Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #41 Skrevet 24. mai 2012 Nei men visse regler følger faktisk barnet og ikke hvilket hjem det er i. Men jeg skjønner at du som ikke har barn skjønner alt som har med det å gjøre Barn er nok mer tilpassningsdyktige enn deres foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #42 Skrevet 24. mai 2012 Barn er nok mer tilpassningsdyktige enn deres foreldre. Veldig mange barn er avhengig av den søvnen og rutinene de er vandt til, ikke uttal deg om noe du ikke har peilig på. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #43 Skrevet 24. mai 2012 Tror du seriøst at alle foreldre som gir besteforeldre en beskjed om at barnets ikke skal det eller det gjør det for å være vrang? Du er vel ikke så dum at du ikke forstår at foreldre som oftest gir beskjeder for barnets beste? Som f.eks da farmor skulle passe barnet mitt når han var liten gav jeg klar beskjed om at han måtte sove ellers var hele ettermiddagen og kvelden et helvete, og da blir man rimelig irritert når man senere får høre at "nei han virker ikke trøtt han". Det er det jeg mener er respektløst, når foreldre gir beskjeder for å gjøre dagen/situasjonen best mulig fordi man faktisk vet best som mamma eller pappa. Og den der med at besteforeldre har selv oppdratt barn er ganske fjern, ingen barn er like og de kjenner ikke mitt barn like godt som meg. Men hvor stor skade gjør det at barnet blir trøtt og den kvelden blir tung? Kjipt der og da, men så? Så lenge det er snakk om en gang iblant så burde faktisk ikke være noe irritasjonsmoment. Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg gir beskjedene på grunn av at jeg kjenner barnet best og vet hva som fungerer og ikke. Jeg gir beskjeder for barnets beste, ikke for å være sær. Det er barnets beste at man kun spiser godis på lørdager, ellers kan man få problemer med helse, vekt og tenner. Men om det får godis på en tirsdag eller en onsdag innimellom så er det faktisk ikke skadelig. Som et eksempel. Det er vanskelig å si om du er rimelig eller urimelig så lenge man ikke vet hvilke regler du har. Nei men visse regler følger faktisk barnet og ikke hvilket hjem det er i. Men jeg skjønner at du som ikke har barn skjønner alt som har med det å gjøre Veldig mange barn er avhengig av den søvnen og rutinene de er vandt til, ikke uttal deg om noe du ikke har peilig på. Hersketeknikker er gjerne noe man tyr til når man begynner å gå tom for argumenter. Dårlig debatteknikk er det uansett. Man kan ha peiling på barn og barneoppdragelse selv om man ikke har barn. Og vi som har barn vet at barn er ulike og har ulike behov, men vi vet også at enkelte unntak fra reglene stort sett går helt fint med normale velfungerende barn. Har man et sykt barn eller et barn med f.eks. en bokstavdiagnose så må man heller informere besteforeldrene grundig om at dette barnet er annerledes enn friske barn og derfor ikke tåler unntak fra det stramme regelverket. I de fleste tilfeller der det blir konflikter mellom foreldre og besteforeldre (som jeg hører om privat eller leser om på f.eks. KG) er det dog bagateller som blir blåst opp til uante dimensjoner. I de fleste tilfeller er det snakk om den ekstra isen, få lov til å være oppe for lenge på kvelden eller andre tullete ting som jeg virkelig ikke kan se er verdt å skape et dårlig samarbeidsklima pga.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #44 Skrevet 24. mai 2012 Men hvor stor skade gjør det at barnet blir trøtt og den kvelden blir tung? Kjipt der og da, men så? Så lenge det er snakk om en gang iblant så burde faktisk ikke være noe irritasjonsmoment. Det er barnets beste at man kun spiser godis på lørdager, ellers kan man få problemer med helse, vekt og tenner. Men om det får godis på en tirsdag eller en onsdag innimellom så er det faktisk ikke skadelig. Som et eksempel. Det er vanskelig å si om du er rimelig eller urimelig så lenge man ikke vet hvilke regler du har. Hersketeknikker er gjerne noe man tyr til når man begynner å gå tom for argumenter. Dårlig debatteknikk er det uansett. Man kan ha peiling på barn og barneoppdragelse selv om man ikke har barn. Og vi som har barn vet at barn er ulike og har ulike behov, men vi vet også at enkelte unntak fra reglene stort sett går helt fint med normale velfungerende barn. Har man et sykt barn eller et barn med f.eks. en bokstavdiagnose så må man heller informere besteforeldrene grundig om at dette barnet er annerledes enn friske barn og derfor ikke tåler unntak fra det stramme regelverket. I de fleste tilfeller der det blir konflikter mellom foreldre og besteforeldre (som jeg hører om privat eller leser om på f.eks. KG) er det dog bagateller som blir blåst opp til uante dimensjoner. I de fleste tilfeller er det snakk om den ekstra isen, få lov til å være oppe for lenge på kvelden eller andre tullete ting som jeg virkelig ikke kan se er verdt å skape et dårlig samarbeidsklima pga. Mine barn trenger sine rutiner, ferdig med det. Legger de seg senere en dag, får det negative følger for barnet dagen etterpå. 1
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #45 Skrevet 24. mai 2012 Veldig mange barn er avhengig av den søvnen og rutinene de er vandt til, ikke uttal deg om noe du ikke har peilig på. Vel, men den kommer de da hurtig inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #46 Skrevet 24. mai 2012 Vel, men den kommer de da hurtig inn igjen. Hvis min sønn ikke får den søvnen han trenger har det følger i flere dager etterpå. Og det er fullstendig unødvendig med er barn som er overtrøtt, grinete osv fordi besteforeldre liker å legge barnet litt senere. Hva er problemet med å legge barnet til rett tid, så slipper barnet de negative konsekvensene søvnmangel mefører? 1
Gjest nobilian Skrevet 24. mai 2012 #47 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har barn jeg, og jeg eier dem i den forstand at jeg bestemmer over dem og tar avgjørelser på demmes vegne så lenge det trengs. *** Du eier ikke barna i noen forstand, du bestemmer over dem bare i den grad omgivelsene dine tillater det, og dine regler er ikke absolutte og ukrenkelige.
Gjest nobilian Skrevet 24. mai 2012 #48 Skrevet 24. mai 2012 Nei men visse regler følger faktisk barnet og ikke hvilket hjem det er i. Men jeg skjønner at du som ikke har barn skjønner alt som har med det å gjøre *** Og det gjelder hvilke regler, sånn helt konkret? Spent på svar, O store.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #49 Skrevet 24. mai 2012 *** Du eier ikke barna i noen forstand, du bestemmer over dem bare i den grad omgivelsene dine tillater det, og dine regler er ikke absolutte og ukrenkelige. De eneste menneskene som har rett til å bestemme over et barn er foreldrene. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #50 Skrevet 24. mai 2012 *** Og det gjelder hvilke regler, sånn helt konkret? Spent på svar, O store. Sovetider, har man er regel på godteri kun på lørdag så har man faktisk det, ikke tråkke i vanndam med sko, sykle med hjlm+++
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #51 Skrevet 24. mai 2012 For meg så virker det som at selv folk med barn ikke helt fatter enkelte ting.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #52 Skrevet 24. mai 2012 For meg så virker det som at selv folk med barn ikke helt fatter enkelte ting. Jeg regner med at foreldre selv vet best hva som passer demmes barn og ikke.
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #53 Skrevet 24. mai 2012 Jeg regner med at foreldre selv vet best hva som passer demmes barn og ikke. Jeg observerer det motsatte. Derfor så mange familier er på kollisjonskurs og må ha hjelp hos FVK, PPT og BUP. De forstår ikke sitt barns egenart, men vil forme de ikke passer i, men som gir statusbarn for deres likemenn.
Gjest Doh Skrevet 24. mai 2012 #54 Skrevet 24. mai 2012 Jeg lurer på en ting her.. Ser at folk skriver at det gjør da ikke noe om barnet f.eks ikke får sove på dagen og at kvelden derfor blir et lite helvete for foreldrene. Tror dere ikke den blir like ille for barnet? Hvorfor er det greit å gjøre som man selv vil selv om det går ut over et uskyldig barn? Er det ikke av hensyn til barnet at grensene blir satt? Jeg bare lurer 1
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #55 Skrevet 24. mai 2012 Og en ting som ikke foreldre får til å fungere, kan gå greit hos besteforeldre/andre omsorgspersoner.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #56 Skrevet 24. mai 2012 Og en ting som ikke foreldre får til å fungere, kan gå greit hos besteforeldre/andre omsorgspersoner. Men som nevnt flere ganger før, foreldrene kjenner til og har sett konsekvensene som enkelte ting medfører.
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #57 Skrevet 24. mai 2012 De eneste menneskene som har rett til å bestemme over et barn er foreldrene. Ikke rart skolen har problemer når foreldre har slike holdninger. 1
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #58 Skrevet 24. mai 2012 Men som nevnt flere ganger før, foreldrene kjenner til og har sett konsekvensene som enkelte ting medfører. Vel, men kanskje ting ikke får de samme konsekvensene hos andre omsorgspersoner/besteforeldre.
daemonia Skrevet 24. mai 2012 #59 Skrevet 24. mai 2012 Barn er nok mer tilpassningsdyktige enn deres foreldre. Barn trenger faktisk faste rammer og forutsigbarhet i større grad enn hva vi voksne trenger. Ikke alle barn i like stor grad, men behovet er der for alle. Vel, men den kommer de da hurtig inn igjen. Det kommer an på hvert enkelt barn det. Hvis foreldrene sier at rutinene må følges så er det helt sikkert av en veldig god grunn! For meg så virker det som at selv folk med barn ikke helt fatter enkelte ting. Før jeg fikk barn var jeg fast bestemt på at trassalder bare var en unnskyldning foreldre brukte fordi de ikke taklet barns utforskertrang. Gjett om jeg har måttet bite de ordene i meg! Veldig mye er umulig å forstå før en har barn selv. Du vil få deg et sjokk når du en gang i fremtiden blir mor 2
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #60 Skrevet 24. mai 2012 Før jeg fikk barn var jeg fast bestemt på at trassalder bare var en unnskyldning foreldre brukte fordi de ikke taklet barns utforskertrang. Gjett om jeg har måttet bite de ordene i meg! Veldig mye er umulig å forstå før en har barn selv. Du vil få deg et sjokk når du en gang i fremtiden blir mor Vel, men trassalderen/tenåringstiden er der for en grunn. Barna er ikke en forlengelse av en selv. Man kan ikke forvente blind lydighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå