Vanilla-Girl Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Er det noen som vet om noe sunnere alternativ for hamburger brød som fungerer like bra? Å lage selv vil jeg ikke.
Wonders Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 (endret) jeb pleier å droppe øverste delen med frø på, heller ta mer grønnt. Eller bytte ut i grovbrød. Endret 29. mai 2012 av Wonders
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Salat. Og i stedet for hamburger så bruker en salat. En vegetar-hamburger. Mye sunnere enn en vanlig hamburger.
Snop Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Du kan enten velge den grove varianten av hamburgerbrød, eller så kan du gjøre som meg og bruke det groveste brødet du finner på butikken (sjekk brødskalaen, mørkt betyr ikke alltid grovt, og omvendt) og enten sette det i brødrister eller grille det litt så det blir sprøtt og godt
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 PTn min bruker Polarbrød extreme eller hva det nå heter.
Mynona Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Salat. Og i stedet for hamburger så bruker en salat. En vegetar-hamburger. Mye sunnere enn en vanlig hamburger. Hvis man bytter ut både kjøtt og brød med salat har man vel egentlig laget seg en *trommevirvel* SALAT! Ikke en variant av en hamburger... 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Noen av polarbrøda er jo ikke sunne i det hele tatt!
Gjest Yellow Taxi Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Hvis man bytter ut både kjøtt og brød med salat har man vel egentlig laget seg en *trommevirvel* SALAT! Ikke en variant av en hamburger... Prøv å bytt ut salat med vann og salat med sitronsaft. Mye sunnere. 2
Gjest Ludovie Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Beklager OT, men jeg synes det blir litt meningsløst å skulle bytte ut hamburgerbrødet med noe som er "sunnere". For hamburger er jo i seg selv en litt usunn rett (og det er jo dessuten mange av de "usunne" elementene som er med på å gjøre det godt, sånn som oksefett, dressing, fint brød, osv.) Så dersom man skal lage en "sunnere" variant, vil dette ofte føre til at det ikke lenger blir godt, og da er jo poenget med å spise hamburger borte. Dessuten utgjør ikke selve brødet så mye på "sunnheten", selv om det klebrige brødet man får kjøpt i butikk jo ikke er spesielt sunt. Hvis jeg skulle laget et sunnere burgermåltid, ville jeg laget en mindre hamburger, og hatt desto mer salat til. 1
Gjest Ludovie Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 Jeg fikk forresten servert en helt genial hamburger som del av et langt tapasmåltid i Barcelona en gang. Den var bitteliten (sikkert maks 4-5 cm i diameter), og kom sammen med en liten haug av pommes frites på størrelse med taffelsticks. Jeg synes det var en utrolig morsom kommentar til amerikansk matkultur sett fra et spansk ståsted, og dessuten er jo ikke en så liten hamburger på noen som helst måte usunn i en slik sammenheng, hvor veldig mange av de andre rettene inneholder masse grønnsaker, og da helt uavhengig av hvor mye fett hamburgerkjøttet inneholder, eller hvor mye fint mel det er i brødet. 1
Athene Skrevet 30. mai 2012 #14 Skrevet 30. mai 2012 Off topic, siden du ikke gidder å lage maten fra grunnen. Men når jeg lager hamurgere gjør jeg som følger: Burgere av krabonadedeig, ett egg, koriander, hakket løk, hvitløk og krydder. Burgerbrød av speltmel, langtidshevet. Salsa av tomat, olje, sitron, koriander, løk, chili, hvitløk. Guacemole, laget av avocado, lime, løk, hvitløk og chili. Masse salat i ulike varianter. Frenchfries av ovnsbakte søtpoteter, potetbåter eller rotgrønnsaker. Det å bake burgerbrød selv er veldig raskt, og kjempeenkelt. Jeg baker opp 4-6 brett en gang innimellom. Da har jeg burgerbrød i måneder fremover.
Athene Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Har du en oppskrift på hamburgerbrød, Athene? Jeg bruker Trine sin oppskrift http://trinesmatblogg.no/2011/08/11/kjempegode-hamburgerbrod/ Bytter ut hvetemel med speltmel, eller blander inn litt grovt mel om jeg føler for det. Baker de i alle størrelser, alt fra kjempe-burgere til sliders. Heving er kjempeviktig. Jeg hever først en time, deretter en time til etter at det er bakt ut. 1
Zzyzx Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Trine ja. Det pleier aldri å gå galt. Takk for svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå