Gå til innhold

Bylle under armen

Fremhevede innlegg

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg har en bylle under armen, sannsynligvis er det en betent talgkjertel.

Den er øm og gjør at jeg føler meg ukomfortabel, men jeg føler at det ikke er alvorlig nok til å gå til legen for å få hjelp til å fjerne den. Er det noen som har hatt slik og gått til lege? Hva har legen sagt, følte du at du var til bry eller er det en legitim grunn til å besøke legekontoret?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er den? Jeg synes det er legitimt å gå til legen med dette, men hvis den ikke er veldig stor vil den sannsynligvis tømme seg etter hvert og gå over. Du kan evt. tømme den selv, men hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre det og har tilgang til sterile instrumenter, kan du risikere å gi deg selv en ekstra infeksjon i tillegg til bakteriene i byllen. Så jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det.

Gå til legen du! Folk oppsøker lege for mye mer bagatellmessige ting enn dette, det kan jeg love deg ;)

Gjest Surrehodet
Skrevet

Den er på størrelse med en drue ca. Og sitter for dypt til at jeg kan klemme. Må nok skjære for å få den ut om ikke den forsvinner av seg selv (hvilket den sikkert gjør om en stund) Det er bare det at den er så øm at den plager meg :tristbla: Men jeg er så ofte hos legen pga en kronisk sykdom som må følges opp, at jeg ikke liker å gå dit om det er andre ting med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Den er på størrelse med en drue ca. Og sitter for dypt til at jeg kan klemme. Må nok skjære for å få den ut om ikke den forsvinner av seg selv (hvilket den sikkert gjør om en stund) Det er bare det at den er så øm at den plager meg :tristbla: Men jeg er så ofte hos legen pga en kronisk sykdom som må følges opp, at jeg ikke liker å gå dit om det er andre ting med meg.

Ok, da er jeg ikke i tvil om at du bør gå til legen. En dyp, druestor kul skal man få undersøkt!

Skrevet

nevn den når du likevel er hos legen da

viss det er en betent talgkjertel eller en talgcyste så må du mest sannsynlig må du på en penicilin kur for å få den ned i størrelse før de kan fjerne den

i allefall vil du få vite hva det er på godt eller vondt

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg er ikke bekymret, det er nok bare en talgkjertel men den er ubehagelig øm, og jeg kan ikke klemme den ut selv.

Så jeg fikk time i dag, håper han bare kan skjære og skvise dritten ut :tristbla:

Gjest Hannee
Skrevet

Håper det går bra, Surringen! :) Jeg hadde selv en abscess på skuldra/ryggen, og den fjerna de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt slike talg kjertler i skrittet(yes, lovely), og da jeg var hos legen med den(visste jo ikke hva det var), så sa hun at jeg bare skulle vaske meg godt der klumpen var, og sterilisere en nål med en lighter(la den bli rød). Så skulle jeg bare la nåla bli kald og stikke hull og klemme ut. Det som kom ut ville være hvitt/grått og litt blod. Og borte ble den etterpå:)

Jeg vil egentlig foreslå at du gjør det selv om du er sikker på at det er en betent talgkjertel, for det vonde er ikke å stikke hull, men å klemme ut. Og jeg kan love deg at du vil være mer forsiktig enn legen:P

Skrevet

Gå til legen med den!

Selv gjorde jeg ikke det av samme årsaker. Kronisk syk og følte at jeg plagde legen min nok liksom :(

Nå har jeg mange av dem og huden blir helt svart før jeg får digre arr etterhvert som de sprekker. Ikke særlig allright kan man si. Vondt gjør det også :(

Gjest Surrehodet
Skrevet

Neh..... den var ikke moden :tristbla: Selv om den har vokst til størrelse på en rosenkål. Jeg så hadde gledet meg til å få skvist ut guggen. Han sa at om han skjærte (den ligger dypt inne) og klemte ville det bare komme blod og vann. Så jeg fikk Penicillin også håper vi den forsvinner. Men akk så ubehagelig det er med en klump i armhulen :sjenert:

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Har akkurat gått igjennom en slik prossess, for de som kommer innom og leser. det er mye smerter og ukomfortabelhet. men ikke bli urolig, for meg tok det over en uke før jeg var ferdig med den. og jeg var ikke helt 100% før 10 dager hadde gått :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme i ca 6 mnd. Første jeg fikk sprakk av seg selv etter noen dager. Så fikk jeg ny etter kun noen dager. Gikk til legen for å åpne den, ny etter noen dager, gikk til lege, fikk ny, osv osv osv. Gikk sånt i nesten 6 mnd før jeg ble henvist til hudlege, og videre henvist til en eller annen plass et annet sted på sykehuset (husker ikke hvor), der snittet de opp byllen jeg hadde og la inn massevis av pads av et slag med noe salve på slik at det ikke fikk gro igjen. Dette måtte jeg gå med i litt over ei uke, og etter det har jeg ikke hatt noe plager med det!

Nå er jeg bare plagt med at begge underarmene mine nesten bare er to store arr.. Deilig!

Anonym poster: 7ab471cec2eed392e00d16ed12d2fe25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt sånne. Fikk antibiotika for at d skule modne, og måtte skjære hull på dem etterpå. Var veldig paget med sånne i flere måneder. Måtte holde såret åpent med grønnsåpe og vann til alt var tømt ut på dem. Kunne gå dagesvis. Ekkelt men ufarlige da

Anonym poster: 1a0cb1b95a5806350526932f4b7fb3eb

• 1 år senere...
Skrevet

Det er nok Hidradenitis Suppurativa.

Skrevet

Jeg har også hatt sånne. Fikk antibiotika for at d skule modne, og måtte skjære hull på dem etterpå. Var veldig paget med sånne i flere måneder. Måtte holde såret åpent med grønnsåpe og vann til alt var tømt ut på dem. Kunne gå dagesvis. Ekkelt men ufarlige da

Anonym poster: 1a0cb1b95a5806350526932f4b7fb3eb

Hva kommer slike av?

Er det fra betennelse i kroppen?

Anonymous poster hash: 770ab...484

Skrevet

Jeg har hatt slike talg kjertler i skrittet(yes, lovely), og da jeg var hos legen med den(visste jo ikke hva det var), så sa hun at jeg bare skulle vaske meg godt der klumpen var, og sterilisere en nål med en lighter(la den bli rød). Så skulle jeg bare la nåla bli kald og stikke hull og klemme ut. Det som kom ut ville være hvitt/grått og litt blod. Og borte ble den etterpå :)

Jeg vil egentlig foreslå at du gjør det selv om du er sikker på at det er en betent talgkjertel, for det vonde er ikke å stikke hull, men å klemme ut. Og jeg kan love deg at du vil være mer forsiktig enn legen:P

Jeg hadde en slik selv, men i påvente av legetime lot jeg en pose svart te trekke i kokende vann, så holdt jeg den mot byllen så lenge og med så varmt vann jeg klarte. Midt på natten våknet jeg av at den sprakk (dritvondt i 1-2 sekund), så var den borte vekk.

Anonymous poster hash: 08ac0...433

Skrevet

Det er muligens det samme som en "tvilling" (pilonidalcyste), som vanligvis oppstår øverst i rompesprekken, men som i noen tilfeller kan oppstå i armhulen og andre typiske hårutsatte steder.

Anonymous poster hash: 40330...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...