Gå til innhold

Mye vondt i hodet

Fremhevede innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Off. Har de siste ukene slitt med sterk hodepine. Det varer gjerne i flere dager og har et lite opphold før det kommer tilbake igjen.

Ofte når jeg har vondt i hodet blir jeg også kvalm og alt jeg orker er å sove eller være i et mørkt rom siden det blir verre når jeg er i sterkt lys. Det har resultert i at jeg har fått litt fravær på skolen og har dratt hjem fra skolen etter en halv skole dag fordi det blir for intenst.

Jeg kjenner også at hodepinen kommer lettere dersom det er mye stress rundt meg eller at jeg er veldig stresset selv.

Har vært hos legen med dette tidligere og vil dra til legen for å sjekke igjen, men det er en del ventetid. (Må vente i over en uke)Når jeg da kommer meg til legen så kan jeg ha vært uten hodepine i noen få dager og legen finner ingenting som kan være galt.

Hva skal jeg gjøre? Skal ihvertfall bestille legetime, men hva kan jeg gjøre i mellomtiden for å dempe hodepinen når verken paracet eller ibux (og det svenske ipren) fungerer? Er passe lei nå.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke migrene? Det minner mer om det enn vanlig hodepine.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Det er det jeg også lurer litt på, men tør ikke helt "diagnostisere" meg selv før jeg har snakket med legen.

Migrene medikamenter får man vel kun på resept i og med at det er sterkere enn "vanlige" smertestillende medikamenter?

Skrevet

Har du sjekket synet ditt?

Jeg har gått i over et år med mye hodepine og gikk til legen uten hell, men så spurte legen min meg om jeg hadde vært å sjekket synet i tilfelle det var det som gjorde det. Og det var faktisk synet mitt som gjorde at jeg hadde mye hodepine.

Jeg har ikke noe særlig dårlig syn men forskjellig styrke på øynene som sliter meg ut når jeg ikke bruker linser eller briller.

Du må også tenke litt på om du går anspent i nakke/kjeve for et gir ofte holdepine :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Har du sjekket synet ditt?

Jeg har gått i over et år med mye hodepine og gikk til legen uten hell, men så spurte legen min meg om jeg hadde vært å sjekket synet i tilfelle det var det som gjorde det. Og det var faktisk synet mitt som gjorde at jeg hadde mye hodepine.

Jeg har ikke noe særlig dårlig syn men forskjellig styrke på øynene som sliter meg ut når jeg ikke bruker linser eller briller.

Du må også tenke litt på om du går anspent i nakke/kjeve for et gir ofte holdepine :)

Har ikke sjekket synet siden jeg var hos helsesøster på kontroll på barneskolen. Kanskje jeg skal ta en slik test bare for å være på den sikkre siden. :)

Skrevet

Har ikke sjekket synet siden jeg var hos helsesøster på kontroll på barneskolen. Kanskje jeg skal ta en slik test bare for å være på den sikkre siden. :)

Det er en fordel ;) Hvis det ikke er synes, så vet du jo det :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du mangler noen vitaminer? Vitaminmangel er farlig og kan føre til vondt i hodet.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Kanskje du mangler noen vitaminer? Vitaminmangel er farlig og kan føre til vondt i hodet.

Jeg fikk beskjed fra legen at jeg hadde vitamin-D mangel for tre måneder siden og har gått på vitamin-D piller for det siden da. Har også tatt tran og spist mye fisk. Vil tro at mangelen på D-vitamin har minket en del på de månedene.

Skrevet

Hvis ikke de vanlige smertestillende virker, og du tar max. dose av disse, er det ikke så mye man kan gjøre før du evt. kommer deg til lege og får reseptbelagte medisiner.

Du kan evt. kjenne etter om du har spenninger i kjeve/nakke og prøve å massere og strekke ut. Hodebunnsmassasje kan evt. også hjelpe hos noen.

Men! En lur ting du kan gjøre som kanskje kan føre til at du får en raskere diagnose, er å føre en hodepinekalender frem til du skal til legen igjen. Da skriver du opp hver gang du får hodepine:

- Dato

- Cirka klokkeslett når hodepinen startet og sluttet

- Andre symptomer (lysskyhet, svimmelhet, kvalme/oppkast, etc.)

- Om du tok medisin, hvor mye du tok og hvilken effekt det hadde (lindring/smertefrihet/ingen effekt)

- Notér også i samme kalender når du har menstruasjon

- Hvis du orker å notere mer enn dette, kan du skrive opp om du har spist og sovet som normalt i forkant av hodepinen, om det har vært spesielt mye stress og evt. om det har vært væromslag.

- Du kan evt. også notere graden av smerte på en skala fra 0-10 hvor 0 er ingen smerte og 10 er den verst tenkelige smerten du kan tenke deg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du nok vann?

Gjest snoopy_93
Skrevet

Det var lurt FruLuna! Det skal jeg gjøre. :)

AB; Jeg drikker en god del vann ja. Drikker rundt en og en halv liter væske hver dag i form av vann, saft uten sukker, juice, melk og en kaffekopp eller en kopp med te i ny og ne (Drikker det veldig sjeldent)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...