AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Det er det jeg ser i det siste på aviser og det ser ut til at kanskje Høyre kommer til å regjere neste år. Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Støtter de homofile? Er de prokristne som Krf? Hva mener de om innvandringspolitikken? Ikke minst lønn i diverse yrker som lærere, sykepleiere osv? Ja, jeg lurer rett og slett på hva som gjør Høyre bedre enn Ap? Noen som kan komme med noen innspill? Jeg har innvandrerforeldre og er muslim, men merker jeg går lei av hele den rødgrønne regjeringen. Skolepolitikken suger, lønn i diverse yrker suger, og ikke minst integreringen av nye innvandrere og asylsøkere går til dass. Alt virker som surr og suppe i den regjeringen vi har i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Det er det jeg ser i det siste på aviser og det ser ut til at kanskje Høyre kommer til å regjere neste år. Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Støtter de homofile? Er de prokristne som Krf? Hva mener de om innvandringspolitikken? Ikke minst lønn i diverse yrker som lærere, sykepleiere osv? Ja, jeg lurer rett og slett på hva som gjør Høyre bedre enn Ap? Noen som kan komme med noen innspill? Jeg har innvandrerforeldre og er muslim, men merker jeg går lei av hele den rødgrønne regjeringen. Skolepolitikken suger, lønn i diverse yrker suger, og ikke minst integreringen av nye innvandrere og asylsøkere går til dass. Alt virker som surr og suppe i den regjeringen vi har i dag. Jeg lurer egentlig også på det samme. Er det noen som vil at det skal bli mindre nye arbeidsplasser, er jo høyre forsåvidt det rette partiet. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 http://www.hoyre.no/www/politikk/hovedsaker/?folderpagesize=7 jeg foreslår at du sjekker denne siden. Erlles kan jeg si at jeg stemmer Høyre hovedsaklig pga. skolepolitikken deres. Det at de vil gjøre lærer-/lektorutdanningen mer eksklusiv er også et pluss. I tillegg liker jeg Erna Solberg, og tror hun vil være en flott statsminister. 6
Gjest blackbird Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 jeg vet ikke hvorfor folk stemmer høyre. men jeg tenker at SV aldri vil svikte de uføretrygdede. Så sannsynligvis stemmer jeg på dem neste valg, alternativt: Arbeiderpartiet. 4
daemonia Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 I stede for å spørre her og få svar fra ihuga motstandere av alt som er i nærheten av blått så kan du jo heller sjekke ut partiprogrammet deres, og oversikten over de viktigste sakene på www.hoyre.no . Vil du danne deg en mening om hva DU mener så må du gå rett til kilden og ikke ta hensyn til hva folk her mener om noe som helst. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Det er det jeg ser i det siste på aviser og det ser ut til at kanskje Høyre kommer til å regjere neste år. Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Støtter de homofile? Er de prokristne som Krf? Hva mener de om innvandringspolitikken? Ikke minst lønn i diverse yrker som lærere, sykepleiere osv? Ja, jeg lurer rett og slett på hva som gjør Høyre bedre enn Ap? Noen som kan komme med noen innspill? Jeg har innvandrerforeldre og er muslim, men merker jeg går lei av hele den rødgrønne regjeringen. Skolepolitikken suger, lønn i diverse yrker suger, og ikke minst integreringen av nye innvandrere og asylsøkere går til dass. Alt virker som surr og suppe i den regjeringen vi har i dag. Ja de støtter homofile, nestlederen er i et homofilt partnerskap, nei, de har ikke en spesiell religion. De ønsker strengere innvandrings. Høyre vil ha vekk enhetsskolen og tillate utvikling for de med best karakterer, På samme måte som det er topidrettslinjer for sportstalenter vil Høyre ha realfagskoler for realfagstalenter. Høyre ønsker mer fokus på individets ansvar i motsetning til at staten skal ta vare på deg fra vugge til grav. 5
Måndagsbarn Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Det er det jeg ser i det siste på aviser og det ser ut til at kanskje Høyre kommer til å regjere neste år. Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Støtter de homofile? Er de prokristne som Krf? Hva mener de om innvandringspolitikken? Ikke minst lønn i diverse yrker som lærere, sykepleiere osv? Ja, jeg lurer rett og slett på hva som gjør Høyre bedre enn Ap? Noen som kan komme med noen innspill? Jeg har innvandrerforeldre og er muslim, men merker jeg går lei av hele den rødgrønne regjeringen. Skolepolitikken suger, lønn i diverse yrker suger, og ikke minst integreringen av nye innvandrere og asylsøkere går til dass. Alt virker som surr og suppe i den regjeringen vi har i dag. Forhåpentligvis lever Harald en stund til, så han regjerer nok neste år også Jeg tror ikke Erna er neste i arverekken heller, så du slipper å forholde deg til Kong Høyre noengang:) Endret 30. mai 2012 av frøkenfryd 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Jeg lurer egentlig også på det samme. Er det noen som vil at det skal bli mindre nye arbeidsplasser, er jo høyre forsåvidt det rette partiet. Jaggu sa jeg smør. Når de mener "sysselsetting", ja da mener de jo sysselsetting også. Å "få folk i arbeid" er selvfølgelig viktig, men det blir jo helt på trynet når man bare finner opp nye arbeidsstillinger innen stat og byråkrati slik de rødgrønne gjør. Der forsvinner alle oljepengene, whoops. Hadde det vært tilrettelagt for privat næringsliv kunne vi kanskje brukt de pengene til å, tja, ruste opp alle skolene som ramler sammen? Fylle svømmebassengene? Behandle syke mennesker og eldre med verdighet? Ha fungerende infrastruktur og offentlig transport, SELV på vinteren? Nei, la oss heller opprette noen stillinger, vi kaller det "sysselsetting", så ser det bra ut på papiret og vi kan vise de blå at vi er best (til å kaste bort penger)! 12
Gjest avocadoen Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Jeg har egentlig begynt å blitt litt redd Høyre for å være ærlig. Grunnen er blandt annet de svenske "moderatarna". "Det finnes en seiglivet forestilling om Sverige som et slags urokkelig sosialdemokratisk samfunn, der arbeiderbevegelsens organisasjoner og verdier står sterkt. Denne forestillingen overser det faktum at Sverige i dag har sterkt organiserte kapitalinteresser, som setter dagsordenen for samfunnsdebatten og som på effektivt vis har forskjøvet og forskyver rammene for den offentlige samtalen mot høyre. Fordyper man seg i den politiske debatten i Sverige, merker man raskt at denne høyrevridningen ikke er tilfeldig. Et bevisst, langsiktig og velorganisert arbeid med opinionspåvirkning gjennomført med hjelp av "tankesmier" og liknende sammenslutninger - har båret frukter. Sverige og Norge er på mange måter svært like. De svenske erfaringene har en direkte relevans for situasjonen til Norge. Det vet man allerede på den norske høyre- og arbeidsgiversiden. Her er man i gang med å overføre kunnskaper og erfaringer til Norge. " - Ali Esbati fra manfest analyse. Anbefaler å lese denne: http://www.dagbladet.no/kultur/2009/06/23/579425.html 1
Måndagsbarn Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Jeg har egentlig begynt å blitt litt redd Høyre for å være ærlig. Grunnen er blandt annet de svenske "moderatarna". "Det finnes en seiglivet forestilling om Sverige som et slags urokkelig sosialdemokratisk samfunn, der arbeiderbevegelsens organisasjoner og verdier står sterkt. Denne forestillingen overser det faktum at Sverige i dag har sterkt organiserte kapitalinteresser, som setter dagsordenen for samfunnsdebatten og som på effektivt vis har forskjøvet og forskyver rammene for den offentlige samtalen mot høyre. Fordyper man seg i den politiske debatten i Sverige, merker man raskt at denne høyrevridningen ikke er tilfeldig. Et bevisst, langsiktig og velorganisert arbeid med opinionspåvirkning gjennomført med hjelp av "tankesmier" og liknende sammenslutninger - har båret frukter. Sverige og Norge er på mange måter svært like. De svenske erfaringene har en direkte relevans for situasjonen til Norge. Det vet man allerede på den norske høyre- og arbeidsgiversiden. Her er man i gang med å overføre kunnskaper og erfaringer til Norge. " - Ali Esbati fra manfest analyse. Anbefaler å lese denne: http://www.dagbladet.no/kultur/2009/06/23/579425.html Etter å ha bodd to år i Sverige kan jeg fortelle deg dette: Jeg håper VIRKELIG vi kan lære noe av Sverige. Sovjet-Norge har MYE å ta tak i; svenskene har fått det til å gå rundt selv i tøffe tider, UTEN olje, på grunn av en nøktern finanspolitikk og en dyktig regjering som er ærlig og sier ifra når det faktisk må kuttes. For det må det, og ihvertfall i byråkratiske Norge. Her i Sverige fortoner hverdagen seg langt enklere for de av oss som ikke har så voldsomt å rutte med, ihvertfall.. Offentlig transport fungerer, skattesystemet fungerer, det ER arbeidsledighet, men LANGT mindre enn i Europa ellers, maten er billig og bra (og UTVALGET. Holy moly! Norge er jo som et fattig polen under kommunisttiden i forhold), de har bedre skole, mer likestilling, bedre helsesystem med kortere behandlingskøer osv. Jeg liker å tro at jeg er norgespatriot og elsker alt som er norsk, men politisk sett er vi et u-land...desverre! Endret 30. mai 2012 av frøkenfryd 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 TS her : Vet godt at jeg bare kan søke på google og lese litt om Høyre, men er jo artig å lese andres meninger om det.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Ja de støtter homofile, nestlederen er i et homofilt partnerskap, nei, de har ikke en spesiell religion. De ønsker strengere innvandrings. Høyre vil ha vekk enhetsskolen og tillate utvikling for de med best karakterer, På samme måte som det er topidrettslinjer for sportstalenter vil Høyre ha realfagskoler for realfagstalenter. Høyre ønsker mer fokus på individets ansvar i motsetning til at staten skal ta vare på deg fra vugge til grav. De som går toppidrett trenger at ting blir tilrettelagt slik at de kan trene og dra på stevner, slik at de kan få seg en utdanning i tillegg. Om de drar på VM o.l har de med seg lærer. Men jeg tror ærlig talt ikke at de som går realfag drar på VM? Har ikke akkurat hørt om VM i realfag. Har du?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 De som går toppidrett trenger at ting blir tilrettelagt slik at de kan trene og dra på stevner, slik at de kan få seg en utdanning i tillegg. Om de drar på VM o.l har de med seg lærer. Men jeg tror ærlig talt ikke at de som går realfag drar på VM? Har ikke akkurat hørt om VM i realfag. Har du? http://foreninger.uio.no/kjemiolympiaden/ http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/skolelab/Fysikk-OL/ Bare for å nevne noe av det moro man kan gjøre med realfag! Ellers er det toppidrettsutøvere som får lagt til rette for seg både på vanlig vgs og universitet. Helt normalt. 4
Gjest norah Skrevet 30. mai 2012 #14 Skrevet 30. mai 2012 Det er det jeg ser i det siste på aviser og det ser ut til at kanskje Høyre kommer til å regjere neste år. Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Støtter de homofile? Er de prokristne som Krf? Hva mener de om innvandringspolitikken? Ikke minst lønn i diverse yrker som lærere, sykepleiere osv? Ja, jeg lurer rett og slett på hva som gjør Høyre bedre enn Ap? Noen som kan komme med noen innspill? Jeg har innvandrerforeldre og er muslim, men merker jeg går lei av hele den rødgrønne regjeringen. Skolepolitikken suger, lønn i diverse yrker suger, og ikke minst integreringen av nye innvandrere og asylsøkere går til dass. Alt virker som surr og suppe i den regjeringen vi har i dag. Høyre kommer ikke til å regjere alene, nei. Og nei, de er ikke like "harry" som Frp - de har stort sett en helt annen velgermasse enn Frp. Å bytte parti fordi "man er lei av noe" er aldri en god idè, du skal stemme på det partiet du faktisk er enig med i de aller fleste saker - eller i viktige kjernesaker. Veldig mange uttaler at politikken til venstre eller høyrefløyen "suger" og ser for seg en drømmeverden med motsatt regjering. Sannheten er at finansdepartementet er det mest institusjonaliserte departementet - i betydning av at ingen partier kommer til å gjøre store endringer i statsbudsjettet slik at det blir nok til å endre grunnleggende politikk drastisk på kort tid. Det kan føles slik for noen som eksempelvis får økt eiendomsskatt, eller må betale 2000 kroner mer for barnehage - men politikken i seg selv blir ikke ekstremt endret. Hverken blå eller rød politikk "suger" totalt - det er et inntrykk media gir fra tid til annen for å skape litt blest, og så lager de enkle og til tider tåpelige overskrifter. Erna sa det selv igår i partilederdebatt; ingen av partiene er "skyld" i noe som helst, men de er uenige om virkemidlene. Samtidig var Ernas hovedargument at vi lener verdiskaping alt for mye på olje, og om man har litt innsikt i oljepolitikk vet man at Høyre(og Frp) er de partiene som virkelig vil øke utvinningsgrad på sokkelen(altså utvinne enda mer olje og styrke den industrien). Det hun dermed sier i partilederdebatten er jo en motsigelse. Man kan godt være enig med Høyre i dette, poenget mitt er bare at det er en motsigelse. Hun nevnte eksempelvis også