Gå til innhold

Euro eller tyrkiske lire

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Tyrkia i sommer, og er litt forvirret angående penger der nede. De bruker både EURO og TRY, og jeg har lest at det er stort sett mest lønnsomt å betale med TRY der.

- Hvordan gjør jeg det med veksling av TRY? Har de noe pengevekslingskontor der nede, eller er det like trygt og billig å ta ut penger i en minibank(som er på innsiden av en bank kanskje..)?

- La oss si at jeg skal ha 10 000 kr jeg kan bruke i ferien (2 uker). Hvor mye bør jeg veksle som EURO i Norge før jeg drar? Hvor mye penger bør jeg ta ut om gangen når jeg er der?

- Betaler man med EURO eller TRY på utflukter? Og hvordan melder man seg på utfluktene det står om på Ving sine hjemmesider?

- Et siste spørsmål. Er 10 000 kr nok for to uker? Jeg vil ha mulighet til å være på ferie uten å tenke at jeg må spare, og vende om på hver krone. Har hatt nok av det her hjemme i Norge det siste året. Jeg vil spise middag ute hver dag, og sikkert lunsj ute mange dager også. Frokost kan jeg fint lage meg i leiligheten. Jeg vil ha mulighet til å shoppe myyye, men er ikke glad i fake, så spørs hvor mye jeg får shoppet. Skal ikke feste noe særlig, men noen drinker blir det nok, som kos.

Takk for svar :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal selv dit, har leilighet der nede, så bor der en del ganger i året:)

JA, det er best å betale med lira.

For mange selgere kan lure deg, hvis du for.eks gir euro kan det være at de lurer deg å sier det var lira (TRY), og så får du bare lira tilbake, og ingen euro. Det er vel ca 4kr forskjell fra Lira og Euro, er ikke helt sikker nå, for er en stund siden jeg sjekket.

Og JA, de har faktisk en del pengevekslingskontorer der, atm så husker jeg ikke hva de heter, men de er kjente, og de er "gule", hehe.

Så er det det med mini bank, best å være forsiktig der, helst ha med deg noen flere når du skal til en mini bank, som kan passe på rundt.

Og dessverre er det noen luringer der nede, som kan late som de kan veksle med deg, men du får sjelden tilbake.

Men, hvis dette er første gangen du drar dit, så begynn med å bruk mini bank, inne i en bank. Som ser ordentlig ut.

Man kan faktisk veksle på Gardemoen fra Norske til Lira (TYL).

Du bürde ta med deg ett par EURO og ett par Lira.

På flyplassen, må du kjøpe deg Visum eller Visa som det heter der nede.

Som vil koste 15 EURO.

Tyrkia er ufattelig billig, mat koster nesten ingenting.

Det spørs nesten hvordan type ferie du tar, men en rolig ferie vil jeg nok si at 10 000 er mer enn nok, nå vet jo ikke jeg hvordan du er, om du skal ha alt, og være med på alt, så er jeg usikker.

Men, hvis du ikke skal ha fake (ikke for å gjøre deg lei deg) så kan det bli litt dyrere.

Men, du må så absolutt ikke ta ut 10 000 av norske kr til for. eks Lira eller Euro, med en gang, altså alt sammen.

Og på hotellet er det kjekt å leie sånn sikkerhetsboks, husker ikke hva det heter sånn egentlig, men er sann safe. :)

Ving ja, de kan du jo kontakt via telefon eller e-post.

Som regel, er det en eller annen reiseleder på hotellet deres/ditt, som infomerer dere om hva dere kan bli med på osv:)

Hvis du lurer på noe mer om Tyrka, så gjerne ta kontakt med meg:D

God ferie :)

Skrevet (endret)

Det lønner seg absolutt å betale i Lire.

Antakelig kan du ta ut lire i minibank på flyplassen i Norge, eller så tar du ut en liten sum euro som du veksler der nede. Men det er jo liten vits å ta ut mye euro for å veksle, og måtte betale vekslegebyr to ganger. Ta ut lire om det går.

Du trenger ikke ta ut så forferdelig mye heller, de aksepterer kredittkort overalt. Men kontanter er greit å ha til taxi, tips og småkjøp.

Endret av Vibi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...