

Det er jo at eg prøver å lære han å gå på do. Målet er jo do/potta, ikkje plena...

Men om ungen ikke blir tatt på do, så tisser den på seg. Hva så? Det er slik de lærer. Og kanskje de da ønsker å tisse i do etterhvert.

Mi ville heller ikke settes på do, men da fikk hun nå heller bare tisse på seg. Å det gjorde hun...

Det er jo måte på kor lenge ein orkar å halde på slik, då.

Gjest Annaires
Skrevet

Det er jo måte på kor lenge ein orkar å halde på slik, då.

Ja, så da er det jo opp til foreldrene, hva de gidder.

Her gikk det 14.dager, før hun begynte å tisse i do.

Skrevet

Ja, så da er det jo opp til foreldrene, hva de gidder.

Her gikk det 14.dager, før hun begynte å tisse i do.

OK. Eg holdt på i tre veker med eldstemann før eg gav opp. Det handlar ikkje berre om kva foreldra "gidder" (du meiner dei som ikkje gidder, er late eller? :klo:), men om tilhøva elles og. Ein må jo ut av huset i løpet av desse vekene... Og tek du på bleia då, er vitsen borte... Samarbeid med bhg er og viktig. Ungen lærer jo ingenting om han/ho får gjera i bleia i barnehagen. Men i barnehagen er det vanskeleg å gjennomføre både for ungen og for dei tilsette.

Med minsten prøvde eg nesten ei veke, nett no, men måtte gje opp sidan barnehagen meinte det ikkje fungerte.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vitsen er da ikke borte om du tar på bleia når du skal i butikken, hvem har påstått det? Det gjør jo de fleste i den fasen.

Hva de gjør eller ikke gjør på barnehagen, er ikke så viktig. Noen barn er tørre hjemme lenge før de er tørre i barnehagen, med andre kan det være omvendt. Bare be de prøve noen ganger i.løpet av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...