Gå til innhold

Hunder i varmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som absolutt IKKE er noen sommerhund... Gi han 15 minus og halvannen meter snø og han synes livet er fantastisk.

Men når gradestokken kryper rundt 20 (og over) så ser jeg på hele han at han sliter litt. Spiser lite, leker ikke, sover vel egentlig heller ikke - han er rett og slett ukomfortabel.

Så da blir det korte turer i parken med vannskål, litt lengre tur sent på kveldstid og ellers inne. Og det synes jeg jo er litt synd...

Fikk seg en kjølig dusj i går, virket som han syntes det var godt. (han som HATER dusj!) Passer også på og kjøle ned poter med vann når vi må ut og gå i asfaltjungelen (bor i storby) for vet jo selv hvor varm asfalten kan være.

Så jeg lurer på hva dere andre finner på for å gjøre hundene deres litt mer komfortable når sommeren kommer??

Ellers, nyt sommerdagen folkens! Jeg har luftet og satt opp litt gjennomtrekk, så nå skal Jr være inne mens jeg går ut og nyter parken, en god bok og kald vannmelon. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi pleier å ha sprederen på i hagen, så tar han seg noen turer igjennom den når han blir veldig varm ( han hater også å dusje )

Hvis du har varmepumpe eller vifte kan du skru denne på :-)

Lykke til og kose deg i sommer varmen :-)

Skrevet (endret)

Om du ikke har råd til å kjøpe kjølematter, vil jeg anbefale et håndkle som du dusjer godt i kaldt vann,vri opp og legg på et gulv som tåler dette. Vifter inne hjelper også.

Samt legg noe godt (leverpostei,ost,skinke ) osv i en kong-i kjøleskapet over natta.

Jeg lager isbiter med litt leverpostei vann,skinkebiter ,skinkeost (tube sak) makrell i tomat (tube ) i disse isbit saken til fryseren.(Jeg husker ikke norske navnet)

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Z804p7kPL._SL500_AA300_.jpg

Disse vipper jeg ut etter behov.Noen spiser hunden rett fra frysern,andre havner i vannskåla og han er da på "fisketur"

Her gåes langturen midt på natta omtrent,da orker han mer.Driver da med litt søk + gjemsel slik at han får tømt hodet litt også.

Ellers ,la de være i fred og ikke styr med dem ute i denne varmen.

IKKE glem at bilen kan være dødsfarlig i varmen :

Endret av Kårky
  • Liker 3
Skrevet

Min er nok ikke blant dem som sliter mest i varmen, men jeg gjør følgende:

- Står opp grytidlig slik hunden får skikkelig mosjon og blir sliten mens luften er forholdsvis kjølig. Da slapper den bedre av ut over dagen.

- Serverer maten frossen (råfôrer).

- Har slått av varmekablene på vaskerommet slik at hunden kan gå å legge seg på et kjølig betonggulv (Rommet er uten vindu og godt isolert så det er litt "kjellerkaldt") når jeg ikke er hjemme. Når jeg er hjemme kan han også gå ut og legge seg i skyggen i gresset.

- Lar hunden bade eller dusjer den under buken med lunkent vann.

- Tenker meg om før jeg tar hunden med i bilen selv om vi skal kjøre hele tiden og dermed har god kjøling.

- Store skåler med vann som byttes ofte "overalt".

• Liker 1
Skrevet

Har katt, men de blir også varme. Setter opp døra til kjelleren. Der er det kjølig. Hvis han skal være mange timer alene i varmen legger jeg noen isbiter i vannet så det holder seg kaldt lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Går de lengste turene tidlige og sent, når det ikke er så varmt.

Bading/dusjing

Bytter vann ofte

Isbiter

Skyller et putevar i kaldt vann, vrir opp og legger over henne, det er bedre enn at hun ligger på det. Både for gulvet og hunden.

Bilturer bare når det er høyst nødvendig og man må være helt sikker på at bilen ikke blir stående i solen på noe tidspunkt.

Skrevet

Jeg har barbert ned den hunden jeg har som sliter i varmen. Blitt en helt annen hund.

Ellers er vann alltid tilgjengelig og der vi går tur er det bekker overalt som de alle kan vasse i.

Skrevet

Setter bokser med våtfor i kjøleskapet, som pus får en gang om dagen. Det går ned på høykant og etterpå maler hun høyt og lenge midt på stuegulvet.

Skrevet

Jeg har barbert ned den hunden jeg har som sliter i varmen. Blitt en helt annen hund.

Ellers er vann alltid tilgjengelig og der vi går tur er det bekker overalt som de alle kan vasse i.

Et lite obs bare, pels beskytter også mot varme

Min (leonberger) ville blitt svidd & solbrent om jeg skulle barbert han.Dessuten ødelegges pelsstrukturen

Skrevet (endret)

Et lite obs bare, pels beskytter også mot varme

Min (leonberger) ville blitt svidd & solbrent om jeg skulle barbert han.Dessuten ødelegges pelsstrukturen

Hun har igjen pels, har ikke barbert henne ned til huden.Og har beholdt manke og litt diverse. Men fra å ligge å pese hele dagen lang når gradestokken passerer 10 + så kan hun faktisk gå turer uten å streve med å holde følge. Hun er vant til å være i mye aktivitet men sommerene har vært fæle for henne før hun fikk fjernet litt pels, nå er hun en helt ny hund.

Jeg har ikke merket noe forskjell på pelsstrukturen på det som er vokst ut fra tidligere barberinger.

Dette er også en leonberger. ;)

Endret av Sinner
Skrevet

Vi legger turer til morgen eller kveld. Han har alltid vann, får også vann når vi har pit-stop hos svigermor på ruten vår. Lar han vasse og legge seg ned i vann så ofte vi kan. Spyler han i dusjen med kjølig vann om nødvendig, selv om han ikke er så glad i det. Alle vinduer er åpne så det blir litt luftigere, særlig i gangen som ligger på den siden av huset som aldri har sol på veggene. Han får gjerne halvfrossen mat (råfôrer) eller en frossen kotelett.

Han takler varmen fint, blir litt slappere, men han er fremdeles veldig glad i tur, lek og mat. :)

Skrevet

Tar med en 1,5 L flaske vann i sekken, og en tom boks uansett når på dagen vi går i varmen:) viktig med nok vann i varmen selv for hunder:) !

Skrevet

Skyller et putevar i kaldt vann, vrir opp og legger over henne, det er bedre enn at hun ligger på det. Både for gulvet og hunden.

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvorfor mener du det er bedre at hun har putevaret oppå seg, enn at hun ligger på det? En hund kjøles nemlig ned under buken og på føttene! Å kjøle ned hunden ovenifra tar mye lengre tid og det er vanskelig for de å regulere!

Skrevet (endret)

Jeg lar bikkja selv bestemme hva hun vil og hvor hun vil være på dagtid. Om hun vil være ute i hagen eller ligge på kjøkkengulvet er helt opp til henne.

Også får hun gått tur, lekt og slikt om kvelden når det er svalt.

Avkjøler buk og labber. Veldig liten vits i å avkjøle ovenifra da det ikke vil hjelpe særlig.

Tidligere hunder jeg har hatt som har hatt mye pels har jeg barbert.

Har aldri sett en hund endre pelsstrukturen, ikke engang når jeg jobbet som hundefrisør. Hadde en nuffe som ble barbert så fort den første tropevarmen kom, men fikk likevel mye skryt av pelsen hans av andre i hundemiljø og på utstillinger.

Uansett så syns jeg det er bedre å ha en hund som trives i varmen enn en hund som sliter og har perfekt, urørt pels

Endret av Ryvre
Skrevet

Hun har igjen pels, har ikke barbert henne ned til huden.Og har beholdt manke og litt diverse. Men fra å ligge å pese hele dagen lang når gradestokken passerer 10 + så kan hun faktisk gå turer uten å streve med å holde følge. Hun er vant til å være i mye aktivitet men sommerene har vært fæle for henne før hun fikk fjernet litt pels, nå er hun en helt ny hund.

Jeg har ikke merket noe forskjell på pelsstrukturen på det som er vokst ut fra tidligere barberinger.

Dette er også en leonberger. ;)

De jeg har hørt med ,oppdrettere og privatpersoner sier at en ødelegger pelskvaliteten,dvs den er ikke hul lengre og beskytter derfor ikke mot kulde/varme. Og at pelsen har en tendens til å bli flokete /krøllete etter barbering. Derfor kom mitt svar slik.

Godt å høre at din ikke minster den hulheten i pelshårene ,det kan nesten virke om det er litt synsing ute og går ,i alle fall om jeg ser på hva jeg har hørt.

Da kan det hende jeg burde tenke over barbering av min,som ikke like varmen

Skrevet

Her serverer vi frossen mat og har kjølematter liggende. Berneren min bor omtrent på den kjølematta hele sommeren. Jeg er litt redd for å barbere, siden folk er så uenige. Derfor har jeg rett og slett klippet noen cm av pelsen hans. Han har nå mye kortere hår og fungerer bedre i varmen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Når jeg hadde hund, så ble hun luftet på kveld og morgen og stort sett alltid til et vann der hun kunne bade.

Pakket inn kjøleelementer og la i senga hennes.

Serverte frossen mat.

Fjernet alle hår bak på magen/mellom bakbena slik at hun lett kunne kjøle ned magen der huden er tynn.

Når har jeg ikke hund, men rotter og de sliter de også selv om buret alltid står i en kjølig krok i stua. Så der har jeg lagt et kjøleelement i en plastboks og de ligger oppå denne og sover. Samt at de har en bolle med kaldt vann de kan drikke av og plaske litt i.

Å ha dyr nå er ikke lett... nå må jeg skynde meg ut for å redde hoppe og føll fra varmen. De står ute på natta men må stå inne i den kjølige stallen på dagtid for å få kjølt seg ned og hvilt litt. De blir også spylt i kaldt vann hver dag og har en sølepytt de kan rulle seg i ute. Gjørma beskytter og kjøler ned. Det er godt med trær ute men det er alikevel for varmt i skyggen for de.

Skrevet

I dag gjorde jeg den enkle løsninga enkelt og greit! Han har sliti mye nå, og er ikke så lett å kjøle ned i fjorden nedenfor meg, så da ble det barnebasseng! Siste de hadde i hele Drammensområdet gitt!

576695_4043346881696_1222584588_33837859_293496009_n.jpg

Skrevet

De jeg har hørt med ,oppdrettere og privatpersoner sier at en ødelegger pelskvaliteten,dvs den er ikke hul lengre og beskytter derfor ikke mot kulde/varme. Og at pelsen har en tendens til å bli flokete /krøllete etter barbering. Derfor kom mitt svar slik.

Godt å høre at din ikke minster den hulheten i pelshårene ,det kan nesten virke om det er litt synsing ute og går ,i alle fall om jeg ser på hva jeg har hørt.

Jeg og har hørt ymse om pelskvaliteten etter barbering men ikke opplevd det selv, er nøye med gjennombørsting når den begynner å vokse ut.

Det jeg har merket meg er at det gjerne er utstillingsfolk som sier fyfy til barbering men jeg leste akkurat et intervju med en(Tror det ligger en link her på forumet en plass)som barberte ned sin leonberger og hun hadde fått mye skryt på utstillinger iforhold til pelskvalitet.

Kanskje det er litt forskjellig fra hund til hund? Min har halvlang pels til vanlig, ikke av den lengste som du gjerne ser han-hunder har. Vet ikke om det har noe å si.

Litt krøller har min leonberger fra naturens side og vi bruker henne ikke i utstilling selv om hun kommer fra gode utstillingslinjer så jeg tar sjansen siden jeg ikke har sett noe negativt med det ennå. :)

Du kan jo høre med en profesjonell hundefrisør hvilke erfaringer de har hvis du er usikker?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer faktisk helt an på type pels. Det er stort sett strihårede hunder som får problempels etter klipping :)

Jeg har selv en hund som skal trimmes (nappe ut hårene med roten), ikke klippes, og pelskvaliteten blir en helt annen når jeg barberer ham om sommeren. Jeg bryr meg ikke så mye om at det blir mer jobb for meg med børsting og vasking når pelsen vokser ut igjen, når 2mm er det eneste som gjør sommeren levelig for hunden. Han blir virkelig en annen hund når pelsen forsvinner, og han løper rundt og er glad istedenfor å ligge pal i gresset og pese. Absolutt verdt et par ekstra floker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...