AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #1 Skrevet 26. mai 2012 Av og til får jeg vondt i magen og diaré etter å ha spist, men jeg skjønner ikke hva det er jeg reagerer på. Jeg har prøvd å registrere hva jeg spiser når det skjer, men det er absolutt ingen sammenheng. Problemet er heller ikke at jeg spiser for mye, eller at jeg ikke har spist på lenge. Hvordan i alle dager kan jeg finne ut hva det er jeg reagerer på? Enten det er mat, eller andre ting rundt måltid som gjør at det skjer. Jeg har tatt allergitest, slår ikke ut på noen matvarer.
Meridian Skrevet 26. mai 2012 #2 Skrevet 26. mai 2012 Tok du allergitest hos fastlegen? Da jeg var hos fastlegen slo det ikke ut på meg heller, så jeg måtte til Balderklinikken, og der fant de ut at jeg hadde Cøliaki. Som regel er det melkeprodukt og gluten og sukker som får mage og tarmsystem til å reagere, om det ikke er psykisk da.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #3 Skrevet 26. mai 2012 Har tatt allergitest hos fastlegen, ja. Det finnes vel egne tester for matintoleranse, men har forstått det sånn at man ikke får tatt det hos fastlegen..? Er melk og gluten jeg har tenkt på at jeg kan reagere på, men jeg kan spise begge deler uten å reagere, og jeg kan spise mat uten begge deler, med reaksjon. TS
Meridian Skrevet 26. mai 2012 #4 Skrevet 26. mai 2012 (endret) Jeg testet meg for gluten og melk og egg og nøtter og mye rart hos fastlegen, men jeg reagerte ikke på noe. Det er mange som opplever å ikke slå ut på noe, selv om de egentlig reagerer. Så du kan jo spørre om å få ta en sånn test hos fastlegen, men om det ikke slår ut, ville jeg tatt en tur til Balderklinikken. Jeg vil tro at det er pga produkt av gluten og melk, og kroppen jobber hardt med å tåle det du spiser, derfor kan det hende at du noen ganger ikke reagerer, men så blir det for mye for kroppen og da reagerer den. Om du bor i nærheten av Oslo ville jeg tatt turen til Balderklinikken, der får du god forståelse og hjelp med matproblem bl.a. Husk på at du må spise gluten og melk og sånt som før, til alle tester er tatt, ellers vil de ikke finne ut av noe. Endret 26. mai 2012 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #6 Skrevet 26. mai 2012 Jeg testet meg for gluten og melk og egg og nøtter og mye rart hos fastlegen, men jeg reagerte ikke på noe. Det er mange som opplever å ikke slå ut på noe, selv om de egentlig reagerer. Så du kan jo spørre om å få ta en sånn test hos fastlegen, men om det ikke slår ut, ville jeg tatt en tur til Balderklinikken. Jeg vil tro at det er pga produkt av gluten og melk, og kroppen jobber hardt med å tåle det du spiser, derfor kan det hende at du noen ganger ikke reagerer, men så blir det for mye for kroppen og da reagerer den. Om du bor i nærheten av Oslo ville jeg tatt turen til Balderklinikken, der får du god forståelse og hjelp med matproblem bl.a. Husk på at du må spise gluten og melk og sånt som før, til alle tester er tatt, ellers vil de ikke finne ut av noe. Det er vel fordi man kun får ta allergitest hos fastlegen, og de fleste som ikke tåler melk og gluten har intoleranse og ikke allergi..? Det er sånn jeg har forstått det i alle fall. Jeg bor ikke i nærheten av Oslo. Vil gjerne teste meg men vet ikke om det er mulig å ta alle slags tester hos fastlege..? TS
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #7 Skrevet 26. mai 2012 Stress? Nei, jeg tror ikke det er derfor. Jeg kan bli dårlig i magen av stress også, men dette skjer ganske rett etter måltid. TS
Sugerøret Skrevet 26. mai 2012 #8 Skrevet 26. mai 2012 Irritabel tarm? Sån av og på mageproblemer som kan være vanskelig å finne ut av .
Gjest Gagaen Skrevet 26. mai 2012 #9 Skrevet 26. mai 2012 Såvidt jeg vet finnes det ikke tester for intoleranse . Man må i samarbeid med spesialister prøve seg fram og utelukke ting for ting fra kosten og se NÅR magen bedrer seg .
Sugerøret Skrevet 26. mai 2012 #10 Skrevet 26. mai 2012 cøliaki finnes det tester for.Samme for melkeallergi/intoleranse
Meridian Skrevet 27. mai 2012 #11 Skrevet 27. mai 2012 Det er vel fordi man kun får ta allergitest hos fastlegen, og de fleste som ikke tåler melk og gluten har intoleranse og ikke allergi..? Det er sånn jeg har forstått det i alle fall. Jeg bor ikke i nærheten av Oslo. Vil gjerne teste meg men vet ikke om det er mulig å ta alle slags tester hos fastlege..? TS Har man allergi, reagerer man veldig fort, og har man intoleranse, blir man dårlig etter en tid. Jeg tåler f.eks ikke gluten, og reagerer med en gang om jeg får i meg gluten. Enten har man matintolreanse eller matallergi. Matallergi er mer alvorlig, siden man reagerer med en gang. Nå er det noen år siden jeg var hos fastlegen, men husker jeg ville teste meg for om jeg reagerte på gluten og melk og sånt, og de tok blodprøve, men jeg reagerte ikke på noe. De testene er det bare noen få som får utslag på, så jeg ville ikke stolt blindt på resultatet. Du kan jo spørre fastlegen din neste gang du skal dit om du kan bli testet for melk og gluten og sånt? Det er mange leger som er negative til Balderklinikken, bare så du vet det ... På Balderklinikken blir man testet for alt fra melk, egg, rug, hvetemel, til nøtter og grønsaker, og man får klare resultater. Blodprøvene blir sendt til Danmark, Tyskland, USA. Du kunne jo ringt til Balderklinikken og eventuelt sendt noen blodprøver til de, så kunne dere ta det over telefon? De kan jo ha telefontime, men husk at det koster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå