AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Jeg ønsker å dra til en litt eksotisk by med mye historie, men som ikke er alt for mange timer unna. Har kommet til at jeg til reise til Istanbul eller Marrakech. Noen som har vært begge steder og vil anbefale hvor jeg bør reise først? Jeg liker ikke varme, så reisen må skje på vinteren. Er fristet av elvecruise i Istanbul, men også av fjellturer rundt Marrakech.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Akkurat det samme har jeg lurt på, og derfor vil jeg ha denne på mine innlegg Etter mye om og men, kom jeg selv frem til at jeg velger Marrakech. Siden jeg ikke har vært der ennå selv, kan jeg jo sånn sett ikke hjelpe deg. Men etter det jeg har gjort av research, kom jeg frem til følgende: - Til Istanbul går det direktefly fra Gardermoen. Til Marrakech er det mer tungvint å reise - prisene varierer, men er du heldig kan du få t/r til rundt 2.000 kroner men da må du gjerne overnatte på hotell i f.eks. Amsterdam. (Norwegian starter imidlertid direktefly fra oktober) - Begge byene er jo veldig eksotiske, men jeg fikk inntrykk av at Marrakech er enda mer annerledes og dermed eksotisk utfra hva vi er vant til. - Marokko er litt billigere enn Tyrkia, og kulturforskjellene er litt større i Marokko i forhold til hva vi er vant til. For eksempel er det muligens mer utfordrende å reise alene som jente i Marokko enn i Tyrkia. Andre må gjerne korrigere meg hvis noe av dette er feil. Det jeg skriver er hentet fra Trip Advisor og annen research jeg har gjort: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293730-i9195-k5373754-o10-Turkey_or_Morocco_And_is_it_too_hot_for_touring_in_July-Morocco.html#40539148
TheHairyToothfairy Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Istanbul, helt klart. Marrakech er fantastisk nok og bør/må besøkes, men den kan ikke måle seg mot Istanbul. Vær klar over at om du ikke har litt fransk-kunnskaper så kan det være litt vanskelig å gjøre seg forstått i Marrakech.
Fanta Exotic Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Jeg har ikke vært i Istanbul, men ha vel vært i Marrakech godt over 10 ganger (har familie der). Marrakech er ekstremt varmt om sommeren, og ligger inne i landet, så det er ikke mulighet til å bade der, og heller ikke vinder fra havet. Skal du dit, bør du ikke dra på varmeste sommerstid. Markeder, trange gater og fine hus er utrolig spennende i Marrakech, men turiststrøket er veldig kjedelig. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 27. mai 2012 #5 Skrevet 27. mai 2012 veldig sant det Fanta sier. jeg har vært mye i midtøsten i ørken og er godt vant til innlandsvarmen. men kombinasjonen av mye folk, tett bebyggelse og varme var veldig påkjenning for min del.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #6 Skrevet 27. mai 2012 Istanbul, helt klart. Marrakech er fantastisk nok og bør/må besøkes, men den kan ikke måle seg mot Istanbul. Vær klar over at om du ikke har litt fransk-kunnskaper så kan det være litt vanskelig å gjøre seg forstått i Marrakech. Kunne du skrevet litt om hva som gjør at du liker Istanbul bedre enn Marrakech? Hvorfor er Istanbul mer spennende, hva liker du å gjøre der, etc.? Hva er forskjellene mellom de to byene?
TheHairyToothfairy Skrevet 27. mai 2012 #7 Skrevet 27. mai 2012 Istanbul er rett og slett litt mer imponerende for øyet. Det er så utrolig mye kultur og arkitektur å få med seg, dette er en by jeg gleder meg til å få besøke igjen. Hele den store kollisjonen mellom den asiatiske og den europeiske kulturen som møtes i byen skaper en helt unik stemning jeg ikke tror noen annen by i verden kan skilte med. Jeg er jo fotonerd, så det er helt klart vanvittig interessant å vandre rundt og kikke på alt stedet har å vise frem - og som nevnt - det er mye. Du finner så mye museer, kunstutstillinger og minnesmerker som du sjeldent kommer til å finne samlet andre plasser.
luckygal Skrevet 27. mai 2012 #8 Skrevet 27. mai 2012 Oi dette var spennende. Noen med tips om billige billetter ol. til istanbul??
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2012 #9 Skrevet 27. mai 2012 Istanbul er rett og slett litt mer imponerende for øyet. Det er så utrolig mye kultur og arkitektur å få med seg, dette er en by jeg gleder meg til å få besøke igjen. Hele den store kollisjonen mellom den asiatiske og den europeiske kulturen som møtes i byen skaper en helt unik stemning jeg ikke tror noen annen by i verden kan skilte med. Jeg er jo fotonerd, så det er helt klart vanvittig interessant å vandre rundt og kikke på alt stedet har å vise frem - og som nevnt - det er mye. Du finner så mye museer, kunstutstillinger og minnesmerker som du sjeldent kommer til å finne samlet andre plasser. Ok, det høres spennende ut. Jeg er også glad i foto - og hadde liksom fått for meg at Marrakech har enda mer farger, mystikk og spennende motiver å by på? at du føler du er mer i 1001 natt, og at Istanbul er mer likt andre europeiske byer? Det er noe jeg har lest, men vet jo ikke om det stemmer. Må ellers si at selv om det blir Marrakech for meg (Ab #2) i denne omgang, skal jeg definitivt besøke Istanbul også etter hvert!! Hvordan var folkene da, merket du noen forskjell? Er de like hyggelige begge steder, eller er de f.eks. mer masete i Marokko?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå