AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Hei Jeg er vanligvis så ærlig og redelig av meg. Derfor har jeg nå forferdelig dårlig samvittighet. Det har seg slik at jeg la ut en (ganske stor) ting til salgs på Finn.no. Jeg ble kontaktet etter noen dager av en som ville kjøpe det. Han var veldig interessert, men var bortreist så han kunne ikke hente det før om 1 uke. Jeg spurte om han var nesten helt sikker på at han skulle ha det, for da kunne jeg legge det av til han. Han sa det var han og vi avtalte at jeg skulle legge det av og han skulle kontakte meg igjen om en uke når det passet for han å hente det. Han virket veldig seriøs og bestemt på at han ville kjøpe dette. Så tok det kontakt en annen som jeg kjenner som også hadde sett annonsen. Han bor nært meg og ville komme og hente og betale gjenstanden med en gang. Det jeg skulle selge tok opp endel plass hos meg og jeg trengte penger raskt, så jeg sa ja... Idag kontaktet han første meg på sms og spurte om han kunne komme i morgen. Jeg måtte bare si det som det var og beklage som best jeg kunne. Han svarte ikke på meldinga mi igjen.. Nå har jeg forferdelig dårlig samvittighet (har egentlig hatt det siden jeg solgte det)!! Jeg bruker aldri å bryte løfter. Jeg er strengt oppdratt og føler meg nå som verdens verste drittkjerring. Uff... Hvor sint hadde dere blitt (og hva hadde dere tenkt) om noe sånt hendte dere? Jeg vet jo ikke hva mer jeg kan gjøre enn det jeg forklarte til han på sms.. Annet enn å ta lærdom av det selvsagt!
Papirbit Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 tror ikke at du er verdens verste drittkjerring ihvertfall ;P Helt ærlig så hadde jeg blitt frustrert,men mest fordi jeg håpet på å få en ting,men nå får jeg den ikke. Hadde hatt forståelse for at du trenger penger og trenger å bli kvitt varen.. 1
She_Leiva Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Altså, om du hadde sagt til han første at du skulle legge det av til han, så er det dårlig gjort, men samtidig, om det dreier seg om mye penger så kan jeg skjønne ditt valg om å få handelen unnagjort fortest mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Jeg personlig hadde blitt rimelig forbanna om dette var noe jeg virkelig ville ha, og det ble solgt pga at selger ikke klarte å vente en uke. Syns du skal ha temmelig dårlig samvittigher 10
Sunshower Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tror nok jeg hadde blitt litt sur og skuffet hvis det hadde vært meg. Hadde selger sagt h*n kunne holdt av for meg, hadde jeg jo forberedt meg på at jeg faktisk skulle kjøpe det og kanskje planlagt noe rundt det. I tillegg, hvis jeg hadde fått beskjed om at selger ikke ville holde av, ville jeg kanskje fått noen bekjente til å ordne det for meg mens jeg var bortreist. Men men, gjort er gjort og solgt er solgt. Så jeg synes ikke du skal tenke noe mer på det
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Ja, det er skikkelig dårlig gjort og juridisk sett så hadde du ingen rett til å selge tingen til noen andre da du hadde inngått en bindende avtale. Kjøper kan holde deg erstatningsansvarlig. Konklusjon: drittkjerring. 13
jie-jie Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Den første personen kunne ha ombestemt seg, og da hadde du kanskje ikke fått solgt den. Ikke ha dårlig samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Den første personen kunne ha ombestemt seg, og da hadde du kanskje ikke fått solgt den. Ikke ha dårlig samvittighet. Det var nettopp det jeg fryktet.. Men vet jo aldri. Har inntrykk av at det er mange som ikke er så ærlige. Men jeg hadde liksom bestemt meg for at jeg ikke skulle være en av dem. Men uansett kan jeg ikke gjøre noe fra eller til nå.. TS
Skjønningen Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Huff da. Klart det sikkert er kjipt for han som hadde avtalt at han skulle kjøpe tingen av deg om en uke, og jeg skjønner at du har dårlig samvittighet for det. Det er lett å tenke på alt du burde ha gjort, men det hjelper ikke på, for gjort er gjort. Det at du føler deg slem i etterkant indikerer bare at du ikke er en drittkjerring, for du angrer på det. Uansett, ikke plag deg sev for mye. Hvis det var så sinnsykt viktig for han så hadde han vel bare kjøpt den umiddelbart? Det gjør i alle fall jeg når jeg virkelig vil ha noe. Så får den bare sendes i etterkant. Er det betalt så er det jo i boks.
Inx Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Finn.no er for anonymt, løfter om kjøp og ingitte bud blir svært ofte oversett/glemt. Selv om kjøpsloven gjelder så er praksis på Finn noe helt annet. Du burde ikke ha dårlig samvittighet TS Endret 1. juni 2012 av Inx
Inx Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Den første personen kunne ha ombestemt seg, og da hadde du kanskje ikke fått solgt den. Ikke ha dårlig samvittighet. Han kan ikke ombestemme seg (i forhold til loven), men Finn fungerer ikke etter loven - i hvert fall ikke på "små" ting, så jeg er helt enig med deg
Vera Vinge Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Ja, det er skikkelig dårlig gjort og juridisk sett så hadde du ingen rett til å selge tingen til noen andre da du hadde inngått en bindende avtale. Kjøper kan holde deg erstatningsansvarlig. Konklusjon: drittkjerring. Men hun hadde jo ikke inngått en bindende avtale. Det potensielle kjøperen sa at han mest sannsynlig skulle ha det, og jeg tolker det som at det var en viss sjanse for at han kom og så tingen og ikke ville ha den likevel. Jeg syns ts kunne ha sagt at hun ikke kunne love å holde av tingen en uke, hvis det kom noen som helt sikkert ville ha den i mellomtiden, spesielt siden det var snakk om en stor og dyr ting. Kjedelig å avvise flere kjøpere dersom det viste seg at den hun først snakket med ikke var interessert likevel. Ikke helt pent gjort å bryte løftet om å holde av, men jeg tenker nå at avtalen var litt vel snill i utgangspunktet. 1
lulle Skrevet 1. juni 2012 #13 Skrevet 1. juni 2012 Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet, og egentlig ganske kiipt gjort av deg, samtidig kunne den første kjøperen tilbudt seg å betale noe av beløpet mot at du holdt gjenstanden til han kom tilbake fra turen. Tror det er nokså vanlig å selge når det dukker opp en kjøper , du vet, bedre med en fugl i hånden enn ti på taket hehe. Du kan ikke gjøre noe mer nå enn å ta lærdom.
Piper Skrevet 1. juni 2012 #14 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tenker at du har gjort det du har, og kan ikke gjøre noe med det og derfor skal du ikke plage deg selv med de tankene du nå har om hva du burde og ikke burde gjøre. Vi er mennesker, og mennesker tar valg, og vi lærer oss å leve med valgene vi tar. Ha en fin dag 1
Athene Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 Hadde jeg vært kjøper hadde jeg latt deg få gjennomgå en del, med telefoner og mail. Et muntelig løfte er like bindene som et skriftelig. Det er ganske dårlig gjort å bryte et løfte. Jeg ser at mange mener at det du gjorde ikke var så ille, fordi du hadde mulighet til et raskt salg. Det er jeg helt uenig i. Du burde taklet saken annerledes i utgangspunktet. Det jeg gjør når jeg selger ting, og får henvendelser av typen "ikke nå men om en uke, men jeg looover at jeg vil ha tingen", er at jeg sier at jeg skal gjøre mitt beste for å holde den av, men at for meg er et raskt salg viktigst, så jeg vil ikke garantere noe når de ikke har mulighet til å gjennomføre handelen tidligere. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 Dette er jo brudd på avtaleloven, så ja, jeg forstår at du har dårlig samvittighet. Nå har du hvertfall lært noe: ikke lov ting du ikke kan holde. Jeg forstår ikke hvorfor du lovte å holde av gjenstanden når det skulle SÅ lite til for at du ombestemte deg. Falt det deg ikke inn at noen andre kunne melde sin interesse? Jaja, gjort er gjort og spist er spist - det er ikke noe å dvele ved over lang tid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Jeg synes det var dårlig gjort, og jeg synes dårlig samvittighet er på sin plass i dette tilfellet 1
Piper Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 Hadde jeg vært kjøper hadde jeg latt deg få gjennomgå en del, med telefoner og mail. Et muntelig løfte er like bindene som et skriftelig. Det er ganske dårlig gjort å bryte et løfte. Jeg ser at mange mener at det du gjorde ikke var så ille, fordi du hadde mulighet til et raskt salg. Det er jeg helt uenig i. Du burde taklet saken annerledes i utgangspunktet. Det jeg gjør når jeg selger ting, og får henvendelser av typen "ikke nå men om en uke, men jeg looover at jeg vil ha tingen", er at jeg sier at jeg skal gjøre mitt beste for å holde den av, men at for meg er et raskt salg viktigst, så jeg vil ikke garantere noe når de ikke har mulighet til å gjennomføre handelen tidligere. Det ts kan gjøre nå er å beklage at det har skjedd, for gjort er gjort og ts kan ikke få gjort noe med det. Om kjøper velger å lage et styr uten like er det opp til kjøper. Nå var ikke du kjøper her, og denne kjøperen har ikke gjort det du sier du ville ha gjort. Derfor står ikke ts i en slik situasjon. Ts kan velge å lære noe av dette til en annen gang, at ønsker man å selge det raskest mulig så binder man seg ikke til å holde av tingen over tid. Noe annet kan ikke kjper gjøre, og det hjelper ingen at man hisser seg opp, blir ufin for jeg tviler på at du ville følt deg bedre med å gjøre det. Du hadde hisset deg opp, men du ville fortsatt ikke fått akkurat den tingen fordi den var solgt til en annen. Hvorfor du føler du må hisse deg opp, er det bare du som kan svare på. 1
Xtra_lilje Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Jeg ville sagt til den bekjente at varen var holdt av en uke, men om den personen ikke kom for å hente den, kunne min bekjente få den. Hva er det som er så viktig å bli kvitt at det ikke kan vente en uke?? Jeg hadde blitt rimelig sur som kjøper, slik jeg leser innlegget ditt hadde dere en klar avtale. 1
Glitnir Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 Drittkjerring var vel å ta litt i, men absolutt dårlig gjort ja. Når det er sagt så hadde jeg ikke villet inngå en slik avtale i utgangspunktet heller om jeg var deg. Det er mange blant kjøperne på Finn som ikke er til å stole på, og her var det ikke engang sikkert at han ville ha varen. Det greieste ville vært å si at du ikke kan love noe med mindre han forhåndsbetaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå