Gå til innhold

Hunder i varmen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må ut med min nå, han har ganske tjukk pels. Er det en god ide å væte han før vi går ut, eller vil vann gjøre han enda mer varm? Siden vann tiltrekker seg varme tenker jeg på

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ut med min nå, han har ganske tjukk pels. Er det en god ide å væte han før vi går ut, eller vil vann gjøre han enda mer varm? Siden vann tiltrekker seg varme tenker jeg på

Ikke ta vann oppå hodet iallefall, det kan være livsfarlig. Hvis det er veldig varmt så ta heller med deg en flaske vann og noe å drikke i så han får vann på turen. Evt. ta litt vann på buken.

Skrevet (endret)

Jeg tok en tur til lekebutikken første dagen varmen kom hit og kjøpte et basseng. Der kan han kose seg og plaske så mye han vil :) Og en annen ting, nå har han nesten sluttet å plaske i vannskålen sin som har vært et problem en stund fordi det ble basseng på kjøkken gulvet :P

Ellers tar je håndkle i kaldt vann og vrir opp og legger over teppet hans i buret, så ligger han oppå det våte så han får det mellom beina.

Var innom vetrinæren for noen dager siden fordi jeg lurte på dette med barbering av langhårede hunder og hun sa at det ikke var nødvendig når hunden i utgangspunktet har lang pels. Det var godt nok det jeg gjorde, og om man ikke har basseng, bruk kaldt håndkle mellom bakbena siden der ligger de største blodårene.

Må legge til at han ELSKER å knaske på isbiter. Også legger jeg flasker med vann i kjøleskapet som jeg bruker til vannskålen hans, syns vannet i kranen ikke blir så kaldt nå.

Endret av Hormonell
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg og har hørt ymse om pelskvaliteten etter barbering men ikke opplevd det selv, er nøye med gjennombørsting når den begynner å vokse ut.

Det jeg har merket meg er at det gjerne er utstillingsfolk som sier fyfy til barbering men jeg leste akkurat et intervju med en(Tror det ligger en link her på forumet en plass)som barberte ned sin leonberger og hun hadde fått mye skryt på utstillinger iforhold til pelskvalitet.

Kanskje det er litt forskjellig fra hund til hund? Min har halvlang pels til vanlig, ikke av den lengste som du gjerne ser han-hunder har. Vet ikke om det har noe å si.

Litt krøller har min leonberger fra naturens side og vi bruker henne ikke i utstilling selv om hun kommer fra gode utstillingslinjer så jeg tar sjansen siden jeg ikke har sett noe negativt med det ennå. :)

Du kan jo høre med en profesjonell hundefrisør hvilke erfaringer de har hvis du er usikker?

Jeg har nettopp hørt samme,ymse om denne pelsen som vokser ut. Min er kastrert og har laaang pels og tykk som fy. Ikke krøller her ,men myk fløyelspels. Den er det jeg er litt redd for å ødelegge. Han har fint lite stritt hår som mange av leon jeg har møtt.

Og jo da,aller fleste av oppdrettere sier fysj til barbering.Men det er vel helst de som stiller ut ja

Hundefrisør er jo et tips. Takkers.

Det kommer faktisk helt an på type pels. Det er stort sett strihårede hunder som får problempels etter klipping :)

Jeg har selv en hund som skal trimmes (nappe ut hårene med roten), ikke klippes, og pelskvaliteten blir en helt annen når jeg barberer ham om sommeren. Jeg bryr meg ikke så mye om at det blir mer jobb for meg med børsting og vasking når pelsen vokser ut igjen, når 2mm er det eneste som gjør sommeren levelig for hunden. Han blir virkelig en annen hund når pelsen forsvinner, og han løper rundt og er glad istedenfor å ligge pal i gresset og pese. Absolutt verdt et par ekstra floker.

Nå har jeg ikke nappe rase ,så det vet jeg ikke.Her har jeg alt flokekutter + spesialspray så da burde jeg ikke merker mye.

Men som sagt,jeg er redd for at en fjerner beskyttelsen mot sola om en barberer.For selv om pelsen er tykk,isolerer den jo mot varmen. Mange ganger jeg har trodd han er kokt pga han er veldig varm i pelsen,men når jeg sjekker helt innerst, er han lunken.

Jeg tok en tur til lekebutikken første dagen varmen kom hit og kjøpte et basseng. Der kan han kose seg og plaske så mye han vil :) Og en annen ting, nå har han nesten sluttet å plaske i vannskålen sin som har vært et problem en stund fordi det ble basseng på kjøkken gulvet :P

Ellers tar je håndkle i kaldt vann og vrir opp og legger over teppet hans i buret, så ligger han oppå det våte så han får det mellom beina.

Var innom vetrinæren for noen dager siden fordi jeg lurte på dette med barbering av langhårede hunder og hun sa at det ikke var nødvendig når hunden i utgangspunktet har lang pels. Det var godt nok det jeg gjorde, og om man ikke har basseng, bruk kaldt håndkle mellom bakbena siden der ligger de største blodårene.

Må legge til at han ELSKER å knaske på isbiter. Også legger jeg flasker med vann i kjøleskapet som jeg bruker til vannskålen hans, syns vannet i kranen ikke blir så kaldt nå.

Jeg kjøpte fiskepudding ,noe min elsker.Skar den opp i passe runde ringer/biter og har dem i fryseren.Min ble helt vill da han fikk en slik en. Samt isbiter i vannet som han drar rundt i huset. Har ikke bademuligheter akkurat her,kun veranda og der er det alt for varmt å være.

Endret av Kårky
Skrevet

Jeg kjøpte fiskepudding ,noe min elsker.Skar den opp i passe runde ringer/biter og har dem i fryseren.Min ble helt vill da han fikk en slik en. Samt isbiter i vannet som han drar rundt i huset. Har ikke bademuligheter akkurat her,kun veranda og der er det alt for varmt å være.

Jeg la først isbiter i vannskålen, men fant ut at det var liten vits da han bare ville leke med dem oppi vannet og plasket ut alt de kalde vannet :P

Så da ble det til at jeg gir han isbiter. Nå kommer han løpende hver gang jeg åpner døra til frysern :P

AnonymBruker
Skrevet
Nå har jeg ikke nappe rase ,så det vet jeg ikke.Her har jeg alt flokekutter + spesialspray så da burde jeg ikke merker mye.

Men som sagt,jeg er redd for at en fjerner beskyttelsen mot sola om en barberer.For selv om pelsen er tykk,isolerer den jo mot varmen. Mange ganger jeg har trodd han er kokt pga han er veldig varm i pelsen,men når jeg sjekker helt innerst, er han lunken.

Det som skjer når man klipper stri pels, sånn helt konkret, er at pelsen blir myk og tover seg lettere, og at den blir mindre smuss og vannavvisende. Det har ikke så mye å si med mindre man ønsker å følge utstillingsstandard. Har hunden myk og lang pels så er nok eieren godt kjent med tugger fra før av, og vann preller heller ikke av på samme måte som det gjør på stri pels, selv om den myke pelsen også kan virke beskyttende mot regn.

Når det gjelder beskyttelse mot sol: Tenk på det som menneskehår. Jeg har langt hår, og selv om det teoretisk sett isolerer, gjør det også at jeg svetter voldsomt i nakken, og blir fortere varm, fordi luft ikke kommer til der. Klipper jeg det kort (eller setter det opp i hestehale) så vil det straks føles mye bedre. Om jeg fjerner alt, altså skinner meg, så slipper det riktignok massevis av luft til, men da har jeg eksponert huden og pådratt meg et nytt problem. Sol på speilblank isse får skikkelig tak når det ikke finnes noe hår der som kan beskytte, og jeg blir varmere, og kanskje solbrent om jeg ikke passer meg.

Min hund har kjempetykk pels, og når jeg klipper ned til 2mm, synes fortsatt ikke huden (untatt på magen, men den er jo ikke spesielt utsatt for sol uansett). For en hund med tynnere pels kan det kanskje være lurt å ikke klippe fullt så kort, men det vokser fort ut igjen, altså. For min hund er dette siste utvei, fordi ingenting annet hjelper. Det er helt naturlig at hunden peser litt i varmt vær, og også at den bare ønsker å hvile på de varmeste dagene - men om hele sommeren blir et varmehelvete er det nok lurt å vurdere klipping. Det redder sommeren for min hund, og forskjellen er helt utrolig. Tok sommerklippen i går, og han har ikke pest eller vist ubehag siden pelsen forsvant, til tross for at det faktisk er varmere i dag enn det var i går.

Skrevet

Jeg fryser ned brusflasker med vann. Noen flasker fyller jeg helt opp legger jeg i et håndkle der hunden ligger og slapper av. Andre har jeg bare litt vann i og de tar jeg opp av frysen og fyller opp når vi skal ut, da holder vannet seg kaldt lenge.

Nå går ikke vi så lange turer enda men nå i varmen drar vi til et ferskvann hvor hun får vasse litt. Jeg sykler også med henne, hun er bare valp så hun får plass i kurven og det er helt herlig å kjenne luften i pelsen når vi sykler.

Hva ellers, ja vi fryser servelatpølser eller grillpølser som er skåret i biter. Nå i varmen er det ekstra godt men uavhengig av været er det veldig populært som belønning.

Skrevet

Så en som var på joggetur med hunden i dag :O

Hundene mine har vært løse i Hagen i dag. Alltid tilgang på kaldt vann, har fått isbiter og en liten dusj på dagen i dag. Seint i kveld skal vi på tur rundt et tjern i nærheten, og de skal få bade :) de blir ganske slappe, og har ikke noe særlig behov for stimulering på dager som dette. De ligger som regel i skyggen og slapper av.

Hvis jeg skal på tur på sånne dager går jeg helst et sted de kan bade :)

En sommer kjørte vi til Sørlandet på en sinnssyk varm dag. Da hadde de kjøleunderlag og vifter i buret sitt baki bilen.

Skrevet

Så en som var på joggetur med hunden i dag :O

Det trenger ikke å være så ille. Mange hunder takler den relativt moderate varmen vi tross alt har i Norge veldig bra og et menneske som velger å jogge i varmen er sannsynligvis i god fysisk form og da er det grunn til å anta at det samme gjelder hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...