Gå til innhold

Barnehage og div spørsmål

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye jeg ikke helt forstår med barnehage systemet. Noe med at hvis man har barn som er født da og da så er det sånn og sånn. Man kan ikke bare bestemme å ha barnet i barnehagen halve dagen hvis det er avtalt? Betale så og så mye hvis man tjener så og så mye??

Sitter igjen med flere spørsmål enn jeg hadde da jeg prøvde å lete frem selv...

Jeg lurer på om noen her kunne gitt meg en rask innføring. Forstår ikke så mye av det som står på nettet. Det er ikke noe som haster, men er greit å vite mtp hvordan vi skal gjøre med permisjon osv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er man født før 1 september har man rett på å få plass når man er ett år. Er man født etter det, kan man risikere å ikke få plass i det hele tatt. Noen steder har man sa en mulighet å få plass etter nyttår og barnet er over ett år.

Spørs på dekningen der du bor. Man har ikke rett på å velge barnehage,så lenge man får plass i sin kommune ser de retten på plass som oppfylt.

Du kan velge hvor mye du vil ha barnet ibarnehage, men du betaler pr dag. velger du å ha barnet bare halve dagen er det opp til deg, men du må betale for hele dagen.

Man velger en stillingsprosent barnet skal gå. 40, 50, 60, 80 eller 100 er det mest vanlige.

40 er to dager i uka (Mange barnehager har tatt bort dette valget da det ikke er heldig for barne å få så mange dager imellom de er i barnehagen. Dissa barne bruker ofte mange måneder på å bli trygge i barnehagen!

50% så har man som regel 3 dager ene uka og 2 den andre. Ofte fordelt på man-ons-fre ene uka og tir-tor andre uka, men det kommer også an på hva som passer barnehagen og foreldrene.

60% er tre dager i uka, oftest faste dager.

80% da har man en dag fri i uka. ofte onsdag så man har to og to dager i barnehagen.

100% er hver dag.

Så er det noe med at barnet helst ikke skal vere for lenge i barnehagen hver dag. Helst max 8 timer, men usikker på om det er en norm eller en regel.

Vet det er mange som blir levert ved åpning, og som alikevel er de siste som blir hentet. (Dette er lenge for et lite barn, og de er ofte mer slitne enn andre)

Hilsen Barne og ungdomsarbeider i barnehage :)

Skrevet

Man kan ikke bare bestemme å ha barnet i barnehagen halve dagen hvis det er avtalt? Betale så og så mye hvis man tjener så og så mye??

En barnehageplass koster akkurat det samme om man tjener 250.000 i året eller 800.000 i året.....

Gjest Marmot
Skrevet

Barn som er fylt 1 år innen 31. august dette året, har rett på plass i barnehage i år. Alle andre får plass hvis de er heldige. Det vil si at får man barn etter 1. september, risikerer man at barnet blir nesten 2 år innen det har krav på plass.

Barnehagene i Norge har makspris. Denne er per i dag på 2300 kr (husker ikke om det er helt nøyaktig), eventuelle kostpenger dersom det serveres mat i barnehagen, kommer utenom. Har familien veldig lav inntekt, kan det søkes om betalingsreduksjon. Man kan også søke om stødnad til barnetilsyn dersom man eks. er aleneforsørger, på NAV-tiltak eller i andre tilfeller.

Man får plass etter %-satser. 100% plass er fem dager i uka, 80% er fire dager i uka, 50% er 2 dager ene uka og 3 dager andre uka, 20% er én dag i uka. Noen barnehager opperer med kjernetid, der barna må leveres innen f.eks. 10.00 og hentes tidligst 13.00 med mindre annet er avtalt, mens i andre barnehager kan man komme og gå som man vil.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen :) Dette hjalp masse!

"Uheldigvis" har jeg termin i slutten av september så får jeg bare krysse fingrene for en plass tidligere enn barnet er 2 år.

Skrevet

Nå er dette en stund siden, men Maxi hadde 60%, mener jeg, som var 5 dager i uken, men fra halv ti til to, eller noe sånt. Passet oss ypperlig den gang, men jeg har ikke hørt om så mange som gjør det sånn.

Gjest Marmot
Skrevet

Nå er dette en stund siden, men Maxi hadde 60%, mener jeg, som var 5 dager i uken, men fra halv ti til to, eller noe sånt. Passet oss ypperlig den gang, men jeg har ikke hørt om så mange som gjør det sånn.

Ja, det var slik mange steder før. Ei venninne av meg fikk velge om hun ville ha barna halve dager hver dag eller 3 dager ene uka og 2 dager andre uka da hun hadde 50% til sine barn. Jeg vet ikke om det er sånn noen steder lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Et til spørsmål, om det er noen andre muligheter om man er student? Eller så må jeg evt ta nettstudier og prøve å kombinere det med å være hjemme med et barn.

AnonymBruker
Skrevet

Noen studentsteder har vel studentbarnehage om jeg ikke tar feil? Mener ene venninna mi hadde det ihvertfall..

Skrevet

Et til spørsmål, om det er noen andre muligheter om man er student? Eller så må jeg evt ta nettstudier og prøve å kombinere det med å være hjemme med et barn.

Forstår ikke helt spørsmålet... Hva slags andre muligheter ser du for deg som student?

En student studerer vel normalt på dagtid, akkurat som de fleste jobber på dagtid. Men det finnes jo gjerne studentbarnehager da. På de fleste større studiesteder.

Ellers vil jeg bare føye til en ting som jeg ikke synes er veldig godt nevnt her.

Det er mange barnehager som kun opererer med heldagsplasser. Så om man ønsker å ha barna der mindre, så må man kanskje velge en annen barnehage.

Her jeg bor er det i stor grad to valg når man søker, 24 timer pr uke, eller heldagsplass (47,5 timer pr uke)De aller fleste barnehagene har kun heldagsplasser. Noen veldig få har andre valg, og det ser ut til at kun EN har flere muligheter. (Dette er en privat barnehage.)

AnonymBruker
Skrevet

Barn som er fylt 1 år innen 31. august dette året, har rett på plass i barnehage i år. Alle andre får plass hvis de er heldige. Det vil si at får man barn etter 1. september, risikerer man at barnet blir nesten 2 år innen det har krav på plass.

Barnet mitt ble ett år i mars, men vi gikk glipp av hovedopptaket til barnehage.. Har vi likevel rett på bhg-plass i år?

Gjest Marmot
Skrevet

Nei, dere må søke innen hovedopptaket.

Skrevet

Barnet mitt ble ett år i mars, men vi gikk glipp av hovedopptaket til barnehage.. Har vi likevel rett på bhg-plass i år?

Det er bare å søke, så finner du det ut. Om du bor på et sted med høy barnehagedekning får du plass om det er plass, siden det på slike steder er rift om barna.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere må søke innen hovedopptaket.

Så nå har vi egentlig "aldri" krav på plass da? Vi har verdens beste dagmamma nå, og flytter til en kommune hvor enkelte bhg ikke har så stort trøkk på plasser, men greit å kjenne rettighetene våre :) Vi har satt de nærmeste barnehagene våre på topp 3, men det er de som opplever mest trøkk. Lurere å putte de minst populære bhg på de øverste plassene, slik at lederne "må" forholde seg til vår søknad? Ønsker forøvrig ikke plass før i januar..

Gjest Marmot
Skrevet

Jo, dere hadde hatt krav på plass om dere hadde søkt innen hovedopptaket. Nå har dere krav på plass innen august 2013.

Skrevet

En barnehageplass koster akkurat det samme om man tjener 250.000 i året eller 800.000 i året.....

Neida, i noen kommuner betaler du etter inntekt. Altså at du betaler lite når du tjener dårlig, og omvendt.

Jeg vil tro de fleste høyskoler har barbehage.

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Neida, i noen kommuner betaler du etter inntekt. Altså at du betaler lite når du tjener dårlig, og omvendt.

Jeg vil tro de fleste høyskoler har barbehage.

Nei slik er det ikke,. Det skulle virkelig tatt seg ut. Barnehageprisen er den samme, men man har i hele landet tilskudd til barnepass om man tjener veldig lite.

Endret av Annaires
Gjest Marmot
Skrevet

Kommuner kan ta hvilken pris de vil for barnehage altså, men maks 2330,- Det finnes faktisk kommuner der man betaler etter inntekt jo.

Gjest Annaires
Skrevet

Kommuner kan ta hvilken pris de vil for barnehage altså, men maks 2330,- Det finnes faktisk kommuner der man betaler etter inntekt jo.

Hvilke kommuner er det?

Gjest Marmot
Skrevet

Her jeg bor, f.eks. Alle med samlet inntekt under 250.000,- får automatisk redusert betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...