utflagging av et par bedrifter - og at dette var helt krise pga skattenivå. Men samtidig vet jo hun at noe av det viktigste for våre største inntektskilder, nemlig de kraftintensive industriene - det er langsiktige kraftkontrakter(de får billigere strøm over lang tid = mer lønnsomt, de trenger ikke flagge ut) - og det vil nok begge regjeringsalternativ tilby. Men det overser hun jo i den debatten. Med vilje. Slik retorikk bruker selvsagt venstresiden, og sentrumssiden også. Poenget mitt er ikke at man skal være enig eller uenig i det, men at det kan være lurt å følge litt med i noe annet enn bare VG og Dagbladet for å forstå mer av hva partiene faktisk står for, og hva de faktisk gjennomfører av politikk - hva de sier, og hva de har gjort gjennom flere år. Da vil du kunne klare å lese en artikkel, og "gjennomskue" det som presenteres - det er jo helt håpløst å få mer innsikt på et forum, da kommer ofte bare de mest tendensiøse utsagnene frem. Erna er forøvrig er fornuftig dame, svært dyktig - og er en glimrende statsministerkandidat selv om jeg er uenig med mye av partipolitikken til Høyre. 3
Gjest avocadoen Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Etter å ha bodd to år i Sverige kan jeg fortelle deg dette: Jeg håper VIRKELIG vi kan lære noe av Sverige. Sovjet-Norge har MYE å ta tak i; svenskene har fått det til å gå rundt selv i tøffe tider, UTEN olje, på grunn av en nøktern finanspolitikk og en dyktig regjering som er ærlig og sier ifra når det faktisk må kuttes. For det må det, og ihvertfall i byråkratiske Norge. Her i Sverige fortoner hverdagen seg langt enklere for de av oss som ikke har så voldsomt å rutte med, ihvertfall.. Offentlig transport fungerer, skattesystemet fungerer, det ER arbeidsledighet, men LANGT mindre enn i Europa ellers, maten er billig og bra (og UTVALGET. Holy moly! Norge er jo som et fattig polen under kommunisttiden i forhold), de har bedre skole, mer likestilling, bedre helsesystem med kortere behandlingskøer osv. Jeg liker å tro at jeg er norgespatriot og elsker alt som er norsk, men politisk sett er vi et u-land...desverre! Åh, er det det? Kan tenke meg at du ikke har vært i kontakt med noen som er ufør i Sverige? Vel, det burde du. Du skjønner at det er sånn der at om legen din sier du er for syk til å jobbe, kan nav si "nei, du kan sikkert stå i kassa på rimi. Søk på den jobben du". Så får du ikke penger. En alenemor i Sverige har en sønn på 15 år. De øverste legene i landet har sagt hun er for syk til å jobbe, men nav sier hun sikkert kan finne en jobb. Dermed må hun selge huset sitt og bo på gata eller noe, fordi hun ikke får hjelp eller så får hun finne seg en jobb. Dette er metoden moderatarna bruker for å få ned "utenforskapet" som de kaller det, og tvinge folk i arbeid. Se her: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12700740.ab Og her: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12706799.ab Og her: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-sjukpenning-efter-sonens-dod Du kan få flere hvis du vil! Endret 30. mai 2012 av avocadoen
Gjest norah Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Etter å ha bodd to år i Sverige kan jeg fortelle deg dette: Jeg håper VIRKELIG vi kan lære noe av Sverige. Sovjet-Norge har MYE å ta tak i; svenskene har fått det til å gå rundt selv i tøffe tider, UTEN olje, på grunn av en nøktern finanspolitikk og en dyktig regjering som er ærlig og sier ifra når det faktisk må kuttes. For det må det, og ihvertfall i byråkratiske Norge. Her i Sverige fortoner hverdagen seg langt enklere for de av oss som ikke har så voldsomt å rutte med, ihvertfall.. Offentlig transport fungerer, skattesystemet fungerer, det ER arbeidsledighet, men LANGT mindre enn i Europa ellers, maten er billig og bra (og UTVALGET. Holy moly! Norge er jo som et fattig polen under kommunisttiden i forhold), de har bedre skole, mer likestilling, bedre helsesystem med kortere behandlingskøer osv. Jeg liker å tro at jeg er norgespatriot og elsker alt som er norsk, men politisk sett er vi et u-land...desverre! Politisk sett fremstår du som fullstendig kunnskapsløs med de tåpelige beskrivelsene dine. Norsk(og svensk) politikk blir på enormt mange områder trukket frem som de mest velfungerende i hele verden(av andre verdensledere og politiske topper internasjonalt). Det er greit at man kan sette ting litt på spissen og ha humor(og gjerne overdrive litt), men dette er jo bare for dumt. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Høyre vil ha ENDA større forskjell på fattig og rik. *grøss* 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #18 Skrevet 30. mai 2012 Jeg kjenner ikke så mye til politikken til Høyre, altså er de like harry som FRP? Høyre er et mer seriøst og fornuftig blått parti enn det FRP er. FRP kjører på med mye populisme, men Høyre er er litt mer "profft". 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 De som går toppidrett trenger at ting blir tilrettelagt slik at de kan trene og dra på stevner, slik at de kan få seg en utdanning i tillegg. Om de drar på VM o.l har de med seg lærer. Men jeg tror ærlig talt ikke at de som går realfag drar på VM? Har ikke akkurat hørt om VM i realfag. Har du? VM er jo bare dill, uansett hva man gjør der. Det viktige med eliteskoler er at man fokuserer på å få mest mulig ut av de som har et stort talent. Det burde være vel så viktig å få mest mulig ut av dem som skal bygge oljeplatformer og utvikle datasystemer som dem som skal løpe fort i ring. 8
Gjest norah Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 Jaggu sa jeg smør. Når de mener "sysselsetting", ja da mener de jo sysselsetting også. Å "få folk i arbeid" er selvfølgelig viktig, men det blir jo helt på trynet når man bare finner opp nye arbeidsstillinger innen stat og byråkrati slik de rødgrønne gjør. Der forsvinner alle oljepengene, whoops. Hadde det vært tilrettelagt for privat næringsliv kunne vi kanskje brukt de pengene til å, tja, ruste opp alle skolene som ramler sammen? Fylle svømmebassengene? Behandle syke mennesker og eldre med verdighet? Ha fungerende infrastruktur og offentlig transport, SELV på vinteren? Nei, la oss heller opprette noen stillinger, vi kaller det "sysselsetting", så ser det bra ut på papiret og vi kan vise de blå at vi er best (til å kaste bort penger)! Nå må du slutte å tulle. Dette er så unyansert og lite innsiktsfullt at du jo må skjønne det selv. Har du noensinne lest så mye som innholdsfortegnelsen i et statsbudsjett for å se hva skatte- og oljepenger går til? Har du sett hva budsjettet for 2012 gikk til eller? Du tror ikke oppriktig at store deler av budsjettet går til å sysselsette gamle grå gubber som skal svette på et kontor, å konkurrere i å kaste papirballer i søpla? For det første er det ikke slik at man driver å sysselsetter en haug av folk for gøy over skatteseddelen. Jeg siterer handlingsregelen(retningslinjer for bruk av oljepenger): Handlingsregelen åpner for at budsjettpolitikken kan utnyttes til å stabilisere produksjon og sysselsetting. I perioder med høy ledighet kan en bruke mer enn forventet realavkastning av fondskapitalen for å stimulere produksjon og sysselsetting. Motsatt kan det være behov for å holde igjen i finanspolitikken i perioder med høy aktivitet i økonomien. Altså, de sysselsetter ikke over en lav sko med hjelp av oljepenger, den er til for å skape velferd og verdiskapning. Stillinger i kommunene kuttes mer og mer, og administrasjon er redusert - og planlegges kraftig redusert, uavhengig av regjering. Nå er det jo heller ikke slik at stat, fylke og kommunene har et enormt sugerør inn i oljefondet for å skulle dille på kontoret sitt og leke med binders - mye av inntektene kommer fra skatter(ja,de grusomme skattene - sykehusplasser og skolekoster nemlig penger), og sysselsettingen er "uviktige ting" som helse, sosialtjeneste, omsorg, skole, barnehage og så videre. Kvaliteten på tjenester øker ikke automatisk bare fordi det private tar over - ei heller er det selvsagt med offentlig styring. Klart at det finnes andre måter å fordele midler på, og dagens handlingsregel trenger ikke være fasiten på hva som er best bruk; men du skriver jo ingenting med innhold - høres ut som du har klippet og limt fra den mest tullete retorikken til Demokratene når de er på sitt verste. Nei, forresten - selv de pleier formulere seg bedre. Det er helt greit at vi har forskjellige politisk oppfatninger her inne, og pardon my language - men get some fuc*** knowledge people. Drit i å bruke Sovjet/kommunist sammenlikninger, og drit i å ha denne grunnløse politikerforakten uten å ha et snev av innsikt og respekt for hva de faktisk sliter ræva av seg for felleskapet for, på begge sider av det politiske bordet. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå