Papilio Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Jeg er ikke en god student, jeg er en skippertaksstudent og opplever frustrasjon over de varierende resultatene det fører til! Jeg har gått på studieteknikkurs, og der lærte jeg at jeg må ha delmål, jeg må dele opp pensum og ha god nottateknikk. Men hva søren innebærer det da? Så til dere som er gode studenter, hvilken studieteknikk bruker dere og hvordan legger dere planer og legger opp studiedagene deres? Har dere noen tips for hvordan man skal skape seg delmål, hvordan å dele opp pensum og hva som er en god notatteknikk? Jeg setter også stor pris på andre tips som kan hjelpe for å bli en bedre student!!!
Samosa Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Jeg gikk ut av vgs med et snitt på 5,7 (uten tilleggspoeng) og dette syntes jeg funka: *Følg med i timen! Dette var det desidert viktigste for meg, ettersom det sparer deg for enorme mengder hjemmearbeid. Det hjalp i hvert fall meg å holde meg motivert, for å jobbe med skole 24/7 orker jeg rett og slett ikke. *For meg personlig, så tok jeg aldri notater for hånd. Jeg brukte PC til å ta notater; det går mye fortere, man faller ikke ut like fort som hvis man gjør det for hånd og det er lettere å ikke miste notatene. *Prøv også å velg ut hva du syns er tilstrekkelig med notater. For meg var det nesten litt sånn at "jo flere stikkord, jo bedre". Det funker ikke å nesten ordrett skrive ned det læreren/foreleseren sier. Husk stikkord, stikkord, stikkord! Da er det også mye lettere å se på ordet og la alt komme naturlig istedetfor å lese alt og se på det som noe som må pugges. *Vær aktiv i timene. Prøv å spørre spørsmål om noe du syns er interessant, noe du vil at skal bli utdypt eller når du rett og slett lurer på noe. Når læreren svarer på disse tingene så er det sjelden du glemmer svaret. *Forbered deg godt på de tingene du vet du ikke er så god på! Hvis du VET du sliter i f.eks matte så er den beste måten å lære det på ved å jobbe, jobbe, jobbe. Gjør oppgaver som er tilpasset ditt nivå og bestem deg for at "innen mandag skal jeg være ferdig med disse 30 oppgavene". Når mandag kommer, kan du lage deg et nytt mål "innen neste mandag skal jeg prøve å gjøre de 10 vanskeligste oppgavene til dette kapitlet". *Les på prøver på en kreativ måte. Jeg merket for eksempel med meg selv at jeg hadde VELDIG problemer med å sitte ned og lese historie og bare pugge årstallene. Derfor pleide jeg istedenfor å tegne en tegning (den var ikke så veldig fin, altså) som f.eks viste alle hendelsene som skjedde under 2. verdenskrig. Så pleide jeg for eksempel å si høyt for meg selv (som om jeg leste et eventyr): Så bestemte Hitler seg for å bygge konsentrasjonsleire og her gjorde han slik og slik og slik.... Dette hjalp i hvert fall veldig for meg når jeg ikke så på alt vi skulle lære som noe som MÅTTE pugges, selv om det høres veldig barnslig ut. *Prøv å hold deg motivert året rundt. Dette forhindrer at du får perioder hvor du tenker at skolen ikke er like viktig å lar noe glippe. Dette kan du gjøre ved å f.eks tenke "hvis jeg blir ferdig med disse oppgavene, kan jeg dra på den og den festen" eller "jo fortere jeg blir ferdig med dette, jo raskere får jeg gått ut". Det er VELDIG viktig å ikke bare holde på med skole; for det blir du bare gæren av. Håper det hjalp litt 3
Papilio Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2012 Tusen takk for svar =D Er det noen flere der ute som også studerer såkalte "lesefag" som har noen tips for pensumoppdeling, planlegging og notering? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Tusen takk for svar =D Er det noen flere der ute som også studerer såkalte "lesefag" som har noen tips for pensumoppdeling, planlegging og notering? Det er lettere å svare hvis du skriver hva du faktisk studerer.
