Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager blir jeg ikke brun. Har helt normal hudfarge nå. Har vært ute i solen de siste 3 dagene, og har ikke en gang blitt litt rød. Ser solbrune og solbrente mennesker overalt. Ikke at jeg vil bli brent altså, men det er vel litt rart at huden ikke responderer på solen i det hele tatt? :klo:

Når jeg var mindre ble jeg brun bare jeg tenkte på sola, og nå skjer det ingenting :sukk:

Jeg tar betakaroten.

Går på p-piller, vet ikke om dette kan ha noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg vet hva problemet kan være...

Død hud.

Når skrubbet du huden sist?

Død hud forhindrer at du får noe som helst farge, det "beskytter" deg på en måte fra det meste. Krem har heller ikke så sterk virkning.

Kjøp deg en kropsskrubb ("såpe/krem" med "sandkorn") og skrubbehansker, og skrubb kroppen din fra topp til tå! Ansiktet også (men ikke bruk kroppsskrubb!)... ;)

Etterpå taner du deg, så ser du om det var problemet :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Skrubbet huden kvelden før første solingsdag :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Pleier du å bli brun da?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var mindre ble jeg brun med èn gang. Men de senere årene sliter jeg med å få farge. Skjønner ikke hvorfor :sukk:

Jeg har helt normal hudfarge, altså ikke kritthvit. Men jeg blir jo omtrent ikke rød en gang etter mange timer i solen. Veldig rart!

Skrevet

Skrubbet huden kvelden før første solingsdag :sjenert:

Ååååh... Vell, kanskje ikke den norske sola er sterk nok for deg? Eller kanskje alt du trenger er grunnlag?

Legg deg i solariumet etter du har smurt deg inn i solariumskrem, som gjør at du får dobbel virkning :) Kanskje du da får farge av sola?

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare midlertidig, det går nok over! Sjedde samme med meg i år, det var lenge siden jeg har solt meg og lenge siden jeg vært i sola, men i år dro jeg til Hellas for ei uke. Og hele uka var jeg helt bleik! Brukte jo solkrem da, men syntes det var rart at haden min ikke reagerte på sola i det hele tatt. Men det var visst bare at huden var litt treig med å starte. Jeg ble gradvis brunnere etter jeg kom tilbake, og nå er jeg ikke bleik lengre. :) Så gi det tid (> ei uke), og ikke stress.

Grunnen til at du ble fort brun da du var barn, eller dvs at det føltes sånn, er nok at du var mye ute og lekte, og du tenkte ikke at du måtte sole deg. :gjeiper:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor blir ikke jeg brun? Det svir i fjeset når jeg dusjer, men ingen farge

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik i fjor. Var en uke i Tanzania og fikk ikke farge (men du verden så blond jeg ble). Når jeg var tilbake i Norge og den norske sommeren kom ca 2 mnd etter fikk jeg mer farge enn jeg nen gang har hatt.

Så bare vent, fargen kommer =)

Skrevet

Barn er mye ute å leker hele tiden, og blir konstant eksponert for sola.

Når man blir eldre sitter man mer inne fordi man må gjøre lekser, ser på tv, eller man jobber.. Er vel ingen på jobben som har friminutt og leker ute i friminuttene :fnise:

Men du må ikke ødelegge huden din. Smør deg med solkrem, og la huden bli gradvis brun - da beskytter du huden din samtidig som du får en fin farge.

Kosthold kan også ha mye å si.

Spiser du mye produkter av sukker og hvetemel, så blir huden blek,

men spiser du mye fisk, nøtter, frø, grønsaker, frukt, så får huden de fettsyrene, proteinene og vitaminene, mineralene og sporstoffene den trenger, og man blir fortere brun om man er blek.

AnonymBruker
Skrevet

Ååååh... Vell, kanskje ikke den norske sola er sterk nok for deg? Eller kanskje alt du trenger er grunnlag?

Legg deg i solariumet etter du har smurt deg inn i solariumskrem, som gjør at du får dobbel virkning :) Kanskje du da får farge av sola?

:kjefte::kjefte::kjefte:

Tror du har vært for lenge i solen, for hjernen din virker åpenbart ikke lenger.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir heller ikke brun. Blir brent om jeg ikke smører meg, men når rødfargen forsvinner er jeg like hvit igjen.

Jeg skrubber meg ofte, spiser sunt og variert. Har prøvd betakaroten også. Men neida. Så jeg har innsett at det er meningen jeg skal være hvit. Solarium kommer ikke på tale!

Skrevet

Hvorfor skal nordmenn på død og liv bli brune? Man ender opp med å se ut som en heks når man er 30 med læraktig og rynkete hud. :fnise:

• Liker 6
Skrevet

:kjefte::kjefte::kjefte:

Tror du har vært for lenge i solen, for hjernen din virker åpenbart ikke lenger.

Gosh, for en hyggelig person du er!

Jeg skjønner ikke hva som er feil i det jeg sier? Det er jo common sense at man blir fortere brun etter man har fått grunnlag!

Forklar...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir aldri heller brun. Kanskje litt farge i ansikt og hender/armer, men aldri på kropp, spesielt ikke på beina. Jeg ligger ikke å soler meg da, men er mye ute, er et friluftsmenneske, ut på tur aldri sur + vasker bilen, jobber i hagen osv. Men brun blir jeg ikke.

Jeg er rett over 40, har reist mye i sydligere strøk, men eneste gangen jeg har vært brun var da jeg var noen og 20 år, og hadde 25 ganger i solarium. Legen mente jeg måtte "mette" huden en gang, så ville jeg lettere bli brun neste år osv. Men det fungerte ikke for meg.

Nå er jeg bare glad til, litt over 40 og fin hud, kun fine smilerynker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er feil i det jeg sier? Det er jo common sense at man blir fortere brun etter man har fått grunnlag!

Forklar...

Les litt her du! http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=CenterAndRight_6309&Main_6251=6309:0:15,4813&CenterAndRight_6309=6310:0:15,6264:1:0:0:::0:0

Er det lurt å ta solarium før Sydenturen?

Svar:

Nei, det anbefales ikke. Tar du solarium som ”grunnlag” før en Sydentur, kan du bli lurt til å oppholde deg lengre tid i solen enn du bør. Dermed øker du mengden UV-stråling du utsetter huden for, og kreftrisikoen øker.

Fargen du oppnår rett etter et solariebesøk øker ikke pigmentene i huden og gjør ikke overhuden tykkere, slik man oppnår over lengre tids soling. Huden tåler dermed ikke den sterke Sydensolen bedre av å ta solarium rett før avreise. Ta heller pauser fra solen midt på dagen, bruk solhatt, solbriller og lette klær.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Forklar...

Det du skriver er så bak mål at jeg har ikke ord. Hvor i alle dager har du dette fra?

• Liker 6
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvorfor i alle dager blir jeg ikke brun. Har helt normal hudfarge nå. Har vært ute i solen de siste 3 dagene, og har ikke en gang blitt litt rød. Ser solbrune og solbrente mennesker overalt. Ikke at jeg vil bli brent altså, men det er vel litt rart at huden ikke responderer på solen i det hele tatt? :klo:

Når jeg var mindre ble jeg brun bare jeg tenkte på sola, og nå skjer det ingenting :sukk:

Jeg tar betakaroten.

Går på p-piller, vet ikke om dette kan ha noe å si?

Noen rødhårede i familien?

• Liker 1
Gjest Vodka
Skrevet

Jeg har og vært i solen de siste 3 dagene, brukt faktor 20 og ikke blitt verken brent eller brun. Ikke fått noe bikiniskille heller. Tror fargen kommer etter hvert.. :)

Skrevet

Kosthold kan også ha mye å si.

Spiser du mye produkter av sukker og hvetemel, så blir huden blek,

men spiser du mye fisk, nøtter, frø, grønsaker, frukt, så får huden de fettsyrene, proteinene og vitaminene, mineralene og sporstoffene den trenger, og man blir fortere brun om man er blek.

Huden blir jo ikke blek uansett om man spiser en del sukker og hvetemel! Om man er brun, og bytter til et kosthold bestående av boller og brus, så blir ikke huden blekere. De som har blek hud har det fordi de enten har en hud som ikke blir lett brun, fordi de ikke er mye ute i solen eller fordi de rett og slett har nok inne i skallen til å holde seg unna solen.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...