Gå til innhold

Kjøttkaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skulle så gjerne hatt oppskriften på gode kjøttkaker (helst av karbonadedeig), og stuet kål. Mimrer over barndommens favorittrett, men tar ikke sjansjen på å kaste meg ut i det uten mål og mening... :oops:

Noen som kan hjelpe??

Lyeta

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik gjør jeg: Bland først kjøttdeigen/karbonadedeigen seig med 1 ts salt. Så tilsetter jeg en hakket løk, litt presset hvitløk, peppermix, en god dæsj worcestershiresaus, litt paprikapulver, revet muskat, malt nellik, et egg, litt potetmel, litt strøkavring og sper med så mye melk som trengs for å få rett konsistens (1-2 dl). Former til kaker og steker gylne på middels varme. Personlig synes jeg det er best å brune dem raskt på sterk varme og ettersteke i ovn ved 200 grader i ca 25 minutter. Da er jeg sikker på at de er gjennomstekte uten å bli brent av for lang steketid i pannen. Det er også veldig godt med revet ost (eller små terninger av mozzarella, nam nam), hakket paprika, hakket oliven, hakket champignon (stek den litt først), hakket chili, friske urter og annet snadder.

Stuet kål lages enkelt ved å lage en hvit saus, altså smelte 1 ss mel, rør inn 2 ss hvetemel og spe med 3 dl melk. Tilsett salt, hvit pepper, revet muskat og 1/2 kg snittet hodekål som har fått koke i lettsaltet vann i 10 minutter.

Skrevet

Gode gammeldagse kjøttaker lages av halvparten karbonadedeig og halvparten vanlig kjøttdeig.

Til 600 gram kjøtt bruker jeg ca.

1 1/2 dl vann eller Farris blå (sistnevnte er uten tvil best)

Salt

Hvit pepper

1/2 ts. malt ingefær

2 egg

Tilsett saltet først og rør dette godt inn før du tilsetter de øvrige ingrediensene, og husk at du trenger en jernpanne til steking, teflon nytter ikke.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg ville ikke spandert karbonadedeig i det hele tatt.

Heller tatt kjøttdeig som både er billigere og bedre.

Kjøttkaker laget av karbonadedeig blir tørrere pga lavt fettinnhold...

Mine kjøttkaker:

500 gram kjøttdeig

1 ts salt

Krydder: pepper, muskat, paprika og allehånde (1/2 ts av hver)

3 ss potetmel

2-3 dl iskald hel-melk (spe til passe konsistens)

1/2 løk (finhakket)

Det er viktig at alle ingrediensene er så kalde som mulig.

Ha gjerne i et par isbiter når du kjører kjøttdeigen og saltet seig...

Kjør kjøttdeig og salt seig noen minutter.

Bland i krydder og potetmel.

Spe til passe konsestens og ha i løk.

Stekes ved svak varme - ikke helt gjennomstekt - la dem trekke i sausen.

Jeg elsker hvitløk - men i kjøttkakene mine er IKKE det en ingrediens...

Føler mors kjøttkaker skal smake "norskt"... :wink:

Egg er unødvendig- da det er nok binding i en normal kjøttdeig

( og en kan få "brent" eggesmak på kakene...)

Sausen til kjøttkakene:

Bruk stekepannen du har brunet kjøttkaken i - så får du ekstra smak fra pannen...

Brun smør eller margarin sammen med hvetemel til en mellombrun farge inntreffer.

Sper med vann eller kraft.

Tilsetter salt og pepper.

Skjærer en løk i båter og lar den koke med.

Lar kjøttkakene trekke i sausen (de avgir supergod kraftsmak til sausen)

Lar det putre iallefall i 30 minutter.

Kålstuing:

Kutt kålen i terninger og kok den.

Lag en tykk bechamel-saus (hvit saus):

* smør + mel + hel-melk + salt/pepper/muskatnøtt

Bland sammen kålen og sausen = kålstuing...

Nå fikk jeg lyst på kjøttkaker i brun saus med kålstuing... :lol:

Mayamor

Skrevet

Takk for gode oppskrifter, blir vanskelig å velge ut en...

MEN jeg har ikke jernpanne :( Er jeg dømt til å mislykkes, da...? :oops:

Skrevet
Takk for gode oppskrifter, blir vanskelig å velge ut en...

MEN jeg har ikke jernpanne :( Er jeg dømt til å mislykkes, da...? :oops:

Jeg bruker teflonpanne når jeg steker mine og de blir kjempegode.

Skrevet

Jeg bruker teflonpanne når jeg steker mine og de blir kjempegode.

Jeg bruker heller aldri jernpanne, den er stor og upraktisk. Og smaken setter seg i den slik at man kanskje får kjøttkaker med fiskesmak eller pannekaker med pølsesmak alt etter hva man stekte sist. En god panne med nonstick-belegg er det beste synes jeg. Og kjøttkakene smaker akkurat det samme uansett hva du steker dem i.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tull med at smaken setter seg i en jernpanne...

Det er bare å vaske ordentlig det... :wink:

Hvordan skulle vi kokker gjort det da?

En panne til ditt og en annen til datt...? :lol:

Ellers kan en også bruke teflon.

Har ikke noe å si det...

Mayamor

Skrevet
Tull med at smaken setter seg i en jernpanne...

Det er bare å vaske ordentlig det... :wink:

Hvordan skulle vi kokker gjort det da?

En panne til ditt og en annen til datt...? :lol:

Ellers kan en også bruke teflon.

Har ikke noe å si det...

Mayamor

Hvordan gjør man det da, når man ikke skal bruke oppvaskmidler?

Skrevet
Ok :D (jeg liker teflon jeg)

Ikke noe galt med det. :blunke:

Skrevet

Jeg bruker jernpanna min til alt, stekt løk og fisk ene dagen, pannekaker neste. Går bare bra. Jeg skyller den først mens jeg bruker oppvaskkosten på den, etterpå koker jeg den ut med vann, som nevnt over.

Det har også hent at jeg har latt meg friste til å bruke en dråpe oppvaskmiddel, men det har gått bra. Oljer den godt etterpå.

Skrevet

Når du bruker teflonpanne får ikke kjøttkakene den gode stekeflaten raskt nok, dette er fordi teflon ikke tåler like høy temp. som en jernpanne. Kjøttsaften siver lettere ut og kjøttkakene blir tørrere enn om du hadde brukt en jernpanne. Så det er faktisk forskjell.

Og dette med gammel smak i jernpanne er bare tull, det er bare å rengjøre den skikkelig.

Skrevet
Når du bruker teflonpanne får ikke kjøttkakene den gode stekeflaten raskt nok' date=' dette er fordi teflon ikke tåler like høy temp. som en jernpanne. Kjøttsaften siver lettere ut og kjøttkakene blir tørrere enn om du hadde brukt en jernpanne. Så det [i']er faktisk forskjell.

Og dette med gammel smak i jernpanne er bare tull, det er bare å rengjøre den skikkelig.

Vet ikke hva slags teflonpanner du har prøvd, men mine gjør i allefall ikke kjøttkakene tørre. Jeg kan overhode ikke smake eller merke annen forskjell på kjøttkaker stekt i jernpanne eller annen panne.

Skrevet

Høy temp. i jernpannen forselger kjøttsaften inni kakene raskere enn en teflonpanne vil kunne klare. Dessuten får du en finere stekeoverflate.

Dette kan en hvilken som helst kokk bekrefte.

Jeg bruker også teflonpanner, men ikke til kjøttkaker.

Skrevet
Høy temp. i jernpannen forselger kjøttsaften inni kakene raskere enn en teflonpanne vil kunne klare. Dessuten får du en finere stekeoverflate.

Dette kan en hvilken som helst kokk bekrefte.

Jeg bruker også teflonpanner, men ikke til kjøttkaker.

Man kan ikke forsegle kjøttsaft inn ved å brune den, uansett temperatur. Det var flere programmer om det på TV i fjor hvor de eksperimenterte med forskjellige typer kjøtt og temperaturer, veide før og etter steking, og det viste seg at jo høyere temperatur kjøttet ble stekt på, jo mer væske hadde den mistet. At de fleste kokker likevel fremdeles sier at de "forsegler kjøttet" når de bruner det er rett og slett dårlig lærdom. Å brune kjøtt blir dermed mer for smakens skyld.

Skrevet

Skjønner at du har fått vann på mølla nå (nå har du klaget på mine innlegg 2 ganger på en kveld), men jeg gidder ikke å krangle om dette.

Skrevet

Jeg bruner kjøttkakene i teflonpanne og lar de trekke i buljongvann etterpå. Da blir de gjennomstekt (kokt, dampet) men beholder saftigheten.

Ved å steike kjøttkaker i panna til de er gjennomstekt syns jeg de blir tørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...