Gå til innhold

Nordmenn dauer i varmen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I noen land er det vel sikkert opp i mot 50 varmegrader på det varmeste?

Ser litt her http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=176

Og det virker nesten som at Norge må være det varmeste landert i verden nå, i hvertfall der jeg bor.

Men India er i hverfall 41 og Saudi Arabia 40.

Gidder ikke å se på alt der, men jeg holder på å daue og tror det er 24-26 grader ute eller noe og 29 inne. Så hvordan klarer folk å overleve i de landene med over 40 varmegrader? Og går dem og klager over varmen slik mange her til lands gjør?

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Mulige tolkninger av tråden:

1: Du lurer oppriktig på hvordan mennesker overlever i over 40 varmegrader.

2: Du lurer oppriktig på om mennesker i varmere land er mindre opptatt av været enn vi nordmenn.

3: Du ønsker å rette en kritikk mot nordmenn og hvor mye vi syter over varmen.

Eventuelle kombinasjoner av disse?

AnonymBruker
Skrevet

Mulige tolkninger av tråden:

1: Du lurer oppriktig på hvordan mennesker overlever i over 40 varmegrader.

2: Du lurer oppriktig på om mennesker i varmere land er mindre opptatt av været enn vi nordmenn.

3: Du ønsker å rette en kritikk mot nordmenn og hvor mye vi syter over varmen.

Eventuelle kombinasjoner av disse?

Jeg er vel den som klager mest, så det kan jeg ikke kritisere.

Så jeg lurer vel egentlig bare på hvordan de holder ut 40-50 vvarmegrader når nordmenn klager på 24+?

Gjest Alyssa.
Skrevet

Vi nordmenn er ikke så vant til så høy temperatur, i motsetning til en del andre land.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg lurer egentlig også på hva det er som gjør at noen tåler 50 varmegrader, jeg tåler max 24 før jeg blir en dryppende pytt av klaging.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og i italia går de nærmest i boblejakke når det er 15 grader ute, mens norske turister går i t-skjorte. Hvorfor tåler andre folk "kulda" så dårlig?

• Liker 2
Skrevet

25-26 varmegrader er da ikke mye. Du tåler varme dårlig kanskje, men nå er varmen kommet brått. Hvis man er i samme temperatur lenge blir man vant til den. Da jeg var i thailand i ca 1 mnd frøys jeg i 28 grader ettehvert.

Vet ikke hvor du bor, men det er neppe varmest i verden med 24-26 grader. Her er det 33 i skyggen (utenfor Oslo) a og som du nevner India og saudiarabia.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo tenke på vinteren og. Når vinteren kommer fryser man ihjel i -5 grader. Når vinteren er på hell er det deilig og mildt med -5 grader. Det er hva man er vant til. Aklimatisering

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

I noen land er det vel sikkert opp i mot 50 varmegrader på det varmeste?

Ser litt her http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=176

Og det virker nesten som at Norge må være det varmeste landert i verden nå, i hvertfall der jeg bor.

Men India er i hverfall 41 og Saudi Arabia 40.

Gidder ikke å se på alt der, men jeg holder på å daue og tror det er 24-26 grader ute eller noe og 29 inne. Så hvordan klarer folk å overleve i de landene med over 40 varmegrader? Og går dem og klager over varmen slik mange her til lands gjør?

Det går vel litt i hva man er vant til. I australia f.eks syns de 20 grader er kaldt liksom.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Ja.. men jeg sier ikke "det er varmt" for å klage. snakke om været er vel noe folk gjør i en situasjon hvor man enten ikke har noe annet å snakke om eller som svar når noen ser på deg. egentlig mener man jo "jeg svetter og ser ut som en heks fra en annen verden på grun av varmen", "jeg må sette meg ned på grunn av varmen en liten stund" :gjeiper: eller noe i den duren. lettere å bare si "det er varmt" da :gjeiper:

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Det har vel noe å gjøre med hva hver enkelt er vandt med?

Gjest alille
Skrevet

Man kan faktisk bli vant til varme. Prøv å bosett deg i et varmt land, så skal du se at du etter noen grusomme uker/måneder vil tåle varmen bedre. Forhåpentligvis. :ler: Det er hvertfall min erfaring.

Folk i varme land er også flinke til å tilpasse seg varmen. De er mest aktive tidlig på dagen før det blir for varmt. De kler seg MOT varmen (de lever altså ikke i en illusjon om at minst mulig klær er det mest ideelle i varme, slik vi nordmenn ser ut til å tro). Og de oppholder seg gjerne i skyggen. Dra til et varmt land med en gjeng med nordmenn hvor det vanligvis ikke er turister - de eneste som steiker seg ute i den farlige sola er nordmennene, de lokale vil oppholde seg i skyggen - med klær på, ikke i bikini. De vil gjerne se dumt på de teite turistene som steiker seg i sola også. Dette er også min erfaring. ;)

Kort og godt: de klarer seg bedre i varmen fordi de er fysisk vant til det, og fordi kulturen deres har tilpasset seg varme. Den norske kulturen har tilpasset seg et kjøligere klima, og derfor vet vi ikke hva vi skal gjøre når det først blir varmt, og tror at det å ligge i solsteika med minst mulig klær er den perfekte løsning...

Du får trøste deg med at de i varmere strøk takler kulde mye dårligere enn oss, inntil de blir vant til det.

Og individuelle variasjoner vil selvsagt alltid forekomme, det finnes nordmenn som takler varme knallbra, og nordmenn som takler kulde elendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle virkelig ønske jeg var en av disse som kunne venne meg til varme. Men jeg lider like mye om det er 27 grader en uke eller en måned, som jeg gjør den første dagen. Det er åpenbart store forskjeller fra person til person. Da jeg slepte meg hjem fra butikken i morges, så jeg folk som lå frivillig ute i sola og stekte. Kroppene deres må være laget av et annet stoff. Jeg hadde vært bevisstløs etter få minutter.

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg flydd til et land med 50+ så hadde jeg ikke rukket å akklimatisere meg engang, jeg hadde dødd på fortauet utenfor flyplassen.

• Liker 4
Gjest IngvildSF
Skrevet

I land med høy gjennomsnittstemperatur tar de bedre forbehold mot varmen. I Norge bygger vi hus som holder varmen om vinteren, og blir dermed veldig varme om sommeren. I varmere land bygger de hus som holder seg kjølig når det er på det varmeste. Der kan man unnslippe, i Norge blir det vanskeligere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send folk fra India og Saudi-Arabia til Norge en skikkelig kald januardag. Med 30-40 minusgrader sier de fort det samme som nordmenn gjør når gradestokken viser pluss 28-30 grader.

Det har med hva vi er vandt med å gjøre... :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg bare si, det var da jævla til klaging da ! Enten er det for kaldt, eller så er det faen meg for varmt. Skjerpings.

Jeg lever ganske fint i denne varmen. Bestevennen min derimot ville helst vært på svalbard. Vi i norden er forskjellig. I andre hete-land er de rett og slett tilpasset. Akkurat som at fisk lever bedre i vann enn vi gjør (for å være veldig over the top)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...