Gå til innhold

Potetproblematikk, stort selskap

Ellevill

Anbefalte innlegg

Her skal vi snart ha stort selskap og synes som TS i denne tråden at det er litt kinkig mht poteter. Siden min problemstilling også gjelder poteter, men ikke er lik, tillater jeg meg å starte en ny tråd.

Der vi skal ha selskapet er det en dobbel ovn. Den ene delen vil være opptatt til hovedretten. Vi skal ha helstekt entrecote.

Den andre delen må da brukes til poteter i en eller annen form eller ovnsbakte grønnsaker. Pga tidspunkter for feiring og tilgjengelighet til lokalet, må potetretten forberedes dagen i forveien. Vi blir 30 gjester (så det må være plass til mye poteter i ovnen...).

Jeg har tenkt på

- gratinerte poteter (som jeg er redd for å mislykkes med),

- hasselbackpoteter (som jeg aldri har laget før),

- potetbåter (som jeg er usikker på om det er mulig å lage i slike mengder som jeg skal ha med en ovn? Kan de lages dagen før og så varmes opp?)

- kokte poteter for enkelhetens skyld.

... og jeg aner ikke hvordan jeg skal løse dette!! :sukk:

Noen potetflinke mennesker med erfaring fra større selskaper her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke skryte på meg all verdens poteterfaring, men hvert år har vi middagsselskap for rundt 25-30 personer der fløtegratinerte poteter er et fast innslag.

Jeg har veldig god erfaring med akkurat dèt, pleier å koke opp potetskivene i fløte, og smake til med salt/pepper/hvitløk, før jeg heller over i former, dekker med litt ost og steker raskt i ovnen. Det skal også være mulig å lage det på forhånd, og sette inn i ovnen for å varme det opp, men det har jeg ikke gjort selv.

De andre potetrettene har jeg ingen erfaring med i så store kvanti

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag fløtegratinerte poteter på forhånd og varm de raskt opp i ovnen

Kok poteter

Lag potetbåter i ovnen

Om du lager alle alternativene så kan folk velge hva de vil ha og du kan lage mindre av en og samme ting og heller fordele det rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger lagd ferdig "røre" til fløtegratinerte poteter dagen i forveien, også bare gratinert samme dag som jeg serverer. Er selvfølgelig kjempeviktig å være nøye med å kjøle ned raskt (sett gryte i kaldt vann, gjerne med isbiter, skift vannet jevnlig) da.

Jeg har kokt terninger av poteter (liker det bedre enn skiver) i melk/fløte og smaksatt med salt, pepper og hvitløk dagen før. Da koker jeg til potetene er så godt som møre. Den dagen det skal serveres er det da bare å putte poteten i en form som tåler gratinering (eller porsjonsformer), strø på ost og gratinere til potet-blandingen er gjennomvarm og osten ser fin ut. Prøv gjerne ut dette i en mindre porsjon på forhånd om du er redd for å misslykkes, og forsikre deg om at ovnen på stedet dere skal leie ikke er en damp-ovn eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt ovnsbakte amadinepoteter. Stek de hel (evt halv) dagen i forveien, og varm de opp når du skal ha selskapet. Er ingen problem å lage det dagen før, det blir gjort sånn både i restauranter og på hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

En ting jeg har gjort med stort hell med amandinepoteter eller norske ferskpoteter i lignende situasjoner, er å koke dem ferdige (med skall!) dagen før. Et par timers tid før servering har jeg lagt dem over i ildfaste former, hatt ørlite vann i bunnen pluss noen smørklatter over det hele, og så dekket til med aluminiumsfolie. Deretter har jeg satt dem inn i ovnen på veldig svak varme (120-150 grader, eller noe sånt). De tåler å stå slik i 1-2 timer - minst. Vannet vil etterhvert begynne å fordampe, og dampen vil hjelpe til med å varme opp potetene. 10-20 minutter før servering kan du ta av folien sånn at dampen forsvinner. Da blir resultatet litt som en mellomting mellom kokte og ovnsbakte poteter. Eller folien kan være på helt frem til servering - det blir godt uansett. :)

Veldig stressfritt, og man er nesten garantert at ingenting går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...