Gå til innhold

Noen som har bodd i Storbritannia her?


lolrita

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Wales, hvor jeg føler maten er så mye mer usunn enn i Norge.

For eksempel, den vanligste osten er cheddarost, brødet er hvitt og veier ingenting (og så finnes det "grovbrød" som er like lett og hvitt, men met et par frø på toppen), yoghurtene er skikkelig usunne i forhold til Tine og jeg føler at ingenting i butikken er sunt. Jeg er ikke fanatisk, og jeg følger ingen diett, så jeg kan i grunnen spise alt, men jeg føler at jeg spiser så mye mer usunt enn det jeg gjorde i Norge. Derfor lurer jeg på om det er noen andre her inne som har bodd i Storbritannia og følte det samme, evt hva dere spiste eller holdt dere unna? Jeg spiser nesten ikke brød, og om jeg gjør det så lager jeg kjempegrovt brød selv eller spiser ryvita (eneste knekkebrødet jeg har funnet her). Man kan finne edamer ost på butikkene her, men jeg liker ikke smaken på det, så spiser heller cheddarost med måte. I tillegg prøver jeg å lage det meste fra bunnen av og holder meg unna ferdigretter og lager sauser selv i stedet for å kjøpe på glass, men det er jo ikke alltid tiden strekker til. Noen som har egne erfaringer de ønkser å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i England, og faktisk, noe av det jeg savner aller mest (bortsett fra village-puben vår) er matbutikkene. (Ala Tesco, Morrisons og M&S super/hypermarkets) Og hvis du går på de store supermarkedene deres, med ordentlige delikatesse disker, så får du ost som er 100 000 ganger bedre enn det du får her. Med mindre du da er en av de som liker Norvegia/Jarlsberg (skosåle-ost)... Cheddar er digg på ostesmørbrød, men ikke annet. Prøv f.eks en Stilton ost, britisk ost som er knallgod!

Men jeg er helt enig i at mye av det den jevne brite spiser er usunt, chips til alt. Bare lag mat fra bunnen selv, råvarene er billigere der borte så det er ikke noe problem.

Jeg elsker brød, og bakte dem derfor selv, en gang i mnd. Tok m tørrgjær fra Norge, for jeg fikk ikke helt til det der 'self-raising flour' greiene. Du får kjøpt plain flour, det er det samme som her. Grovmel, frø etc, finner du også på supermarkedene, men jeg gikk som regel på Natures Way og kjøpte økologisk grovmel der. Ble knallgode, ordentlige grove brød, som ble så populære at kollegene mine ville kjøpe dem av meg. ;) Men, igjen, på de store supermarkedene får du grovbrød hvis du ikke vil bake selv. Se f.eks etter noe de kaller 'Farmers bread', det er det samme som de vanlige butikkbrødene her hjemme.

Jeg lager mye mat fra bunn, og siden det i England fremdeles fins slakter-mestere rundt omkring f.eks så får du myyyyyye bedre kvalitet på kjøttet enn den DRITEN Nortura vakumpakker og pusher i Norge. Og nykvernet kjøttdeig, hvor du har bestemt grovheten selv og slakteren har plukket noen gode biter kjøtt for deg, og kvernet akkurat som du vil ha det - det er mat for mons. ;) Vår lokale slakter lagde også forresten verdens beste breakfast sausages. *sikle*

Spørs litt hvor i UK du bor, men hvis du er i nærheten av kysten vil du få dagsfersk fisk i delikatesse diskene, de er flinke på kortreist og sesong mat der borte.

Jeg bodde i Nord-England og tok som regel en tur på farmers markets i helgene og fikk egg, grønt, frukt, ost etc der. Mye spennende som jeg ikke hadde smakt før, billig og høy kvalitet på det jeg kjøpte.

Sukk, savner UK...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bodd i England, men ang sauser og annet hjemmelaget som tar litt tid å lage så kan det meste fryses, da kan du på hektiske dager bare tine og varme maten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bor i England :)

Jeg spiser ikke så mye brød, kjøper som regel bare et halvt brød og fryser ned. Men, la merke til at de hadde godt utvalg på Sainsburys en gang jeg handlet på en av de store. Det samme med de større Tesco's, der kan du finne mye bra utvalg av brød. Begge de to har også Jarlsbergost, om du liker den.

