Gå til innhold

Tatt bort

Fremhevede innlegg

Gjest Bakepia
Skrevet (endret)

Tatt bort

Endret av Bakepia
Videoannonse
Annonse
Gjest Katten.
Skrevet

Det er jo noe av det fundamentale innen spiseforstyrrelser: man ser ikke seg selv på en objektiv måte.

Så ja, det er mulig.

Mennesker er bare generelt sett dårlige på objektiv selvinnsikt.

Gjest kittycat
Skrevet

Personlig skjønte jeg aldri greia med spiseforstyrrelser før jeg rota litt med det selv.

Det med vekttap handler for meg bl. a om å bli kvitt noe. Altså følelser, som er vanskelig. Det å gå ned i vekt er noe man kan jobbe med og man føler seg bedre - helt til man utvikler en spiseforstyrrelse og man vil ned uansett hvor tynn man faktisk er.

Jeg oppdaget problemene mine selv og det var veldig rart. Jeg visste at jeg var normaltvektig (-) og at jeg hadde drømmekroppen for mange. Samtidig var det noe inni meg som sa at jeg var feit. Slik er det fortsatt. Litt vanskelig å forklare, men personlig har jeg aldri vært helt hjernevasket til å tro at jeg virkelig er feit. Jeg har vært veldig overbevist, men prøvd å sammenligne meg med realiteten. Det er når du ikke klarer å tenke normalt at man er syk.

Gjest Bakepia
Skrevet

Uff det er skummelt det å se seg på en så feil måte... Jeg føler på en måte som du beskriver. Er jo vanskeligere dersom man sammenlikner seg med de tynne i media også. Men er man normalvektig er man normalvektig, må bare prøve å få det inn i hodet :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Vekta lyver sjelden. Det er et faresignal hvis man er normalvektig eller undervektig, og fortsatt synes man er tykk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde spiseforstyrrelser i 10 år. I dag spiser jeg "normalt" hvis en kan si det. Uansett, poenget er at det til en viss grad sitter i hodet mitt.

Jeg er 62cm rundt midjen, magen er flat som en planke og mer til. Likevel kan jeg PÅ DÅRLIGE DAGER se i speilet og faktisk se en slapp, ekkel, dvask mage som tilhører en feit kjerring. Jeg kan se på lårene mine og tenke "faen så feite og ekle lår, feite legger, feite hofter, alt er bare faen meg fett og ekkelt"

Og jeg SER meg selv som feit. Jeg vet jeg er slank, og mange mener jeg er tynn osv. Men jeg ser meg selv som feit og blubbete.

Spiseforstyrrelser kan få deg til å se alt mulig.....

Det er bare på dårlige dager. Før var det slik hele tiden.

Skrevet

Det finnes også damer som legger på seg 20 kg uten å merke det, så er ikke noe galt i å være litt obs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også damer som legger på seg 20 kg uten å merke det, så er ikke noe galt i å være litt obs.

AB med spiseforstyrrelsene her. En ting er å være så forstyrret som jeg er, å bli litt nervøs om jeg har spist en liten sjokolade osv, men å gå opp 20kg uten å merke det.. Merker de det ikke når ingen av klærne lenger passer?

Gjest Bakepia
Skrevet (endret)

Vekta lyver sjelden. Det er et faresignal hvis man er normalvektig eller undervektig, og fortsatt synes man er tykk.

Det er vel et faresignal, ja. Huff, må endre det der.

Jeg hadde spiseforstyrrelser i 10 år. I dag spiser jeg "normalt" hvis en kan si det. Uansett, poenget er at det til en viss grad sitter i hodet mitt.

Jeg er 62cm rundt midjen, magen er flat som en planke og mer til. Likevel kan jeg PÅ DÅRLIGE DAGER se i speilet og faktisk se en slapp, ekkel, dvask mage som tilhører en feit kjerring. Jeg kan se på lårene mine og tenke "faen så feite og ekle lår, feite legger, feite hofter, alt er bare faen meg fett og ekkelt"

Og jeg SER meg selv som feit. Jeg vet jeg er slank, og mange mener jeg er tynn osv. Men jeg ser meg selv som feit og blubbete.

Spiseforstyrrelser kan få deg til å se alt mulig.....

Det er bare på dårlige dager. Før var det slik hele tiden.

Uff det er skummelt med det der :( håper det går bedre med deg :klem: det er rart hvordan man kan se så feil.

Jeg omgås med mange som er undervektige, eller hvertfall veldig tynne. Det som er problemet da er at jeg som er normalvektig, tror jeg er overvektig/rund når jeg står vedsina de stilkene. Men jeg er jo normalvektig... Merkelig.

Jeg blir også nervøs om jeg har spist sjokolade en dag, potetgull osv. Sånn som du skrev.

Nå som jeg leser det jeg har skrevet, skjønner jeg at jeg må gjøre noe før det faktisk utvikler seg til noe alvorlig... For jeg er jo ikke tykk, men jeg tror det ofte selvom.

Endret av Bakepia
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bedre å være tynn og se på seg som tjukk enn å være tjukk og se på seg selv som tynnere enn man er...? For sånn er jeg. Jeg er 86-87kg og 175 høy. Kraftig beinbygning og alt for mye magefett. Likevel ser jeg på meg selv som tynnere enn jeg er og ender egentlig bare opp med å se bilder av meg selv der alt vises og bare gremmes over at jeg har gått sånn i all offentlighet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, vekta lyver ikke. Jeg veier ca. 55-56 kg (er 167 cm) og noen dager er jeg helt overbevist om at jeg er lubben. Altså, jeg er jo lubben i blant. Det jeg ser i speilet er ikke en tynn jente. Jeg nevner det aldri for vennene mine eller noen andre, men jeg bruker å si det foran foreldrene mine når jeg er hjemme og foreldrene reagerer også på disse utsagnene og sier at det bare er tull og at jeg kan utvikle spiseforstyrrelse når jeg går rundt og tenker slik på meg selv og kroppen min. Jeg spiser sunt og godt og slanker meg ikke, men jeg kan ikke noe for det at jeg føler meg lubben nå og da, og kanskje jeg er det. Jeg vet ikke.

Skrevet (endret)

Kjøpte en minishorts i dag. Står og ser meg i speilet, så plutselig syns jeg at jeg ser rund ut. At lårene mine ser store ut og magen ser stor ut. Jeg sier til moren min "ser lårene mine store ut i denne shortsen" og da sier plutselig faren min som hørte det at "du vet at det er farlig å tenke sånn?" jeg ser på han og spør "hva da - at jeg syns lårene mine ser store ut?" så sier han "det er farlig når en ung dame tror hun er tykk - det kan ende opp med at du blir lagt inn.."

Så ble det stille.

Det jeg lurer på er om man virkelig kan se seg selv så feil? Altså om man på seg selv som tykk, men er tynn(som foreldrene mine sier jeg er) - da retter det mot anoreksi! Og jeg har ikke anoreksi, bare er usikker på kroppen min...

Nei huff nå ble det bare rotete her. Det jeg lurer på er om man faktisk kan se seg selv helt "feil"? Isåfall hvordan kan det være mulig?

Sliter med å huske en dame som selv syntes hun hadde smal rumpe! Jenter/damer er utrolig selvkritiskem. :roll:

... Og jeg har møtt MANGE damer! Venninder, kjente, kolleger og kjærester. Du er fin og du er slik du er!

For det første tror du at du er feit.... :roll: Det er du sikkert ikke ut fra det pappan din sa! Om så var....Noen gutter liker former og andre liker mindre. Mange liker det KVINNER kaller feit. Menn liker damer men desverre så er damer (igjen) grenseløst selvkritiske. Dersom de "kule" guttene på din egen alder er nek som ikke gir deg bekreftelse, så se på de som er 2-3 år eldre enn deg. :)

Endret av Spiralis
Gjest Bakepia
Skrevet

Sliter med å huske en dame som selv syntes hun hadde smal rumpe! Jenter/damer er utrolig selvkritiskem. :roll:

... Og jeg har møtt MANGE damer! Venninder, kjente, kolleger og kjærester. Du er fin og du er slik du er!

For det første tror du at du er feit.... :roll: Det er du sikkert ikke ut fra det pappan din sa! Om så var....Noen gutter liker former og andre liker mindre. Mange liker det KVINNER kaller feit. Menn liker damer men desverre så er damer (igjen) grenseløst selvkritiske. Dersom de "kule" guttene på din egen alder er nek som ikke gir deg bekreftelse, så se på de som er 2-3 år eldre enn deg. :)

Uff det er trist hvor selvkritiske vi damer er :/ er vel presset fra media som gjør det.

Alle er fine som de er, som du sier- må bare skjønne det mer :) takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Uff det er trist hvor selvkritiske vi damer er :/ er vel presset fra media som gjør det.

Alle er fine som de er, som du sier- må bare skjønne det mer :) takk for svar :)

Når skal folk slutte å skylde på media og innse at de selv er skyldig for egen dårlig selvtillit? Komplekser og dårlig selvfølelse er like menneskelig og naturlig som all andre følelser vi har, og er noe alle opplever hvis de ikke er villige til å jobbe med seg selv. Jeg er undervektig og har aldri følt noe press fra media (men derimot fra folk rundt meg), og du kan banne på at jeg har hatt dårlig selvtillit så det holder likevel. Jobb med deg selv, slutt å være så opptatt av kropp og utseende, og slutt å skylde på media og slanke mennesker for dine problemer!

• Liker 1
Gjest Bakepia
Skrevet

Når skal folk slutte å skylde på media og innse at de selv er skyldig for egen dårlig selvtillit? Komplekser og dårlig selvfølelse er like menneskelig og naturlig som all andre følelser vi har, og er noe alle opplever hvis de ikke er villige til å jobbe med seg selv. Jeg er undervektig og har aldri følt noe press fra media (men derimot fra folk rundt meg), og du kan banne på at jeg har hatt dårlig selvtillit så det holder likevel. Jobb med deg selv, slutt å være så opptatt av kropp og utseende, og slutt å skylde på media og slanke mennesker for dine problemer!

Jo- man skal ta å arbeide med seg selv, men du må da skjønne at media har mye å gjøre med at jenter/damer er usikre på seg selv. Når alle plakater er fylt med perfekte jenter er det jo selvfølgelig vanskelig for mange å trives i sin egen kropp. Jeg er sikker på at mange unge jenter hadde vært mye mer sikre på seg selv om det ikke var så mye press på hvordan man skulle se ut. Men selvfølgelig, det handler om å jobbe med seg selv også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...