Gå til innhold

Barn og hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lyst på hund om noen år, og driver og drømmer litt allerede. Vi har et barn på under ett år, og ser for meg at det hadde vært vanskelig å ha en valp nå. Vi vil jo ha minst ett barn til, så jeg tenker litt på hvor gammelt det yngste barnet bør være når man får seg hund for første gang. Ingen av oss har erfaring med hund fra før, så vi må jo sette oss grundig inn i raser og sånt når det blir aktuelt. Noen som har tips til barnevennlige raser også? Middels stor hund som ikke trenger veldig mange timer med tur hver dag, f.eks... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen typiske familiehunder er det, jo. For eksempel labrador og golden retriever. Her tror jeg at labradoren er den roligste av dem, mens golden retrieveren er mer leken.

Jeg kan anbefale deg siden canis.no hvis du er ute etter å finne en rase som passer deg og din familie. Der finner du noe som heter rasevelger og gjennom denne kan du lete frem den perfekte hunden ut i fra krav til mosjon, størrelse, og familievennlighet.

Når det kommer til alder så var vel jeg 3-4 år når foreldrene mine skaffet hund. :) Aldri noen problemer der for oss, i alle fall. Jeg pleide visstnok å sove oppå den. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle barna bør være kommer jo an på hvordan barna oppfører seg og hvilken rase man ønsker.

Alle raser er barnevennlige i utgangspunktet, det handler mer om gemytt, oppdragelse (av både hund og barn) og sosialisering hvordan en hund ter seg rundt barn enn rase. Det finnes like mange rottweilere som golden retrievere som er gode familiehunder, for å ta et eksempel.

Om du har rolige og lydige barn er det ikke noe i veien for å skaffe hund fra barna er små, så lenge de voksne i familien har tid og ork til å ta seg av hunden. Har du mer viltre barn er det kanskje greit å vente til barna blir så gamle at de skjønner alvoret med å oppføre seg ordentlig rundt hunden.

Noen ganger er hunden nødt til å være hjemme med barna alene, og da er det greit at man har så store og ansvarlige barn at det er forsvarlig å forlate dem hjemme med hunden.

Om du vil at folk skal komme med forslag til raser er det en fordel at du forteller litt mer spesifikt om hva dere vil ha. Hvor mye mosjon/hjernetrim er det realistisk at dere kan gi hunden? Skal den være førerorientert? Lite lyd eller ikke så nøye? Lett å trene eller er det greit så lenge hunden kan basis kommandoene? Må hunden være mye alene i hverdagen? Hvordan pels ønsker dere? Hvor mye tid er dere villig til å bruke på pelsstell?

• Liker 2
Skrevet

Mops er naturlig flinke med barn. De krever lite fysisk aktivitet. En fin rase for de som ikke har hatt hund før.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar så langt. Som sagt så er det noen år til dette er aktuelt, så vi har ikke full oversikt over hvilke behov vil vi ha da. Men middels mosjonsbehov og lite pelsstell tipper jeg vi kommer til å gå for, hvis vi finner en rase som passer ellers.

Den mopsen var utrolig søt da :)

Gjest Trappetroll
Skrevet

Vel, vi fikk valp rett før søsteren min fikk førstemann. Jeg og hun deler han. Men hun synes at det har vært helt okey med valp og en liten baby samtidig. Hunden vår er veldig glad i barn, og han "oppdrar" dem og passer på dem. Veldig koselig :)

Når det kommer til rase, så har vi en Engelsk Cocker spaniel, og han er en kjempegodgutt. Men er jo litt pelsstell med de da. Ellers så er jo cavalier king charles spaniel veldig greie! De har greit pelsstell og trenger ikke så altfor mye mosjon. Samtidig setter de pris på en god tur i skogen. Ellers så er det jo mange terriere, norfolk terrier eller manchester terrier kanskje? De

Men så har jo sosialisering og oppdragelse utrolig mye å si!

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg syns det var enklere å få valp når jenta vår var 5 mnd og "bare lå der" enn nå når hun er 1,5 år :) Hindrer oss uansett ikke i å få en til ;) Vi har Golden Retriver, og jeg anser de som roligere enn labradorer.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke fatte og begripe at noen vil ha en så ødelagt hund som mops. Ikke er de fine heller. Dyremishandling er hva det er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mine foreldre ventet til jeg var 10 før jeg fikk min første hund, som var et gigantisk monster av en tervueren:) alle var redd den, men jeg hadde full kontroll på den:)DEn var snill som et lam:)

TErvueren er å anbefale så lenge de har godt gemytt, begynne gjerne med en omplasserings hund!

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet

Er det så lurt med omplasseringshund når vi ikke har noe hundeerfaring fra før?

TS

Skrevet

Vi fikk oss en berner da minste var 6 år, men vi kunne godt å fått hunden tidligere. Berneren er en utrolig god familiehund, gjør ikke så mye utav seg. Har venninner med små barn som kravler rundt henne og koser med henne (selvfølgelig under oppsyn), og hunden bare ligger tålmodig og lar de små kose og gnu ansiktet i den myke pelsen:-)

T.o.m katten krøller seg inntil magen hennes og legger seg til for å sove :rodmer:

Skrevet

Ja for mange av omplasseringshundene kan være snille gode hunder, som bli usvikelig lojale til de som er snill med de:)

AnonymBruker
Skrevet

Yngstemann var to år da vi kjøpte oss en irsk ulvehund-tispe, og jeg er fascinert over hvor tålmodig dyret har vært hele veien. Det er tydelig at de minste barna har hun kategorisert som "valper"- så de kan ligge på henne, sitte på henne, ta tak i ørene og kose med henne, og hun er like blid. Ypperlig familiehund, beste er at den ikke trenger så mye mosjon (! til tross for størrelsen).

Eneste aberet er at hun har dyttet de minste uten å mene det, siden hun er så diger :fnise: Men gemyttmessig sett kunne det ikke vært bedre. Gjensidig kjærlighet mellom barn og hund!

Jeg ville personlig ikke turt å ta en omplasseringshund som førstegangs hundeeier. Selvsagt kan mange av dem være utrolig flotte, snille dyr, men det gjør seg med litt erfaring som eier først.

Skrevet

Er det så lurt med omplasseringshund når vi ikke har noe hundeerfaring fra før?

TS

Syns jeg ikke. En valp kan du forme litt som du vil, en omplasserinhshund vet du aldri hva har vært igjennom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns jeg ikke. En valp kan du forme litt som du vil, en omplasserinhshund vet du aldri hva har vært igjennom.

Ja, det var sånn jeg tenkte også. Og siden vi har barn er jeg jo redd for å få en hund som er ustabil, uten at vi vet om det.

Takk for tips! Skal lese mer om Golden Retriever, de er jo nydelige hunder da.

Skrevet

Jeg vil uansett ikke anbefale dere å få en såpass stor hund som golden/labrador. Vi har selv en labrador, som vi hadde i noen år før frøkna kom til verden. Selv vokste jeg opp med en cocker spaniel og siden en breton, men går dere ikke på jakt så er ikke dette hunder jeg automatisk vil anbefale da de trenger, spesielt bretonen, å få følge sine innstinkter.

Min anbefaling er å finne en passelig liten hund, og ikke få valp før ungene er 4-5 år gamle. Valper krever mye arbeid, man må stå opp med de om nettene i en periode, de er svært lekne og små valpetenner er svært kvasse. Jeg vet ikke for sikkert altså, men jeg kan tenke meg til at om ungene er for små, så får man i større grad konflikter mellom valp og barn.

Et problem med de minste rasene er at de er gjerne litt skjørere i kroppen enn en stor hund, men jeg ser at vår store labrador til tider kan bli i største laget. Vi har og erfaring med en hund av mindre type, og det fungerer veldig fint.

Når det gjelder hunderaser så finnes det jo et uant antall å velge mellom, og der vil jeg si at dere bør finne ut hvilken familie dere er, og hva dere har å tilby hunden. Noen raser krever mye mental aktivitet, andre krever mye fysisk aktivitet, noen er jegere, noen er bedagelige, så det gjelder å få litt oversikt over de ulike rasene. Uansett, alle raser trenger fysisk og mental aktivitet, bare i ulike grader, så er det sagt.

Samtidig, dere kan aldri være 100 % sikker på hvilket lynne en hund har. Det jeg vil anbefale dere, er å finne noen raser som kan være aktuelle, les dere opp og besøk noen oppdrettere. Når dere har funnet "deres rase" besøk flere kenneler før dere velger valpen, og velg en kennel som avler på lynne og ikke utseende.

Eventuelt, så kan dere gjøre som noen andre her anbefaler, finn en omplasseringshund. Ikke alle av de er "gale og uhåndterlig", noen er omplassert grunnet endringer i familiestatus, men velg da å få en hund fra noen som driver med dette. Charlottes i Trondheim driver med dette, og jeg har flere venner som har fått hund fra henne. Jeg synes ikke det er så dump å heller få en voksen hund kontra en valp. Valpetiden er slitsom og dere må regne med å bruke ganske mye tid i starten for å oppdra hunden, det er en liten "baby"..

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Mellom Pinscher jeg da, liksom hjertesaken min det ;-) NÅR det blir aktuelt drar dere på besøk til ulike opprettere for å få et bedre inntrykk av rasene dere synes er interessane. Men ikke før det er aktuelt, det går fort å forelske seg når man først ser dem! :gjeiper:

Skrevet

Og det å anskaffe seg hund er vel noe som alltid kan utsettes og ventes med til det riktige tidspunktet, men dersom dere virkelig vil ha tror jeg ikke det har noen betydning om barna er 5 mnd eller 5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Golden Retriever er kjent som en fin familiehund, men vil bare påpeke at rasen er en av de som figurerer høyest på bitestatistikken..

Dette har antakeligvis ikke noe med rasens gemytt å gjøre, men kanskje heller det faktum at rasen ofte blir fremhevet som så familievennlig, slik at uerfarne hundeeiere kjøper dem i god tro, og ikke klarer å oppdra dem godt nok til at de er trygge på barn og fremmede.

Men setter man seg litt inn i oppdragelse og sosialisering før man går til innkjøp er det vel ingen grunn til at det ikke skal gå bra også for en førstegangshundeeier.

Til TS: Vi fikk en dvergpuddel da minsten var 2 år. Det har fungert utmerket, hunden krever ikke lange turer, men litt pelsstell er det.

Barn og hund går godt overens, det vanskeligste var nok å lære minsten å behandle hunden med respekt;-)Vi fikk valpen da den var litt eldre enn 2 måneder, den var så og si husren og sov natten igjennom etter bare noen dager hos oss. En litt eldre valp fra oppdretter kan kanskje være et alternativ til omplasseringshund?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lenge siden Golden Retriever toppet bittstatistikken i Norge, så det hadde ikke vært mitt førstevalg.

De to rasene som er regnet for å være mest barnevennlige er Flat Coated Retriever og Irsk Ulvehund. Retrieveren har et større behov for aktivitet, mens ulvehunden tar litt større plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...