Det finnes fettfrie og sukkerfrie yogurt men du må nok lete litt nøyere for å finne det, spesielt når det er veldig stort utvalg.

Om du vil ha mer å velge mellom og sunne alternativer så er det best å enten dra til de store avdelingene, eller bestille på nettet. Bor du i nærheten av f. eks Sainsburys eller Tesco som kan levere til deg om du handler på nettet? Vi har gjort det en del ganger, praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

x

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så langt og utfyllende! :klemmer: Fikk lyst å gå på grønnsaksmarked og til slakteren nå! Jeg bor nokså langt fra sjøen men de har fishmonger både på Morrisons rett nedi gata og Tesco og Asda som ligger litt lengre borte. Jeg elsker M&S Food men det finnes ingen her, men heldigvis åpner en helt ny Sainsbury's snart.

Spøkelse, ja blandt all Rolo's og Mars yoghurten finnes det også fett og sukkerfri yoghurt. Men jeg har hørt at til og med disse er relativt usunne i forhold til hva vi har i Norge? Jeg aner ikke om det er sant?

Disse er de sunneste jeg kunne finne på Tesco's hjemmeside:

http://www.tesco.com/groceries/Product/Details/?id=268776235

Noen som vet hvordan næringsinnholdet/ingrediensene er i forhold til Norske yoghurter/Skyr, tenker skumle tillsetningsstoffer osv.

Jeg høres litt paranoid ut :gjeiper: Men når britene jeg har på facebook tar bilder av Slimming World middagene sine som består av pomfri, hvetelefter med kylling, ost og saus som fettet renner av, eller curryer med fett skillet ut av sausen, eller helt vanlig lasange og dette kalles slankemat blir jeg litt redd for å bli påvirket :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så langt og utfyllende! :klemmer: Fikk lyst å gå på grønnsaksmarked og til slakteren nå! Jeg bor nokså langt fra sjøen men de har fishmonger både på Morrisons rett nedi gata og Tesco og Asda som ligger litt lengre borte. Jeg elsker M&S Food men det finnes ingen her, men heldigvis åpner en helt ny Sainsbury's snart.

Spøkelse, ja blandt all Rolo's og Mars yoghurten finnes det også fett og sukkerfri yoghurt. Men jeg har hørt at til og med disse er relativt usunne i forhold til hva vi har i Norge? Jeg aner ikke om det er sant?

Disse er de sunneste jeg kunne finne på Tesco's hjemmeside:

http://www.tesco.com/groceries/Product/Details/?id=268776235

Noen som vet hvordan næringsinnholdet/ingrediensene er i forhold til Norske yoghurter/Skyr, tenker skumle tillsetningsstoffer osv.

Jeg høres litt paranoid ut :gjeiper: Men når britene jeg har på facebook tar bilder av Slimming World middagene sine som består av pomfri, hvetelefter med kylling, ost og saus som fettet renner av, eller curryer med fett skillet ut av sausen, eller helt vanlig lasange og dette kalles slankemat blir jeg litt redd for å bli påvirket :fnise:

Ja, jeg hadde også litt problemer med å finne god yoghurt, for de er søtere enn det vi er vant til fra Tine. Mener det var ASDA som hadde tysk yoghurt, den er mer lik vår og billig nok. Men ble ofte til at jeg kjøpte naturell yoghurt, og heller puttet i det jeg hadde lyst på av smak.

Når det kommer til tilsetningsstoffer og hva som er tillatt i forhold til her, det er jeg faktisk ikke sikker på... Finnes sikkert en eller annen web-side. :)

Kos deg og ha en fin helg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i UK, spiste jeg nesten ikke brød. Og heller ikke yoghurt. Men jeg spiste sunnere! Mye mer grønnsaker og frukt, kjøttet er jo mye bedre og generelt er alt billigere enn i Norge og de har større utvalg. Hvis man tviholder på de norske matvanene med brødskive med gulost/syltetøy osv, sliter man. Fokuser heller på det som er bra og annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt grovt brød gav jeg opp å finne i Wales :P Spiste knekkebrød istedet. De har wasa på coop og morrison.

Som de andre sier - de har mye bedre utvalg på de større butikkene!

De mullersyoghurtene er helt ok. De har ett walisisk merke som er i samme gate (husker ikke hva det heter i øyeblikket). Det spørs jo litt på hvilken kostholdsfilosofi du følger?

Dette er et lavfettprodukt = mye sukker. Og ikke spesielt høyt proteininnhold. Men dersom alternativet er ett produkt med høyt fettinnhold og mye sukker, er mullers bedre :) Men jeg fant tyrkisk yoghurt på coop og morrison, om du har det i nærheten?

Mitt tips - kjøp inn nøtter, havregryn og evt. annen sunn kornblanding å ha i yoghurten. Da får du opp proteininnholdet og de sunne fettsyrenen = holder deg mett lengre.

Det som hjalp meg å holde meg sunn i Storbritannia var å tenke litt utradisjonelt. Jeg spiste lavkarbo/høyprotein basert.

Frokost ble ofte to stekte egg + litt nøtter. Lunsj salat fra skolen. Tok gjerne med ferdigstekt kylling og la til.

Bær, frukt og grønt er mye billigere, så frots i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan jo evt. bytte osten mot magre kjøttpålegg? Det har de bedre utvalg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt grovt brød gav jeg opp å finne i Wales :P Spiste knekkebrød istedet. De har wasa på coop og morrison.

Som de andre sier - de har mye bedre utvalg på de større butikkene!

De mullersyoghurtene er helt ok. De har ett walisisk merke som er i samme gate (husker ikke hva det heter i øyeblikket). Det spørs jo litt på hvilken kostholdsfilosofi du følger?

Dette er et lavfettprodukt = mye sukker. Og ikke spesielt høyt proteininnhold. Men dersom alternativet er ett produkt med høyt fettinnhold og mye sukker, er mullers bedre :) Men jeg fant tyrkisk yoghurt på coop og morrison, om du har det i nærheten?

Mitt tips - kjøp inn nøtter, havregryn og evt. annen sunn kornblanding å ha i yoghurten. Da får du opp proteininnholdet og de sunne fettsyrenen = holder deg mett lengre.

Det som hjalp meg å holde meg sunn i Storbritannia var å tenke litt utradisjonelt. Jeg spiste lavkarbo/høyprotein basert.

Frokost ble ofte to stekte egg + litt nøtter. Lunsj salat fra skolen. Tok gjerne med ferdigstekt kylling og la til.

Bær, frukt og grønt er mye billigere, så frots i det!

Du som snakker om Coop og Morrisons i Wales MÅ ha bodd i Aberystwyth? :P Eneste matbutikkene på mils omkrets utenom Iceland og Lidl.

Takk for mange tips :) Jeg følger ingen spesiell kostholdsfilosofi, men prøver å få i meg en del proteiner. Noe som ikke er vanskelig med prisen og kvaliteten på kjøtt her.

Jeg tviholder ikke på tradisjonell norsk mat, er mer redd for å ende opp med å spise det samme som folk rundt meg, hvite baguetter med majones og chips på siden, eller fete varmretter til lunsj hver dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du bor på et særs merkelig sted i Wales, burde det vel være en eller annen stor matbutikk i nærheten? Min erfaring er at Storbritannia er mye bedre på matvarer enn Norge, kanskje ikke fordi alt er sunt og kvalitetssikret (det er det heller ikke i Norge), men fordi det er godt utvalg og man har mer frihet til å velge selv. Man må kanskje lete litt lenger (bakdelen med mye utvalg!), men jeg synes absolutt det er verdt det. Jeg anbefaler Waitrose på det sterkeste, dette er etter min mening den beste matvarekjeden man kan finne der borte. Bedre enn M&S, osv.

Til tross for den fæle matkulturen som hersker der, synes jeg faktisk at det virker ganske lett å leve sunt der, så lenge det er noe man virkelig ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...