aldribest Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Sliter med akkurat det samme! Er skikkelig irriterende dagen før prøven at jeg må øve og øve hele tiden. Og jeg mister litt motet, så jeg orker liksom ikke å lese mer, så ender det med dårlige karakterer. Og dette har jeg fått litt nok av nå! Så henger meg på her jeg! :-) Er også veldig irriterende med de som ikke gjør noen ting når du prøver å gjøre noe og ikke jobber i det hele tatt i gruppearbeid men får samme eller bedre karakterer enn deg. ( veldig utenfor tema nå, sorry ) Men i fjor så (vg1) så sleit jeg litt i naturfag, og gruet meg til hver eneste prøve. Men hun ene klassekameraten min satt å hjalp meg, vi spurte hverandre om hva dette betydde og hvordan vi skulle gjøre det, og fortalte til hverandre, og da fikk jeg faktisk 5 på den prøven vi hadde dagen etter. ( 5 er jubelkarakter for meg hvertfall) Så dette kan jo være et alternativ. Hun lagde også veldig flotte notater med farger i Word. Der hun hadde en hoved overskrift og flere små overskrifter for hvert tema, det ble jeg kjempe motivert av! Jeg har litt sånn drøfting og langsvars oppgaver i enkelte fag, der du bare får en oppgave som du skal skrive mye på. Og da pleier jeg egentlig å bare ha et ark der jeg lager tankekart om alt som faller meg inn når jeg ser prøven/hva vi skal skrive om. Dette gjør at jeg har litt ideer videre når jeg blir for hengt opp i et tema. Sikkert ikke de beste tipsene dette, men nå er ikke jeg en mønster elev, og er veldig lik som deg, ett ord : SKIPPERTAK! Og det er ikke så bra. :-)
aldribest Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 hehe, så hva du studerer.. så mine tips er sikkert ikke så veldig relevante her da!
Tracer Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Hei! Jeg har kanskje noen tips- og har selv studert et typisk lesefag dvs Statsvitenskap , og før det psykologi. Og det har alltid gått greit med meg karaktermessig Jeg får selv en lettere angst av å sette opp bestemte leseplaner - altså hva som må leses / gjøres innen når. Men tar det heller litt etter litt De første dagene i eksamenslesingen ( gjerne 3-4 dager) gjør jeg følgende : Om du har hatt forelesninger i faget - med leseplan eller tema for hver forelesning , ta utganspunkt i de. Jeg prøver å gå igjennom iallefall 3-4 forelesninger pr dag ( noen ganger mindre om de er korte og forstålige) Feks 1 forelesning Arkeologi dagens dinosaus Forfatter herman kap 1 - 2 og 3 samt artikkel dinosaurer i norge idag Gå til innkjøp av store plakater og lag tankekart for denne forelesningen på det tankekartt og ta utgangspunkt i pensum. Du trenger ikke å lese alt über nøye - men få meg deg notatater fra forelesningen, mens du fyller ut med pensum. Dette gjorde jeg med psykologi - og en lærer å se de ulike trådene og detaljene Da jeg studerte statsvitenskap var det ikke like lett å lage tankekart - da alt er mer flytende. Jeg tok fortsatt utgangspunkt i forelensingene, men laget tankerekker i en blank notatblokk. Forelesning 1 var da hovedtema , og så fylte jeg nedover og ut om deltemaene i forelesningen, begreper, tanker osv. Ved å lage slike tankerekker / eller tankekart ser du at alt i pensum henger sammen på et vis - og på eksamen kan du vinkle oppgaven slik at du svarer på det du kan best. Etter jeg har gjort dette bruker jeg 1-2 dager på å lese gamle eksamensoppgaver og skriver STIKKORD til svar. Den siste dagen eller 2 før eksamen leser jeg igjennom alle notatene , tankerekker, stikkord og også oppgaver jeg har skrevet for faget om det er gjort. Så er det bare å møte opp til eksamen! Husk å ha pustepauser innimellom - spis godt igjennom dagene og drikk mye Ikke tren hardt om du gjør det - gå heller raske turer i nabolaget - og pass på at du ikke vimser vekk for mye tid på ting du ikke får utbytte av
Tracer Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Vil bare si at å være student ( altså høyere utdanning høyskole , universitet ol) er ikke det samme som å være elev ( altså vgs) . Når en går vgs skal en pugge - huske - og svare "korrekt" på spørsmål. Når en er student - feks ved arkeologi skal en se sammenhenger , redegjør for bestemte temaer, se fordeler - ulemper - ulike vinklinger ol. Ingen ting er like rett fram! Derfor er studieteknikker en bruker på vgs ikke alltid like relevante for høyere utdanning 5
belle84 Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 1. begynn med stoffet før skolestart eller med en gang skolen starter 2. Ikke ta med pcn på skolen, om du må ha den i sekken. facebook og andre medier stjeler oppmerksomheten din. 3. enkelte fag er skrive fag mens andre er lesefag. 4. Følg med så godt du kan 5. Du må nok og offre det sosiale livet i perioder. Noen tar skolen veldig lett og får gode karaktere, mens andre må lese og lese og streve for å oppnå det samme.
Papilio Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 31. mai 2012 hehe, så hva du studerer.. så mine tips er sikkert ikke så veldig relevante her da! Å jo da! Alle tips tas i mot med STOR takk Jeg likte spesielt det du sa med fargebruk i notatene. Jeg er selv alt for flinkt til å skrive alt for mye notater, kan nærmest defineres som avskriving av boka inniblant. Når jeg er ferdig og skal lese de skjønner jeg ikke helt innholdet ettersom det bare blir en lang mørje med tekst, så fargekoding kan nok være et godt verktøy for meg å dele opp og strukturere notatene Når det gjelder arkeologi som fag så er det som nevnt et lesefag. Det er mye tekst som skal gjennomgås i løpet av et semester og en rekke detaljer og eksempler som bør sitte i hukommelsen til eksamen. Flere som har lure studieteknikker som kan benyttes på et slikt fag?
Papilio Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 31. mai 2012 Hei! Jeg har kanskje noen tips- og har selv studert et typisk lesefag dvs Statsvitenskap , og før det psykologi. Og det har alltid gått greit med meg karaktermessig Jeg får selv en lettere angst av å sette opp bestemte leseplaner - altså hva som må leses / gjøres innen når. Men tar det heller litt etter litt De første dagene i eksamenslesingen ( gjerne 3-4 dager) gjør jeg følgende : Om du har hatt forelesninger i faget - med leseplan eller tema for hver forelesning , ta utganspunkt i de. Jeg prøver å gå igjennom iallefall 3-4 forelesninger pr dag ( noen ganger mindre om de er korte og forstålige) Feks 1 forelesning Arkeologi dagens dinosaus Forfatter herman kap 1 - 2 og 3 samt artikkel dinosaurer i norge idag Gå til innkjøp av store plakater og lag tankekart for denne forelesningen på det tankekartt og ta utgangspunkt i pensum. Du trenger ikke å lese alt über nøye - men få meg deg notatater fra forelesningen, mens du fyller ut med pensum. Dette gjorde jeg med psykologi - og en lærer å se de ulike trådene og detaljene Da jeg studerte statsvitenskap var det ikke like lett å lage tankekart - da alt er mer flytende. Jeg tok fortsatt utgangspunkt i forelensingene, men laget tankerekker i en blank notatblokk. Forelesning 1 var da hovedtema , og så fylte jeg nedover og ut om deltemaene i forelesningen, begreper, tanker osv. Ved å lage slike tankerekker / eller tankekart ser du at alt i pensum henger sammen på et vis - og på eksamen kan du vinkle oppgaven slik at du svarer på det du kan best. Etter jeg har gjort dette bruker jeg 1-2 dager på å lese gamle eksamensoppgaver og skriver STIKKORD til svar. Den siste dagen eller 2 før eksamen leser jeg igjennom alle notatene , tankerekker, stikkord og også oppgaver jeg har skrevet for faget om det er gjort. Så er det bare å møte opp til eksamen! Husk å ha pustepauser innimellom - spis godt igjennom dagene og drikk mye Ikke tren hardt om du gjør det - gå heller raske turer i nabolaget - og pass på at du ikke vimser vekk for mye tid på ting du ikke får utbytte av Herlig! Disse tipsene skal jeg benytte meg av nå før neste eksamen Tankekart for å skape oversikt og se sammenhenger var kjempegenialt! Det er nettopp det jeg sliter med når det gjelder notater. Som nevnt skriver jeg alt for mange, og når jeg leser dem inneholder de alt for mange detaljer og ikke de store sammenhengene som er relevante å kunne.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 Hva gjør man om man har dårlig konsentrasjon og faller ut etter 10-15 min?
