AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Jeg er en dame på 37 år som har 2 hunder. En flat og en Amerikansk Cocker. De er voksne begge to, henholdvis 7 og 3 år gamle. Så til saken. Jeg er på facebook, og der er jeg åpen med at jeg har diagnosen ME. Og så får jeg en mld fra en vilt fremmed person som sier at jeg er en dyremishandler. Jeg skriver tilbake og spør hva h*n mener. Jo fordi jeg hadde 2 hunder og ikke kunne gå tur med de.Og at alle som har sånn sykdom som meg de burde ikke ha lov til ha dyr. Men er jeg det? Hundene mine har stor inngjerdet hage, de får mental trening begge to, med bla annet søk etter god biter, på ettermiddagen får de 2-3 timers tur hver 2 dag de andre dagene er det 1-2 timer. De flyr ut og inn som de vil hjemme. De ukene ungene er her( min manns to tenåringer) de er hos oss i oddetall uker, så er det søk etter person som de blir drillet på. Hundene mine er rolige inne. Og de dagene jeg er i form, og klarer det, tar jeg de med på en 30 min tur løs , de løper løse og jeg sitter i rullestol. Ja de er løse, fordi de er på et inngjerdet område på 1 mål.Dette er da mammas område. Hva mener dere, er jeg mishandler?
Gjest Badabing Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Nei, det synes jeg ikke. Dine får faktisk mer trim enn mine selv om jeg er frisk. Jeg er derimot i jobb, og synes ofte det er mer av en kabal for oss så hundene ikke skal være for mye alene. Du er antagelig hjemme med hundene dine det meste av tiden. Må være uvitenhet når folk kommer med slike kommentarer. 11
Portvinpiken Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 På hvilket grunnlag kan en være dyremishandler når dyrene får den aktivitet og omsorg de trenger da? Det er jo en umulighet det :-) 6
frøkna Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Han som skrev til deg kjenner deg jo ikke. Kanskje han var under oppfatning om at hundene aldri var ute og bare inne? Syns forholdene til hundene dine høres veldig bra ut jeg. 3
gerotten Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Det er naturligvis ikke ideelt.Ville kanskje ikke akkurat anbefalt at du tok til deg en ny valp. Derimot en eldre hund som kanskje har hatt det tøft i livet og trenger ett sted å være gammel. Du er sikkert bedre enn de mange idiotene som har dyr som ikke burde hatt det. Eks. foreldre som kjøper dyr til barna og så er de søte helt til neste sommerferie, da dumper de dem på ett pensjonat eller enda verre avliver dem.Det virker jo som du genuint bryr deg om hundene. Men en hund skal jo massevis av mosjon. en time om dagen virker lite..hvor i landet bor du? Vet om ett firma som går tur med hunder på heltid, de er i Oslo/ Akershus.
Ryvre Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Jeg mener at det ikke er det beste, men at du gjør det beste ut fra hva du kan. Selv har jeg hund som nå er 7 år gammel. Når jeg fikk henne som valp så var jeg fortsatt ganske oppegående og jeg trodde ikke jeg kom til å bli så syk som det jeg er i dag. Å omplassere henne i høy alder er ikke noe jeg følte var riktig og derfor får hun sjelden turer, men hun får være mye ute i hagen og hun får løpe løs når vi er på hytta. Jeg kommer ikke til å skaffe meg flere hunder etter henne, rett og slett fordi jeg føler det er feil å skaffe seg hund når man ikke kan gå turer med den. Så når man allerede har hunder så får man gjøre det beste ut av det. Skaffe seg nye hunder når man er syk blir veldig veldig dumt.
gerotten Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Jeg mener at det ikke er det beste, men at du gjør det beste ut fra hva du kan. Selv har jeg hund som nå er 7 år gammel. Når jeg fikk henne som valp så var jeg fortsatt ganske oppegående og jeg trodde ikke jeg kom til å bli så syk som det jeg er i dag. Å omplassere henne i høy alder er ikke noe jeg følte var riktig og derfor får hun sjelden turer, men hun får være mye ute i hagen og hun får løpe løs når vi er på hytta. Jeg kommer ikke til å skaffe meg flere hunder etter henne, rett og slett fordi jeg føler det er feil å skaffe seg hund når man ikke kan gå turer med den. Så når man allerede har hunder så får man gjøre det beste ut av det. Skaffe seg nye hunder når man er syk blir veldig veldig dumt. Klokt sagt..
Portvinpiken Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Nå må jeg ærlig innrømme at jeg sitter her litt som et spørsmålstegn... Hva er det som ikke er det beste her egentlig? Hvor mange hunder slipper å være alene hjemme mens eiere er på jobb, får gå ut og inn og kose seg og slappe av, og får lange turer hver ettermiddag? Har jeg misforstått noe i innlegget til TS? Hvordan i alle dager for dere dette til å ikke bli "det beste"? De får jo aktivitet for både hjernen og kroppen og kose seg hjemme sammen med eieren. 22
gerotten Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Nå må jeg ærlig innrømme at jeg sitter her litt som et spørsmålstegn... Hva er det som ikke er det beste her egentlig? Hvor mange hunder slipper å være alene hjemme mens eiere er på jobb, får gå ut og inn og kose seg og slappe av, og får lange turer hver ettermiddag? Har jeg misforstått noe i innlegget til TS? Hvordan i alle dager for dere dette til å ikke bli "det beste"? De får jo aktivitet for både hjernen og kroppen og kose seg hjemme sammen med eieren. Absolutt ett poeng. Er du hjemme hele dagen og får hundene gå i hagen hele tiden TS? Det er jo ikke det beste å ha 2 hunder når de får kun 1 times tur om dageen. det er ingen menneskerett å ha hund, men tviler IKKE på at TS er en god hundemor.
Portvinpiken Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Jeg er litt uenig. Det kommer an på hunden, alder på hunden osv hvor lange turer de behøver. I tillegg skriver TS at hun har stor hage hvor hundene løper og koser seg hele dagen. Selv har jeg seks hunder og flere mål hage, og her går vi 1 - 2 timer tur kun 1 gang om dagen. Andre aktiviteter får de nok av på eiendommen og når de er med ut på andre ting.
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Absolutt ett poeng. Er du hjemme hele dagen og får hundene gå i hagen hele tiden TS? Det er jo ikke det beste å ha 2 hunder når de får kun 1 times tur om dageen. det er ingen menneskerett å ha hund, men tviler IKKE på at TS er en god hundemor. Hvor har du en time tur fra? I TS sitt første innlegg står det at hundene får 1-4 timer tur hver dag, der de lengste turene er annenhver dag. Dessuten skriver hun at de løper ut og inn som de vil resten av dagen, og at hun selv tar de med ekstra på tur de dagene hun klarer. Endret 29. mai 2012 av Wolfmoon 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Det er naturligvis ikke ideelt.Ville kanskje ikke akkurat anbefalt at du tok til deg en ny valp. Derimot en eldre hund som kanskje har hatt det tøft i livet og trenger ett sted å være gammel. Du er sikkert bedre enn de mange idiotene som har dyr som ikke burde hatt det. Eks. foreldre som kjøper dyr til barna og så er de søte helt til neste sommerferie, da dumper de dem på ett pensjonat eller enda verre avliver dem.Det virker jo som du genuint bryr deg om hundene. Men en hund skal jo massevis av mosjon. en time om dagen virker lite..hvor i landet bor du? Vet om ett firma som går tur med hunder på heltid, de er i Oslo/ Akershus. Hvis du leser så er det hver annen dag ca at de får 1- 2 timer , ellers får de 2-3 timers turer , og de turene gjøres av mannen hennes.
Gjest Freakingawesome Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 Synes du tar godt vare på hundene dine jeg Drit i h*n som kalte deg en dyremishandler for det er du absolutt ikke Slike trangsynte idioter er det ikke noe vits i å bry seg med
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 Det virker som at en del her leser det de vil lese ut av TS innlegg og overser en god del. Det høres jo ut som at hundene har det bedre enn mange hunder som har friske eiere. De har masse selskap, får løpe løs i inngjerdet område og får i tillegg tur hver dag. Hva er det som ikke er optimalt med dette? 10
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #15 Skrevet 29. mai 2012 Absolutt ett poeng. Er du hjemme hele dagen og får hundene gå i hagen hele tiden TS? Det er jo ikke det beste å ha 2 hunder når de får kun 1 times tur om dageen. det er ingen menneskerett å ha hund, men tviler IKKE på at TS er en god hundemor. Hei. Takk for svar. Ja jeg er hjemme hele dagene, og hundene mine får annenhver dag ca kun 1-2 timer men ellers er det 2-3 timer. Jeg er enig at det ikke er en menneskerett å ha hund, men hundene mine er topptrent. De trenes bra i lydighet også slik at de får brukt hjernen sin. Men ja de løper ut og inn som de vil hele dagene. Så fra mandag til søndag får de ca 19 timer tur på ettermiddagen, samt ca 30 min til en time X 7 på morgenen, samt mental trening. 6
Gjest Badabing Skrevet 29. mai 2012 #16 Skrevet 29. mai 2012 Det virker som at en del her leser det de vil lese ut av TS innlegg og overser en god del. Det høres jo ut som at hundene har det bedre enn mange hunder som har friske eiere. De har masse selskap, får løpe løs i inngjerdet område og får i tillegg tur hver dag. Hva er det som ikke er optimalt med dette? Det forstår ikke jeg heller. Synes dette hørtes ut som et perfekt hundeliv i forhold til alle de hundene som er alene hjemme i 8 timer mens eierne er på jobb. Vil tro de koser seg masse! De har jo også selskap i hverandre. 10
daemonia Skrevet 29. mai 2012 #17 Skrevet 29. mai 2012 Du er ikke i nærheten av å være noe dyremishandler! At du klarer å aktivisere hundene dine i så stor grad som du gjør er pluss pluss pluss i min bok! Og for å si det sånn: Hundeeiere i full jobb og som kanskje jobber overtid til og med blir jo sett på som gode eiere, og da har de ikke tid til å aktivisere hundene i så stor grad som du gjør. Så denne fremmede personen kan gå å legge seg. Vedkommende vet ikke hva h*n snakker om, men de som kjenner deg og som faktisk betyr noe for deg vet hvordan det egentlig står til. Slike idioter skal en overse. Du er en flott "hundemamma" TS 4
Gjest Skrevet 29. mai 2012 #18 Skrevet 29. mai 2012 Han min er også en slik hund, jeg har depresjoner og er ikke alltid like i form til å gå ut! Men han er ute fra morgen til kveld og får turer i løpet av dagen! Og prøver å komme oss i hundeparken 1-2 ganger i uka! Så hvis du er dyremishandler lurer jeg på hva jeg er? For ikke å glemme de som lar bikkja sove i bur om natta, har bikkja i bur når de er på jobb, lufter bikkja 30-60 min på dagen og en liten tissetur om kvelden før det er kvelden og natta!
Gjest Yellow Taxi Skrevet 29. mai 2012 #19 Skrevet 29. mai 2012 Noen dager er ikke hunden min ute mer enn 30 minutter til sammen hele dagen. Om noen mener jeg er dyremisshandler av den grunn så er jeg fullstendig likegyldig til det. Alt for mange som er overfølsomme i forhold til hvordan hunder og katter må behandles. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2012 #20 Skrevet 29. mai 2012 Så lenge man er opptatt av hundens ve og vel og er i stand til å gi hunden både fysiske og mentale utfordringer i den grad trådstarter og Ryvre her snakker om, så skal vi heller ikke glemme det gode sosiale aspektet det er å ha hund for en med kronisk sykdom. Det blir helt feil for meg at sykdom = kan ikke ha hund. Det burde heller være: hvordan kan vi tilrettelegge slik at kronikeren faktisk kan ha hund siden det er godt selskap i det. Både trådstarter og Ryvre fremstår for meg som meget ansvarlige hundeeiere og burde ikke bekymre seg for meningene til fremmede på nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå