Gå til innhold

Hengerlappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Burde jeg kjøre en del før jeg begynner med opplæring g oppkjøring? Er det veldig strengt?

Hvor mye vil kostnaden på alt bli, sånn ca og hvor lang tid vil det ta fra start til lappen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha stroppe/lastekurs. 2x90 min obligatorisk kjøring. Oppkjøring med skolebil og skolehenger. Koster 4500-5500.

Skader ikke å trene litt på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last og sikringskurset er rundt 3timer teori som tas på en kveld, du trenger ingen forkunnskap for å ta dette kurset. Det er ikke så ofte kjøreskolene har det, så sjekk tidspunkt og meld deg på fortest mulig hvis du tenker å ta det i år. Mener det var 2x45min med obligatorisk kjøring jeg? men er jo bare fint hvis det er 2x90 som G_25 sier. Du må nå bruke skolebil ved oppkjøring. Tren på rygging 90 grader sving, rygge rett bak, og plassering i veien i tillegg til kople av/på henger. Jeg kjørte opp til BE for ca 4 år siden og det kostet totalt 4250,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg tok BE også for fire år siden og det kom på ca 4-5000,- inkludert oppkjøring.

Har du C1 så slipper du lastesikringskurset, men må gjerne ha en ekstra kjøretime.

Tren på rygging og å koble til og fra, og lappen er i boks.

Da jeg kjørte opp, så havnet vi bak en ulykke, så sensor ba meg kjøre tvers over en rundkjøring - med henger :fnise: Så det skal ikke så mye til. Jeg ville nok ikke valgt å kjøre over en rundkjøring med henger selv (i hvert fall ikke med hest på hengeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare klasse B. Takk for gode svar. Etter dette kan jeg kjøre hestehenger å det som er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du da ja! Men husk nye regler for frakt av ANDRE SINE hester, da trenger du hestetransportørkurs fra norsk hestesenter. Det er en hel dag med teori og koster 2500,- se www.nhest.no for mer info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris aner jeg ikke, arbeidsgiver betalte...

Oppkjøringen var peace of cake, sensoren lå mer eller mindre og sov.

Lær deg å rygge på forhånd så går det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det kan du da ja! Men husk nye regler for frakt av ANDRE SINE hester, da trenger du hestetransportørkurs fra norsk hestesenter. Det er en hel dag med teori og koster 2500,- se www.nhest.no for mer info :)

Det er vel kun om det gjelder frakt i næringsvirksomhet. Som til travbane eller bedekning for avkom til salgs - http://www.mattilsynet.no/dyrevelferd/transport/hvilke_regler_gjelder_for_transport_av_hest__51497

De fleste tilfeller havner under hobbyvirksomhet og man kan kjøre kreti og pleti. Jeg kjører rundt på andres hester titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun om det gjelder frakt i næringsvirksomhet. Som til travbane eller bedekning for avkom til salgs - http://www.mattilsynet.no/dyrevelferd/transport/hvilke_regler_gjelder_for_transport_av_hest__51497

De fleste tilfeller havner under hobbyvirksomhet og man kan kjøre kreti og pleti. Jeg kjører rundt på andres hester titt og ofte.

Det stemmer det, men da er det vel en maxavstand på 5mil pr 24.time hvis jeg ikke husker feil? Eller var det 8 mil? Det nytter iallefall ikke når man bor lang ute på bygda! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...