Gå til innhold

P-sprøyte vs P-piller + streik

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har gått på p-sprøyte i litt over et år nå, og stortrives med det. Før det gikk jeg på p-piller i omtrent et år, og var forsåvidt fornøyd med det også, bortsett fra at jeg veldig ofte glemte å ta pillene når jeg skulle (noe som også var grunnen til at jeg sluttet). Jeg skal egentlig ta ny sprøyte på tirsdag, men helsesøstrene i hele kommunen er i streik, og jeg har ikke fastlege her jeg bor (student).

Først og fremst lurer jeg på hva jeg kan gjøre hvis det er streik. Jeg har tidligere fått beskjed om at jeg ikke kan få drop in time hos en lege her, jeg må ha fastlege for å komme til legen. Kan jeg ta den på legevakten? Evt andre steder de kan sette den uten at det koster allverden?

Så lurer jeg på om det er lurt av meg å fortsette på sprøyten. Jeg syns det er veldig greit å slippe mensen, selv om jeg har litt småblødninger innimellom. Samtidig har jeg tre sprøyter igjen før jeg må ha samråd med lege om jeg skal fortsette pga fare for benskjørhet. Derfor begynner jeg å vurdere pillen igjen... men der er det jo fare for blodpropp, pluss at jeg må ha mensen igjen. Hva anbefaler dere å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjansen for at det finnes en sykepleier som kan sette sprøyten på deg en eller annen plass i omganskretsen din er stor; hør med folk.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk heller kondomer midlertidig. Legevakten er for folk med litt mer alvorligere helseplager enn de du skisserer.

Skrevet

Setter sprøyten selv jeg, alltid gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått streng beskjed om å ikke sette den selv... kjenner ingen her bortsett fra venninnene mine, og de har ikke mer kompetanse enn det jeg har. Jeg tåler ikke latex, og har ikke råd til å kjøpe kondomer uten. Det er ikke det at det er et problem å være uten sex den tiden jeg evt må gå uten prevensjon, men jeg har kommet inn i gode rutiner med blødninger og slikt og vil helst slippe å starte på nytt...

Hva med sprøyte vs piller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke latex, og har ikke råd til å kjøpe kondomer uten.

Fyren har vel råd? Han bør kunne avse noen kroner til en god sak mener jeg ellers er han ikke mye å samle på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er gjerne et sykehjem i nærheten eller hjemmesykepleie- kontor du kan ringe til der er det sykepleiere som kan "stikke" deg , du kan spør om en av sykepleierne kan gjøre det rett etter vakt om du møter opp der og si at du kan betale litt for det og at du ikke ville spurt om det ikke var for streiken

og benskjørhet -spis kalktabletter så motvirker du den bivirkningen, jeg spiser to weifa kalsium tyggetablett med k og d vitamin daglig , og har brukt p-sprøyte i 17 år og på de årene har jeg hatt to småblødninger men du herlige tid hvor levelige migreneanfalla blir er jo bare en tredel igjen av smertene , så slutte med den ikke tale om før jeg beviselig har passert overgangsalderen med god margin

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ekspert men trur at sjansen for blodpropp er like stor på piller og sprøyte. Jeg tok bare sprøyta en gang fordi jeg er ikke glad i sprøyter, så jeg tar piller. Jeg prøvde en stund p-ring, men fikk kraftigere menssmerter da, så da ble det piller igjen. Men det er ikke sikkert at det skjer med deg, så kanskje du kan prøve p-ring? Men da må du uansett ha legetime :P

Ang legetime så kan ikke legekontoret nekte deg legetime pga fastlegeordningen når du er student. Jeg ble selv avvist på legevakten som student rett etter fastlegeordningen hadde begynt for flere år siden, men jeg var ganske dårlig så klarte å overtale de, hadde en skyhøy CRP så hadde ikke noe annet valg. Alternativet mitt hadde vært å reist med fly til hjemkommunen min, altså betalt noen tusen og måtte reist med feber og infeksjon i kroppen. Dra til et legekontor og be om time, og vis de studentkortet hvis de begynner å krangle. Det sier jo seg selv at ikke alle studenter har fastlege hvor de studerer. I fjor ble jeg igjen syk og var tilfeldig på ferie hos mine foreldre da, jeg ringte legekontoret der og nevnte at jeg var bare på ferie der, fikk time 2 timer senere. Hadde høy CRP da og, og det er jo mer akutt en prevensjon. Men de kan ikke nekte å gi deg time om en uke eller to, de kan ikke kreve at du må reise bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...