AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Skriver som anonym nå... Jeg var hos legen i går, en vikar for fastlegen min som har fått unge. En mann i 40-50 årene fra et eller annet land (så litt pakistansk ut). Og snakket gebrokkent, så jeg var litt usikker på om han skjønte hva jeg sa. Her er det som skjedde: Først hadde jeg tenkt å få undersøkt en føflekk som jeg synes har blitt større og som klør litt. Jeg begynte å forklare, og trakk opp genseren for å vise (den er på magen). Han så bare så vidt på den, strøk hånden over og sa at jeg ikke trengte å bekymre meg. Uten noe mer forklaring. Jeg sa bare Okeey? og han sa: Ikke bekymre deg, ikke farlig. Så da gikk jeg over til neste problem, jeg har vondt i en tå. Jeg trener friidrett 5 ganger i uken, og treneren min mente jeg burde få undersøkt om det kunne være senebetennelse. Så jeg begynte å forklare dette til legen, og var på vei til å ta av meg sko og sokker da han plutselig begynte å le, klappet meg på låret og sa: Du bekymrer deg altfor mye! Ikke farlig, du er frisk, det ser jeg på deg. Så da gav jeg opp, og tenkte at jeg får dra til privatlege. Så jeg gadd ikke prøve å få han til å undersøke tåa. Men den tredje tingen jeg var der for var å få fornyet p-pilleresepten min. Den skrev han ut uten å si et ord. Så da var jeg klar til å gå, men i det jeg reiste meg spurte han meg plutselig om hvor høy jeg er og hvor mye jeg veier. Jeg sa bare hæ? Men så spurte han igjen. Og jeg sa 175 cm, 73 kg. Og han dro opp en slags rund dings og sa: Du har BMI på 24, det er litt mye. Så sa jeg: jeg har lært at grensen for normalvekt går på 25? Da lo han litt igjen og sa: ja, for alle mennesker, menn og damer sammen. Men du er ung jente (jeg er 17), og da er det mye. Bedre hvis du ligger på sånn 20-22. Ikke så mye som skal til, bare tenke litt på mat og trene litt. Da ble jeg faktisk ganske sur og sa: jeg trener friidrett 5 ganger i uken og er ganske aktiv ellers, skal jeg trene mer enn det??! Så smilte han og sa: jeg vil bare hjelpe. Du bestemmer selv. Så sa vi hadet og jeg gikk hjem, ganske fortvilet over å ikke ha få undersøkt det jeg gikk dit for og for å bli kalt tykk. Hva er dette for noe? jeg har jo hørt om at fastlegene skal begynne med mer forebyggende arbeid, men er ikke dette litt drøyt? Og er det sant at jenter i min alder (17) bør ligge på BMI 20-22? Jeg har egentlig mest lyst å bare glemme det han sa, men det gnager litt på meg. Har alltid vært stor (høy) og ikke en sånn spinkel, liten jente, så dette er litt sårt for meg. Noen kommentarer? 2
Lumê Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Vel, jeg fikk beskjed av legen min (spesialist på min sykdom) om å kutte ned på gatekjøkkenmaten Jeg hadde ikke spist junkfood eller gatekjøkkenmat på årevis fordi jeg ikke tåler det, og jeg var på vei opp i vekt etter langvarig sykdom. Han syntes nemlig jeg begynte å bli drøy (162 cm høy, veide da 50 kg) Jeg smelte felleskatalogen i huet på ham og ba ham ta en titt i speilet Han tok det pent, beklaget seg og siden har vi hatt et godt forhold. Så ja, jeg synes legen var frekk, og jeg synes det er bra du sa i fra. Be om en annen lege neste gang, og gjerne si hvorfor du ikke vil ha han mer. Om flere klager på legen så kan det hende han skjerper seg. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 For en drittsekk. Og med all treningen din så er du sikkert råsterk med mye muskler, som veier tungt. Dette burde legen vite. En venninne av meg spiller for rekruttlaget til et håndballag i eliteserien, sterk som en okse, spenstig og ekstremt god kondis og hun har faktisk over 25 i BMI. 3
kråkefjas Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Når du reagerer såpass sterkt på det så kan det tyde på at han hadde et poeng. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Jeg synes det høres mye ut med 73 kg når du er såpass høy. 4
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Når du reagerer såpass sterkt på det så kan det tyde på at han hadde et poeng. Unnskyld meg, men legen var tykje frekk ovenfor TS. TS er faktisk innafor grensa. Man kan godt ha en bmi på 22, men allilevel være mer slapp og usunn en en med bmi på 25 som samtidig er trent og spenstig! 3
pita27 Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 BMI tar ikke høyde for muskler. Når du trener så mye i uken som du gjør, har du nok en sunn og sterk kropp! Drit i han legen der. 1
kråkefjas Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Unnskyld meg, men legen var tykje frekk ovenfor TS. TS er faktisk innafor grensa. Man kan godt ha en bmi på 22, men allilevel være mer slapp og usunn en en med bmi på 25 som samtidig er trent og spenstig! Jada, men legen kunne vel se med sine egne øyne at hun var litt chubby da. 2
Gjest Meridius Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 Jeg synes det høres mye ut med 73 kg når du er såpass høy. Er det så mye? 11
Gjest Nuppdupp Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Dette er vel vanlig? fastlegen min (som er ei norsk dame) forteller meg også hvor jeg ligger på bmi. Dessuten råder hun om kosthold og trening om hun ser jeg har gått litt opp eller ned. Det er på grunn av kroppen du går til legen og de er naturligvis opptatt av helsen din og kroppen din. Ikke nødvendig å føle seg fornærmet.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Er det så mye? Med tanke på at jeg veier 53 kg og er et par cm kortere, så ja. Synes ikke jeg har godt av å legge på meg for å si det slik. 1
