Gå til innhold

Servere poteter med skall i barnedåp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ei venninne skal ha stort selskap denne helgen og skal servere helstekt entrecôte.

Hun vurderer å servere dette med amadine- eller mandelpoteter. Men vi er litt usikre på om det vil se rart ut til slik mat. Burde vi skrelle potetene isteden (annen type enn amadine/mandel)?

Det er ikke det at det skal være så veldig formelt, men det er jo en dåp med leid lokale, pent dekkede bord og taler. Vi ble litt usikre her på hva som ville vært det beste å gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er egentlig et aktuelt spørsmål for meg også - i en litt annen sammenheng. *henger meg på*

Skrevet

Amadine poteter med skallet på ser flott ut spør du meg. De spises jo best med skallet på :)

• Liker 5
Gjest ¤ Pikekyss ¤
Skrevet

Amandinepoteter kan godt serveres med skallet på. Mandelpotet likeså. Er det snakk om større poteter tar det seg best ut når de er skrellet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg vet da kan serveres med skallet på. Men det jeg lurer på er om det er rart å servere denne type poteter i en slik anledning? Altså amedine eller mandelpotet med skall, eller burde jeg isteden velge en annen type potet, feks Beate, som vi skreller?

AnonymBruker
Skrevet

Det som er rart er å servere vanlige kokte poteter til helstekt entrecôte. Hva skal du servere mer... kokte gulrøtter?

Nei, når dere skal ha helstekt entrecôte som er rustikt så holdt det rustikt med saltbakte amandinepoteter, ovnsbakte grønnsaker eller en flott salat og en virkelig god rødvinsaus. Glaser sjalottløk til og ikke server en mellomting av bestemors søndagsmiddag og biffmiddag.

• Liker 6
Skrevet

Ovnsstekte amandinepoteter er jo kjempegodt! Ville gått for det :)

Skrevet

Det hadde heller vært rart om man skrelte amandine eller mandel. Det er potet som nytes best med skallet på! Nam.

Om de er små, ville jeg delt alle potetene i to, helt på smør, olje og salt og stekt de i ovnen. Bland smøret, oljen og saltet godt i potetene så det er godt fordelt.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg vet da kan serveres med skallet på. Men det jeg lurer på er om det er rart å servere denne type poteter i en slik anledning? Altså amedine eller mandelpotet med skall, eller burde jeg isteden velge en annen type potet, feks Beate, som vi skreller?

Skal du ødelegge middagen?

Håper du ikke kremerer kjøttet. Det blir best ved langtidssteking på lav temperatur, ca 65/70 grader.

AnonymBruker
Skrevet

TS her! :goodbye:

Takk for alle svar!

Til min vennines dåp kommer det i underkant 40 stykker. Det er ikke mulig å ovnssteke grønnsaker, ovnssteke poteter og i tillegg få kjøttet ferdig. Det er ikke nok ovnskapasitet.

(Jeg skriver som snonym bruker i denne tråden fordi jeg ikke vil gjenkjennes feks av min venninne, hvis hun googler samme problemstilling. Men jeg synes det er rart at noen av svarene her blir gitt anonymt. Kan det ha noen sammenheng med at det da er lettere å være litt spydig?)

Skrevet

Har du fått spydige svar da? Kjenner igjen problemet med ovnkapasitet, men dere har ikke en nabo dere kan låne ovnen til da?

Skrevet

Mulig jeg er ute og kjøre nå, men kunne man laget en god potetstappe?Eller jordskokkpure eller noe?

Gjest ¤ Pikekyss ¤
Skrevet

Jeg ville gått for enten mandelpotet eller amandinepotet til maten jeg. :)

Skrevet

Jeg hater å få poteter med skall servert, uannsett hvilken type potet det er. Jeg klarer ikke spise skallet og jeg synes det er pinlig å sitte og skrelle når jeg er i selskap. Mandelpotet går fint an å skrelle forresten.

• Liker 1
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg elske potetskall! :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Mandelpotet kan skrellast, men då skal dei berre dampast, elles eksploderer dei.

Skrevet

Mandelpotet kan skrellast, men då skal dei berre dampast, elles eksploderer dei.

Poteter bør uannsett dampes heller enn kokes imo.

Gjest navnelapp
Skrevet

Poteter bør uannsett dampes heller enn kokes imo.

Enig, men enkelte potetsortar er langt meir kokefaste enn andre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det som er rart er å servere vanlige kokte poteter til helstekt entrecôte. Hva skal du servere mer... kokte gulrøtter?

Nei, når dere skal ha helstekt entrecôte som er rustikt så holdt det rustikt med saltbakte amandinepoteter, ovnsbakte grønnsaker eller en flott salat og en virkelig god rødvinsaus. Glaser sjalottløk til og ikke server en mellomting av bestemors søndagsmiddag og biffmiddag.

Støtter denne innsenderen. Gå hele veien og ikke noen mellomting. Da blir det en fin helhet og da vil alle matglade gjester bli fornøyde.

Gjest Borghild
Skrevet

Serverer du poteter med skallet på i selskap kommer Hellstrøm og gir deg deng!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...