Gå til innhold

Jeg har ikke noe sted å bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine "finne bolig"-tips:

1. Sett inn annonser i lokalavisa. Jeg vet ikke hvor du bor hen, men det funket veldig fint da jeg skulle finne bolig for noen år siden. Da kommer du i kontakt med folk som ikke henger på finn.no og hybel.no, eldre mennesker osv. Du får dessuten gjerne komme på visning alene, og det er DE som tar kontakt med DEG og ikke omvendt.

2. Når du snakker med dem på telefon, må du ikke framstå som syk eller at du trenger noe ekstra av dem. Det høres ut som jeg er fryktelig dømmende nå, men jeg mener det bare godt. Det er nemlig utleiers marked for tiden, og de kan velge og vrake mellom leietakere. Jeg har hørt folk på jobben min som leier ut leiligheter/hybler prate om folk som har ringt dem og snakket om hvor mye rart de sier. De snakker generelt ikke særlig pent om folk som ringer og kommer på visning. Så ikke fortell om at du trenger sånn og sånn inneklima, men bare spør diskret om tingene på lista som helsa di krever. Smil, vær hyggelig og imøtekommende, ikke si at du er desperat og trenger bolig NÅ. Si at du "kan flytte inn når det passer utleier". Ikke si noe nedsettende om der du bor nå og nevn at du er en trygg betaler/aldri har betalt for seint så langt. Ikke lyv til utleier, men pass på å fremheve de gode sidene uten og skjul de dårlige. Litt som Trinny og Susannah ;)

Har du lest tråden i det hele tatt? Problemet er jo ikke at jeg ikke får tilbud om bolig. Jeg orker ikke gjenta det her flere ganger :/

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du svarer en plass, at jobb er ikke noe problem, bare du får bolig på plass.

Ja, det er fokus på miljø,men så vet vi at vi har elendig luft på arb.plasser rundt omkring.

Det er ikke noe problem?

Du sier du holder på å bli bra, men om du er så overfølsom for inneklima, hva skal det ha seg at du blir bra?

Du skriver også at du ikke får grunnstønad pga forhøyede utgifter, pga "sykdommen " ikke er dokumentert. Er det noe psykisk inn i bildet?

Beklager om du føler deg støtt av spørsmålet.

Det finnes vel noen boliger som er ok for deg. Man kan få sjekket for sopp,fuktighet osv. Mange har bygd med alleergivennlig matriale.

Kansje en gammel leilighet passer? Før i tiden bygde de med andre matrialer, det er luft i huset.

Ser du henger deg opp i balansert ventilasjonsanlegg. Dette er noe som kommeer til å forsvinne fremover i nybygg. Det er en "falsk" tro at du får så ren luft.

Har du sett noe dokumentasjon på det?

Når du er frisk, og du skal i jobb. Spiller ikke inneklima noe for deg da?

Stusser på hele tråden din.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer en plass, at jobb er ikke noe problem, bare du får bolig på plass.

Ja, det er fokus på miljø,men så vet vi at vi har elendig luft på arb.plasser rundt omkring.

Det er ikke noe problem?

Du sier du holder på å bli bra, men om du er så overfølsom for inneklima, hva skal det ha seg at du blir bra?

Du skriver også at du ikke får grunnstønad pga forhøyede utgifter, pga "sykdommen " ikke er dokumentert. Er det noe psykisk inn i bildet?

Beklager om du føler deg støtt av spørsmålet.

Det finnes vel noen boliger som er ok for deg. Man kan få sjekket for sopp,fuktighet osv. Mange har bygd med alleergivennlig matriale.

Kansje en gammel leilighet passer? Før i tiden bygde de med andre matrialer, det er luft i huset.

Ser du henger deg opp i balansert ventilasjonsanlegg. Dette er noe som kommeer til å forsvinne fremover i nybygg. Det er en "falsk" tro at du får så ren luft.

Har du sett noe dokumentasjon på det?

Når du er frisk, og du skal i jobb. Spiller ikke inneklima noe for deg da?

Stusser på hele tråden din.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Jeg svarer at bolig må komme i første rekke, jeg kan ikke tenke jobb før jeg har et sted å bo. Jeg svarer at jeg skal trenes opp til å begynne i arbeid igjen, og den prosessen før jeg ikke begynt før jeg har et hjem. Hva som skal til for at jeg ikke er overfølsom for inneklima er det ingen som vet, hadde det fantes en løsning på det så hadde det blitt gjort for lengst.

Nei det er ikke noe psykisk i bildet, hva i all verden har det med saken å gjøre? Har man forhøyede kostnader hvis man har noe psykisk i bildet? Jeg har et vanvittig matbudsjett og trenger mye tilskudd. Hvis jeg ikke følger diett, blir jeg syk. Men fordi det ikke finnes vitenskapelig dokumentasjon på at jeg faktisk MÅ følge den dietten, så får jeg ikke tilskudd, selv med dokuemntasjon fra lege. Dette er NAV sine regler.

JA, det finnes boliger som fungerer for meg, problemet er at jeg ikke har lykkes med å finne en slik bolig, både pga kostnad og fordi jeg ikke akkurat er den eneste som leter etter bolig.

De fleste arbeidsplasser har svært fokus på inneklima og har derfor gode ventilasjonssystem. I verste fall får jeg omskolere meg slik at jeg får jobbe hjemmefra eller utendørs. I første rekke må jeg ha et sted å bo, det er det mest grunnleggende et menneske må ha for å kunne ha et liv. Jeg stusser over at du ikke forstår akkurat det.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer at bolig må komme i første rekke, jeg kan ikke tenke jobb før jeg har et sted å bo. Jeg svarer at jeg skal trenes opp til å begynne i arbeid igjen, og den prosessen før jeg ikke begynt før jeg har et hjem. Hva som skal til for at jeg ikke er overfølsom for inneklima er det ingen som vet, hadde det fantes en løsning på det så hadde det blitt gjort for lengst.

Nei det er ikke noe psykisk i bildet, hva i all verden har det med saken å gjøre? Har man forhøyede kostnader hvis man har noe psykisk i bildet? Jeg har et vanvittig matbudsjett og trenger mye tilskudd. Hvis jeg ikke følger diett, blir jeg syk. Men fordi det ikke finnes vitenskapelig dokumentasjon på at jeg faktisk MÅ følge den dietten, så får jeg ikke tilskudd, selv med dokuemntasjon fra lege. Dette er NAV sine regler.

JA, det finnes boliger som fungerer for meg, problemet er at jeg ikke har lykkes med å finne en slik bolig, både pga kostnad og fordi jeg ikke akkurat er den eneste som leter etter bolig.

De fleste arbeidsplasser har svært fokus på inneklima og har derfor gode ventilasjonssystem. I verste fall får jeg omskolere meg slik at jeg får jobbe hjemmefra eller utendørs. I første rekke må jeg ha et sted å bo, det er det mest grunnleggende et menneske må ha for å kunne ha et liv. Jeg stusser over at du ikke forstår akkurat det.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Har du lest tråden i det hele tatt? Problemet er jo ikke at jeg ikke får tilbud om bolig. Jeg orker ikke gjenta det her flere ganger :/

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer så surt når folk er hyggelige og prøver å hjelpe deg. Forøvrig kan du jo lese deg opp på psykosomatiske lidelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte, er at flere (og kjente) mener de har allergier, tåler ikke ditt,tåler ikke datt og at de er veldig syk av dette. De vil ikke innse at det er andre ting som feiler dem.

Du må vel hatt et sted å bo før du ble syk?

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av mange svar i denne tråden her. TS har gang på gang forklart problemet, for å få helt håpløse og lite reflekterte svar. Jeg skjønner godt at h*n blir irritert, det må gå an å lese tråden og få med seg essensen av problemet!

Jeg tror TS er svært klar over hva slags sykdom h*n har, og det å komme med indikasjoner på at noe psykosomatisk er tilstede er helt ubegripelig. Om noe skal ha en psykosomatisk innvirkning, så må det være situasjonen å ikke ha hatt et sted å bo på 1 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg spurte, er at flere (og kjente) mener de har allergier, tåler ikke ditt,tåler ikke datt og at de er veldig syk av dette. De vil ikke innse at det er andre ting som feiler dem.

Du må vel hatt et sted å bo før du ble syk?

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Dette dreier seg ikke om allergier, dette dreier seg om en nevrologisk sykdom jeg har som gjør det slik. Dette har jeg sagt før.

Ja, jeg hadde et sted å bo før jeg ble syk. Så ble jeg syk og mistet halve inntekten i flere år, og hadde derfor ikke råd til å bo der lenger.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bt.no/bol...us-1754074.html

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Jeg er klar over at noen nyere bygg som du viser meg her, ikke nødvendigvis er trygge, har vært i kontakt med Mycoteam som har gitt meg som har informert meg :)

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte, er at flere (og kjente) mener de har allergier, tåler ikke ditt,tåler ikke datt og at de er veldig syk av dette. De vil ikke innse at det er andre ting som feiler dem.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Nå er det faktisk sånn at mange HAR allergier, noen i størrre grad enn andre. Men du mener at det kanskje er psykosomatisk når en med pollenallergi har rødsprengte øyne og nyser annethvert sekund hele sesongen, eller en med peanøtt-allergi hovner opp og får elveblest over hele fjeset og må hastes til akutten, hvis h*n spiser en liten nøtt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg ikke om allergier, dette dreier seg om en nevrologisk sykdom jeg har som gjør det slik. Dette har jeg sagt før.

Ja, jeg hadde et sted å bo før jeg ble syk. Så ble jeg syk og mistet halve inntekten i flere år, og hadde derfor ikke råd til å bo der lenger.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Det er da virkelig ikke bevist et ME er en nevrologisk sykdom... Unnskyld meg.

I starten av denne tråden hadde jeg veldig sympati med deg, men du svarer jo så ufattelig frekt og tar ikke til deg et eneste råd. Om alt er så håpløst for deg, du kan ikke jobbe før du har fast sted å bo, du får ikke lån noe sted, aap-vedtaket går ut snart, så må du enten søke uførtrygd (om du er så dårlig som du påstår, og om sykdommen din legger så store hindringer for deg at du ikke har klart å finne bolig på ett år så er du jo temmelig ufør), eller bare flytte, jobbe og bli dårligere (så du får bygd et hus du kan leve i).

Anonym poster: a2ea599401bccf7a8a419212e15ad1f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke bevist et ME er en nevrologisk sykdom... Unnskyld meg.

I starten av denne tråden hadde jeg veldig sympati med deg, men du svarer jo så ufattelig frekt og tar ikke til deg et eneste råd. Om alt er så håpløst for deg, du kan ikke jobbe før du har fast sted å bo, du får ikke lån noe sted, aap-vedtaket går ut snart, så må du enten søke uførtrygd (om du er så dårlig som du påstår, og om sykdommen din legger så store hindringer for deg at du ikke har klart å finne bolig på ett år så er du jo temmelig ufør), eller

bare flytte, jobbe og bli dårligere (så du får bygd et hus du kan leve i).

Anonym poster: a2ea599401bccf7a8a419212e15ad1f6

ME har i svært mange år vært klassifisert som en nevrologisk sykdom. Det er også en kjent sak at de med med ME sliter veldig med overfølsomhet, noen verre enn andre. Jeg vet, for jeg har hatt ME i flere år. Jeg kjenner ME pasienter som ligger på sykehjem og blir matet med sonde, og kan ikke flyttes på. Psykosomatisk sa du?

Er det noen som er frekk her, syns jeg det er deg. I tillegg er du svært lite reflektert. Man er ikke arbeidsufør selv om man er overfølsom for inneklima, for et latterlig ressonmenent. TS sier jo at h*n nesten er frisk så man kan begynne med tilrettelagt arbeid. Fungerer bra i hverdagen, det er kun dette med overfølsomheten. Sier seg selv at man ikke kan sette i gang med tiltak og arbeid når man er kasteball mellom venner osv landet rundt for å ha tak over hodet. Du mener at TS da skal søke om arbeidsuførhet og bli enda dårligere økonomisk stillt, for å "løse" situasjonen? Bravo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, unnskyld meg. Er du virkelig intressert i og finne deg et sted og bo som passer din helse, så får du være fornøyd med det du får tak i. Og om du er sååååå sjuk som du legger det frem for andre her inne, så legg deg inn på et sykehus. Kanskje et mentalsykehus ville funka bedre.. blir oppgitt av sånne som deg som ikke er takknemlige med noe.

står selv uten noe sted og bo, bor på sofa hos venner med flere psykiske lidelser selv som angst og depresjoner blant annet, men jeg klager ikke. Du sa i en kommentar at du hadde familie og venner og være hos, men " det funket ikke " . da er det DIN oppførsel som hindrer dette i å fungere.

seriøst....

Jente19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer så surt når folk er hyggelige og prøver å hjelpe deg. Forøvrig kan du jo lese deg opp på psykosomatiske lidelser.

Helt enig. Unødvendig.. Folk prøver og hjelpe, men kanskje denne damen trenger og innse at det er noe annet som er galt enn ditt og datt som hun legger ut om her... Legg deg inn på sykehus om du er så forbanna sjuk, eller gi hvertfall f*** i og spørre her inne når du ikke er fornøyd med noen ting.

Jeg er selv, 19 år gammal og står uten noe sted og bo. Jeg bor hos venner og familie og synes ikke dette er morro jeg heller, men jeg får det til og fungere frem til jeg får mitt eget. Er psykisk syk selv, med angst og depresjoner. Det handler om å gjøre det beste ut av det.

Er du virkelig intressert i å få en bolig der du kan leve fint med din sykdom, ja flytt femti mil av gårde, vekk fra venner og familie, i ett lite kott bare DU er frisk. Slutt og klag, kjærring..

Unnskyld ordbruken dere andre, men jeg blir møkklei av slike mennesker som ikke er takknemlige for en dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får du kjøpe deg et telt, da. Siden alt annet er umulig siden du er "syyyyyyk".

applaus! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, unnskyld meg. Er du virkelig intressert i og finne deg et sted og bo som passer din helse, så får du være fornøyd med det du får tak i. Og om du er sååååå sjuk som du legger det frem for andre her inne, så legg deg inn på et sykehus. Kanskje et mentalsykehus ville funka bedre.. blir oppgitt av sånne som deg som ikke er takknemlige med noe.

står selv uten noe sted og bo, bor på sofa hos venner med flere psykiske lidelser selv som angst og depresjoner blant annet, men jeg klager ikke. Du sa i en kommentar at du hadde familie og venner og være hos, men " det funket ikke " . da er det DIN oppførsel som hindrer dette i å fungere.

seriøst....

Jente19

Kan du ikke lese? Forstår du ikke at det ikke er lov å ha fast bosted på hytte, og at det derfor også ikke går an å melde flytting og få hjelp av NAV til å komme seg ut i arbeid og få inntekt? Forstår du ikke at TS har lett i flere fylker, eller har det gått deg hus forbi? Selvfølgelig fungerer det ikke på langt sikt å bo hos venner som har sin egen familie. Det ble ikke sagt "det funket ikke", men situasjonen fungerer selvfølgelig ikke som en varig løsning.

Du slår meg som en lite reflektert unge som ikke en gang har giddi å lese tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke lese? Forstår du ikke at det ikke er lov å ha fast bosted på hytte, og at det derfor også ikke går an å melde flytting og få hjelp av NAV til å komme seg ut i arbeid og få inntekt? Forstår du ikke at TS har lett i flere fylker, eller har det gått deg hus forbi? Selvfølgelig fungerer det ikke på langt sikt å bo hos venner som har sin egen familie. Det ble ikke sagt "det funket ikke", men situasjonen fungerer selvfølgelig ikke som en varig løsning.

Du slår meg som en lite reflektert unge som ikke en gang har giddi å lese tråden.

tro meg, jeg har lest tråden. Og er mer reflektert enn du noen kan kommer til og bli. Kjærringa som skriver dette, er ikke fornøyd med noen svar hun får, og da kan hun bare ha det så godt. Siden hun er sååå sjuuuk. Stakkars, mye som er feil med den dama ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tro meg, jeg har lest tråden. Og er mer reflektert enn du noen kan kommer til og bli. Kjærringa som skriver dette, er ikke fornøyd med noen svar hun får, og da kan hun bare ha det så godt. Siden hun er sååå sjuuuk. Stakkars, mye som er feil med den dama ;)

Siden du har lest hele tråden og konkluderer med at du er mer reflektert enn meg, må jeg bare konkludere med at du er ....19 år ;)

Noen bra (og reflekterte) svar har kommet i tråden her, dine var ikke blant dem. Slik du svarer må jeg bare anta at du ikke en gang vet hva det vil si å være reflektert. Et reflektert menneske spyr nemlig ikke ut eder og galle slik du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på svarene du gir i tråden her. Det er jo ikke snakk om å være hjemløs og bo på gata, men å være bostedsløs. Det er heller ikke snakk om at man bor usentralt, men at man hele tiden må flytte på seg for å ha tak over hodet. Når man da i tillegg havner der du kaller "usentralt", som da er langt uti skogen uten mulighet for menneskelig omgang i mils omkrets, så er det håpløst for en som prøver å komme seg på beina og begynne å bygge seg et liv når man befinner seg milevis unna noe som helst liv og sivilisasjon.

Det er i tillegg ikke lov å ha hytte som fast bolig, så man kan heller ikke melde varig adresseendring. Derfor får man heller ikke lokal NAV kontakt i det området. Det sier seg selv at det er bolig som må på plass først, og at det trengs hjelp for å få det til.

Noen ganger må man begynne andre steder enn der man ønsker. Jeg er enig med Anonym Bruker i at TS bør prøve å finne seg en jobb og komme igang med noe, istedenfor å kjøre seg helt fast i bosituasjonen sin. Den ser ikke ut til å la seg løse med det første, da så bør hun heller ta tak i noe hun kan ta tak i.

Og hvis hytter går greit, må hun kanskje bare belage seg på å leie noe landlig, da?? Det er ikke noen menneskerett å bo sentralt når man er så syk som TS. Hun kan åpenbart bo landlig uten plager, så da får hun bare belage seg på et landlig liv, da? Jeg synes det virker som at hun har kjørt seg fast og ikke vil tilpasse seg situasjonen sin.

Anonym poster: 42c88fc4f756c9a3be6e30a16cbdb6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen menneskerett å bo sentralt når man er så syk som TS.

Anonym poster: 42c88fc4f756c9a3be6e30a16cbdb6be

ok, så logikken er at fordi hun er syk, så må hun ta til takke med hva som helst? Fordi hun er syk, så skal hun altså bare falle utenfor og det er helt greit. du verden for en innsikt og medmenneskelighet

Anonym poster: ed99183ce084b323f30a9cd96fb88aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...