Gjest Meridius Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Med tanke på at jeg veier 53 kg og er et par cm kortere, så ja. Synes ikke jeg har godt av å legge på meg for å si det slik. Nå vet ikke jeg hvordan du ser ut. De færreste jenter vil si at de har godt av å legge på seg uavhengig av vekt... Endret 31. mai 2012 av Meridius 7
Nik00 Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Skjønner ikke hvorfor alle her henger seg opp i vekta hennes og hvorvidt hun veier for mye eller ikke. Hun gikk til legen uten å bli undersøkt og ble fortalt av en leende lege at hun bekymrer seg for mye og det var unødvendig siden han kunne se på henne at at hun var helt frisk... Ut i fra beskrivelsen høres han jo nesten på grensen til inkompetent ut. Det minste man burde kunne forvente av en lege er jo å bli tatt seriøst og å bli undersøkt. Kanskje han følte seg litt inkompetent selv og derfor bare lette etter et eller annet han kunne gi deg tilbakemelding på og BMI var det eneste han kom på... 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 du er ikke for tykk du trener 5 dager i uka du har mye muskler som veier mer enn fett du har en sterk og tung benbygning mest sannsynlig, siden kroppen er slik innrettet at den tar vare på de byggestenene den trenger og mest sannsynlig har du et sunt og variert kosthold bestill en ny time hos en annen lege fordi denne du var hos ikke tok deg på alvor da du ba denne sjekke om det er senebetennelse og si også hva han sa til deg om vekten din og at du burde trene mer når du allrede trener så mye som du gjør og du ab på ca 173 som veier 53 kg - du kan ikke ha mye muskler og du er nok i stor fare for å ha for liten bentetthet 8
jie-jie Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Legen min har aldri trekt frem bmi, men han minner meg på at visse problemer har med for lite mosjon og feil i kostholdet å gjøre. Når du skal sjekke en tå og en føflekk hadde nok jeg også blitt fornærmet, da.
ninuska_ Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 (endret) På 5/31/2012 den 1.51, AnonymBruker skrev: Med tanke på at jeg veier 53 kg og er et par cm kortere, så ja. Synes ikke jeg har godt av å legge på meg for å si det slik. Det eneste jeg tenkte på var: det var nå veldig mye du skulle ta opp innenfor en legetime. Fra p-piller til tær. Jeg kan se at han prøvde å beroligende deg med at du bekymrer deg for mye. Jeg ville heller ikke tatt meg nær av hans forslag til å passe på kosthold og trening, selv om du allerede gjør det. Husk at han er vikar for fastlegen din og kanskje ikke vet hvor aktiv du er? Min lege sier alltid det før jeg går fra han - pass på å spise sunt og være i aktivitet - rett og slett for det er noe kanskje mange glemmer. Endret 15. mars 2018 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #18 Skrevet 31. mai 2012 Er 1.67 og veier 58kg. Det er litt i overkant synes jeg (fettprosent på 27%). Trivdes bedre da jeg veide 55kg. Enig i at det er ubehagelig å få en sånn beskjed slengt i trynet, men synes også at det er bra at legen sier i fra.
Måndagsbarn Skrevet 31. mai 2012 #19 Skrevet 31. mai 2012 BMI tar ikke høyde for muskler. Når du trener så mye i uken som du gjør, har du nok en sunn og sterk kropp! Drit i han legen der. Som pita sier! BMI er jo faktisk bare et mattestykke. Muskler veier mer enn fett, og det vil jo da si at du med din kropp ligger i overkant matematisk sett, men SVÆRT mye bedre enn normalt treningsmessig og helsemessig om du trener friidrett 5 ganger i uken. Legen du gikk til er uvitende og har ikke forstått hvordan BMI fungerer i forhold til virkeligheten. Det er flere ting å se på enn bare vekt+høyde for å fastsette om man er sunn eller usunn, og om man har gått gjennom legestudiet og fortsatt ikke skjønner grunnleggende kroppsfunksjoner eller kunnskap om muskler, burde man ihvertfall ikke drive å gi råd til 17-åringer. Du kan skrive dette på kontoen for idioti fra hans side, og gå til en annen lege neste gang 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #20 Skrevet 31. mai 2012 Jeg syns du overreagerer. Legen kan lett se om en føflekk er farlig så at det gikk raskt er ikke rart. Jeg syns også det hørtes ut som en høy vekt (i forhold til høyde og alder), så mulig det bare var språkbarrieren som gjorde at det kom ut på en litt frekk måte. Er ikke alle som ser så trente ut selv om de er det, så han gikk sikkert ut fra at du var litt lubben. Hva skulle han spørre om i forhold til ppiller egentlig, man pleier å få ny resept uten noe om og men (samtalen har man jo før man begynner på de evt). Det eneste litt kritikkverdige syns jeg var at han ikke brydde seg om tåen, men man kan ikke komme med ubegrenset mengde problemer. Legen har ofte bare 10min satt av til hver. Kanskje syns han du virket litt stresset og ville berolige deg med at du var frisk (igjen språkbarriere). 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå