Gå til innhold

Bryllup i utlandet med utenlandsk statsborger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg i utlandet med en utenlandsk statsborger. og trenger attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett. Jeg lurer paa om noen vet noeyaktig hva skattekontoret trenger av dokumentasjon? Det er lett aa finne kravene deres paa nettet basert paa at begge er nordmenn eller at den utenandske statsborgeren kommer til Norge, men hva trenger de i vaart tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår egentlig ikke :

- Hva papiret du trenger å bruke til ?

- Hvem skal bruke dokumentet og hvor ? (her eller i utlandet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke kravene i det landet hvor dere skal gifte dere. Sannsynligvis vil du trenge dåpsattest, pass og prøvingsattest, muligens bevis på hvor du bor osv, men det kan variere fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er det i det landet du skal gifte deg som du må sjekke hva de trenger av dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar saalangt. Det jeg lurer paa er litt mer spesifikt. Jeg vet at jeg trenger attest for ekteskapsinngaaelse etter utenlandsk rett. For aa faa en slik attest maa jeg sende inn diverse skjemaer, som q150 etc. Innstruksene jeg finner paa nett passer ikke helt mitt scenario. Mitt spoersmaal er da, hva trenger folkeregisteret av dokumenter ang. min forlovoede for at jeg skal faa tilsendt attesten? Jeg blir glad om noen som har foerstehaands erfaring med problemstillingen svarer.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar saalangt. Det jeg lurer paa er litt mer spesifikt. Jeg vet at jeg trenger attest for ekteskapsinngaaelse etter utenlandsk rett. For aa faa en slik attest maa jeg sende inn diverse skjemaer, som q150 etc. Innstruksene jeg finner paa nett passer ikke helt mitt scenario. Mitt spoersmaal er da, hva trenger folkeregisteret av dokumenter ang. min forlovoede for at jeg skal faa tilsendt attesten? Jeg blir glad om noen som har foerstehaands erfaring med problemstillingen svarer.

Takk igjen!

Jeg vet det er streik, men jeg ville uansett sendt en mail til skatteetaten jeg. Så er du sikker på å få riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal gifte meg i utlandet, hvordan går jeg fram?

Dersom du skal gifte deg for utenlandsk rett, må du selv undersøke med myndighetene i det landet du skal gifte deg angående hvilken dokumentasjon som må leveres.

Du kan søke om å få en ekteskapsattest fra skattekontoret ved å innlevere Q-0150, Q-0151. For de som har vært gift før må også Q-0160 innleveres. I noen tilfeller kreves ytterligere dokumentasjon. Se rettledning på skjema Q-0150.

Følgende opplysninger om kommende ektefelle må oppgis:

Navn

Fødselsdato

Statsborgerskap

Fødested

Land hvor vigsel skal finne sted

Attesten kan utstedes på følgende språk: Norsk, engelsk, tysk, spansk fransk og italiensk. Gi beskjed hvilket språk du ønsker attesten på.

http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=118163&chapter=118181#x118181

Husk å be om apostille stempel på dette (trengs i en god del land..) Mener å huske dette var det arket vi trengte + pass, men dette varierer fra land til land....

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til sistskrivende, sitatet er saa langt jeg har kommet ogsaa foer jeg vendte mot kvinneguiden. Det virket jo rimelig rett frem ved foerste oeyekast, ikkesant? Vel, instruksen som utfyller informasjonen som sitert over forteller om forskjellige scenarier der enten begge er norske og skal gifte seg i utlandet, eller der en utenlandsk part kommer til Norge for vigsel. Detaljene er da ikke helt i traad med hva jeg vil vite. Trenger folkeregisteret en forlovererklaering for min utenlandske forlovede for at jeg skal kunne motta min attest? Maa de ha kopi av pass selvom min forlovede ikke skal reise inn til Norge paa en stund? Jepp, jeg har sendt de e-post, men tenkte det maatte vaere noen derute so allerede satt med svaret... Takker og bukker for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som trengs er å få utstedt en Erklæring fra brudefolkene fra Skatteetaten slik som beskrevet over. Du trenger forlovererklæring for deg selv. Forloverens jobb er å erklære at h*n kjenner deg og vet at du ikke er i slekt med din kommende ektefelle. Din kommende ektefelle må i sitt hjemland ha forlovererklæring for seg dersom vigsel skjer i utlandet dersom det er påkrevet i det landet.

Hensikten med erklæringen er at vigselskontoret i utlandet får en bekreftelse fra norske myndigheter at du er ugift / skilt og at ingenting er til hinder for at du kan gifte deg med din kommende ektefelle.

Erklæringen trenger apostille og det får man ved Fylkesmannens kontor. Det tar kun noen minutter å ordne og er gratis.

Det man må huske på er at dersom erklæringen ikke er på originalspråket der dere skal gifte dere så må erklæringen inklusive apostille oversettes av en statsautorisert translatør til språket der dere gifter dere.

Dette landet vil sikkert også trenge andre dokumenter fra deg og din kommende ektefelle slik som fødselsattest, kopi av mass, utfylt søknad om vigsel, skilsmisseattest etc. Husk at alle dokumenter fra Norge (unntatt pass) må få påført apostille og oversatt til originalspråket i det landet dere skal gifte dere i.

En grei måte å gjøre det på er å be om alle dokumentene på engelsk. Da får du engelsk apostille. Da kan dere få oversatt dokumentene i hjemlandet til din kommende ektefelle. Det er ofte billigere siden oversetting er veldig dyrt i Norge. Engelsk er best fordi ikke alle land oversette fra norsk.

Her er eksempel på hva som kreves dersom dere skal gifte dere i Russland. Andre land kan ha andre regler.

http://www.waytorussia.net/Practicalities/Marriage.html

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...