Gjest Badabing Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Leste en artikkel om kvinner som jobbet som brannmenn, politi og sveiser, yrker det er en klar overvekt av menn. Ellers virker det som flere menn velger utdanning som sykepleier og førskolelærer. Hva tenker dere om de som tør å velge annerledes? Kunne du datet en mann som jobbet i et omsorgsyrke? Har du vurdert et mannsdominert yrke selv? Og endte du opp i et manns - eller kvinnedominert yrke til sist?
Gjest Lille-pus Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Synes det er flott at folk nå står så mye, mye friere til å velge et yrke de har interesse og anlegg for Dater helt klart en mann som jobber i et omsorgsyrke. Klarer ikke helt å se hva problemet eventuelt skulle være... Jobber i et yrke som for 25 år siden var nærmest helt mannsdominert (var selv en av de første kvinner i mitt yrke) Endte vel selv opp i et veldig mannsdominert yrke, - som heldigvis de siste 15 år har blitt velsignet med større innslag av dyktige kvinner
Gjest Nenya82 Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tenker at det er flott at man kan velge etter hva som interesserer en og hva man faktisk er flink til. Bryr meg egentlig ikke om hva en mann jobber med så lenge han trives med det om det er sykepleier eller mekaniker. Dessuten mener jeg av egen erfaring at det er fint om det er litt blanding på arbeidsplassen.Jeg syns det ofte blir et bedre arbeidsmiljø av det. Problemet ser ikke jeg heller,om man ikke har fordommer mot at en mann jobber som sykepleier fordi det liksom skal være noe kvinner egner seg best til,men det mener jeg er bullshit.Min mor jobbet som sveiser en periode på 70-tallet,og det var visst veldig uvanlig,men jeg syns det var utrolig tøft gjort av henne Jeg er ikke ferdig å studere,men har vurdert typiske mannsyrker.Ønsket en stund å drive med spillprogrammering,men det ble aldri noe av.Håper jeg får en arbeidsplass der det er både menn og kvinner når jeg er ferdig
Gjest "gjest" Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Kjenner mange kvinnelige sveisere. De er akkurat som alle oss andre kvinner. 1
Gjest Peaches Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 jeg kjenner kvinnelige sveisere.har jobbet i barnehage og alle ungene elsker mannfolka som jobber der. veldig populært med menn i slike yrker. jeg anger selv på at jeg ikke tok utdanning så jeg ble bilmekaniker. jeg valgte noe helt annet 2
Calypso Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Hvis jeg ikke husker feil så var visstnok dronning Elizabeth mekaniker eller noe lignende under andre verdenskrig, og det kan jo ikke ha vært daglig kost på den tiden? Det første mennesket jeg møtte i mitt liv var forresten en mannlig jordmor. =)
Ryvre Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Tenket ikke så mye over slikt. Kan hende det kommer av at jeg i mange år har drevet med hobbyer som ofte domineres av menn og hatt jobbet som jenter sjeldent velger (iallefall da, er flete av dem nå) Jenter kan da gjøre akkurat de samme jobbene som guttene
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Hvis jeg ikke husker feil så var visstnok dronning Elizabeth mekaniker eller noe lignende under andre verdenskrig, og det kan jo ikke ha vært daglig kost på den tiden? Det første mennesket jeg møtte i mitt liv var forresten en mannlig jordmor. =) jeg vil faktisk foretrekke en mannlig jordmor. jeg foretrekker mannlig lege,jeg foretrekker mannlig gynekolog.
Calypso Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 jeg vil faktisk foretrekke en mannlig jordmor. jeg foretrekker mannlig lege,jeg foretrekker mannlig gynekolog. Jeg har en mannlig fastlege selv og han er veldig ok, men har bare gått til kvinnelig gynekolog så der får jeg ikke sammenlignet.. men har hørt fra flere at de foretrekker mannlige, så om noen kunne forklart meg hvorfor så hadde det vært interessant (det har jo litt med emnet å gjøre også).
