Gå til innhold

Er psykiatrisk sykepleier noe bra, da?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte nettopp moren min at jeg skulle begynne å gå i behandling på dps, og at jeg skulle til en psyiatrisk sykepleier, neste uke.

Først var moren min positivt innstilt til det jeg sa, men da jeg nevnte at jeg skulle til psykiatrisk sykepleier, rynket hun på nesen og sa "Er psykiatrisk sykepleier noe bra, da?"

Hva mener dere? Erfaringer? Føler jeg har litt store problemer, så trodde jeg skulle til en psykolog eller psykiater... *skuffa* :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med psykiatrisk sykepleier, men vil tro de har noe snever kunnskap og kun er der for å "ha noen å snakke med". Muligens kan hun ordne med time hos psykolog på samme kontor (regner med at dette er et slikt kommunalt hastetilbud med noen få psykologer og mange sykepleiere?) dersom problematikken din trenger en utredning. Hvis ikke burde du ta en tur til legen igjen og forlange ny henvisning til en psykolog (eller psykiater).

Skrevet

Det er vel mest vanlig å begynne med å snakke med en psykolog og ikke gå rett i behandling på DPS, men jeg vet ikke hvor syk du er.

Jeg er vel skeptisk til psykiatrien generellt. Ikke i akutte nødsituasjoner, men generellt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med psykiatrisk sykepleier, men vil tro de har noe snever kunnskap og kun er der for å "ha noen å snakke med". Muligens kan hun ordne med time hos psykolog på samme kontor (regner med at dette er et slikt kommunalt hastetilbud med noen få psykologer og mange sykepleiere?) dersom problematikken din trenger en utredning. Hvis ikke burde du ta en tur til legen igjen og forlange ny henvisning til en psykolog (eller psykiater).

Dette er DPS, om det var det du lurte på? TS.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mest vanlig å begynne med å snakke med en psykolog og ikke gå rett i behandling på DPS, men jeg vet ikke hvor syk du er.

Jeg er vel skeptisk til psykiatrien generellt. Ikke i akutte nødsituasjoner, men generellt.

Mest vanlig å gå til psykolog før behandling på dps? Men går man ikke til psykolog og får behandling, da? :klo: TS.

Gjest WendyClear
Skrevet

Dette er DPS, om det var det du lurte på? TS.

Hmm.. jeg hadde faktisk ingen anelse om at det jobbet psykiatriske sykepleiere som drev terapi ved DPS. Jeg tenkte det var en sånn kommunal klinikk med kort ventetid som ikke drev utredning. Siden det er på DPS blir du nok sendt videre til en sakyndig om du har behov for det.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hva er problemet ditt da? Du er jo anyonym så er da ikke noe i veien for å skrive det.

Du burde uansett være skeptisk. Mye rare både psyk sykepleiere, psykologer og psykiatere, men så er det noen gode også da! Med andre ord, ikke være redd for å bytte om det ikke fungerer!

Skrevet

En psykiatrisk sykepleier har like mye utdanning som feks en jordmor eller en helsesøster eller operasjonssykepleier. Så jeg vil påstå at de har god peiling på hva de holder på med! De kan nok ikke skrive ut medisiner, siden det må skje i samsvar med lege, men de er nok gode å snakke med, og henviser deg videre hvis det skal være behov for det. Tror at en psykiatrisk sykepleier vil ha litt bedre tid til deg enn feks en psykiater.

Slik jeg ser det, så har du alt å vinne, og ingenting å tape, på å gi en psykiatrisk sykepleier en sjanse. Ikke la din mor ødelegge tilliten din til terapien.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatrisk sykepleier er akkurat det samme som å gå til psykolog. Det vil iallfall føles slik for deg. En psykiater har øverste ansvar for deg, og psyk. sykepleier rapporterer til psykiater og resten av teamet.

Les her: Min lenke og her:

• Liker 4
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

psykiater har øverste ansvar for deg,

Eller en psykologspesialist.

• Liker 1
Skrevet

Psykiatriske sykepleiere er sykepleiere med spesialisering innenfor psykisk helsearbeid. Som psykiatrisk sykepleier skal du hjelpe og pleie mennesker som opplever psykiske problemer. Psykiatriske sykepleiere jobber med personer i alle aldre, både barn, unge, voksne og eldre.

Som psykiatrisk sykepleier må du ha kunnskaper om hvordan man kan fremme psykisk helse i befolkningen. Arbeidshverdagen kan være veldig forskjellig avhengig av hvor du jobber. For eksempel vil pasienter kreve en annen type medisinsk pleie ved et sykehus enn på et aldershjem.

Den psykiatriske sykepleieren samhandler med pasienten for å finne symptomer og mål for behandlingen. I dette arbeidet er det viktig med kommunikasjonsevner og evne til å bygge relasjoner.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiatrisk_sykepleier

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som jobber innen samtaleterapi er psykiatriske sykepleiere. En psykolog/psykiater har ansvaret og de jobber ofte i grupper og diskuterer videre behandling. Du er i de beste hender, ikke vær negativt innstilt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange psykiatriske sykepleiere har mye erfaring med psykoterapi, og vil kunne gi deg like god hjelp som en psykolog eller psykiater. De som jobber med psykoterapi kan ha mange forskjellige utdannelser (f.eks. psykiater, psykolog, psykiatrisk sykepleier, sosinom), og jeg mener at mer utdannelse ikke nødvendigvis betyr bedre hjelp. Det kommer an på hva slags problem du har og hva slags problemer behandler har mest erfaring med/kunnskap om, og ikke minst kommer det an på personkjemi.

Dersom du ikke kommer overens med behandleren din kan du alltid be om å få bytte, men jeg ser ikke at det at vedkommende "bare" er sykepleier er grunn nok til å skifte behandler.

Har inntrykk av at mange er skeptiske til å gå i psykoterapi til andre enn psykiatere eller psykologer, og har selv vært det, men med mer "erfaring" som pasient har jeg skjønt at det ikke kommer an på hva slags utdannelse personen har..

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes gode og dårlige psykiatriske sykepleiere, akkurat som i alle andre yrker. Men i psykiatrien merker man det fort, og kjemi er viktig.

Gi det en sjans, de er godt utdannet og har nok kurset seg opp og vet hva de driver med. Det er alltid en psykolog eller en psykiater over og de vil sammen diskutere behandlingen din og om det gir deg noen bedring.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel handler det mest om kjemi mellom behandler og pasient. Jeg har gått til ulike psykiatriske sykepleiere, psykiatriske hjelpepleiere, en miljøterapeut (tror hun opprinnelig var lærer eller pedagog av noe slag, flere forskjellige psykologer og en psykiater.

Synes jeg fikk best hjelp av en av de psykiatriske sykepleierne og hun miljøterapeuten. Samtidig var det en av de psykiatriske hjelpepleierne som var min primærkontakt, og hun var fantastisk! Det finnes gode og dårlige i alle yrkesgrupper. Selv opplevde jeg dårlig kjemi med de fleste psykologene. De var som regel opptatt av psykoanalyse og ville grave mye i fortiden min, noe jeg fikk lite ut av. Den psykiatriske sykepleieren min var derimot mer opptatt av meg i nåtid, og hva vi kunne gjøre for å endre min situasjon og hvordan jeg kunne komme ut av min depresjon. Kan hende psykologhjelpen kunne hjulpet, men det tok så lang tid alt sammen, så alt i alt hadde jeg mest utbytte av psyk.sykepleier. Lykke til til deg også! :klemmer:

Mia

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er psykriatisk sykepleier på papiret, med vidreutdanning i familieterapi, parterapi, traumeterapi, inner life-terapi og holder på med en master innen sistnevnte nå (ny behandlingstype). Hun driver privat praksis i tillegg til å ha jobbet på familievernkontoret i flere år.

En psykolog trenger ikke alltid å være det beste, de er veldig opptatt av diagnoser og medisiner (mange) og kan fort bli veldig "etter boka". Jeg har gått til flere psykologer og terapeuter (psykriatiske sykepleiere) og synes at psykologene ofte blir veldig "profesjonelle" og "stramme", mens sistnevnte ofte er mer menneskelige om du forstår.

Men. Det er MIN erfaring :)

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. jeg hadde faktisk ingen anelse om at det jobbet psykiatriske sykepleiere som drev terapi ved DPS. Jeg tenkte det var en sånn kommunal klinikk med kort ventetid som ikke drev utredning. Siden det er på DPS blir du nok sendt videre til en sakyndig om du har behov for det.

DPS har ofte lang ventetid, men det varierer fra kommune til kommune, jeg måtte vente 5 mnd på utredning for noe de mente at hastet. (ikke så hast som innleggelse) Alle DPS'er driver med utredning, trenger man en psykolog bare for å prate så MÅ man ikke dra til en poliklinikk som DPS er, men det er som regel dit man blir henvist av fastlegen. Det finnes private poliklinikker og, har gått til en selv. Jeg kjenner en sosionom som har jobbet som behandler hos DPS, uten videreutdannelse, og en annen som er klinisk sosionom.

TS, jeg trur at det viktigste er at du og din behandler kommer godt overens og at hun/han kan jobben sin og gir deg den hjelpen du trenger. Så ikke så nøye om hun/han er psykolog, psykiater, klinisk sosionom eller psykiatrisk sykepleier, syns jeg :) Jeg har gått til psykolog og psykiater, og jeg syns at psykiateren var best, men det hadde absolutt med kjemien å gjøre og at hun var mer jordnær. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

jeg har veldig dårlige erfaringer med psykatrisk sykepleier på Dps, fikk ikke tilstrekkelig hjelp av henne og måtte begynne hos psykolog et annet sted

Gjest WendyClear
Skrevet

DPS har ofte lang ventetid, men det varierer fra kommune til kommune, jeg måtte vente 5 mnd på utredning for noe de mente at hastet. (ikke så hast som innleggelse) Alle DPS'er driver med utredning, trenger man en psykolog bare for å prate så MÅ man ikke dra til en poliklinikk som DPS er, men det er som regel dit man blir henvist av fastlegen. Det finnes private poliklinikker og, har gått til en selv. Jeg kjenner en sosionom som har jobbet som behandler hos DPS, uten videreutdannelse, og en annen som er klinisk sosionom.

Jeg måtte vente 3 mnd på noe som ikke var en hastesak, så det varierer fra sted til sted. Kan se på frittsykehusvalg.no for å se ventetid på de forskjellige stedene.

DPS er ikke bare poliklinikk, men det er gjerne dit lege henviser til først. DPS er distrik psykiatrien og henger sammen med sykehus, de tilbyr derfor en rekke forskjellige tilbud innenfor psykiatrien.

Det kommunale jeg snakket om først er ikke DPS, det er kommunalt (og ikke tilknyttet sykehus eller distrikt). Dit fikk jeg time etter få dager, men de kunne ikke drive utredning.

Syns forøvrig det er helt tullete at sosionomer skal drive behandling av individer (jeg har i år studert noe sosiologi og ser at det er rake motsetningen av psykologi som jeg også har studert). Da synes jeg faktisk psykiatrisk sykepleier er mer rett å gå til.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg har gått hos BUP og VOP, og jeg må si at de psykologene jeg har vært borti + den ene psykiatriske sykeplereien var dårlige samtalepartnere med en enorm distanse til meg. Får en mistanke om at det er folk med dårlige kvalifikasjoner som søker seg til de jobbene.

Nå går jeg heldigvis ikke til behandling på VOP lenger (grøss), og har en utmerket psykiater.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...