AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Jeg leste denne : Så dyr bør bryllupsgaven være! Stusset veldig på hvor likt par og single burde gi... Foreldrepar skulle gi 10 000 kr sammen, mens single foreldre skulle gi 8000 kr ... Er det rett da? Burde det ikke være 5000kr ? Det stod også at nære venner(par) burde gi 800 kr, mens single venner burde gi 780 ... det er 20 kr unna 800! Jeg skjønner det bare ikke, hvorfor må single gi nesten like mye som par? Par betaler jo halvparten hver, mens single må jo betale dobbelt så mye. Selv måtte jeg, som singel og student, betale 1000 kr alene på en gave, mens mine søsken med sine beder halvdeler betalte 500 hver, og de hadde alle jobb! Jeg sa at jeg ikke hadde så god råd, og at jeg helst ville betale 500, for jeg var jo alene, men det fikk jeg ingen forståelse for. Er dette rettferdig da?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Slik er det med bursdags- og julegaver også, føler jeg. Jeg gir ei venninne for 200kr feks, barna hennes får en gave til en 50lapp hver, typen hennes som jeg kjenner, får en flaske hvitvin jeg vet han liker til en 70-80kr på polet. Det er nesten 400kr i gaver. Fra dem får jeg noe til en 100-200kr, og det står fra "alle" på kortet. 1
Brunhilde Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Nei. Det er ikke rettferdig. Her løser vi det, spesielt når det gjelder spleising, ved at hver person gir samme beløp. Dette praktiseres heldigvis både blant venner og innen familien, altså ikke noe problem. 1
Ryvre Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Jeg gir gaver utifra hva jeg har råd til og hva vedkommende forhåpentligvis blir glad for å få Drit nå i slike artikler om hva man burde gjøre...er bare noen kjerringer som sitter bak en PC og taster i vei for å lage artikler....hva som står i dem er ikke så nøye 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #5 Skrevet 27. mai 2012 Slik er det med bursdags- og julegaver også, føler jeg. Jeg gir ei venninne for 200kr feks, barna hennes får en gave til en 50lapp hver, typen hennes som jeg kjenner, får en flaske hvitvin jeg vet han liker til en 70-80kr på polet. Det er nesten 400kr i gaver. Fra dem får jeg noe til en 100-200kr, og det står fra "alle" på kortet. Sånn er det for meg også. Jeg gir 200 kr til niesen og 200 kr til nevøen min, og 200 kr til broren og svigerinnen min hver bursdag og jul. Det blir 800 kr hver jul, + 800 kr fordelt over 4 bursdager i året. Tilbake får jeg 200 kr til bursdag og 200 kr til jul. Noen ganger har jeg faktisk fått 300 kr, så kanskje de har begynt å tenke litt :gjeiper: Ikke at pengene er så viktige, men jeg føler at jeg gir så mye, og ikke får så mye igjen. Og det er ikke sikkert at jeg fåt barn engang, eller møter en mann, så jeg skulle ønske de kunne kjøpt noe fra tantebarna mine og til meg så lenge - om dere forstår
Gjest Meridius Skrevet 27. mai 2012 #6 Skrevet 27. mai 2012 Haha er det normer for hvor mye jeg må gi i gave for å kjøpe venner? Sorry, jeg klarer ikke ta dette seriøst
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #7 Skrevet 27. mai 2012 Sånn er det for meg også. Jeg gir 200 kr til niesen og 200 kr til nevøen min, og 200 kr til broren og svigerinnen min hver bursdag og jul. Det blir 800 kr hver jul, + 800 kr fordelt over 4 bursdager i året. Tilbake får jeg 200 kr til bursdag og 200 kr til jul. Noen ganger har jeg faktisk fått 300 kr, så kanskje de har begynt å tenke litt :gjeiper: Ikke at pengene er så viktige, men jeg føler at jeg gir så mye, og ikke får så mye igjen. Og det er ikke sikkert at jeg fåt barn engang, eller møter en mann, så jeg skulle ønske de kunne kjøpt noe fra tantebarna mine og til meg så lenge - om dere forstår Ikke sant, det er det samme opplegget her også. Det er ikke det at jeg ligger våken for det om natta, men jeg synes det hadde vært litt koselig å få igjen en gave fra hver av de jeg gir til, og ikke bare en på fellesen som de har rasket med Hver jul føler jeg at jeg gir bort flere titallsgaver, gjerne til familier på 3-4-5 personer, og sitter igjen med kanskje 5-6 gaver selv fra dem. Og man må gi til alle i den og den familien, kan ikke utelate noen.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 Ikke sant, det er det samme opplegget her også. Det er ikke det at jeg ligger våken for det om natta, men jeg synes det hadde vært litt koselig å få igjen en gave fra hver av de jeg gir til, og ikke bare en på fellesen som de har rasket med Hver jul føler jeg at jeg gir bort flere titallsgaver, gjerne til familier på 3-4-5 personer, og sitter igjen med kanskje 5-6 gaver selv fra dem. Og man må gi til alle i den og den familien, kan ikke utelate noen. Og det er ikke det at jeg forventer å få noe fra barna, for det er ikke det det er snakk om, for jeg gir egentlig til de fordi jeg syns det er koslig å kjøpe noe til de, men når jeg gir 200 kr til broren min og 200 kr til svigerinnen min, så hadde jeg tenkt at jeg ville få 400 tilbake ...
Gjest finurlig Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 Ikke gi gave til hver enkelte i familien, men gi felles gave, som f.eks. spill eller noe 1
Gjest notetur nomen Skrevet 28. mai 2012 #10 Skrevet 28. mai 2012 Haha er det normer for hvor mye jeg må gi i gave for å kjøpe venner? Sorry, jeg klarer ikke ta dette seriøst Signerer. Det er toppen av grådighetskultur når man bestemmer hvor dyre gaver man skal få...
kaprifolen Skrevet 28. mai 2012 #11 Skrevet 28. mai 2012 Var ikke den listen en referanse til hva folk faktisk bruker i snitt, da? Ikke hva skikk-og-bruk eller annet "krever", men hva folk faktisk gjør? 2
juliane Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Var ikke den listen en referanse til hva folk faktisk bruker i snitt, da? Ikke hva skikk-og-bruk eller annet "krever", men hva folk faktisk gjør? Jo, det var det. Et moment som ikke er nevnt i debatten er at par som regel blir invitert i dobbelt så mange bryllup (og andre feiringer), fordi begge har egne venner og familie. Min samboer skal i bryllupet til en av mine venninner i sommer, jeg skal i navnefest til hans kusines barn. I vinter regner jeg med vi blir invitert i den samme kusinas bryllup, mens mammaen min fyller 50. Altså dobbelt så mange gaveanledninger som hvis vi hadde vært single, betyr det at vi begge må ut med dobbelt så mye ved hver anledning bare fordi vi er et par? Vi ender nok opp med å legge på litt, men noen dobling har vi rett og slett ikke råd til... 1
challenger Skrevet 28. mai 2012 #13 Skrevet 28. mai 2012 Ifølge artikkelen står det jo at en enslig forelder bør gi gave på 8000kr, jeg hadde ALDRI i verden forventet at min mor med dårlig råd skulle gitt meg en så dyr gave. Aldri! Og for min del er par og singel ett fett. Jeg ville brukt samme sum uansett om jeg var alene eler om vi var to om gaven. Skal jeg feks i bryllup til et familiemedlem av kjæresten er det han som må betale gaven. Og er det min familie er det jeg som betaler. Så da ville jeg uansett brukt samme sum fordi det er kun en som betaler uansett, ikke to. Dessuten synes jeg gaver skal gies etter økonomien, ikke etter en satt "prisliste". 1
Fantomina Skrevet 28. mai 2012 #14 Skrevet 28. mai 2012 Jeg tenker at et par kan gi en gave som koster dobbelt så mye som det en enslig kan. Jeg har ikke vært i mange bryllup, men i det siste bryllupet jeg var i ga kjæresten og jeg gave for ca. 1000 kroner. En venninne ga gave for ca. 400 kroner. Jeg synes det er helt ok. Man gir det man har råd til, og er det noen som blir sure for at man gir for "billige" gaver så får det bare være. Kanskje man ikke var så gode venner, da... Når jeg har vært med og spleiset på gaver er alle én person, uansett om man er par eller ikke. Så er vi to par og én enslig deles prisen på fem og ikke tre. Man skal ikke straffes for å være enslig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå