Gå til innhold

Revaksinasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker kanskje som et teit spørsmål for mange, men jeg har bestemt meg for å ta revaksinasjon av difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt, som man bør oppdatere hver tiende år.

Burde jeg ta tuberkolose og hepatitt også?

Det står hvertfall *) Alle bør være vaksinert mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt. Voksne som er grunnvaksinert bør ta én dose oppfriskningsvaksine mot disse sykdommene ca. hvert 10. år. Selv om den aktuelle reisen ikke vil øke risikoen for disse sykdommene er det hensiktsmessig å oppdatere disse vaksinene sammen med reisevaksinasjon og rådgivning. og Hep A. på landet jeg skal til.

Hvor kan jeg gjøre dette? Og hvordan? Bestiller jeg konsultasjon hos legen og ber om disse sprøytene? Må han bestille dem? Og lignende :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bestilte time på vaksinekontoret, som var på helsestasjonen og ble vaksinert der. Gå inn på kommunens sider der du bor og se hva som står der.

AnonymBruker
Skrevet

Så man drar ikke til fastlegen? Jeg bor i Trøndelag. Da skal jeg prøve å lete på nett!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan dra til fastlegen også. Du kan jo ringe både legekontoret og fastlegekontoret og høre hvor du kommer raskest til.

Hepatitt A bør du ta hvis du skal til land hvor dette er utbredt, siden det smitter gjennom mat/drikke. Hepatitt B skal det mer til å bli smittet av, men evt. kan du spørre etter kombinasjonsvaksine med Hep. A+B.

Tuberkulose er det ingen vits i, den har lav beskyttelse for den mest vanlige tuberkulosetypen (derfor har man sluttet å vaksinere "alle" med denne), så med mindre det står noe spesielt på landet du skal reise til, ville jeg spart de pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...