Gå til innhold

De mest integrerte innvandrere, hvem er de?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil ikke si man er integrert om man mener det er uakseptabelt at familiemedlemmer skal gifte seg norsk. Man kan studere og spise så mye kvikk lunsj man bare vil, men det er ikke viktig for å være norsk.

Forøvrig er det verd å merke seg at selvom andregenerasjons pakistanske jenter studerer i stor grad, så jobber de i mye mindre grad enn norske jenter.

Det er da virkelig forskjell på å tilpasse seg et norskt samfunn og å bli helt norsk. Jeg forventer på ingen som helst måte at alle innvandere i Norge skal leve på presis samme måte som en norsk familie, eller ville ønske å ta nøyaktig de samme valgene som en nordmenn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er av norsk borgerfamilie og ser med særdeles stygt blikk på att dattera gifter seg med en håndtverker... Er du mindre norsk da?

De innvandrerforeldrene jeg kjenner (10-15 stykker) er svært opptatt av at barna skal gjøre det bra på skolen og bli noe. Jeg vet det er innvandrere som er anderledes, men de jeg kjenner har giftet seg av kjærlighet og lar sønner og døtre få forelske seg i hvem de vil. De er levende opptatt av at " vi har flytta hit og det må vi ta inn over oss" som en kompiss sa det.

Jeg vet at ikke alle er sånn, men da må du rette deg mot de som ikke er det og ikke skjære alle over en kam.

Generalisering løser få problemer og skaper mange unødvendige fronter. :)

Men det er jo en generalisering å i det hele tatt spørre hvem som er de mest integrerte som er temaet i tråden. At all generalisering bare skal være positiv er ikke det samme som at det ikke er en generalisering.

Grunnen til at noen grupper anses som bedre integrerte enn andre grupper er at de lar familiemedlemmer gifte seg norsk og dermed blir en del av "den store norske familien" over generasjoner. Da er det altså ikke opprettet stålmurer mellom visse nasjonaliteter som bor i landet.

Når det gjelder utdanning, så kan man gjerne ønske at barna skal gjøre det bra på skolen, men det er jo mye viktigere at de bidrar i arbeidslivet på lik linje med norske og ikke bare har en status-tittel fra et universitet som man ikke benytter seg av. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men når man diskuterer hvor godt integrerte noen er, så er det jo også en faktor at de deltar i samfunnslivet slik som etnisk norske kvinner og menn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da virkelig forskjell på å tilpasse seg et norskt samfunn og å bli helt norsk. Jeg forventer på ingen som helst måte at alle innvandere i Norge skal leve på presis samme måte som en norsk familie, eller ville ønske å ta nøyaktig de samme valgene som en nordmenn.

Ja, jeg er enig der, men jeg synes man ikke kan kalles norsk om man nekter familiemedlemmer å gifte seg norsk og utøver umenneskelig press om noen våger å gjøre det likevel. Jeg synes det er en viktig tilpasning man må gjøre når man velger å bosette familien sin i Norge.

Skrevet

Ja, jeg er enig der, men jeg synes man ikke kan kalles norsk om man nekter familiemedlemmer å gifte seg norsk og utøver umenneskelig press om noen våger å gjøre det likevel. Jeg synes det er en viktig tilpasning man må gjøre når man velger å bosette familien sin i Norge.

Ja, men om man ikke ønsker å gifte seg norsk så er jo det og greit :) Jeg syns ikke man er "ikke" integrert fordi man velger en fra samme land :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men om man ikke ønsker å gifte seg norsk så er jo det og greit :) Jeg syns ikke man er "ikke" integrert fordi man velger en fra samme land :)

Ja, det er noe annet om det er et selvstendig ønske uten press selvsagt. Jeg tenkte på de som nekter andre familiemedlemmer å gifte seg norsk (kan like godt være søsken som foreldre som utøver press). Man kan ikke føle seg norsk om man nekter familiemedlemmer å gifte seg norsk. Det er min mening i hvertfall.

Skrevet

Men det er jo en generalisering å i det hele tatt spørre hvem som er de mest integrerte som er temaet i tråden. At all generalisering bare skal være positiv er ikke det samme som at det ikke er en generalisering.

Grunnen til at noen grupper anses som bedre integrerte enn andre grupper er at de lar familiemedlemmer gifte seg norsk og dermed blir en del av "den store norske familien" over generasjoner. Da er det altså ikke opprettet stålmurer mellom visse nasjonaliteter som bor i landet.

Når det gjelder utdanning, så kan man gjerne ønske at barna skal gjøre det bra på skolen, men det er jo mye viktigere at de bidrar i arbeidslivet på lik linje med norske og ikke bare har en status-tittel fra et universitet som man ikke benytter seg av. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men når man diskuterer hvor godt integrerte noen er, så er det jo også en faktor at de deltar i samfunnslivet slik som etnisk norske kvinner og menn.

Tester du teorien om at "alle muslimer vil ikke integrere seg. De vil bare hente inn landsmenn/kvinner i tvangsekteskap slik at de etterhvert skal kunne dominere nordmenn" så har jeg empiriske fakta, fra min hverdag, som falsifiserer tesen. Påstanden er falsifisert så vær så snill å komme med en revidert hypotese. Da kan vi teste den neste hypotesen mot dokumentert empiri. :)

AnonymBruker
Skrevet

hvilket land kommer de fra, de som er mest integrerte her i landet??

Somaliere.

Ingen er som de. De kan ikke språket,men har lært seg trygdereglene i rekordfart. De vet hva de må,hva som skal til...........Jeg er født norsk,har 20 år på baken etter 18 år,men når det kommer til navregler så er jeg blank.

Må ha hjelp til å vite hva jeg har krav på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med oss islendinger? Er det ingen som nevner oss?! Vi sklir jo rett inn! :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med oss islendinger? Er det ingen som nevner oss?! Vi sklir jo rett inn! :gjeiper:

Islendinger kan knapt kalles innvandrere. Dere er jo utflytta nordmenn som er kommet tilbake til gamlelandet... bare etter litt tid. Islendinger er på sett og vis norskere enn nordmenn. :) Kan sammelignes med nordmenn som bosetter seg i Spania, bare at dere er mye mer sympatiske. :)

Endret av Spiralis
  • Liker 2
Skrevet

Nordlendinger! :lur:

Gjest Badabing
Skrevet

Hvorfor er svensker mer integrerte? De svenskene som innvandrer nå og som jeg kjenner til, har absolutt ikke begynt å snakke norsk. De henger på sine steder, de bor sammen i store svenskekollektiv og har flest svenske venner. De tjener penger her, og så drar de hjem på ferie. De tar sjelden skolegang her og de drar på Ikea for å handle kjøttbollene sine. Er det integrering? Kommer i alle fall ikke innunder det å være mest lik oss som noen i tråden her stiller som krav.

TS: Du må nesten definere integrering før man kan svare på spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er svensker mer integrerte? De svenskene som innvandrer nå og som jeg kjenner til, har absolutt ikke begynt å snakke norsk. De henger på sine steder, de bor sammen i store svenskekollektiv og har flest svenske venner. De tjener penger her, og så drar de hjem på ferie. De tar sjelden skolegang her og de drar på Ikea for å handle kjøttbollene sine. Er det integrering? Kommer i alle fall ikke innunder det å være mest lik oss som noen i tråden her stiller som krav.

Nå tror jeg du blander integrering med assimilering. Det er ikke om å gjøre å bli Ola Nordmann in disguise.

Skrevet

TS: Du må nesten definere integrering før man kan svare på spørsmålet.

Nå er det nok mange forklaringer på hvorfor svensker er slik de er; å være svenske i Norge er jo ikke å være "innvandrer nok" til at man får noen som helst hint om hvordan man skal integrere seg. I tillegg føles det nok såpass nærme hjemme men likevel annerledes at man ikke helt vet hvordan man skal forholde seg til det. De har heller ikke noen permanente planer (som regel) om å forbli her, så det er ikke mye som motiverer til "integrering". De er mer midlertidig utenlandsk arbeidskraft enn innbyggere (nok engang altså de fleste, ikke alle), og blir dermed stående noe utenfor.

Som nordmann i Sverige kjenner jeg igjen det du sier her. Å finne seg svenske venner som "utlending" er lettere sagt enn gjort - jeg har forsøkt, men har altså endt opp med størsteparten norske venner selv her, reiser hjem til Norge på ferie, kjøper med meg bamsemums og rømmegrøt, snakker (stort sett, men kan faktisk snakke flytende svensk uten problemer) norsk osv. Jeg bor ikke i norsk kollektiv, men det er vel det eneste som skiller meg fra det du beskriver også ;) Man kan for all del klandre de det gjelder for dette, men arbeidsmiljøet i Norge vs Sverige ER annerledes. Også en del sosiale koder, humor, hvordan man opplever det å være politisk korrekt osv. Om folk ser på deg som en "midlertidig" kollega/venn er det ikke mange som gidder å investere tid. Sånn er det på begge sider av grensa:)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Nå tror jeg du blander integrering med assimilering. Det er ikke om å gjøre å bli Ola Nordmann in disguise.

Haha.. Jeg vet godt hva forskjellen er. Det var et generaliserende sleivspark til noen tidligere i tråden som mente at man ikke var integrert før man var klin lik oss.

Svensker er mennesker ;)

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Islendinger kan knapt kalles innvandrere. Dere er jo utflytta nordmenn som er kommet tilbake til gamlelandet... bare etter litt tid. Islendinger er på sett og vis norskere enn nordmenn. :) Kan sammelignes med nordmenn som bosetter seg i Spania, bare at dere er mye mer sympatiske. :)

Hihi, takk - ja vi tar oss i hvertfall bryet med å lære språket i det landet vi bor ;) Jeg leste her om dagen om en kar som mente at spanjoler i Spania burde - av hensyn til nordmenn som valgte å bosette seg der - lære seg norsk.. Det er jo såklart en meget fornuftig tilnærming når man først har valgt å bosette seg i utlandet og jeg ser jo i etterkant at jeg burde stått på mitt og krevd litt mer hensyn fra mine omgivelser den gangen jeg var nyinnflytta og kunne knapt et ord i norsk.. Jaja, etterpåklokskap.. ;)

Skrevet

Tamiler og singalesere! :)

Gjest nejve
Skrevet

Hvis man ser bort i fra skandinaver, så kanskje bosniere? Jeg kjenner flere bosniske familier, og samtlige er veldig godt integrert.

Skrevet

Haha.. Jeg vet godt hva forskjellen er. Det var et generaliserende sleivspark til noen tidligere i tråden som mente at man ikke var integrert før man var klin lik oss.

Svensker er mennesker ;)

Utrolig bra serie! :D

Vi pleier å kalle kjæresten min "Bananskreller'n". Men så er det jo masse svensker som skreller bananer i Norge.. så jeg føler det kanskje ikke er helt innafor. Men han synes det er artig selv da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...