Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en brødoppskrift som jeg synes gir gode brød, men skivene holder ikke sammen når jeg skjærer opp brødet. skorpene faller av, resten av skiven detter fra hverandre. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Elte mer? Ha i mer væske? Skålde melet?

På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bartenina
Skrevet

Hørte et triks om å raspe litt ost å ha i deigen faktisk...

Skrevet

Legg ut oppskriften da , kanskje vi ser om noe kanskje mangler ;)

Skrevet

Hvis du vil, så kan du kanskje slenge med oppskriften du pleier å bruke? :D

AnonymBruker
Skrevet

hvor lenge lar du maskinen jobbe med deigen før du hever ? eg får bra deiger og da lar eg maskinen gå en stund 5-10 min.oppskriften ser grei ut.

Skrevet

Har du en oppskrift, AB? :) Jeg lar maskinen gå ca like lenge som deg

Gjest Jamme
Skrevet

Bløtlegger du frøene? Linfrø får bedre bindeevne når de bløtlegges. Hvis ikke, kan du jo prøve: Bland sammen frø og kli, kok opp noen desiliter av vannet og hell det over. La det stå til det er noenlunde avkjølt. Kan være greit å gjøre kvelden/morgen før du skal bake og la det stå i kjøleskapet.

Hvis dette ikke hjelper, ville jeg prøvd å lage en litt våtere deig (redusere melmengden eller øke vannmengden), eller prøvd å elte lenger. Det er i alle fall nok fint mel til at det bør henge sammen, jeg lager mye grovere brød enn det uten at det er noe stort problem.

Skrevet

Anitas Klibrød

Anitas Klibrød er et sunt og godt brød med høyt fiberinnhold.

Dette trenger du:

1,5 l vann (lunkent)

1 kg Møllerens Sammalt Hvete fin

0,5 kg Møllerens Sammalt Rug grov

2 dl (150 g) Møllerens Havrekli

2 dl (50 g) Møllerens Hvetekli

2 dl Møllerens frø (150 g) (solsikkekjerner og linfrø)

1,5 ts salt

50 g gjær (eller 1 pk tørrgjær)

Slik gjør du:

Bland sammen de tørre ingrediensene først og deretter de våte. Bland sammen og elt deigen godt, gjerne i en kjøkkenmaskin om mulig.

Fordel deigen i 3 brødformer. Dekk formene med plast eller klede og la brødene heve på et lundt og trekkfritt sted i ca 40 min.

Stekes midt i ovnen ved 200°C i ca 50 min. Avkjøl på rist.

Denne oppskriften er veldig grov. Den inneholder ikke noe hvetemel i det hele tatt så det kan være grunnen til at du sliter. Prøv å bytte ut noe av fin sammalt hvete med hvetemel Ville prøvd med 500 gr hvetemel og 500 gr fin sammalt hvis jeg var deg.

Gjest Cessie
Skrevet

Brød uten fett vil alltid smuldre. Jeg bruker 1-2 ss solsikkeolje i brøddeigen (til 3 brød).

Skrevet

Nå har jeg en brøddeig i kjøkkenmaskinen :) Har bløtlagt frøene, og hatt i et par skjeer rapsolje, får se om resultatet blir bedre i dag! ;)

Gjest gjest17
Skrevet

Kan anbefale deg dette brødet om du vil ha litt forandring. Her er det ingen problem å forandre litt på meltypene, så lenge du holder det noelunde halvt/omhalvt mellom fint og grovt mel. Du får gi beskjed hvordan brødbakinga gikk i dag, og om det hjalp med rapsolje i deigen :-)

Skrevet

Uffameg, det gikk ikke særlig bra.... Standard problem nr 2: Jeg får ikke brødene ut av formene. Hele bunnen hang igjen i den ene formen, og løsnet halvveis på de du andre brødene som i tillegg mistet en ende på veien utav....

Og så ble de skikkelig bløte inni. Jeg hadde godt med væske i siden jeg brukte mye grovt mel og kli, men jeg vet jo om flere som har sagt at grove deiger skal være mye væske i uten at de har hatt noe problem med det.

Jeg har ikke engang forsøkt å skjære dem i skiver. På den annen side - hvem sier vi trenger å spise brød i skiver :lol:

AnonymBruker
Skrevet

Bruk bakepapir i formene. Da får du dem i alle fall ut. ;) Jeg pleier å ta dem ut av formene og bakepapiret, og la dem få stå ca. 10 min uten i ovnen.

Jeg bruker 1 l hvetemel, 1 l sammalt hvete fin, og 1 liter med rug/havremel/sammalt hvete grov/byggmel (en blanding av det jeg har). I tillegg bruker jeg rikelig med frø, men om jeg bruker linfrø, foretrekker jeg å helle kokende vann over dem og la det stå til det har passende temperatur (eller bland ut med kaldt vann etter 10 min).

I tillegg bruker jeg 1,5 pakke fersk gjær, ca. 14 dl. vann (event. blandet med melk eller yoghurt), 2 ss rapsolje, en teskje sukker og 1,5 ts salt.

Kjøkkenmaskina gårr vel ca. 10 min fra begynnelse til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker forresten mine brød ved 200 grader (i gamleovnen ved 220) i 40 min, før jeg tar dem ut av formene og ettersteker i 10 min med litt lavere temperatur.

Skrevet

Bruk bakepapir i formene. Da får du dem i alle fall ut. ;)

Dette har jeg tenkt på ;) men jeg ser bare for meg at bakepapiret kommer til å henge igjen her og der og så bare går det i stykker når jeg skal trekke det av. Pleier det å gå fint med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Smører og meler du formene?

Skrevet

Jeg tror egentlig jeg har for mye væske i, til tross for at disse deigene skal ha høyt væskeinnhold. Brødene er så bløte inni når de har stekt en time, at jeg tror jeg får kutte ned litt på vannet ;)

Skrevet

Smører og meler du formene?

Jeg smører dem med rapsolje. I dag satt brødene så godt fast likevel at hele bunnen falt av da jeg måtte ta litt andre midler i bruk for å få dem ut. Og da jeg fikk ut bunnen kjentes den ganske seig ut, og den hadde på en måte sugd seg fast til bunnen..... Jeg liker virkelig ikke innrømme det, men jeg er ingen egnet baker :grine:

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å smøre med mel i stedet, og så fordele et tynt lag mel i formen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...