Gå til innhold

De mest integrerte innvandrere, hvem er de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvilket land kommer de fra, de som er mest integrerte her i landet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sverige

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er iranere, dette fordi de fleste ikke er muslimer, og har heller ikke beholdt jalla kulturen fra hjemmelandet. De er de mest integrerte.

• Liker 1
Skrevet

:) veldig godt integrert :)

AnonymBruker
Skrevet

somaliere.. hahahah

AnonymBruker
Skrevet

somaliere.. hahahah

AnonymBruker
Skrevet

Vietnamesere og de fra Sri Lanka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Persere og latinere

AnonymBruker
Skrevet

Sverige, Danmark, England og Tyskland. Det er i alle fall min oppfatning, basert på egen erfaring.

• Liker 6
Gjest Carmen.
Skrevet

Utenom svenske,danske osv, så er det persere. Har mange venner fra midtøsten,men de jeg føler er mer "lik meg" er de persiske.

Skrevet

Utenom svenske,danske osv, så er det persere. Har mange venner fra midtøsten,men de jeg føler er mer "lik meg" er de persiske.

Å være integrert er ikke å være "mest lik" deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er det en fra Eritrea. Han er aktivt med i alt som skjer i lokalmiljøet, har en lederjobb, sosial og reflektert.

De minst integrerte er engelskspråklige, dvs. briter og amerikanere. De lærer sjelden noe særlig norsk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt. Lettere å integrere seg i et mindre lokalmiljø enn store byer. Viktig faktor om man har jobb, evt norsk ektefelle o.l. Finnes folk som snakker flyetende norsk, har jobb og heile pakka, men allikevel ikke integrert da de ikke vil integreres i miljø med å få seg norske bekjentskaper, ingen " norske vaner ", ikke spiser norsk mat og er ikke deltager i norske aragemanger i nærmiljøet.

• Liker 2
Skrevet

hvilket land kommer de fra, de som er mest integrerte her i landet??

De fleste er godt integrert. Noen unntak krever fokus, men resursene må rettes mot de få som ikke blir tilstrekkelig integrert og ikke på fjasetiltak som skyver integrerte folk fra oss.

Uenig i att svenskene er integrerte. De er kulturelt like, men de er her for en kort stund for deretter å reise igjen. Singalesere og indere sammen med andregenerasjons pakistanere ser veldig på seg selv som norske i min omgangskrets. Spesielt er bunadshyppigheten hos andregenerasjons pakistanske jenter i nabolaget sterkt stigende. De gjør det bra på skolen og satser ambisiøst mot høyere utdanning. Guttene henger litt etter, men vi skal få skikk på de. :) Sist påske (2011) traff jeg en pakistansk familie på skitur i fjellheimen. De hadde til og med Kvikk Lunsj! :) Har du hytte, går på ski i påska og har med Kvikk lunsj så er du tilstrekkelig integrert spør du meg! :)

• Liker 4
Skrevet

Vietnamesere har jeg hørt, men jeg vet egentlig ikke.

Skrevet

Jeg synes at det virker som at de fleste sørøstasiatiske er veldig godt integrerte. Likeså med østeuropeere. Ekskluderer svensker og dansker da vi strengt tatt er veldig like i utgangspunktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet flere år med vietnamesere og tamilere. Jeg vil si at vietnameserne ikke er godt integrerte, de fleste jeg jobbet med har bodd her i rundt 20år og klarer så vidt å si tre ord på norsk. Ikke er de videre interesserte i norsk kultur eller å lære språket heller.

Tamilerne vil jeg si er godt integrert i form av at de tar utdannelse jobber og kjenner bedre til norske skikker. Men det er veldig stort tamilsk miljø i Oslo/Norge noe som gjør at det meste av sosialiseringen forgår dem i mellom.

Men det er klart det er stor forskjell på de som er kommet til norge som innvandrere og barna dems som blir født og oppvokst her.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste er godt integrert. Noen unntak krever fokus, men resursene må rettes mot de få som ikke blir tilstrekkelig integrert og ikke på fjasetiltak som skyver integrerte folk fra oss.

Uenig i att svenskene er integrerte. De er kulturelt like, men de er her for en kort stund for deretter å reise igjen. Singalesere og indere sammen med andregenerasjons pakistanere ser veldig på seg selv som norske i min omgangskrets. Spesielt er bunadshyppigheten hos andregenerasjons pakistanske jenter i nabolaget sterkt stigende. De gjør det bra på skolen og satser ambisiøst mot høyere utdanning. Guttene henger litt etter, men vi skal få skikk på de. :) Sist påske (2011) traff jeg en pakistansk familie på skitur i fjellheimen. De hadde til og med Kvikk Lunsj! :) Har du hytte, går på ski i påska og har med Kvikk lunsj så er du tilstrekkelig integrert spør du meg! :)

Vil ikke si man er integrert om man mener det er uakseptabelt at familiemedlemmer skal gifte seg norsk. Man kan studere og spise så mye kvikk lunsj man bare vil, men det er ikke viktig for å være norsk.

Forøvrig er det verd å merke seg at selvom andregenerasjons pakistanske jenter studerer i stor grad, så jobber de i mye mindre grad enn norske jenter.

Gjest Anuket
Skrevet (endret)

Feil tråd :flau:

Endret av Anuket
Skrevet

Vil ikke si man er integrert om man mener det er uakseptabelt at familiemedlemmer skal gifte seg norsk. Man kan studere og spise så mye kvikk lunsj man bare vil, men det er ikke viktig for å være norsk.

Forøvrig er det verd å merke seg at selvom andregenerasjons pakistanske jenter studerer i stor grad, så jobber de i mye mindre grad enn norske jenter.

Dersom du er av norsk borgerfamilie og ser med særdeles stygt blikk på att dattera gifter seg med en håndtverker... Er du mindre norsk da?

De innvandrerforeldrene jeg kjenner (10-15 stykker) er svært opptatt av at barna skal gjøre det bra på skolen og bli noe. Jeg vet det er innvandrere som er anderledes, men de jeg kjenner har giftet seg av kjærlighet og lar sønner og døtre få forelske seg i hvem de vil. De er levende opptatt av at " vi har flytta hit og det må vi ta inn over oss" som en kompiss sa det.

Jeg vet at ikke alle er sånn, men da må du rette deg mot de som ikke er det og ikke skjære alle over en kam.

Generalisering løser få problemer og skaper mange unødvendige fronter. :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...