Gjest hormonell Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Er det noen her som har en av disse sykdommene? Jeg har fått bekreftet via blodprøver, GU og ultralyd at jeg trolig har pcos, men ser ikke ut til å ha insulinresistens. Det jeg bekymrer meg for, er mørke flekker og områder som jeg har på albuespissene, på hver side av halsen, mellom brystene og at kviser/arr tilheler med en brunlig farge. dette har jeg forstått er vanlige symptomer ved de ovennevnte sykdommer. er det noen som har dette som kan fortelle om dette er tilfelle? Hvordan oppdaget dere sykdommen? Symptomene kommer vel snikende, og da er sykdomsutviklingen allerede faretruende langtkommet slik jeg forstår det. Jeg er bekymret over dette, og bør nok oppsøke lege for vurdering etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Jeg har pcos, men har aldri hørt at det henger sammen med stoffskiftet. Det er jo ikke værre enn å få tatt en blodprøve.
Gjest ano Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Jeg har pcos. Jeg vet ikke hva de andre sykdommene du nevner er for noe. Jeg har også noen sånne brunlige flekker, en på innsiden av låret. Også har jeg endel pigmentflekker eller bruke flekker i ansiktet, på kinnene og langs leppekanten. Aner ikke om det har noen sammenheng med pcos..
Gjest hormonell Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 PCOS henger helt klart sammen med stoffskifte/diabetes-sykdom, det gir i alle fall betydelig økt risiko for dette. Acanthosis nigricans er også vanlig ved PCOS, søk det opp på Google. Jeg har søkt i hele dag, og har nå endelig funnet en avhandling fra en lege ved HUS i Bergen på nettopp PCOS. Jeg var meget bekymret for at de mørke områdene jeg har på kroppen, hadde relasjon til evt. Addisons sykdom eller Cushings syndrom - men har nå lest meg opp til at dette, altså acanthosis nigricans, forekommer ved PCOS også. Er det noen av dere som har diabetes type I? Jeg hadde lave C-peptid og insulinverdier ved forrige blodprøvetaking, noe som i utgangspunktet skulle være bra, men som også kan tyde på diabetes type 1. Så et legebesøk er neste på listen, med nye blodprøvetakinger. Har ingen symptomer på dia 1, og har jeg hatt dette like lenge som PCOS, burde jeg i praksis være død av ketoacidose/diabetessjokk nå. Noen med erfaringer rundt dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå