Gå til innhold

BE for å kjøre med campingvogn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må en ha førerkort med BE for å kjøre personbil med campingvogn?

Jeg fikk førerkortet i 1988 og mener bestemt jeg "mistet" en bokstav da jeg fikk utstedt nytt i 1995 etter at mitt ble stjålet. Var det denne berømte E'en tro?

Prøver å bli klok på det ved å lese hos vegvesnet, men tror det er bedre å ringe etter helgen for jeg skjønner det ikke helt...

Og hva veier en campingvogn? står noe om totalvekt etc, etc.

Uansett; er det noen som vet med sikkerhet om man må ha BE for å kjøre med campingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Ja om du har en lett campingvogn så kan du kjøre uten B'en, men jeg aner ikke hvor mye en camper veier. Selv kjører jeg en del hestehenger og det skal mye til for at jeg klarer å få dette under lovlig vektgrense for bare B (derfor har jeg E også gitt)

Antagelig mistet du D1 da du mistet en bokstav. Denne gjelder for biler opp til 7500 kg. Min D1 ble automatisk fornyet da jeg tok E'en men jeg hadde denne fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes
Ja om du har en lett campingvogn så kan du kjøre uten B'en,

Mente seff E'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antagelig mistet du D1 da du mistet en bokstav. Denne gjelder for biler opp til 7500 kg. Min D1 ble automatisk fornyet da jeg tok E'en men jeg hadde denne fra før.

Du mener nok C1. D1 er minibuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29/Klasse+BE+%28personbil+med+tilhenger%29.56241.cms

Jeg har lurt på noe av det samme; altså om jeg skal ta førerkort for E også så jeg kan kjøre med campinvogn.

Endret av Portvinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS igjen.

Hva var det man fikk på førerkortet på -80 tallet da? Noen som vet? Jeg husker ikke hva det sto etter B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen.

Hva var det man fikk på førerkortet på -80 tallet da? Noen som vet? Jeg husker ikke hva det sto etter B.

BE fikk man gratis med til 1979 og C1 fikk man med frem til 90-tallet engang. Husker ikke dato. C1 har ikke noe med henger å gjøre.

Har du forstått hengerregelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Mente så klart C1 - Note to self: ikke skriv svar når du har solstikk..

Som AB over her sier, så fikk alle automatisk C1 og denne måtte fornyes, eller man måtte få et stempel på førerkortet om man ville beholde denne. Dette var på 90-tallet en gang. De som ikke fikk dette stempelet mistet C1 og må i så fall kjøre opp for denne senere.

Når det gjelder hengerregler, så er det så forvirrende enkelte ganger at man må forklarte UP hva man har lov til og ikke, om du blir stoppa. Men om hengeren og bilens totale vekt er under 3500 kg så går det. Og hengervekten går da ikke på hvor mye den veier i tom tilstand, men hvor mye den har lov til å veie i full tilstand. Og hvor mye bilen har lov til å trekke må også taes med i betraktningen her.

Jeg fant ut at det var like greit å få den E'en først som sist så slapp jeg å bekymre meg mer for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BE fikk man gratis med til 1979 og C1 fikk man med frem til 90-tallet engang. Husker ikke dato. C1 har ikke noe med henger å gjøre.

Hva mener du? Om jeg har forstått "hengerregelen"? Vet ikke om du sikter til deg jeg leste på vegvesen.no - og da har jeg jo forstått det ja.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

C1 betyr vel at man kan kjøre med henger opp til 750 kg, så noe med henger har det vel å gjøre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C1 betyr vel at man kan kjøre med henger opp til 750 kg, så noe med henger har det vel å gjøre ;-)

Trekkes av lett lastebil ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen. Jeg fant en link som forklarer det "enkelt" så da er jo svaret gitt :-)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Trekking+av+mindre+tilhenger

Hva mener du? Om jeg har forstått "hengerregelen"? Vet ikke om du sikter til deg jeg leste på vegvesen.no - og da har jeg jo forstått det ja.

TS

Det er bra, hengerregelen er ikke lett å lære nemlig:)

C1 er lett lastebil opp til ttv 7500 kg. Man kan trekke henger med ttv 750 kg med klasse C1, men det kan man på alle klasser, så C1 har utgangspunktet ikke noe med henger å gjøre.

Anbefaler appen bil og henger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...