Gå til innhold

Ventilere barn/voksne med bag ("Bagging")

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte skal det trykkes på bag'en? Hvor menge ganger i løpet av et minutt? Hva er forskjell på barn og voksne, utenom volumet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte skal det trykkes på bag'en? Hvor menge ganger i løpet av et minutt? Hva er forskjell på barn og voksne, utenom volumet?

Det kommer an på om pasienten skal hyperventileres eller ikke. F.eks. før en operasjon vil man hyperventilere litt, slik at man har tid til å intubere uten at pasienten faller i metning. Men normalt skal man ventilere hver gang man selv trekker pusten (hvis man ikke selv er stresset og hyperventilerer ;) )

Normal respirasjonsfrekvens hos voksne er 10-15/min, barn har noe høyere, spedbarn kan ha helt opp til 25-40/min.

Barn har jo også mindre volum, spedbarn må man være kjempeforsiktig på. Til man ser brystkassen hever seg, er en grei tommelfingerregel.

Hvis det er noe mer du lurer på, kan jeg gjerne svare mer konkret, men da vil jeg gjerne vite hvorfor du lurer på dette? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et veldig godt svar. Jeg jobber et sted der dette kan være aktuelt, men kom på at dette hadde jeg ikke tenkt på siden sist kurs, for 3 år siden ;)

Så tenkte at jeg skulle sette meg litt inn i det igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...