Gjest Peaches Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Jeg har en mannlig fastlege selv og han er veldig ok, men har bare gått til kvinnelig gynekolog så der får jeg ikke sammenlignet.. men har hørt fra flere at de foretrekker mannlige, så om noen kunne forklart meg hvorfor så hadde det vært interessant (det har jo litt med emnet å gjøre også). jeg personlig føler meg mer komfortabel med en mann. har vært hos både kvinner og menn som gynekolog .og de damene har ikke vært flinke nok i min mening. mulig jeg har hatt veldig uflaks,men jeg tar ikke sjansen nå mer. takker meg til en mann. Endret 2. juni 2012 av Peaches 1
Boudicca Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Hva tenker dere om de som tør å velge annerledes? Supert! Flott at man velger yrker som man ønsker å jobbe i, uavhengig om det er et kvinne- eller mannsdominert yrke. Dessuten er det et steg i riktig retning med tanke på likestillinga. Kunne du datet en mann som jobbet i et omsorgsyrke? Ja. Har du vurdert et mannsdominert yrke selv? Jeg kan ikke huske det. Har funnet ut hva jeg vil bli (omsorg), og ønsker å gå videre på dette etter vgs. Men mulig det forandrer seg når jeg blir eldre. Og endte du opp i et manns - eller kvinnedominert yrke til sist? Det vet jeg ikke enda.
SmallTalk Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Hva tenker dere om de som tør å velge annerledes? At det er flott at folk tar en utdannelse de har lyst på fremfor en utdannelse som er forventet utifra hvilket kjønn man har. Kjenner blant annet et par gutter/menn som utdanner seg innen helse, og han ene er jeg sikker på at blant annet hadde egnet seg veldig bra som helsebror eller barnepleier. Kunne du datet en mann som jobbet i et omsorgsyrke? Hadde jeg vært singel så kunne jeg nok gjort det. For min del så er kjemien det som spiller en rolle, ikke hvilken utdanning folk har. Har du vurdert et mannsdominert yrke selv? Jeg er utdannet ingeniør og jobber i et mannsdominert yrke. Hadde hatt større kvaler med å velge et typisk kvinneyrke. Og endte du opp i et manns - eller kvinnedominert yrke til sist? Mannsdominert.
Gjest Koala Lompa Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tenker at det irriterer meg at vi liksom må "hylle" dem som velger annerledes. Skulle tro det var helt unikt at en mann jobber som sykepleier og en kvinne jobber som sveiser. At en kvinne jobber som sveiser er kanskje uvanlig, men å dra den der "ååhh,du er tøff,du er et forbilde for andre kvinner" får meg til å tenke at da har vi egentlig ikke kommet så langt. Og selvfølgelig kunne jeg datet en som jobbet i omsorgsyrket. Sorry om jeg virker litt sur,har ikke fått sjokoladedosen min enda i dag. 1
Gjest Nenya82 Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tenker at det irriterer meg at vi liksom må "hylle" dem som velger annerledes. Skulle tro det var helt unikt at en mann jobber som sykepleier og en kvinne jobber som sveiser. At en kvinne jobber som sveiser er kanskje uvanlig, men å dra den der "ååhh,du er tøff,du er et forbilde for andre kvinner" får meg til å tenke at da har vi egentlig ikke kommet så langt. Og selvfølgelig kunne jeg datet en som jobbet i omsorgsyrket. Sorry om jeg virker litt sur,har ikke fått sjokoladedosen min enda i dag. Det er kanskje ikke så tøft i dag siden man kan jobbe som hva som helst uavhengig av kjønn,men det er ikke så mange år siden det faktisk var ganske så tøft gjort å velge annerledes. Det var i hvert fall det jeg mente i mitt innlegg.Hadde en kvinne sagt at hun jobbet som sveiser i dag så hadde jeg ikke leet på et øyenbryn,og samme om en mann sa at han jobbet som jordmor. Samtidig er det jo merkelig at noen velger å skrive en artikkel om temaet dersom det ikke er aktuelt fortsatt,eller jeg trodde i hvert fall at man helst skriver om ting som er aktuelle for leseren
Cata Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Hva tenker dere om de som tør å velge annerledes? Egentlig tenker jeg ingenting, for jeg tenker ikke over det. Men som flere alt har svart i denne tråden så er det flott at vi er kommet så langt at folk kan velge yrker de ønsker seg (og passer i). Har for øvrig selv 2 mannlige slektninger som jobber innen omsorgssektoren Kunne du datet en mann som jobbet i et omsorgsyrke? Ja, naturligvis kunne jeg det. Har du vurdert et mannsdominert yrke selv? Jeg har ikke bare vurdert det, jeg har et . Jeg er ingeniør og blant mine nærmeste kolleger er det....null damer. Det finnes andre kvinner på arbeidsplassen, men bare en annen kvinnelig ingeniør og hun jobber i en annen avdeling. Og endte du opp i et manns - eller kvinnedominert yrke til sist? Se ovenfor- jeg tør påstå det er temmelig mannsdominert. Endret 2. juni 2012 av Cata
Gjest Koala Lompa Skrevet 2. juni 2012 #17 Skrevet 2. juni 2012 Det er kanskje ikke så tøft i dag siden man kan jobbe som hva som helst uavhengig av kjønn,men det er ikke så mange år siden det faktisk var ganske så tøft gjort å velge annerledes. Det var i hvert fall det jeg mente i mitt innlegg.Hadde en kvinne sagt at hun jobbet som sveiser i dag så hadde jeg ikke leet på et øyenbryn,og samme om en mann sa at han jobbet som jordmor. Samtidig er det jo merkelig at noen velger å skrive en artikkel om temaet dersom det ikke er aktuelt fortsatt,eller jeg trodde i hvert fall at man helst skriver om ting som er aktuelle for leseren men aktuelt på hvilken måte? Har vi ikke kommet lengre enn at det skal vies så mye oppmerksomhet til det at vi står frie til å velge yrker uavhengig av kjønn? Slike artikler får meg til å tenke at det hele bare er en trend. Nå blir ikke dette helt det samme men jeg vokste opp med en mamma som var ute og jobbet og en far som stelte hus og passet unger. Kanskje derfor jeg synes det er så rart at folk synes slikt er beundringsverdi/tøft/velg det ordet som passer best.
Gjest Nenya82 Skrevet 2. juni 2012 #18 Skrevet 2. juni 2012 men aktuelt på hvilken måte? Har vi ikke kommet lengre enn at det skal vies så mye oppmerksomhet til det at vi står frie til å velge yrker uavhengig av kjønn? Slike artikler får meg til å tenke at det hele bare er en trend. Nå blir ikke dette helt det samme men jeg vokste opp med en mamma som var ute og jobbet og en far som stelte hus og passet unger. Kanskje derfor jeg synes det er så rart at folk synes slikt er beundringsverdi/tøft/velg det ordet som passer best. Nei,si det.I går leste jeg en sak om kvinner som tatoverte seg på hele kroppen,og artikkelen var skrevet som om det var noe nytt,men det har jo eksistert i årevis.Irriterte meg litt. Men aviser og blader er jo ganske generaliserende når det gjelder kjønn,så mulig det er der det ligger. Ja,og bestemoren min var også ute og jobbet,men jeg syns det alikevel var beundringsverdig på den måten at de nok møtte endel motgang på grunn av det.Jeg bare tenker på hvordan samfunnet var på den tiden,og da var det nok mest vanlig å følge strømmen.Er det inntrykket jeg har,men at noen velger annerledes i dag er jo ikke spesielt uvanlig eller revolusjonerende på noe vis.
Gjest barista Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Leste en artikkel om kvinner som jobbet som brannmenn, politi og sveiser, yrker det er en klar overvekt av menn. Ellers virker det som flere menn velger utdanning som sykepleier og førskolelærer. Hva tenker dere om de som tør å velge annerledes? Kunne du datet en mann som jobbet i et omsorgsyrke? Har du vurdert et mannsdominert yrke selv? Og endte du opp i et manns - eller kvinnedominert yrke til sist? All respekt til disse menneskene! Min mor arbeider som sveiser, og er en av 3 kvinner på arbeidsplassen blant maaange maaange menn.. Tøft og rått etter min mening. Men personlig foretrekker jeg om mannen er mann, med en mannsjobb. Kunne selv ikke ha vurdert herre-yrker som fysiske yrker. Men gjerne lederjobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå