AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Hei! Jeg har et litt forstyrret bilde på mat og kaloriinntak. Det hele startet da jeg skulle gå ned et par kg. Dette gikk greit da jeg begrenset godteriinntaket. Men så fikk jeg personlige problemer, som jeg taklet ved hjelp av selvskading og slanking. Gikk ned 12 kg på kort tid, og er nå i underkant av normalvektig. Har i bunn og grunn levd på 1000 kcal i nesten et år. Men etter jul fikk jeg overspisingsperioder, hvor jeg hev i meg masse hveteboller, sjokolade og smågodt. Og her snakker vi store mengder. Til gjengjeld spiste jeg ikke noe annet i løpet av dagen, kunne gå fra kl 16 til neste morgen pga denne overspisingen. Dette skjer fremdeles, dog oftere. Før var det en gang i uken, nå opptil flere ganger i løpet av uken. Vekten har ikke gått opp eller ned, men er livredd for å gå opp i vekt som følge av dette. Mister helt kontrollen over matinntaket disse dagene, og spiser så og si alt jeg kommer over til jeg blir kjempekvalm. Hvorfor gjør jeg dette? Vet godt at 1000 kcal er altfor lite, skjer det noe med hjernen/kroppen som gjør at jeg overspiser? Har hørt at ved lavt kaloriinntak over tid så skjer det noe med sulthetsreguleringen i hjernen eller noe lignende, stemmer dette? Føles som om jeg er i himmelen når jeg spiser godteri, men får veldig dårlig samvittighet etterpå, og føler jeg legger på meg 1 kg hver gang jeg gjør dette. Og hvorfor går jeg ikke opp i vekt som følge av dette? Vil påpeke at jeg er i kontakt med et senter som hjelper meg, er ikke anorektisk, men har som sagt et forstyrret bilde på mat, da i form av frykt for vektøkning. På forhånd takk.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 Håper du får hjelp til å bli bedre. Tror ikke det er mer komplisert enn at overspisingen kommer av sult. 1000kcal er jo alt for lite. Kroppen er sulten og trenger mat. Kanskje er du også lei av å aldri kunne unne deg noe godt? I en slik situasjon er det jo mye mye lettere å havne i en spiseorgie. Husker det selv, fra tiden jeg også slet mye med spiseforstyrrelser. Selvfølgelig er det jo også følelser inne i bildet, men grunntriggeren er rett og slett sult. Vet ikke om noen kan overbevise deg om å spise mer, men håper du jobber med saken og gjør noen forsøk. Spiser du det kroppen trenger og unner det noe smått og godt hver dag, er jeg ganske sikker på at overspisingen kommer til å ta slutt etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Takk, får hjelp, er bare den siste biten igjen, å faktisk spise mer slik at jeg ikke overspiser i perioder. Levde nærmest et helt år uten å nyte god mat samt godteri, så når jeg først har fått smaken på godteri, klarer jeg bare ikke å slutte å proppe i meg. Utrolig slitsomt å leve slik, vil heller ha et normalt kosthold med kos innimellom. Har også tvangstanker som går ut på at jeg må spise mindre de dagene jeg ikke er på jobb, eller dersom jeg føler selv at jeg ikke har vært nok i aktivitet. Jeg er egentlig en ganske lat person, så trener ikke, men kompanserer da med turgåing eller lite mat. Har tanker om at jeg må forbrenne kcal hver dag, ellers går jeg opp i vekt. Ikke bra liv dette her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå