Gå til innhold

Dere som lager is, uten ismaskin!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Skal man legge isen i et lukket boks? Og hvor ofte skal man røre isen? En til to ganger i timen? Og blir det ikke krystaller i isen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg har gjort det noen få ganger. Resultatet blir selvfølgelig mye bedre om man bruker iskremmaskin, og det er dessuten veldig mye mindre pes (men det sier seg jo selv). Allikevel, jeg synes det er verdt det, altså. :)

Det er ikke nødvendig å bruke en lukket boks. Og man bør røre så ofte som mulig - MINST hver halvtime. Og ja, det blir litt krystaller i isen, i hvert fall får den ikke like myk og kremete konsistens som med iskremmaskin. Men dess oftere og mer iherdig man rører, dess mindre krystaller, og bedre konsistens, blir det.

Du kan jo forresten kanskje søke opp oppskrifter på parfait og granité/granita? Til disse bruker man ikke iskremmaskin, nemlig. :)

Skrevet

Kanskje jeg skal investere i en ismakin;) Men altså hvor lenge skal man røre da? Til det ikke går ann å røre mer? Blir det ikke mer krystaller av at den åpen enn med lokk?

Gjest Ludovie
Skrevet

Blir det ikke mer krystaller av at den åpen enn med lokk?

Det vet jeg ikke, faktisk, men vil da ikke tro det?

Og ja, man skal røre til isen er helt fast, og det ikke går an å røre mer. :)

Gjest ¤ Pikekyss ¤
Skrevet

Så forresten på kiwi her om dagen ispulver på pose (sommerens favoritter) som en skulle blande med melk eller fløte. Skulle bare blandes i mikser så rett i frysen. Noen som har prøvd disse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...