Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste to dagene opplevd voldsomme spasmer i musklene i ørene, antar det er tensor tympani. Hører sånn trommende lyd som vibrer... Det skjedde begge gangene på morgenen da jeg våknet. Skjønner ikke hva som feiler???

Jeg har hatt det før men i mindre grad og mer sånn i søvne. Føles som ukontrollerte spasmer med tromming på trommehinnen og en følelse av at jeg faller fort og så plutselig stopper om og om igjen. Med en gang jeg lukker øynene så drømmer jeg med en gang mens jeg er helt bevisst og våken i hodet.

Andre ganger det har skjedd har vært etter jeg har drukket energi drikk (red bull) og da pågår det hele natten med den forferdelige lyden med trykk og smerter i øret/hodet mens jeg sover, men forstatt er våken nok til å høre det og drømmer jeg vandrer rundt i rommet mitt uten å liksom "miste bevisstheten" i søvnen...

Er dette hva man kaller tinnitus? Eller hva kan få de musklene til å vibrere så mye av seg selv? Redd noe er galt med hjernen min:/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er ikke tinnitus nei!

høres mer ut som søvnparalyse.. google det å se om det høres likt ut.

Skrevet

Ja, leste det. Det kanskje kan minne om søvnparalyse, men lyden er ekte og ikke hallusinasjonslyd, trommehinnen som driver og vibrerer. Og jeg var ikke paralysert de 2 siste gangene, kunne bevege meg mens lyden var der. Leste at tinnitus kunne være all slags merkelig lyd fra øret på wiki...

Skrevet

Stod jo her på wikipedia at det kan komme av at den muskelen driver og vibrerer:

Årsaker til tinnitus

Fysiologisk betinget

Skader på hårcellene i det indre øret (cochlea) er en svært vanlig årsak til tinnitus.

Otosklerose (forkalkninger i ørebeinskjeden, oftest i stapedius (stigbøyla), en sjelden årsak.

Spasmer i musklene (Musculus tensor tympani og Musculus stapedius) som er tilknyttet de små knoklene i mellomøret, hammer, ambolt, stigbøyle. Disse går dermed inn i ukontrollerte vibrasjonener som overføres til det ovale vindu (scala vestibuli), men forekommer sjeldent.

Forstyrrelser i blodkar nær akustisk nerve i det indre øret eller i Cortis organ, men er sjeldent.

Svulst (Vestibularisschwannom) nær akustisk nerve, initialt (oftest godartet), noe som er en svært sjelden årsak.

AnonymBruker
Skrevet

hm, tinnitus lyden er vell mer som en pipe lyd.

kan og være noe med bihulene, væske i mellom øret osv.. vis det virkelig plager deg, ville jeg tatt turen til legen.

Skrevet

Eneste jeg vet om er litt pollen allergi... Ja, jeg får vel nevne det til han neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...