Gå til innhold

NORGE I EU = FEILTENKNING!

Anbefalte innlegg

Gjest FRA JATIL NEI
Skrevet

:tunge1: Hittil har EU bare" klart å lure våre politikere inn på elendige el-kraft og gass-avtaler. Og folket får svi på strømregningene!

Dersom Norge sklir inn i EU, overtar EU forvaltningen av vårt enorme havområde med alle dets ressurser.

DA OVERTAR EU IKKE BARE FISKERIENE, MEN OGSÅ ALLE FRMTIDIGE OLJE OG GASS-FUNN!

Har ja-siden egentlig tenkt over konsekvensene av sine standpunkter???

I 2001 fikk Sveits nok av direktiv-veldet i EØS,og sa opp EØS-avtalen.

Siden har landet fått en god fri-handelsavtale med EU.

Norge burde gjøre det samme.

TENK NYTT; STEM NORGE UT AV EØS!

Åslaug Haga og Senterpartiet fortjener støtte

for standhaftighet i EU-saken!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det var da din mening om eu.

Grunnen til at strømprisene føk i været var vel at det ble privatisert?

Skrevet

For liten utbygging av vannkraft i forhold til forbruk, og lite regn gjør sitt.

Gasskraftverk vil vi ikke ha, fordi det det slipper ut CO. Da er det bedre å kjøpr kraft fra Danmark, som fyrer med kull. Slipper ikke kullkraftverk ut mye mere CO ??? Jo! Norsk politikerlogikk

Skrevet

JA til EU. vi har jo alt det negative fra EU uansett om vi er medlem eller ikke. så la oss få det positive også da, som lavere matpriser og høyere import-grenser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har langt ifra alt det negative fra EU allerede! Jeg tror mange ikke innser hvor mye mer negativt de har å by på. EU har vært etter å kapre Norge som medlem i mange år, fordi i EU er det land som går i pluss, og land som går i minus. Dette skal utjevnes, og et land som Norge som går såpass mye i pluss vil være et svært godt tilskudd for å støtte opp om de mindre rike landene. Så slipper de andre ganske rike landene å punge ut så mye til dem. Fiskeriene nordafor har flere problemer allerede, bl.a. at det er for mange fiskere i forhold til hva som er forsvarlig å høste av havet, dette kommer delvis av investeringer i store båter/trålere. Hvis Norge blir med i EU, vil også fiskere fra frankrike, spania, portugal etc. også kunne komme med sine store trålere og kreve kvoter. Det vil mer eller mindre vrake hele den nordlige landsdelen, alle må på arbeidsledighetstrygd.

Og olje.. så mye penger som Norge tjener på olje, er det ikke rart EU vil ha en del av den kaka. Hvordan vil det gå med oljefondet da? Får vi "lov" å fortsette å spare på samme måten?

Norge er et av de få landene i Europa som faktisk har råd til å beholde selvråderetten, la oss gjøre det! Å innbille seg at Norge, med 4,5 mill innbyggere, får særlig innflytelse i EU er å lure seg selv.

Skrevet

Med medlemskap vil vi ha semmerett. I dag er vi EØSmedlem, og må stå på gangen. Norge, Sverige, Finland og Danmark vil til sammen ha større tyngde enn Tyskland.

Hvorfor slippes de baltske stater, Polen og Gud forby muligens Tyrkia inn i EU. Idag må vi rette oss efter en rekke EU-krav, uten å være med å bestemme. For alt vi vet, kan Norge få landbrukstøtte fra EU. Sverige får det.

Dette tema er alt for komplisert til å diskutere på et Internettforum. Men for all del, det er ikke jeg som bstemmer

Skrevet

Det er så mange argumenter og motargumenter ved denne debatten at jeg alltid blir litt matt når jeg beveger meg inn på den.

Men et par ting må jeg i alle fall påpeke:

* Det er slett ikke gitt at Sveits sin avtale med EU gir dem noe større reell frihet, eller bedre vilkår, enn det Norge har under EØS- avtalen.

*Norge må faktisk også i dag betale finansiell støtte som skal bidra til Europas sosiale og økonomiske utjevning nå som EU utvides, gjennom EØS- avtalen. I henhold til avtalen partene ble enige om i høst må Norge punge ut med 1,8 milliarder kroner i støtte.

* Foreløpig har ikke EU-landene samme finanspolitikk (med unntak av noen bestemmelser i forbindelse med ØMU om hvor stort tillatt underskudd på statsbudsjettet det er rom for), så det er ikke noen i EU som kommer og "tar" oljefondet vårt, eller nekter oss å spare mer.

Som det sikkert kommer fram er jeg ja til EU, ikke fordi jeg synes det er en fantastisk løsning, men fordi jeg ikke ser noen annen løsning på sikt. Jeg er klar over at det finnes en del vektige motargumenter også, men samtidig synes jeg veldig mange av argumentene mot EU er "skremselspropaganda". Jeg kan ikke se for meg at andre enn fulltids bønder har rasjonelle grunner for å stemme nei. Norge er allerede i dag blant de "flinkeste i klassen" til å sette i verk EUs direktiver, vi er mao mer lik EU enn Eu. landene selv. Og selv om vi ikke vil få kjempestor innflytelse hvis vi blir medlem, må den nødvendigvis bli uendelig mye større enn innflytelsen vi har i dag (0).

Skrevet

Facts er bedre enn synsing. Takk for et riktig og ballansert syn på en vanskelig sak.

Skrevet

For all del... :oops:

Jeg leker da ikke Einstein for ingenting

Skrevet

Syns ikke vi normenn skal sitte med nisselua på gjerdet lenger. :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet
* Som det sikkert kommer fram er jeg ja til EU' date=' ikke fordi jeg synes det er en fantastisk løsning, men fordi jeg ikke ser noen annen løsning på sikt. Jeg er klar over at det finnes en del vektige motargumenter også, men samtidig synes jeg veldig mange av argumentene mot EU er "skremselspropaganda". Jeg kan ikke se for meg at andre enn fulltids bønder har rasjonelle grunner for å stemme nei. Norge er allerede i dag blant de "flinkeste i klassen" til å sette i verk EUs direktiver, vi er mao mer lik EU enn Eu. landene selv. Og selv om vi ikke vil få kjempestor innflytelse hvis vi blir medlem, må den nødvendigvis bli uendelig mye større enn innflytelsen vi har i dag (0).[/quote']

Takk og pris for at det finnes flere som heller ikke la seg skremme...

Jeg er så lei av ALL "skremselspropaganda" som foregår ute i distriktene. Jeg er dritlei av at man tar det for gitt at alle er enige om man bor på samme sted, jeg er dritlei av at man argumenterer på "syltynne" grunnlag fra "folket"...at man harselerer og driter ut de som er uenige.

Skrevet
Det er så mange argumenter og motargumenter ved denne debatten at jeg alltid blir litt matt når jeg beveger meg inn på den.

Men et par ting må jeg i alle fall påpeke:

* Det er slett ikke gitt at Sveits sin avtale med EU gir dem noe større reell frihet, eller bedre vilkår, enn det Norge har under EØS- avtalen.

*Norge må faktisk også i dag betale finansiell støtte som skal bidra til Europas sosiale og økonomiske utjevning nå som EU utvides, gjennom EØS- avtalen. I henhold til avtalen partene ble enige om i høst må Norge punge ut med 1,8 milliarder kroner i støtte.

* Foreløpig har ikke EU-landene samme finanspolitikk (med unntak av noen bestemmelser i forbindelse med ØMU om hvor stort tillatt underskudd på statsbudsjettet det er rom for), så det er ikke noen i EU som kommer og "tar" oljefondet vårt, eller nekter oss å spare mer.

Som det sikkert kommer fram er jeg ja til EU, ikke fordi jeg synes det er en fantastisk løsning, men fordi jeg ikke ser noen annen løsning på sikt. Jeg er klar over at det finnes en del vektige motargumenter også, men samtidig synes jeg veldig mange av argumentene mot EU er "skremselspropaganda". Jeg kan ikke se for meg at andre enn fulltids bønder har rasjonelle grunner for å stemme nei. Norge er allerede i dag blant de "flinkeste i klassen" til å sette i verk EUs direktiver, vi er mao mer lik EU enn Eu. landene selv. Og selv om vi ikke vil få kjempestor innflytelse hvis vi blir medlem, må den nødvendigvis bli uendelig mye større enn innflytelsen vi har i dag (0).

:Nikke:

Enig! I tillegg handler EU mye for meg om å stå sammen og utvikle hele Europa, ikke minst sånn at EU kan bli en motvekt til f.eks. USA. Sist det var EU avstemning i Norge besøke noen journalister Spania (?), og spurte om hvorfor de trodde Norge ikke ville med i EU. Mange kom med den tilbakemedlingen at de forsto at Norge ikke ville dele ut av sine resurser. Jeg vil ikke at Norge skal bli oppfattet som et land som setter seg selv højere enn fellesskapet.

Ellers er det jo tilfelle som det blir påpekt her inne, at Norge allerede følger de fleste EU-direktiver, og da er det jo en fordel at vi også kan være med å utvikle dem.

Det eneste virkelige negative jeg kan se i forholdet mellom Norge og EU, er distriktspolitikken...

Piglet

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Jeg setter pris på den handlefriheten vi har idag i Norge uten europeisk dilletisme. Det siste vi trenger er mer papirmølle, det siste vi trenger er lavere matpriser.

Jeg synes det er utrolig flott å kunne handle akkurat det jeg vil i land utenfor europa. Det er ingen selvfølge i Sverige lengre.

Men, klart. Typisk norsk å dilte etter.

Skrevet

Uansett er jeg svært skeptisk til store organisasjoner som bestemmer handel for mange land. Se bare på WTO, de har lagt maange land i grus allerede, fordi deres agenda er å gjøre noen rike på bekostning av andre land.

For et par år siden var det en engelsk journalist i Norge, og slo stort opp en artikkel i sin hjemmeavis om hvor fint det var i Norge, hvor bra Norge hadde klart seg utenfor EU, og konkluderte med at det var helt unødvendig for UK å melde seg inn dengang da.. de meldte seg inn pga skremselspropaganda, redsel for å miste innflytelse og rettigheter, redsel for å miste status og makt som land. Han laget en liste, jeg skal lete etter den artikkelen..

Skrevet

WTO og verdensbanken samarbeider bra.

Mange land i afrika har de siste 20 årene fått ødelagt sitt økonomiske fundament pga WTO; folket bodde før på landsbygda og dyrket jorda. Så ble landet mer eller mindre tvunget til å skrive avtaler med WTO så de skulle få eksportere litt - seff med avtaler om å importere kjerneprodukter de dyrket selv. Så ble det dumpet billig korn osv. på markedet, de lokale bøndene klarte ikke å konkurrere, konket, flyttet til byen hvor de lever dårlige liv med strøjobber, når importkornet har markedet alene skrus prisene opp og folket har ikke råd til mat. Det kaller jeg å legge et lands økonomiske fundament i grus. Du kan lese eksempler om land i "no logo" av Naomi Klein. Argentina er et av landene i sør-amerika som sliter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...