Tracer Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Herlig! Disse tipsene skal jeg benytte meg av nå før neste eksamen Tankekart for å skape oversikt og se sammenhenger var kjempegenialt! Det er nettopp det jeg sliter med når det gjelder notater. Som nevnt skriver jeg alt for mange, og når jeg leser dem inneholder de alt for mange detaljer og ikke de store sammenhengene som er relevante å kunne. Godt du syns det var nyttig! Jeg ser noen sier noe om fargebruk og - det gjorde jeg og! Altså Feks grønn for viktig viktig - rosa for viktig i forhold til noe annet - blått artig detalje osv Finn ditt eget system med egne farger! Det er veeeldig viktig at du ikke skriver for mange notater - altså pc'sider opp og ned. For det første når du skriver notater på pc når du studerer på dette nivået - går det ofte rett inn og ut , uten at du har bearbeidet det. Skriv for hånd, og bruk feks maks 5 kladdeboksider pr tema / forelesning eller whatever:) Et lite tips for å holde hjernen igang er å kjøpe en soduko eller kryssordbok.. høres kanskje passe nerdete ut - men det hjelper! Til neste studieår kan jeg anbefale noen bøker Bachelorhåndboken ( eller noe slikt - tror den har i masterutgave og) Studieteknikk for dummies ( eller noe slikt - den er iallefall gul og svart) Og ikke minst MEMO bøkene - veldig lærerikt )
Tracer Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Hva gjør man om man har dårlig konsentrasjon og faller ut etter 10-15 min? Om du kun klarer å jobbe i 10-15 er ikke noe krise i seg selv. Jobb GODT i de 10 - 15 minuttene og så tar du 10 minutt pause ( les en bok , "belønn" deg selv med en tur på facebook ol). Og så etterhvert øker du de 10-15 minuttene med 1 eller 2 minutt hvert kvarter , og reduser pausene med 1 og 1 minutt.. Sitt rett og slett med stoppeklokke!! Finn din måte å konsentrere deg på! for meg har det alltid funket med musikk på øret - men om du må ha det knallsille, så må du ha det knall stille! Finn din rytme - din lese måte og du er flink uansett!! Små steg er mye viktigere enn ingen sted
melly666 Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Jeg er skippertakstudent, men får generelt gode karakterer. Har nå snitt nært A og er på år to av fem. Dette er juss - de fleste medstudentene mine sitter på lesesalen åtte-fire hver dag og får likevel c. Så det er ikke umulig for oss skippere heller Mine tips (ala det jeg gjør): Møt opp på alle forelesninger og ta notater.Uansett om foreleseren legger ut pp eller ikkeLes boken grundig. Hvis du leser en halv side og tenker "hva f var det jeg nettopp leste?" les det igjen. Og igjen.Eksempler, eksempler, eksempler. Les notatene dine ofte rett før eksamenHvis det er punkter (eksempel fra mitt studie: de forskjellige erstatningspostene) med ting du må huske, legg fra deg notatene og gå gjennom de. Si de høyt mens du holder oversikt med fingrene. Glemmer du ett eller flere punkter, start på nytt. Gjør dette til det sitter.Les sensorveiledningeneTitt på de gamle eksamensoppgavene - de samme spørsmålene kommer nok ikke ved neste eksamen For de som sliter med å holde konsentrasjonen hadde min lærer fra vgs et godt tips. Han fortalte at da han studerte måtte han jobbe. Hans tips var da å lese i 5-10 min, og så gå og gjøre noe som ikke krever mye tenking (f.eks å slå inn en spiker). Mens man gjør det - tenk på det du nettopp har lest om. 3
Ethereal Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 Jeg studere psykologi, og har så langt fått kun A-er og B-er, så jeg kan vel si at jeg hvertfall har en litt god studieteknikk. Dette funker for meg: * Lese kapitlene til hver forelesning slik at jeg er forberedt når forelesningen kommer. Har med penn og papir, men varierer hvor mye jeg noterer. Før jul noterte jeg omtrent alt foreleser sa, mens jeg etter jul ikke noterte noe. Begge deler har funket like bra. * En markeringstusj for viktige fakta, en for årstall og en for forsker/terapeut/historisk person. Jeg har f.eks. grønn for årstall, rosa for de som har foretatt undersøkelsen eller personen som omtales, og gul for generelle fakta. * Se filmer på youtube som omhandler temaet. Jeg vet ikke hvor enkelt det er ved arkeologi, men med psykologi er det ganske greit, spesielt ved kjente case studies og eksperimenter. * Lage tankekart. * Svare på oppsummeringsspørsmål. * Lage oppsummering fra hver avsnitt i hvert kapittel i boka. * DISKUTERE MED ANDRE STUDENTER. Dette synes jeg er spesielt viktig, både fordi man kan få en dypere forståelse, bli forklart vanskelige temaer, man husker det bedre når man har satt ord på tingene, OG det er sosialt, noe som er viktig, spesielt i eksamensperioden hvor det er fælt og stressende. 2
Kelsier Skrevet 2. juni 2012 #18 Skrevet 2. juni 2012 - Forbered deg til forelesning med å lese igjennom det foreleseren skal gå gjennom. - Skriv notater for hånd. Du husker bedre hvis du former ordene enn hvis du skriver dem på pc. I forelesning; ikke noter ting som står klart i boken, men konsentrer deg om eksempler, hovedtrekk og slikt som foreleseren nevner (hvis du ikke har tid til å notere alt du vil). - Før du begynner å lese pensum, se på innholdsfortegnelsen og tenk over hva du skal lese. Les så igjennom pensum kjapt uten å fokusere for mye på detaljer. Skumlesing med andre ord. Les så igjennom pensum på nytt etterpå. Da har du en bedre forståelse av hva du leser. - Lag tankekart! - Mitt beste tips: Når du leser, hør på klassisk musikk. Fordi den kreative hjernehalvdelen får noe å gjøre, stopper den å fantasere seg vekk fra lesesalen, og konsentrasjonen blir mye bedre! Det er fascinerende effektivt! Jeg studerer jus og gjør det bra, men jeg tror mye av fordelen for meg er at jeg har innmari god hukommelse og husker veldig lett. Hvis du sliter med å huske det du leser kan du prøve å ta til deg noen av teknikkene i Memo. Jeg tror de skal være veldig bra!
jabx Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Skriv notater for hånd. Du husker bedre hvis du former ordene enn hvis du skriver dem på pc. Er du sikker på det?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #20 Skrevet 2. juni 2012 - Mitt beste tips: Når du leser, hør på klassisk musikk. Fordi den kreative hjernehalvdelen får noe å gjøre, stopper den å fantasere seg vekk fra lesesalen, og konsentrasjonen blir mye bedre! Det er fascinerende effektivt! Jeg har kommet frem til at jeg gjør det best hvis jeg hører på den musikken jeg ellers foretrekker å høre på, i stedet for treg/rolig klassisk musikk. Selv om jeg også er glad i å høre på feks. klassisk musikk, blir jeg lett FOR avslappet når jeg hører på det mens jeg leser, og så blir jeg trøtt og ukonsentrert Den musikksjangeren jeg helst hører på er det litt mer fart i. Fungerer godt for å være skjerpet og samtidig ha det fint mens jeg gjør oppgaver eller skriver notater. Hvis jeg bare skal lese, og spesielt hvis det er mange sider, foretrekker jeg noen ganger å høre på instrumentaler (altså samme type musikk, men uten vokal).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå