Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Jeg er litt interessert i å vite hva andre tenker om dette, da dette er en debatt som ikke blir tatt opp så ofte. Hvilket av alternativene er mest helseskadelige? Skriv gjerne begrunnelse for valget ditt
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Pest eller kolera? Asså, det er jo like kjipt synes jeg! 3
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2012 Pest eller kolera? Asså, det er jo like kjipt synes jeg! Det er klart, men slik som samfunnet er i dag så blir røyking sett på som veldig farlig, og at fedme ikke er like ille. I tillegg er jeg provosert over disse røykereklamene på tv'n som forteller deg om alt det farlig med røyking. Men å reklamere for grandiosar, potetgull og annet usunt er greit? Det skremmer meg at vi nordmenn nå begynner å bli samenliknet med amrikanere i forhold til fedme, og at det nå er normalt å være overvektig.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Røyking helt klart .. Man trenger ikke være usunn fordi om man er overvektig , det kommer helt an på HVOR overvektig . Røyk skader uansett hvor lite man røyker 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Det kommer jo an på "graden". Altså det er mer skadelig (tror jeg) å røyke veldig mye enn å veie litt for mye. Samtidig er det farligere å være ekstremt overvektig enn å røyke litt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 HVOR helseskadelig røyking og fedme er kan nok ikke måles nøyaktig. Begge deler blir sett på som sterke triggere til livsstilssykdommer, men det ligger jo i ordet: livsstil. Hvem som står i størst helsefare av en sterkt overvektig person og en røyker avhenger nok av hvordan de lever livet sitt ellers. For eksempel har en jo mange dagligrøykere som ikke røyker 20+ om dagen og trimmer ellers, samtidig som mange overvektige kan leve "normalt" og at det er tilfeldigheter og genetikk som har gjort de disponible for overvekt. Uansett, hvis vi MÅ svare ditt eller datt så ville jeg ha stemt røyk. Av den enkle grunn at ingen er født røykere. Det dreier seg om et valg om å begynne, et valg om å fortsette og evt. et valg om å ikke trappe ned (selv om jeg selvfølgelig VET at det er vanskelig å slutte med nikotin, har vært der selv). Fedme er derimot vanskeligere å "plassere" ift. bevisste valg. JA, det finnes jo overvektige som propper i seg og ikke liker å bevege seg, men ikke alle som lider av fedme har en annerledes livsstil enn normalt slanke.
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Uansett, hvis vi MÅ svare ditt eller datt så ville jeg ha stemt røyk. Av den enkle grunn at ingen er født røykere. Det dreier seg om et valg om å begynne, et valg om å fortsette og evt. et valg om å ikke trappe ned Ingen er født med fedme. Det dreier seg om et valg om å begynne, et valg om å fortsette og evt. et valg om å ikke trappe ned.
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2012 HVOR helseskadelig røyking og fedme er kan nok ikke måles nøyaktig. Begge deler blir sett på som sterke triggere til livsstilssykdommer, men det ligger jo i ordet: livsstil. Hvem som står i størst helsefare av en sterkt overvektig person og en røyker avhenger nok av hvordan de lever livet sitt ellers. For eksempel har en jo mange dagligrøykere som ikke røyker 20+ om dagen og trimmer ellers, samtidig som mange overvektige kan leve "normalt" og at det er tilfeldigheter og genetikk som har gjort de disponible for overvekt. Uansett, hvis vi MÅ svare ditt eller datt så ville jeg ha stemt røyk. Av den enkle grunn at ingen er født røykere. Det dreier seg om et valg om å begynne, et valg om å fortsette og evt. et valg om å ikke trappe ned (selv om jeg selvfølgelig VET at det er vanskelig å slutte med nikotin, har vært der selv). Fedme er derimot vanskeligere å "plassere" ift. bevisste valg. JA, det finnes jo overvektige som propper i seg og ikke liker å bevege seg, men ikke alle som lider av fedme har en annerledes livsstil enn normalt slanke. Jeg er helt enig med deg. Det er fryktelig vanskelig å måle hvem som er verstingen av disse to, og jeg selv har anlegg for overvekt fordi det ligger fedme i familien. Så klart er det vanskeligere når man har et slik annlegg, og har hatt problemer med vekten hele livet. Men jeg vil og si at samfunnet har en stor del av skylden. I dag skal man tjene penger på alt mulig, og når du går inn i en matvarebutikk så finnes det flere forskjellige typer frossenpizzaer enn det finnes av grønnsaker nesten. Og hvis man legger merke til det, så reklameres det myye for usunn mat/godterier som påvirker befolkningen til å ta "feile" valg. Mange vil si at det dyrt med sunn mat, for dette blir man fortalt av samfunnet. Eks: hvis man skal mate en familie på 4 med frossenpizzaer så er det over 150 kr for middagen, mens hvis man lager en sunn middag med laks (4pk laks på rema, 37 kr) og grønnsaker, så havner kanskje middagen på 50-60 kr. Jeg mener i allefall at arv er en faktor, mens miljø/samfunnet er den største synderen som bidrar til overvekt og fedme. De snakker jo og om at det ikke skal være lov til å røyke i Norge når vi kommer til 2030, så hvorfor skal det da være lov med alle disse usunne varene som fører til mange farlige sykdommer? Dette gjeller jo til hele befolkningen, man kan lett være tynn og få mange sykdommer på grunn av dårli kosthold.
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 og jeg selv har anlegg for overvekt fordi det ligger fedme i familien. Fedme arvelig? Nå har jeg hørt det også.
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2012 Ingen er født med fedme. Det dreier seg om et valg om å begynne, et valg om å fortsette og evt. et valg om å ikke trappe ned. Alt dreier seg ikke om valg. Man kan ha en arvelig faktor for å være overvektig, og denne faktoren kan gjøre det vanskeligere for en person å gå ned i vekt. Alt handler om gener. Noen har annlegg for å være tynne, mens andre har anlegg for å være overvektige. Det er viktig at man forstår at menneskers metabolisme (forbrenning) er svært individuelt, og at ingen er like. 1
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Fedme arvelig? Nå har jeg hørt det også. Bruk google du, også finner du LETT ut at fedme kan være en arvelig faktor. Trenger ikke være raketforsker av den grunn ;-) Dette fant jeg under 1 minutt på google: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4043&catid=104&Itemid=336 Fint å sjekke fakta før man kverulerer Endret 28. mai 2012 av Lenemor62
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Alt dreier seg ikke om valg. Man kan ha en arvelig faktor for å være overvektig, og denne faktoren kan gjøre det vanskeligere for en person å gå ned i vekt. Alt handler om gener. Noen har annlegg for å være tynne, mens andre har anlegg for å være overvektige. Det er viktig at man forstår at menneskers metabolisme (forbrenning) er svært individuelt, og at ingen er like. Dette her er jo bare feil. Det er akkurat like arvelig å bestemme seg for å ta en røyk som det er å bestemme seg for å spise mer enn du forbrenner.
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2012 Dette her er jo bare feil. Det er akkurat like arvelig å bestemme seg for å ta en røyk som det er å bestemme seg for å spise mer enn du forbrenner. Igjen: Sjekk litt fakta først du
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 28. mai 2012 Dette her er jo bare feil. Det er akkurat like arvelig å bestemme seg for å ta en røyk som det er å bestemme seg for å spise mer enn du forbrenner. Et annen ting. Det finnes flere arvelige sykdommer som kan føre til overvekt. Eks. PCOS. Sykdommer i metabolismen, stoffskifte, hormoner osv osv. 1
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #15 Skrevet 28. mai 2012 Igjen: Sjekk litt fakta først du Det tror jeg den som kommer med de opplysningene som strider med dagens vitenskap må. Altså du. Fedme kan selvsagt ikke arves. Årsaker som lettere kan føre til fedme hvis man ikke passer på kostholdet kan arves, ja. Men da kan man liksågodt si at trangen til nikotin kan arves.
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #16 Skrevet 28. mai 2012 Et annen ting. Det finnes flere arvelige sykdommer som kan føre til overvekt. Eks. PCOS. Sykdommer i metabolismen, stoffskifte, hormoner osv osv. Ingen av disse sykdommene kan føre til overvekt. Det er det du putter i munnen som fører til overvekt.
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #17 Skrevet 28. mai 2012 Det tror jeg den som kommer med de opplysningene som strider med dagens vitenskap må. Altså du. Fedme kan selvsagt ikke arves. Årsaker som lettere kan føre til fedme hvis man ikke passer på kostholdet kan arves, ja. Men da kan man liksågodt si at trangen til nikotin kan arves. Tatt ut fra artikkelen som jeg la til over her: Det tyder på at fedme er en egenskap som blir bestemt av genene. 1
kråkefjas Skrevet 28. mai 2012 #18 Skrevet 28. mai 2012 Tatt ut fra artikkelen som jeg la til over her: Det tyder på at fedme er en egenskap som blir bestemt av genene. Det sto ikke at fedme var arvelig her. Det sto at økt apetitt var. Uansett hvor stor apetitten er så er det alltid ditt valg å mette den. Akkurat som uansett hvor stor apetitten for røyk er så er det ditt valg å mette den.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #19 Skrevet 28. mai 2012 Enda en som bruker hypotetiske muligheter for arvelig anlegg som unnskyldning for fedme. 1
Lenemor62 Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #20 Skrevet 28. mai 2012 Ingen av disse sykdommene kan føre til overvekt. Det er det du putter i munnen som fører til overvekt. PCOS er en sykdom som kan føre til overvekt da: - En viktig del av sykdomsbildet ved PCOS, er at det med årene utvikler seg forstyrrelser i forbrenningen -Det antas at tilstanden er en arvelig betinget endring i eggstokkene, men den egentlige årsaken er ukjent. Vi vet imidlertid at kvinner med PCOS ikke har de normale variasjonene i østrogennivået (kvinnelige kjønnshormon) i løpet av en menstruasjonssyklus. De har konstant forhøyt nivå, blant annet på grunn av dannelse av østrogen i fettvev. Dette stimulerer til utskillelse av frigjøringshormonet LH som bidrar til cystedannelse i eggstokkene og økt produksjon av mannlige kjønnshormoner Og btw: Hva er årsaken til overvekt? Årsakene til overvekt/ fedme er sammensatte. Den viktigste årsaken er at vi er for mye i ro, særlig når vi er på arbeid og når vi er hjemme. Vi bruker for mye tid foran datamaskinen og TV'en. Det er sjeldnere at hovedårsaken er at vi spiser for mye. Både arv, stoffskifte, hormoner, psykologi, miljø og sosialøkonomi spiller dessuten inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå