Gå til innhold

Hvor i Maslows behovspyramide...

Anbefalte innlegg

Skrevet
:o

Selvrealisering å få barn? Ærlig talt, det er da ikke de samme behovene som dekkes ved å få barn som gjennom å lære seg å brodere eller å bytte jobb.

Det å få barn er den direkte konsekvensen av å ha sex, og vi har seksuelle drifter fordi vi skal få barn, så jeg står helt fast på at det er et grunnleggende behov og nederst i pyramiden.

Hvis du står fast på det, bør du lese din Maslow om igjen. Det nederste trinnet i pyramiden beskriver de rent fysiske behovene for at individet skal overleve. Så selv om sex er en naturlig drift i mennesket, er det ikke nødvendig for overlevelse.

(Det er selvfølgelig nødvendig for samfunnets overlevelse at individene formerer seg, men da kommer vi utenfor det Maslow beskriver i pyramiden.)

Gjest Anonymous
Skrevet

det er da slett ikke et "behov" på lik linje med mat å få barn?

uten de tingene på nederste trinn kan man enkelt og greitt ikke leve (mat og vann osv) barn kan man godt leve uten

de sosiale behovene kommer i annen rekke.. man må nødvendigvis få dekket enkelte sosiale behov for å kunne få barn ;) og for noen inngår kanskje barn i et "sosialt behov"

men jeg mener at dette "sosiale behov" trinnet går mer på gjennsidige sosiale interaksjoner; tilhørighet osv

det å få barn er et "prosjekt" som ikke direkte tilfredsstiller veken grunnleggende eller sosieale behov..

det tilfredsstiller vårt behov for å "skape", for å stekke oss lengere enn til å dekke inn våre basale behov.. etter min oppfatnint; selvrealisering

Sitat;

Det å få barn er den direkte konsekvensen av å ha sex, og vi har seksuelle drifter fordi vi skal få barn

om vi "har sexuell drifter fordi vi skal ha barn" går det vel ann å diskutere.. men hvordan beviser dette at barn hører hjemme på nederste trinn.. sex hører etter min mening ikke til på nederste trinn, da det er godt mulig å leve uten sex

Sitat;

Selvrealiseringen hva angår barn kommer etter min mening ikke før man begynner å sende dem på fotbalskole

da handler det vel mer om barnas selvrelisering??

Gjest Anonymous
Skrevet
sex hører etter min mening ikke til på nederste trinn' date=' da det er godt mulig å leve uten sex[/quote']

Alle har et visst behov for seksuell stimuli. Det trenger ikke være samleie. Det kan være hva som helst.

Nei, ikke når foreldrene gjør det for å realisere seg selv gjennom barna.

Skrevet
nederst har du behov for mat, vann, varme osv

deretter kommer trygghet osv

så kommer kjærlighet, vennskap osv

deretter kommer selvrealiseringstrinnet.. der jeg mener barn hører hjemme

for hvem vil vel få barn om man ikke har de tre trinnene nedenfor???

Du mangler en...

1. Fysiologiske behov

2. Behov for trygghet

3. Behov for kjærlighet og samhørighet

4. Behov for anerkjennelse og respekt

5. Behov for selvrealisering

Jeg vet ikke om noen av disse innebærer "behovet" for å få barn, men jeg mener det er et egoistisk "behov".

Og så tror jeg vi har ulike motiv når det gjelder det å få barn...

Eller kanskje det er et behov for kjærlighet (gjensidig) og samhørighet (prøve å skape en familie)??

Eller anerkjennelse og respekt; for her kommer også behov for selv å vise anerkjennelse og respekt...

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten tanke: Det er kun noen få tiår av menneskenes eksistens at det har vært mulig å kontrollere graviditeter og det er kun i noen få tiår mennesker i vår del av verden har hatt det såpass bra økonomisk og bra ellers at det har vært mulig å velge bort det å få barn. Jeg synes derfor det blir litt snevert å tolke behovet for barn ut fra dagens situasjon. Hvor passer barn inn i pyramiden for et menneske som levde for 500 år siden? 2000 år siden? 100 000 år siden?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener behovet for barn kommer inn på trinnet med behov for trygghet, hvis vi ser bort fra de siste 150 årene av menneskeheten.

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest.

Tror du bør lese litt mere av tråder og innlegg her inne så vil du nok forstå at det å få barn har alt med selvrealisering å gjøre.

Ikke hele selvrealiseringen, SS. Bare nesten.

Det perfekte bryllup står for resten.

Gjest Anonymous
Skrevet

dette vil igrunn variere fra person til person, det er en av grunnene til at denne teorien blir kritisert.. for den går rett opp, og kan ikke snues på.. alle har forskjellige behov.. et fattig gatebarn er opptatt av de første behovene.. en person som kun strever etter å havne på topp i et firma, og bruker alle midler, og som gir f i hva hanhun gjør mot andre, kun for å realisere seg sjøl, går rett til toppen av pyramiden med en gang.. tanken om å få barn vil vel også variere fra person til person.. kanskje en person vil ha unger fordi alle venninnene har, eller fordi det "forventes" ellernoe.. vil vel kanskje putte det i den sosiale båsen eller selvrealiseringen.. så har du en person i en kultur der slekten skal føres videre, og barna tar vare på de gamle, der sosial anseelse ikke er så viktig.. det vil vel på en måte havne i 1-2 behovstrinn..

Skrevet

Maslows behovspyramide har med rette måttet tåle mye kritikk. Hovedsaklig går kritikken ut på det at man ikke har mulighet til å gå tilbake på trinnene. For å gi et banalt eksempel så kan man fylle et selvrealiseringsbehov mens man er sulten, altså befinne seg på øverste trinn uten at det nederste er oppfylt.

Skal man absolutt bruke den til noe, må man først avgrense i tid og rom/kultur/samfunn.

For lang tid tilbake i Norge, og fortsatt i en del samfunn, er det å få barn en direkte følge av et seksuelt behov, som er plassert langt ned på pyramiden fordi det er vel så viktig for videre liv som mat og drikke.

For oss i den vestlige verden idag har vi lært å skille sex og reproduksjon, slik at selv om sex ligger veldig langt nede på pyramiden (mer eller mindre fra person til person...) kan det å få barn ligge hvor som helst. Noen får barn av økonomiske årsaker. Noen får barn av kjærlighet. Noen får barn fordi de føler de har "såååååååå" lyst på.

Uansett kan vi vel si at det å få barn etterhvert som barna vokser vil fylle alle trinnnene :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...